De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Mogelijks dat poeperman zijn collega's iX3 dan nog voor december geproduceerd werd en pas in januari ingeschreven is.

Ga jij die lichten vervangen dan? Bij de meeste FL's kan je lichten vervangen, het gebeurt zelden dat ze het koetswerk aanpassen voor een facelift. Maar ik zie dat niet vaak gebeuren.
Nee, ik vind die nieuwe niet mooier op SUV's (wel op de 3-reeks bvb). Moest ik nu een ongeval hebben en de koplampen moeten vervangen worden, zou ik misschien wel vragen voor die shadow-versie.

Misschien is die nog geproduceerd net voor de FL begon en wou de leasemaatschappij de wagen nog niet inschrijven omdat het einde van het jaar was?

Ik weet niet sinds wanneer de FL geproduceerd wordt. Ik heb hem voor het eerst gespot een paar weken terug.
Ik heb ook al verhalen gelezen van andere merken/modellen waarbij de auto in productie was maar door tekort van bepaalde onderdelen dan blijft staan en uiteindelijk pas maanden daarna afgewerkt kan worden omdat dan pas de ontbrekende onderdelen binnen komen.

Collega van mij heeft gisteren zijn iX3 ontvangen en dat is in elk geval nog een pre-LCI

Das wel zuur, in Nederland zijn er al een 300-tal LCI's geleverd. En in Belgie ook al een aantal.
Zal aan de besteldatum liggen wss.

Ik heb ook al verhalen gelezen van andere merken/modellen waarbij de auto in productie was maar door tekort van bepaalde onderdelen dan blijft staan en uiteindelijk pas maanden daarna afgewerkt kan worden omdat dan pas de ontbrekende onderdelen binnen komen.

Bij de pre-LCI's zijn er wel redelijk wat auto's blijven staan omwille van batterijproblemen. Maar de LCI wordt al van Augustus geproduceerd.

Ga jij die lichten vervangen dan? Bij de meeste FL's kan je lichten vervangen, het gebeurt zelden dat ze het koetswerk aanpassen voor een facelift. Maar ik zie dat niet vaak gebeuren.

De achterlichten kan je swappen, de koplampen zijn op de LCI smaller gemaakt.

Hij was besteld in maart/april, een goeie maand nadat ik besteld heb.
Toen was het nog niet helemaal zeker dat de LCI ook de iX3 ging treffen, dus onlogisch is het niet.

Je krijgt trouwens toch nooit een ander model dan hetgeen je besteld hebt trouwens?
Want de LCI heeft een cognac interieur en de pre-LCI eentje in mokka, dan is het wel logisch dat je hetgeen krijgt waarvoor je gekozen hebt.

Das wel zuur, in Nederland zijn er al een 300-tal LCI's geleverd. En in Belgie ook al een aantal.
Zal aan de besteldatum liggen wss.
Dat zou mij wel straf lijken dat je puur op besteldatum nog een FL of PFL zou krijgen.
Ik zou denken dat zoiets van de productiedatum afhangt, want anders loopt de productie van FL en PFL door elkaar.
Wat mij totale onzin lijkt. Tenzij er echt van fabriek zou veranderd worden ofzo en dat de oude productielijn nog mag doorlopen tot alle PFL bestellingen klaar zijn.

Dat zou mij wel straf lijken dat je puur op besteldatum nog een FL of PFL zou krijgen.
Ik zou denken dat zoiets van de productiedatum afhangt, want anders loopt de productie van FL en PFL door elkaar.
Wat mij totale onzin lijkt. Tenzij er echt van fabriek zou veranderd worden ofzo en dat de oude productielijn nog mag doorlopen tot alle PFL bestellingen klaar zijn.
In Nederland zijn er een hele hoop PFL's niet mogen afgeleverd worden door een productiefout. Ik kan me inbeelden dat ze gewoon die klanten voorrang gegeven hebben...

Tuurlijk hangt dat af van de besteldatum. Zie mijn comment hierboven.

Als je een PFL bestelt met een bepaalde set aan opties, voor een vastgelegde prijs, kan je niet opeens een ander model krijgen die bepaalde opties niet heeft, of die standaard anders is uitgerust.

Je krijgt wat je bestelt. Heb je een PFL besteld met mokka interieur, zonder M-pack, dan krijg je dat ook. Dat er ook al FL-modellen geproduceerd worden doet er niet toe.

Als je een PFL bestelt met een bepaalde set aan opties, voor een vastgelegde prijs, kan je niet opeens een ander model krijgen die bepaalde opties niet heeft, of die standaard anders is uitgerust.

Je krijgt wat je bestelt. Heb je een PFL besteld met mokka interieur, zonder M-pack, dan krijg je dat ook. Dat er ook al FL-modellen geproduceerd worden doet er niet toe.
Dat kan zeker wel hoor. Heb dat bij mijn Skoda gehad destijds. Het nieuwe bouwjaar had toen bvb een voetsensor waarmee je de koffer ook kon sluiten, en die van mij had dat ook hoewel hij al voor dat modeljaar was besteld. Het hangt wel degelijk gewoon af van je productiedatum.

Bij Audi en Skoda is dit alleszins niet zo. Als er twijfel is of je PFL of FL krijgt, zal de dealer dit normaal melden bij bestelling dat er zaken anders kunnen zijn afhankelijk van wanneer de auto precies geproduceerd wordt.

Dat kan zeker wel hoor. Heb dat bij mijn Skoda gehad destijds. Het nieuwe bouwjaar had toen bvb een voetsensor waarmee je de koffer ook kon sluiten, en die van mij had dat ook hoewel hij al voor dat modeljaar was besteld. Het hangt wel degelijk gewoon af van je productiedatum.
Het kan misschien indien het enkel een positief gevolg heeft voor de koper. Maar no way dat ze dat kunnen verplichten.

Je kan geen groene bestellen en een blauwe krijgen omdat dat kleur niet meer bestaat bij een facelift hé.
Als ik bruine zetels bestel, en ik krijg opeens cognac sportzetels omdat bruin niet meer bestaat bij de LCI klopt de levering niet met de besteling.

Een Q7 die na de facelift om god weet welke reden terug fake-hybride is, die kan je echt niet door de strot rammen "omdat ze de FL al aan het produceren zijn"

No fucking way.

Het kan misschien indien het enkel een positief gevolg heeft voor de koper. Maar no way dat ze dat kunnen verplichten.

Je kan geen groene bestellen en een blauwe krijgen omdat dat kleur niet meer bestaat bij een facelift hé.
Als ik bruine zetels bestel, en ik krijg opeens cognac sportzetels omdat bruin niet meer bestaat bij de LCI klopt de levering niet met de besteling.

Een Q7 die na de facelift om god weet welke reden terug fake-hybride is, die kan je echt niet door de strot rammen "omdat ze de FL al aan het produceren zijn"

No fucking way.
@Musk:
Kan je hier even bevestigen dat je een voetsensor kan bestellen en deze toch niet kan krijgen bij levering :p

Bij Audi en Skoda is dit alleszins niet zo. Als er twijfel is of je PFL of FL krijgt, zal de dealer dit normaal melden bij bestelling dat er zaken anders kunnen zijn afhankelijk van wanneer de auto precies geproduceerd wordt.
maar in het concrete geval van de iX3 was er nog niet eens zekerheid dát er iets zou veranderen, maar wel dat de levering pas zou plaatsvinden na 12-13 maand, een periode waarbinnen de LCI's al uitgeleverd zouden worden

@Musk:
Kan je hier even bevestigen dat je een voetsensor kan bestellen en deze toch niet kan krijgen bij levering :p
Dat is wel iets anders ook. Als het gaat om een ander model zoals facelift gaan ze dat niet zomaar doen. En dealer weet dit normaal bij bestellen wanneer de productie start van een nieuw model. Als het gaat om een ander model versie kan dat natuurlijk wel, maar dat gaat dan om kleine verbeteringen/aanpassingen. Niet dat uw motorkap ineens een andere vorm heeft.

Dat is wel iets anders ook. Als het gaat om een ander model zoals facelift gaan ze dat niet zomaar doen. En dealer weet dit normaal bij bestellen wanneer de productie start van een nieuw model. Als het gaat om een ander model versie kan dat natuurlijk wel, maar dat gaat dan om kleine verbeteringen/aanpassingen. Niet dat uw motorkap ineens een andere vorm heeft.
Maar neem nu bvb de i4. Oké, die zal wel geen facelift krijgen, maar we zitten daar nu al met levertermijnen die niet meer bevestigd kunnen worden omdat er geen productieslots meer zijn. Dat wil zeggen dat ze dus bij bestelling totaal geen idee hebben wanneer hij geproduceerd gaat worden.

Een ander voorbeeld: Yaris GR. Je kan die nog bestellen, maar er is nog geen zekerheid dat er uberhaupt ooit nog gebouwd gaan worden.

Maar neem nu bvb de i4. Oké, die zal wel geen facelift krijgen, maar we zitten daar nu al met levertermijnen die niet meer bevestigd kunnen worden omdat er geen productieslots meer zijn. Dat wil zeggen dat ze dus bij bestelling totaal geen idee hebben wanneer hij geproduceerd gaat worden.

Een ander voorbeeld: Yaris GR. Je kan die nog bestellen, maar er is nog geen zekerheid dat er uberhaupt ooit nog gebouwd gaan worden.
Exact dit voorbeeld dus. Als je vandaag een specifieke i4 configureert en bestelt, en die wordt pas binnen 3 jaar uitgeleverd, maar binnen 2.5 jaar starten ze ook met de LCI, die er compleet anders uitziet, dan ga je gewoon een pre-LCI ontvangen.

Ze gaan echt niet het risico lopen dat de helft van de kopers hun wagen weigert bij aflevering hoor.

Exact dit voorbeeld dus. Als je vandaag een specifieke i4 configureert en bestelt, en die wordt pas binnen 3 jaar uitgeleverd, maar binnen 2.5 jaar starten ze ook met de LCI, die er compleet anders uitziet, dan ga je gewoon een pre-LCI ontvangen.

Ze gaan echt niet het risico lopen dat de helft van de kopers hun wagen weigert bij aflevering hoor.
Nee hoor. Neem nu de iX3. Die heeft letterlijk maar 1 productielijn in China. De moment dat ze LCI's beginnen bouwen, blijft die gewoon LCI's bouwen. Er gaat zelden een optie niet meer beschikbaar zijn, enkel de kleuren kunnen wat aanpassen. En quasi niemand gaat zijn wagen weigeren omdat de kleuren zijn aangepast. De kost om die productielijn meerdere keren te moeten ombouwen is véél groter dan de kost van die paar mensen die hun LCI gaan weigeren (dan verkoop je die gewoon als stockwagen he).

Heb je daar eigenlijk al van gehoord dat dit effectief zo is? Want ik vind het toch ook moeilijk te geloven dat ze PFL en FL door elkaar zouden laten lopen in de fabriek. Dat is gewoon enorm inefficiënt en brengt redelijk wat uitdagingen met zich mee.
Zeker als er maar 1 productielijn is zoals @anders. meldt.

Trouwens met de corona crisis doen ze het nu ook al, in Amerika krijg je bepaalde opties gewoon niet meer. Bijvoorbeeld touchscreen krijg je niet meer, ook al is het besteld.

Nee hoor. Neem nu de iX3. Die heeft letterlijk maar 1 productielijn in China. De moment dat ze LCI's beginnen bouwen, blijft die gewoon LCI's bouwen. Er gaat zelden een optie niet meer beschikbaar zijn, enkel de kleuren kunnen wat aanpassen. En quasi niemand gaat zijn wagen weigeren omdat de kleuren zijn aangepast. De kost om die productielijn meerdere keren te moeten ombouwen is véél groter dan de kost van die paar mensen die hun LCI gaan weigeren (dan verkoop je die gewoon als stockwagen he).
Die productielijn kan gewoon blijven draaien, ook met het nieuwe interieur. Een Individual interieur, of M-bumperkit wordt er op een gewone productielijn ook gewoon tussen genomen. In Volvo Gent lopen de automaten ook gewoon op dezelfde lijn als de handgeschakelde, terwijl de hele middentunnel anders is.

Veel meer dan dat is een LCI niet, je geeft zelf aan dat zelfs de achterlichten uitwisselbaar zijn.

Nogmaals: je kan geen cognac zetels afleveren aan iemand die bruine zetels heeft besteld. Kan niet / mag niet/ gebeurt niet.
Bovendien kost de LCI 5K extra. Wat ga je zeggen? Oei, je krijgt hem toch niet! Of je moet bijbetalen?

Ik weet niet of je ooit al een autofabriek bezocht hebt, maar elk onderdeel dat geplaatst wordt is afgestemd op de deels geproduceerde wagen die passeert. Er staat een rek met perfect gerangschikte sturen: normaal/normaal/individual/M/individual/M/normaal/... en zo voor elk onderdeel. Ook voor dashboards, versnellingspoken,... Dus daar kan perfect nog een Pre-LCI config tussen zitten zonder dat de lijn vertraging oploopt.

Volgens mij krijg je gewoon een LCI voor de prijs van een pre-LCI. Er zijn geen filmpjes te vinden van hoe het interieur van de iX3 wordt geplaatst, maar ik vermoed dat dat robot-werk is. En voor die zetels is dat dan te doen, want die zijn identiek, maar die koplampen zijn dus een andere vorm (lijkt eveneens robot-werk) en dan is dat wel een ander verhaal.

@Musk:
En ondertussen krijg ik hier hele tijd meldingen van die app 'motorkap open' etc..

Ze zijn er dan toch aan bezig. :unsure:

Is wel handig. Zag exact wanneer ze hem van de parking naar de werkplaats verplaatst hebben. Er is nog niet mee rondgereden voor de rest :p

Hopelijk heb ik hem morgen terug. Kan ik fijn de hele dag met m'n voeten de koffer openen. :unsure:

Terug
Bovenaan