De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
De beste use case is iemand die dagdagelijks (quasi) volledig elektrisch kan pendelen - door enkel thuis óf door thuis en op het werk op te laden - maar die wel (heel) regelmatig een (veel) grotere range nodig heeft dan die van een EV.
De Mercedes *300de lijkt mij daar ideaal voor. Ik had graag wat meer evolutie gezien richting diesel hybrides.
Beetje jammer dat ze deze optie niet openlaten voor bedrijfswagens die zeer veel kilometers doen op jaarbasis.

Da's handig. 't Zou bij mijne pa gene waar zijn weliswaar (liggen ook voldoende panelen op z'n dak, maar 'k zou er niet mee moeten af komen).

Als de prijzen raar doen zoals nu ... gaan wij ons gelijk ineens blauw betalen aan elec voor onze wagens de komende jaren, want jah ... EV's worden verplicht e. Want de WG betaald iets van wss nen afgesproken forfait per KWu of zoiets, niet rechtstreeks de factuur van Engie & consoorten.
Handige manier om bedrijfswagens niet af te schaffen maar gewoon zodanig duur te maken dat we massaal gaan afhaken.

De Mercedes *300de lijkt mij daar ideaal voor. Ik had graag wat meer evolutie gezien richting diesel hybrides.
Beetje jammer dat ze deze optie niet openlaten voor bedrijfswagens die zeer veel kilometers doen op jaarbasis.
Ja, puur voor de lange afstanden zou je inderdaad aan diesel denken maar ik begrijp wel waarom dat niet zo vaan wordt gedaan

- een elektromotor en benzinemotor werken heel goed samen (low-end koppel en top-end vermogen. Bij een diesel is dat toch wat meer dubbel op
- als je de dieselmotor opeens toch nodig hebt bij een herneming, is een koudstart echt wel nefast. Die hebben een pak meer tijd nodig om op temperatuur te komen
- ze zijn zwaarder, vaak complexer
- zoals je hier leest haalt een 330e zo’n 500km op een tank. De extra range van een 300de is maar een heel beperkt voordeel als je 4u+ aan een stuk kan doorkachelen op de snelweg om dan op 5 minuten terug vol te zitten.

Heb zoiets gelijkaardig in afwachting van een laadpaal, voor hybrides zal dit genoeg zijn maar toch iets te traag voor een volledig elektrische wagen eens het vele thuiswerk afgelopen is :biglaugh: kom je na een nachtje laden niet zo ver mee.

Is dat probleem van die laadpaal en de brandverzekering er ook als die buiten op de oprit staat? Al dan niet tegen de muur van de woning of tuinberging geplaatst? Bij ons zou de laadpaal ook op naam van de werkgever staan (ondanks dat we die zelf betalen via cafetariaplan).
Net niet zou ik denken, wij kunnen op 't werk laden, dus als je daar aan komt, gewoon aan een laadpaal hangen, gaan werken en na x-tijd zal uw app wel aangeven dat hij vol is, zodat je 'm kan verplaatsen?

Net niet zou ik denken, wij kunnen op 't werk laden, dus als je daar aan komt, gewoon aan een laadpaal hangen, gaan werken en na x-tijd zal uw app wel aangeven dat hij vol is, zodat je 'm kan verplaatsen?

Weet niet of de app van de wagen een notificatie stuurt als die vol is of je dat zelf in het oog moet houden. Het zou goed zijn dat je in de winter aan de laadpaal hangt tegen dat je moet vertrekken zodat je kan pre-heaten, maar dat zal moeilijk te regelen zijn.
Ik moet op en neer 170km ongeveer, eens ik terug een stuk binnendoor kan nog wat minder. Met mijn gebruik en 2 dagen per week op kantoor hoef ik niet veel thuis te laden. Spreek je over gemiddeld 25kWh/week ofzo, en dat zal ruim gerekend zijn.
Aangezien dat AC chargen is op het werk ga ik de laatste dag van de week dat ik op kantoor ben ook gewoon naar 90-100% laden om het weekend te coveren, eer ik thuis ben is die beneden de 80%.

Weet niet of de app van de wagen een notificatie stuurt als die vol is of je dat zelf in het oog moet houden. Het zou goed zijn dat je in de winter aan de laadpaal hangt tegen dat je moet vertrekken zodat je kan pre-heaten, maar dat zal moeilijk te regelen zijn.
Ik moet op en neer 170km ongeveer, eens ik terug een stuk binnendoor kan nog wat minder. Met mijn gebruik en 2 dagen per week op kantoor hoef ik niet veel thuis te laden. Spreek je over gemiddeld 25kWh/week ofzo, en dat zal ruim gerekend zijn.
Aangezien dat AC chargen is op het werk ga ik de laatste dag van de week dat ik op kantoor ben ook gewoon naar 90-100% laden om het weekend te coveren, eer ik thuis ben is die beneden de 80%.
Da's nog een goeie eigenlijk, ik rij zelf nog met een diesel, maar zelfs daar kan ik in mijn app zien wat het rijbereik is, dus had gewoon "verwacht" dat dit bij hybrides en EV's zeker standaard zou zijn.

Moet de car policy nog afwachten natuurlijk maar ik doe regelmatig verplaatsingen van 30-50km, lijkt me voor een hybride ook ver van ideaal..
Ik heb sinds kort ook een hybride (330e), voor een woon-werk van 80km enkel ongeveer. Korte rit tot aan de autostrade, kort eraf tot aan de parking op mijn werkplek. Ik heb thuis een lader, en op mijn werkplek heb ik ook een lader (die ik welliswaar nog niet aan de praat krijg want mijn 1e laadkaart werkt er niet op en er is onder de grond geen 4G voor een app).

Dat gezegd kan ik met 1 volle lading (enkel thuis opladen) bij deze temperaturen op en neer met een verbruik van ongeveer 4l/100km. Als ik een 2e keer zou kunnen laden denk ik dat ik nog wat zuiniger kan rijden... Dat is aan normale 120-130km/h in hybride modus (geen sport) met af en toe een stukje vertragen rond 80-90kmph. Mijn vorige benzine had een gemiddeld verbruik van 8,5-9l op hetzelfde traject in comfort. Mijn use case is "niet ideaal" want ik heb slechts korte afstanden tegen lage snelheden en lange aan hoge, maar toch valt dat verbruik me beter mee dan verwacht.

Da's nog een goeie eigenlijk, ik rij zelf nog met een diesel, maar zelfs daar kan ik in mijn app zien wat het rijbereik is, dus had gewoon "verwacht" dat dit bij hybrides en EV's zeker standaard zou zijn.

Ben eens benieuwd naar de afrekening VAA deze maand met mijn diesel... Als ik juist gerekend heb zal ik bijna terug aan het beginbedrag van 4 jaar geleden zitten.
Heb dan weer geluk dat hij volgende maand een jaar ouder (en dus 4+ jaar, einde lease) wordt en het terug wat naar beneden gaat naar iets meer dan het huidig niveau.
December was dat nog 220 euro, deze maand 260 euro en dan volgende maand 230 euro geloof ik.

Bon, geschatte levertermijn doorgekregen voor de i4 : 13 juni 2023.

Dus nu hopen dat het effectief waar is dat ze de productie gaan kunnen opvoeren waardoor je wat naar voor kan schuiven. :unsure:

Ben eens benieuwd naar de afrekening VAA deze maand met mijn diesel... Als ik juist gerekend heb zal ik bijna terug aan het beginbedrag van 4 jaar geleden zitten.
Heb dan weer geluk dat hij volgende maand een jaar ouder (en dus 4+ jaar, einde lease) wordt en het terug wat naar beneden gaat naar iets meer dan het huidig niveau.
December was dat nog 220 euro, deze maand 260 euro en dan volgende maand 230 euro geloof ik.
Geloof mij, als ik destijds al een PHEV had kunnen bestellen, had ik het (waarschijnlijk) gedaan, maar mijn bestelling was net voor het moment dat PHEV en EV interessant werd in die leasetools. Hier zou het nu 258 euro VAA worden (was vorige maand 229 euro).

Tesla en VW alleszins wel dus ik zou verwachten dat de meesten dat wel doen?

Preheaten is inderdaad perfect als je aan de paal hangt maar eigenlijk kijk ik daar absoluut niet naar. Verbruik daarvan valt bij mij (met warmtepomp) echt wel mee, imo verwaarloosbaar.

Preheaten is inderdaad perfect als je aan de paal hangt maar eigenlijk kijk ik daar absoluut niet naar. Verbruik daarvan valt bij mij (met warmtepomp) echt wel mee, imo verwaarloosbaar.
BMW doet dat ook, en je kan de pre-heat met een timer of manueel instellen.

BMW doet dat ook, en je kan de pre-heat met een timer of manueel instellen.

Ik kijk er ook niet echt naar. Dat scheelt misschien een paar km in range, maar als je nadien op het werk kan opladen maakt dat eigenlijk geen verschil he.

Klopt, maar ik merk dat mijn wederhelft het nogal apprecieert als het interieur warm is voor we instappen. Mij kan het zoveel niet schelen, en de range is mooi meegenomen (ik rij hem dan ook tot 0 range op mijn meest gebruikte woon-werk traject)

Ik heb sinds kort ook een hybride (330e), voor een woon-werk van 80km enkel ongeveer. Korte rit tot aan de autostrade, kort eraf tot aan de parking op mijn werkplek. Ik heb thuis een lader, en op mijn werkplek heb ik ook een lader (die ik welliswaar nog niet aan de praat krijg want mijn 1e laadkaart werkt er niet op en er is onder de grond geen 4G voor een app).

Dat gezegd kan ik met 1 volle lading (enkel thuis opladen) bij deze temperaturen op en neer met een verbruik van ongeveer 4l/100km. Als ik een 2e keer zou kunnen laden denk ik dat ik nog wat zuiniger kan rijden... Dat is aan normale 120-130km/h in hybride modus (geen sport) met af en toe een stukje vertragen rond 80-90kmph. Mijn vorige benzine had een gemiddeld verbruik van 8,5-9l op hetzelfde traject in comfort. Mijn use case is "niet ideaal" want ik heb slechts korte afstanden tegen lage snelheden en lange aan hoge, maar toch valt dat verbruik me beter mee dan verwacht.
Bedankt, dit is wel zeer interessant :)

Op dagen dat ik de dochters naar school moet brengen kom ik uit op tripjes van 30km (soms 2x heen en terug), met ongeveer 25km snelweg. Als ik daarmee 4l/100km kan halen is dat wel competitief, met de 520d kom ik uit op 5l op goeie dagen en 6l op slechte dagen. De nieuwe werkgever ligt op 17km van mijn thuisadres, dus dat zou wel elektrisch moeten lukken.

In dat geval zou het wel tof zijn als een 530e touring of A6 50 tfsie avant in budget kan passen :D

Op dagen dat ik de dochters naar school moet brengen kom ik uit op tripjes van 30km (soms 2x heen en terug), met ongeveer 25km snelweg. Als ik daarmee 4l/100km kan halen is dat wel competitief, met de 520d kom ik uit op 5l op goeie dagen en 6l op slechte dagen. De nieuwe werkgever ligt op 17km van mijn thuisadres, dus dat zou wel elektrisch moeten lukken.

In dat geval zou het wel tof zijn als een 530e touring of A6 50 tfsie avant in budget kan passen :D
Kids naar school brengen, boodschappen, etc.. gaat allemaal prima in EV only, dat doe ik nu ook. Vooral in start-stop verkeer is dat een stuk zuiniger dan met een ICE. Een 330e rijdt tot 110km/h puur EV in hybride modus en 140km/h als je hem in EV only zet. Die snelheden zijn wel niet ideaal voor de range. In gewoon 30-50-70 verkeer haal ik met deze temperaturen 35-40km op de batterij. Een 530e is wat zwaarder, maar heeft wel de zelfde aandrijflijn en ik dacht ook accu capaciteit? (12kWh?) In hybride modus mag je wel maar tot 40% gas geven of hij schakelt de ICE bij. Als je niet sportief wil rijden, is dat goed te doen. Naar school heb ik een stuk waar ik van 50 ineens 90 mag, daar kan je vlot mee in EV-only mode, maar met mijn benzine hiervoor gaf ik daar vaak wel "sportief" gas... Vlot is wel niet hetzelfde als sportief (10s-0=>100 vs 5s-0=>100)...Met een koude ICE motor is dat niet het beste idee... 17km enkel lukt volgens mij zelfs tegen 140km/h als je daar ook kan laden... Enige nadeel tot dusver bij die BMW PHEV's is dat het laden tergend traag gaat...

Ik tank wel Super98. Bij mijn 340 had ik een verschil in verbruik van bijna een liter / 100km tussen super95 en 98. Als je super 95 tankt kan je verbruik wel hoger zijn (al blijft dat toch goedkoper met het prijsverschil tussen die 2 brandstoffen).

Ik denk dat jij ook zal kunnen nadenken over een 545e of ee X5 45e. Alvast een leuke wagen!

Waarom eigenlijk die interesse in het verbruik? Met een tankkaart kijk ik daar eigenlijk niet naar.

Terug
Bovenaan