De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Maar het interieur van de dreier staat toch wel op een hoger niveau dan dat van de 5? Niet alleen qua looks, maar ook qua materialen/bouwkwaliteit.

Mijn broer’s pas geleverde 5-reeks is qua materiaal/lay-out/… geen haar beter dan mijn iX3. Hij is iets breder, het scherm is groter en de zetels zijn een pak ruimer bemeten, maar qua gevoel is dat identiek.

Een nieuwe dreier staat daar toch een serieus pak boven vind ik.
Dat is toch knal hetzelfde?

Ik heb wel enkel m'n eigen 5 om mee te vergelijken en die is behoorlijk aangekleed.. heb ook die keramische afwerking op de knoppen en m sport zetels, leder dashboard, ...dus 't is misschien moeilijk vergelijken.

Gewoon het algemene gevoel van de wagen is minder robuust dan de 5, wat ook logisch is denk ik.

Maar het interieur van de dreier staat toch wel op een hoger niveau dan dat van de 5? Niet alleen qua looks, maar ook qua materialen/bouwkwaliteit.

Mijn broer’s pas geleverde 5-reeks is qua materiaal/lay-out/… geen haar beter dan mijn iX3. Hij is iets breder, het scherm is groter en de zetels zijn een pak ruimer bemeten, maar qua gevoel is dat identiek.

Een nieuwe dreier staat daar toch een serieus pak boven vind ik.
Geef me het interieur van de 5 maar, no doubt.

Ik rij eigenlijk quasi 100% elektrisch naar het werk. Heb zelden het gevoel dat dat te weinig is. En voor de keren dat het effectief te weinig is heb je de ICE.
Als ik tegenwoordig zo'n verhalen lees van voorschot facturen die 100en EUR de hoogte in schieten voor gas & elec ... betaal je u dan tegenwoordig gelijk niet blauw aan elec voor de wagen te vullen?

Verrekend met de naft valt het mss nog mee? Of gewoon nog vast contract op 't moment?

Als ik tegenwoordig zo'n verhalen lees van voorschot facturen die 100en EUR de hoogte in schieten voor gas & elec ... betaal je u dan tegenwoordig gelijk niet blauw aan elec voor de wagen te vullen?

Verrekend met de naft valt het mss nog mee? Of gewoon nog vast contract op 't moment?
Ik laad bij men ouders hier in de straat. Die hebben 10k wp op het dak liggen met terugdraaiende teller.. :)

Binnenkort wel zelf laadpaal en pv installatie plaatsen, maar ik heb inderdaad nog bijna 2j vast contract aan begin 2021 prijzen ;-)

Daar gaat ook maar 12kwh in he.

Ik laad bij men ouders hier in de straat. Die hebben 10k wp op het dak liggen met terugdraaiende teller.. :)

Binnenkort wel zelf laadpaal en pv installatie plaatsen, maar ik heb inderdaad nog bijna 2j vast contract aan begin 2021 prijzen ;-)
Da's handig. 't Zou bij mijne pa gene waar zijn weliswaar (liggen ook voldoende panelen op z'n dak, maar 'k zou er niet mee moeten af komen).

Als de prijzen raar doen zoals nu ... gaan wij ons gelijk ineens blauw betalen aan elec voor onze wagens de komende jaren, want jah ... EV's worden verplicht e. Want de WG betaald iets van wss nen afgesproken forfait per KWu of zoiets, niet rechtstreeks de factuur van Engie & consoorten.

Da's handig. 't Zou bij mijne pa gene waar zijn weliswaar (liggen ook voldoende panelen op z'n dak, maar 'k zou er niet mee moeten af komen).

Als de prijzen raar doen zoals nu ... gaan wij ons gelijk ineens blauw betalen aan elec voor onze wagens de komende jaren, want jah ... EV's worden verplicht e. Want de WG betaald iets van wss nen afgesproken forfait per KWu of zoiets, niet rechtstreeks de factuur van Engie & consoorten.
Bedrijf waar ik werk is gewoon een laadpas en laadpaal en alles wordt vergoed. Dat is nu toch ook zo met uw tankkaart of moet ge bijbetalen?

Edit: ah ik snap wat ge bedoelt. Geen idee hoe dat werkt maar lijkt me dat stijging van energieprijs moet meegevolgd worden.. weet ook niet echt hoe ze dat gaan regelen.

Bij ons betaalt de WG de gemiddelde prijs per kW vastgesteld door de CREG per kwartaal.
Ik vermoed dat je met nachtarrief laden zelfs een kleine profijt maakt.

Bedrijf waar ik werk is gewoon een laadpas en laadpaal en alles wordt vergoed. Dat is nu toch ook zo met uw tankkaart of moet ge bijbetalen?
Nee, maar voor wat ik toch regelmatig hoor is die laadpaal bij u thuis gekoppeld aan uw abbo van pakweg Engie (dus komt gewoon mee op uw factuur).
Dus ook al weet men dan wel hoeveel KWu je hebt 'getankt' elke maand ... de effectieve prijs per KWu is iets waar de WG geen weet van heeft he.

Je spreekt dat wss af wat de prijs is, maar als het dan veranderd moet dit terug herbekeken worden of zoiets. Geen persoonlijke ervaring mee, maar lijkt een gedoe waar de WG mss niet altijd goesting in heeft of in mee zou willen mee gaan als zoals nu uw variabel contract de lucht in schiet of je een nieuw contract moet aangaan dat ineens 3 keer zo kostelijk is.
Bij ons betaalt de WG de gemiddelde prijs per kW vastgesteld door de CREG per kwartaal.
Ik vermoed dat je met nachtarrief laden zelfs een kleine profijt maakt.
Da's gemakkelijker alleszins, dan volgt die normaal gezien automatisch wel een beetje de marktprijs.

Als je de laatste maanden een variabel contract had weliswaar was je serieus gejost de eerste maanden (tot de gemiddelden bekeken over een kwartaal die hoge prijzen reflecteren).

Twee vraagjes 'en passant';
  • kan je ergens zelf leveringstermijn van Skoda opvolgen (bedrijfswagen)? Paar keer al aan leverancier gevraagd of dat kan, maar nog geen respons. Via google vond ik via via iets, ma je moest inloggen met itsme en leek mij niet geheel kosher.
  • Mensen met actuele ervaring aangaande leveringstermijn (octavia hier besteld in mei 2021)? Deze zou 22 december aankomen en elk maand pols ik eens vriendelijk en antwoord is altijd dat het te vroeg is om iets concreet te kunnen zeggen. HR krijgt het hier ook beetje op de heupen want er zijn er een tiental in bestelling en ze zitten met te vernieuwen zaken zoals keuringen, verzekeringen, al dan niet nieuwe zomerbanden bestellen voor lopende wagens etc.

Hier zijn ook nog net zonnepanelen gelegd met terugdraaiende teller, en zolang er nog thuisgewerkt wordt zullen de panelen het verbruik wel ongeveer kunnen dekken. Moest ik weer elke dag op de baan zijn gaat dat anders worden, maar dat zien we dan wel. Tegen dan zijn de prijzen misschien weer in orde.

Als ik zie hoeveel ik nu betaal voor een kanneke naft voor in de grasmaaier denk ik niet dat ik voorlopig mijn broek scheur aan de EV.

• kan je ergens zelf leveringstermijn van Skoda opvolgen (bedrijfswagen)? Paar keer al aan leverancier gevraagd of dat kan, maar nog geen respons. Via google vond ik via via iets, ma je moest inloggen met itsme en leek mij niet geheel kosher.
  • Mensen met actuele ervaring aangaande leveringstermijn (octavia hier besteld in mei 2021)? Deze zou 22 december aankomen en elk maand pols ik eens vriendelijk en antwoord is altijd dat het te vroeg is om iets concreet te kunnen zeggen. HR krijgt het hier ook beetje op de heupen want er zijn er een tiental in bestelling en ze zitten met te vernieuwen zaken zoals keuringen, verzekeringen, al dan niet nieuwe zomerbanden bestellen voor lopende wagens etc.
Voor zover ik weet heeft Skoda al lang leveringsproblemen, zelfs van voor corona. Ben begin 2020 met mijn Kodiaq beginnen rijden (dus net bij begin corona crisis), de bestelling was 10 maanden eerder gebeurd. Dat was dus voor er nog maar sprake van chiptekorten en dergelijke was.

Je kan ook gewoon met je email account aanmelden hoor. Wel belangrijk dat dit het email adres is die jouw dealer gebruikt heeft.
Dan kan je bij 'mijn auto' de status van je bestelling bekijken. Je gaat wel in F12 in de netwerk tab moeten gaan zoeken naar 'apexremote' en daarin kan je de json terugvinden met alle details. Je vindt dan de potentiële levertijd terug in epoch tijd.
Vreemd genoeg tonen ze die data niet in de webapplicatie zelf.

Maar ik ben benieuwd of je iets anders gaat krijgen dan 22 december, want de dealer heeft normaal dezelfde informatie.

Je kan ook gewoon met je email account aanmelden hoor. Wel belangrijk dat dit het email adres is die jouw dealer gebruikt heeft.
Dan kan je bij 'mijn auto' de status van je bestelling bekijken. Je gaat wel in F12 in de netwerk tab moeten gaan zoeken naar 'apexremote' en daarin kan je de json terugvinden met alle details. Je vindt dan de potentiële levertijd terug in epoch tijd.
Vreemd genoeg tonen ze die data niet in de webapplicatie zelf.

Maar ik ben benieuwd of je iets anders gaat krijgen dan 22 december, want de dealer heeft normaal dezelfde informatie.

Merci, zal nog eens achter horen want zal waarschijnlijk niet mijne privé/werkmail zijn maar van aankoop/HR of dergelijk.

Nu ik snap dat die mannen onnozel worden, waarschijnlijk 20x per dag zo'n vraag over levertermijn. Maar geeft dan toch gewoon de nodige info waarop wij dat zelf kunnen volgen, dan krijgde die vragen niet meer zou ik denken.

Apexremote, json, klinkt al vergaand; eerst binnengeraken op de correcte mijn skoda.

22 december 2021 was dit voor de goede orde. Dat is ondertussen gepasseerd, dus men zou toch iets van nieuwe indicatie moeten hebben. Soit, ik ga er ook niet al te hard op roepen want hoe langer met den huidige, hoe langer met den octavia. Beiden diesel nog op de valreep :)

Bij ons worden de wagens ‘persoonlijk’ besteld, dus met je werk e-mail. Net zoals de login van Arval met werk e-mail is.

Speciaal verhaal hier:

Ook bij ons worden elektrische wagens meer en meer gepushed en dus heeft 1 van mijn collega's een BMW iX3 gekozen. Bij ons bedrijf kan je gebruik maken van een Flex Reward Tool of cafetariaplan om de laadpaal aan te schaffen, dan betaal je 75€ per maand voor 2 jaar, en mijn collega had hier dan ook voor gekozen.

Vorige week zijn ze de laadpaal komen plaatsen waarna hij contact opneemt met zijn verzekeringsmakelaar in verband met de brandverzekering. Daar laten ze hem echter weten dat zij dit niet willen opnemen in zijn verzekering omdat hij nog geen volledig eigenaar is van de laadpaal installatie. Vervolgens neemt hij contact op met de personeelsdienst die hem het volgende doorgeven:

"M.b.t. de verzekering is er helaas nog onduidelijkheid... dit antwoord kregen we van onze makelaar “Vandaag de dag is de verzekeringsmarkt nog niet klaar met duidelijke antwoorden en oplossingen voor het probleem dat u schetst.”.
We zijn er samen met onze makelaar mee bezig want het moet uiteraard duidelijk worden hoe en wat precies allemaal, al zal dit wellicht nog even duren eer het allemaal uitgeklaard zal zijn."

Daar sta je dan met je nieuwe installatie en wagen...

Hahaha, oeps. Als ik alles hier zo lees hoop ik toch dat ik nog een laatste keer een simpele diesel ga kunnen bestellen bij de nieuwe werkgever.

Speciaal verhaal hier:

Ook bij ons worden elektrische wagens meer en meer gepushed en dus heeft 1 van mijn collega's een BMW iX3 gekozen. Bij ons bedrijf kan je gebruik maken van een Flex Reward Tool of cafetariaplan om de laadpaal aan te schaffen, dan betaal je 75€ per maand voor 2 jaar, en mijn collega had hier dan ook voor gekozen.

Vorige week zijn ze de laadpaal komen plaatsen waarna hij contact opneemt met zijn verzekeringsmakelaar in verband met de brandverzekering. Daar laten ze hem echter weten dat zij dit niet willen opnemen in zijn verzekering omdat hij nog geen volledig eigenaar is van de laadpaal installatie. Vervolgens neemt hij contact op met de personeelsdienst die hem het volgende doorgeven:

Daar sta je dan met je nieuwe installatie en wagen...

Dat. Snap. Ik. Niet. (snap het wel hoor)

Vandaag de dag, waar alles in die richting wordt gepusht en dan zijde uiteindelijk weer int zak gezet. Brandverzekering voor eigen laadpaal kan wel, maar als em via cafetariaplan komt niet. Dat zijne werkgever dat dan gewoon al op zijne naam zet (zo simpel zal het HR-technisch wel niet zijn weeral, maar is bij ons allezins het geval... :S)

Bij ons zijn er dan wel weer andere hiaten in de nieuwe wagenpolicy rondom elektrificatie van het wagenpark. Vooral (financiële) 'nadelen' tov klassieke fossiele brandstof + tankkaart, als ge het allemaal eens deftig leest en uitrekent

Terug
Bovenaan