De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
600 VAA is dan ook gewoon crimineel veel
Dat lijkt me inderdaad stilaan het kantelpunt tussen kiezen of het misschien goedkoper is om zelf een (kleinere) wagen te financieren. Als je echt heel graag met een 5 reeks diesel wil rijden is het nog steeds "relatief" voordelig. In Nederland zit je met nog hogere bijtellingen voor het ICE E-segment dacht ik.

Dat lijkt me inderdaad stilaan het kantelpunt tussen kiezen of het misschien goedkoper is om zelf een (kleinere) wagen te financieren. Als je echt heel graag met een 5 reeks diesel wil rijden is het nog steeds "relatief" voordelig. In Nederland zit je met nog hogere bijtellingen voor het ICE E-segment dacht ik.
Dat kantelpunt is ook heel persoonlijk hé. Ik heb wel wat collega's die auto's onder hun categorie kiezen omdat ze dan minder VAA kwijt zijn en geld overhouden voor aan hun loon toe te voegen.
En dan heb je aan de andere kant mensen die zelfs bijleggen om een duurdere wagen te hebben.

VAA is 1 ding, maar ook de aftrekbaarheid is 50, soms 60% extra bij die (PH)EV's hé...
Als je de berekening maakt, dan zal je verschieten hoe weinig verschil eigenlijk zit tussen fiscale aftrek van 50% of 100%.
Vergeet niet dat het VAA ook in mindering gebracht mag worden van de verworpen uitgaven en dat de uiteindelijke taxatie op verworpen uitgaven wel mee valt.

Bij een vergelijking tussen ICE of PHEV wint meestal de wagen met de hoogste restwaarde bij verkoop.
Ikzelf heb geen idee welk van de 2 de hoogste restwaarde heeft binnen 4 of 5 jaar.

Een mooi verkoopspraatje is het wel vaak, 100% fiscaal aftrekbaar!

Laatst bewerkt:
Bij Skoda duurt het al tijden 12-18 maanden om een auto te krijgen, al van voor corona.

Collega heeft eens meer dan 18 maanden moeten wachten op een VW Tiguan.
Andere heeft in Mei 2021 een Q5 besteld, levering Maart 2023 en dat is een diesel… onnozele tijden zeker.
Ben ik blij dat ik eind 2020 nog een diesel besteld heb en die er gewoon op 4-5 maanden was, al vind ik het nog altijd spijtig dat ik toen geen keuze had om een (deftig aangeklede) PHEV te kiezen.

Ben ik blij dat ik eind 2020 nog een diesel besteld heb en die er gewoon op 4-5 maanden was, al vind ik het nog altijd spijtig dat ik toen geen keuze had om een (deftig aangeklede) PHEV te kiezen.

Dat kan je in mijn ogen nu ook niet. Zou op dit moment dan de BMW 320/520E kiezen, al lijken die redelijk mager uitgerust.

Dat kan je in mijn ogen nu ook niet. Zou op dit moment dan de BMW 320/520E kiezen, al lijken die redelijk mager uitgerust.
Met dat nieuwe systeem idd niet, er is dan ook al redelijk wat commentaar op, omdat er gewoon logische keuzes niet inzitten (waarom bv. wel een 320e Touring maar geen Berline, waarom geen Q3 Hybride, ...). Als ik 3 maanden later had moeten bestellen had ik wel een ruime keuze gehad, aangezien toen dat "tijdelijk verhoogd" leasebudget van kracht was.

Soit, als ik nu mocht kiezen werd het denk ik toch een EQC (of iX3).

Ik vrees hier ook voor mijn mogelijkheid qua keuze, heb 560/m excl btw budget excl brandstof maar nog geen regeling voor hybride/elektrisch op korte termijn en ik mag binnenkort bestellen.

Wordt op 4j/30/35k km geleased dus zie zelf niet veel mogelijkheden qua hybrides dat zou kunnen passen (geen laadmogelijkheid in leasing voorzien, maar dan wel de lage VAA nog meenemen).

Een 1.5 naftje met 120g uitstoot en 35k catalogusprijs zit al op 210/m VAA en das dan nog geen eens zo’n gekke motorisatie. Een 1.0 met 105g zit op 170-180/m…

Geen vast merkenbeleid, hoop dat een 308 hybrid 180 kan lukken, maar zal afhangen van de kortingen gok ik? Op leaseplan onder business lease niet veel interessants dat potentieel past in ieder geval.

Ligt iemand die een 6-reeks kan kiezen wakker van zo’n beetje VAA? Dat zijn toch gasten die minstens 150K per jaar verdienen

Blijkbaar, maar het komt inderdaad netto neer op 2-3K op een jaar t.o.v. een elektrische auto, voor dat geld kunnen ze al een iets anders leuks doen. Los van het feit dat ze nog 4 jaar aan dat contract zouden vast zitten, wie weet hoeveel stijgt de VAA voor een zware diesel nog de komende paar jaar met het aanpassen van de referentie-uitstoot...
Of ze verkiezen gewoon de voordelen van een elektrische, dat kan ook :p

promotie gehad in oktober en nu ook recht op een bedrijfswagen.
Had keuze tussen verschillende merken/modellen en het gekozen voor een audi A3 sportback.
Het is de 30 TFSi S tronic geworden (had helaas maar keuze van de lichtste motor, had anders de 35 TFSi S tronic genomen)
verder qua opties heb ik de Pack Business Plus erbij kunnen nemen en audi sound system.

al bij al wreed content want het scheelt toch een hele slok op de borrel om zelf geen wagen meer te financieren (+ verzekering en benzine)
Alsook behoud ik mijn treinabonnement en kan ik dus verder met de trein naar mijn werk in Brussel gaan.
Ik heb er zelf een parkeerabonnement in station van vertrek bijgekregen.

Om één of andere reden moet ik in de BMW configurator altijd eerst een diesel motorisatie kiezen om dan pas het motortype te kunnen wijzigen naar plugin. Rechtstreeks plug-in aanklikken tussen de modellen werkt hier niet.
Niet vergeten dat je dan ook nog eerst even van taal moet wisselen... elke keer opnieuw

Hoe bereken jij die VAA? Ik kom op 145 en 120 VAA uit.
Uit je hoofd rekenen he!

35000 x (5,5 + ((120 -91) x 0,1))% x 6/7
35000 x (5,5 + 2,9)% x 6/7
35000 x 8,4% * 6/7
2940 * 6/7
2520 = 210 per maand
Te verminderen met 6% voor ieder leeftijdsjaar tot 70% (na 5 jaar dus).
Met een jaarlijks minimum voordeel van 1.400 EUR

promotie gehad in oktober en nu ook recht op een bedrijfswagen.
Had keuze tussen verschillende merken/modellen en het gekozen voor een audi A3 sportback.
Het is de 30 TFSi S tronic geworden (had helaas maar keuze van de lichtste motor, had anders de 35 TFSi S tronic genomen)
verder qua opties heb ik de Pack Business Plus erbij kunnen nemen en audi sound system.

al bij al wreed content want het scheelt toch een hele slok op de borrel om zelf geen wagen meer te financieren (+ verzekering en benzine)
Alsook behoud ik mijn treinabonnement en kan ik dus verder met de trein naar mijn werk in Brussel gaan.
Ik heb er zelf een parkeerabonnement in station van vertrek bijgekregen.
Niet slecht als 'eerste' bedrijfswagen! Welk kleur heb je gekozen?

Vriendin heeft nieuwe job en krijgt bedrijfswagen. Klasse D, budget 27500 EUR. Wat voor iets zou dat zijn?

Terug
Bovenaan