De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Waarom zou je dat doen?

Een vriend van me is loodgieter en die heeft op zijn zaak een gezinswagen staan waar hij als bedrijfsleider op belast wordt dmv VAA. De bestelwagens in zijn zaak hebben echter geen fiscale implicatie op zijn loon als bedrijfsleider vermits die niet privé worden gebruikt.

Om leuke wagens te kunnen kopen?

Auto 1 neem je elektrisch en auto 2 sportwagen?

Op lichte vracht kun je daar eenvoudiger mee weg geraken. Daar is de regel dat je de effectieve prive compensatie wat moet berekenen. Maar niemand die dat doet uiteraard.

Dus een zware lichte vracht (g63, nieuwe defender V8,x5m, rr SVR,..) is eigenlijk perfect dan..

Om leuke wagens te kunnen kopen?

Auto 1 neem je elektrisch en auto 2 sportwagen?

Op lichte vracht kun je daar eenvoudiger mee weg geraken. Daar is de regel dat je de effectieve prive compensatie wat moet berekenen. Maar niemand die dat doet uiteraard.

Dus een zware lichte vracht (g63, nieuwe defender V8,x5m, rr SVR,..) is eigenlijk perfect dan..
Ja, ik snap het principe... Alleen moet je dan wel twee wagens financieren waarvan eentje waar je eigenlijk niet graag mee wilt rijden (laat ons zeggen: een Nissan Leaf of zo :)). Dan is het misschien uiteindelijk nog goedkoper van de gewoon de funwagen te nemen.

Moest ik het budget hebben voor een leuke elektrische én een echte funcar dan zou het optie zijn. Helaas ben ik maar een uitgeperste zelfstandige en schiet dat budget niet over nadat de fiscus gepasseerd is :p

Ja, ik snap het principe... Alleen moet je dan wel twee wagens financieren waarvan eentje waar je eigenlijk niet graag mee wilt rijden (laat ons zeggen: een Nissan Leaf of zo :)). Dan is het misschien uiteindelijk nog goedkoper van de gewoon de funwagen te nemen.

Moest ik het budget hebben voor een leuke elektrische én een echte funcar dan zou het optie zijn. Helaas ben ik maar een uitgeperste zelfstandige en schiet dat budget niet over nadat de fiscus gepasseerd is :p
Die EV moet geen saaie wagen zijn he. Ik kan perfect naast mijn iX3 nog een Boxster op de vennootschap zetten hoor (die kost +- 1 jaar winst in aankoopprijs). Maar dan mag je die Boxster alleen gebruiken om van en naar het werk te rijden, wat nu niet bepaald een goed gebruik is voor zo'n wagen...

Ik zou dat niet doen als je niet op een comfortabele manier kan laden.

Als dat een kwestie is van 3-4j en weer een nieuwe, dan zou ik nog eens voor een gewone brandstofmotor gaan in dit geval.
Of een leuke hybride als dat aan de orde is. (misschien meer wagen voor hetzelfde budget of minder VAA ? )

Mijn vragen:
1) Is het realistisch om gewoon 's avonds & 's nachts bij te laden aan een gewoon stopcontact? Ik werk 3 dagen thuis, dus op zich tijd genoeg om te laden? Kan zo een gewoon stopcontact langdurig opladen wel aan?
Dit kan je eigenlijk heel makkelijk berekenen.

een stopcontact thuis, met de bijgeleverde lader, levert tussen de 1.5 en 2kw/u.
Ga uit van worst-case, dat je per uur 1.5kw kan bijladen. Afhankelijk van je rijstijl en traject zal je iX3 tussen de 15 (bijna uitsluitend stad/50km wegen) en 22kwh (als je voornamelijk snelweg doet) verbruiken over 100km. In de winter kan dat wel toenemen, dus ga uit van 22kwh per 100km.

Om 100km bij te laden moet je dus 22kwh/1.5kwh = ongeveer 15u laden.

Jij moet weten hoeveel km je dagelijks doet, en hoeveel tijd je elke dag hebt om bij te laden. De bovenstaande berekening lijkt heel dramatisch, maar in de praktijk is dat volgens mij voor bijzonder veel mensen voldoende.

bij wijze van voorbeeld: je start met een volle batterij op maandagochtend (worst case = 340km),
je rijdt 100km/dag en kan dagelijks laden van 19u tot 6 = 11u

maandag 340 => 240km
maandagnacht 11*1.5 = 16.5kw extra = 75km
dinsdag 315 => 215km
woensdag 290 => 190
donderdag 265 => 165
vrijdag 240 => 140
zaterdag 205 => 105
Zondagvoormiddag 180km

Dan heb je nog een kleine 40kwh nodig om terug vol te starten op maandag, da's 27u, dus zelfs zonder ook maar één keer openbaar te laden kan je dus eigenlijk verder.

Laatst bewerkt:
Dit kan je eigenlijk heel makkelijk berekenen.

een stopcontact thuis, met de bijgeleverde lader, levert tussen de 1.5 en 2kw/u.
Ga uit van worst-case, dat je per uur 1.5kw kan bijladen. Afhankelijk van je rijstijl en traject zal je iX3 tussen de 15 (bijna uitsluitend stad/50km wegen) en 22kwh (als je voornamelijk snelweg doet) verbruiken over 100km. In de winter kan dat wel toenemen, dus ga uit van 22kwh per 100km.

Om 100km bij te laden moet je dus 22kwh/1.5kwh = ongeveer 15u laden.

Jij moet weten hoeveel km je dagelijks doet, en hoeveel tijd je elke dag hebt om bij te laden. De bovenstaande berekening lijkt heel dramatisch, maar in de praktijk is dat volgens mij voor bijzonder veel mensen voldoende.
Idd. Ik laad momenteel (PHEV) ook nog aan een gewoon stopcontact, 's nachts. Ik doe quasi al mijn verplaatsingen voor 90% volledig elektrisch. En dan spreken we hier maar over een batterijtje van 12,5kw

1) Is het realistisch om gewoon 's avonds & 's nachts bij te laden aan een gewoon stopcontact? Ik werk 3 dagen thuis, dus op zich tijd genoeg om te laden? Kan zo een gewoon stopcontact langdurig opladen wel aan?
Als het een deftig stopcontact is wel. Ik gebruik eentje dat voorzien was voor de droogkast met een aparte zekering in de kast dus wel ok. Als je een verlengkabel gaat gebruiken zeker een 3g2,5 kopen.
2) Hoe worden deze kosten verrekend met jullie werkgever? Op basis van oplaadgegevens die af te lezen zijn in de app maal een afgesproken tarief?
Voor thuis? Een bakje tussen laadkabel en stekker. Maar ik heb ook al laadkabels gezien die het ingebouwd hebben. Wordt via internet doorgestuurd naar werkgever. Prijs is 0,23€/kwh
3) Bij BMW krijg je dacht ik een BMW laadpas om op verschillende plaatsen te laden, kan dit dan rechtstreeks naar de werkgever/leasemaatschappij gefactureerd worden?
Waarschijnlijk heeft u werkgever al een deal ergens met een laadpas provider ergens, zoals tankkaarten vroeger. Je moet u dus niks aantrekken van facturen en prijs kwh van de laadpaal (al staat er soms in je contract dat je niet aan stations alla fastned mag laden omdat die wel heel duur zijn, buiten in noddgevallen)

Als je op 100m ook nog een publieke laadpaal hebt waar je aan 22kw kan laden zou het voor mij een nobrainer zijn.

Raar dat BMW nog stockwagens iX3 staan heeft als de levertijden al richting een jaar gaan op dit moment.
Die stockwagens zouden toch al lang uitverkocht moeten zijn?

Raar dat BMW nog stockwagens iX3 staan heeft als de levertijden al richting een jaar gaan op dit moment.
Die stockwagens zouden toch al lang uitverkocht moeten zijn?
Dat is inderdaad raar, zeker gezien er quasi geen opties te kiezen zijn aan die wagen...

Trouwens spyshots van Alpina iX3 online te vinden...

Dat is inderdaad raar, zeker gezien er quasi geen opties te kiezen zijn aan die wagen...
Het zal misschien met de PFL/FL versies te maken hebben dan. En ik weet ook dat sommige merken graag wat stock houden om op het autosalon nog te kunnen aanbieden.

Ik vermoed wel dat als je een stockwagen wilt, dat deze voor meer dan de originele prijs gaan verkocht worden.
Trouwens spyshots van Alpina iX3 online te vinden...
Zouden ze softwarematig ook nog iets doen met de motor? Of enkel wat esthetische zaken en misschien een wat andere ophanging?

Het zal misschien met de PFL/FL versies te maken hebben dan. En ik weet ook dat sommige merken graag wat stock houden om op het autosalon nog te kunnen aanbieden.

Ik vermoed wel dat als je een stockwagen wilt, dat deze voor meer dan de originele prijs gaan verkocht worden.

Zouden ze softwarematig ook nog iets doen met de motor? Of enkel wat esthetische zaken en misschien een wat andere ophanging?
Ik weet het ook niet goed, enige dat ik me kan inbeelden is dat BMW een AWD versie aan het voorzien is (ruimte zat voor de motor voorin), en dat Alpina daar onmiddelijk een versie van uitbrengt die dan idd door software nog wat meer vermogen kan krijgen.
Want enkel voor styling en ophanging gaat niemand de typische meerprijs van Alpina betalen he...

Ja nee zo bedoelde ik het niet. Ik bedoelde dat gewoon fiscaal, met dezelfde leasing- of rentingkost als nu, we beter een nieuwe fiscaal vriendelijkere auto kopen.

Niet met het gedacht gewoon deze verder te leasen tot na afschrijving, dat weet mijn boekhoudster uiteraard ook. Maar zij weet ook dat ik een autoliefhebber ben en dat ik dus graag iets nieuw koop. :wink:

Nu, ik begin wel meer en meer na te denken gewoon nog een paar jaar verder te rijden met de mijne. De fiscaliteit gaat er wellicht enkel maar op achteruit gaan, maar zoals gezegd is die binnen een jaar afgeschreven. En die auto is nog perfect in orde eigenlijk.
Je moet toch kiezen tussen leasen en die kost inboeken, of kopen en afschrijven? Hier zeg je 'verder te leasen tot na afschrijving', maar een leasewagen schrijf je toch niet af?

Of ben ik verkeerd?

Je moet toch kiezen tussen leasen en die kost inboeken, of kopen en afschrijven? Hier zeg je 'verder te leasen tot na afschrijving', maar een leasewagen schrijf je toch niet af?

Of ben ik verkeerd?

Waarschijnlijk kort gezegd voor "nadien overkopen voor de afgesproken restwaarde en niet meer te moeten afschrijven", of iets dergelijk.

Ik heb bvb. een financiële renting gekozen. Wagen staat dus niet op balans en wordt als kost ingeboekt en niet afgeschreven, maar uiteindelijk maakt dat in de praktijk niet zo'n enorm verschil, na 4 jaar koop ik hem over voor 16% (of was het 15, ik twijfel nu even) van de nieuwprijs en kost die auto mij verder nauwelijks nog iets.
Al ben ik nu wel even aan het afvragen of ik die wagen dan nog moet afschrijven over meerdere jaren voor bedrag van die 16%. Dat moet de boekhouder dan maar zien...

Waarschijnlijk kort gezegd voor "nadien overkopen voor de afgesproken restwaarde en niet meer te moeten afschrijven", of iets dergelijk.

Ik heb bvb. een financiële renting gekozen. Wagen staat dus niet op balans en wordt als kost ingeboekt en niet afgeschreven, maar uiteindelijk maakt dat in de praktijk niet zo'n enorm verschil, na 4 jaar koop ik hem over voor 16% (of was het 15, ik twijfel nu even) van de nieuwprijs en kost die auto mij verder nauwelijks nog iets.
Al ben ik nu wel even aan het afvragen of ik die wagen dan nog moet afschrijven over meerdere jaren voor bedrag van die 16%. Dat moet de boekhouder dan maar zien...

De wagen staat ook op naam van de leasing maatschappij dan vermoed ik ?
Bij een overname ga je die, vermoed ik, dan ook opnieuw moeten inschrijven (BIV etc) op je firmanaam.

En dan ga je naar het model van 'gewone' aankoop en zal die op je balans komen (voor die waarde van 16%) en kun je die in principe terug afschrijven op 3-4j volgens mij.

De wagen staat ook op naam van de leasing maatschappij dan vermoed ik ?
Bij een overname ga je die, vermoed ik, dan ook opnieuw moeten inschrijven (BIV etc) op je firmanaam.

En dan ga je naar het model van 'gewone' aankoop en zal die op je balans komen (voor die waarde van 16%) en kun je die in principe terug afschrijven op 3-4j volgens mij.

Klinkt allemaal logisch dat het zo zou zijn ja.
Eens kijken met boekhouder of afschrijving ook korter kan want de overkoopwaarde zal lager zijn dan mijn huidige jaarlijkse leasekost :)

Klinkt allemaal logisch dat het zo zou zijn ja.
Eens kijken met boekhouder of afschrijving ook korter kan want de overkoopwaarde zal lager zijn dan mijn huidige jaarlijkse leasekost :)

3-4j is voor de fiscus de aanvaardbare termijn (lees: zonder discussie) voor tweedehands wagens.
Denk dat je dat wel kan verkorten als de wagen wat ouder is (5j+, of wel een aanzienlijk aantal km's heeft). Of als in praktijk de wagen effectief sneller zal vernieuwd worden. Maar goed, uiteindelijk is dat je eigen interpretatie vs fiscus. Altijd ruimte voor discussie :p

De vraag is, of het in je eigen geval niet voordeliger is om die prive aan te kopen (je zit toch met die herinschrijving, + meerwaarde belasting ooit als die dan toch weg gaat) en een fiscaal interessantere wagen in afschrijving brengt. Maar dat is allemaal afhankelijk van je kosten/opbrengsten en hoe je die wilt beïnvloeden op dat moment.

3-4j is voor de fiscus de aanvaardbare termijn (lees: zonder discussie) voor tweedehands wagens.
Denk dat je dat wel kan verkorten als de wagen wat ouder is (5j+, of wel een aanzienlijk aantal km's heeft). Of als in praktijk de wagen effectief sneller zal vernieuwd worden. Maar goed, uiteindelijk is dat je eigen interpretatie vs fiscus. Altijd ruimte voor discussie :p

De vraag is, of het in je eigen geval niet voordeliger is om die prive aan te kopen (je zit toch met die herinschrijving) en een fiscaal interessantere wagen in afschrijving brengt. Maar dat is allemaal afhankelijk van je kosten/opbrengsten en hoe je die wilt beïnvloeden op dat moment.

Voor zover ik weet kan ik de wagen privé niet voor 16% overkopen, maar zal dit aan een realistische waarde moeten gebeuren. Zou vroeger nog wel gelukt zijn, maar nu niet meer blijkbaar. In dat geval moet ik er privé dus nog redelijk wat aan geven + op de zaak zou ik dan weer een kar van 70-80-90K financieren (ik ga uit van een BEV).
Ik ga het zeker nog bespreken met de boekhouder, maar ik denk dat hem dus op de zaak ga kopen en genieten van een paar heel goedkope jaren om wat extra winst over te houden.

Afschrijftermijn maakt uiteindelijk ook niet zoveel uit, stel nog dat ik hem op 3j moet afschrijven en ik vervang toch al na anderhalf jaar, dan pak ik ook geen grote kost om de rest ineens af te schrijven.

Voor zover ik weet kan ik de wagen privé niet voor 16% overkopen, maar zal dit aan een realistische waarde moeten gebeuren. Zou vroeger nog wel gelukt zijn, maar nu niet meer blijkbaar. In dat geval moet ik er privé dus nog redelijk wat aan geven + op de zaak zou ik dan weer een kar van 70-80-90K financieren (ik ga uit van een BEV).
Ik ga het zeker nog bespreken met de boekhouder, maar ik denk dat hem dus op de zaak ga kopen en genieten van een paar heel goedkope jaren om wat extra winst over te houden.

Afschrijftermijn maakt uiteindelijk ook niet zoveel uit, stel nog dat ik hem op 3j moet afschrijven en ik vervang toch al na anderhalf jaar, dan pak ik ook geen grote kost om de rest ineens af te schrijven.

Zeker, wat winst maken is nooit slecht. Daarom dat het ook allemaal wat persoonlijk is wat en hoe.

Ik heb zelf meerdere vennootschappen, waarbij op de ene de wagens langer blijven dan de afschrijving. Enerzijds omdat dit inderdaad de goedkoopste manier is en anderzijds kan ik hiermee ook makkelijk resultaat cijfers beïnvloeden indien dat nodig is. Een wagen met 0 waarde die je kan verkopen voor 20K.. dat is 20K 'winst' erbij opeens. (wel meerwaarde belasting te betalen maar goed, de cijfers zijn opgekrikt).

Andere firma hoef ik niet perse winst op. Daar koop ik zo rap mogelijk een andere wagen. Als autofan dan, anders heeft dat ook geen nut. Is gewoon omdat ik persoonlijk graag wagens zie. Kost uiteindelijk altijd veel geld die handelingen maar goed, dat kan dan ook wel. Ik werk ook genoeg en heb er ook graag het plezier van.

Prive heb ik 1 wagen, lichte vracht en dat wil ik zo goedkoop mogelijk (zonder in een dacia te moeten kruipen).

Even hier jullie advies vragen:

Ik mag binnenkort een nieuwe wagen bestellen (vrije keuze brandstof/elektrisch/hybride), maar gezien de lange levertijden had ik voorgesteld om een stockwagen te kiezen.
Mijn oog is momenteel gevallen op de X3: elektrisch of ICE.
Bij BMW zijn er zeer veel nieuwe wagens in voorraad (iemand ervaring hiermee icm leasing?), dus die zou ik normaal snel moeten hebben dan.

Rationeel gezien is de iX3 de beste keuze: future proof, veel opties, lage VAA.
Het probleem dat zich echter stelt is dat we momenteel een huis huren waar geen laadpaal is (wel een binnenstopcontact op minder dan 5m van onze oprit, kabel kan misschien onder de deur of via raam op kiepstand) in afwachting van onze nieuwbouw (start begin volgend jaar).
Dus best case heb ik minstens een jaar geen laadpaal thuis.
Op mijn werk zijn er ook geen momenteel.
Een paar 100 meter verder van ons huurhuis is er wel een publieke laadpaal, dus daar zou ik ook terechtkunnen.

Mijn vragen:
2) Hoe worden deze kosten verrekend met jullie werkgever? Op basis van oplaadgegevens die af te lezen zijn in de app maal een afgesproken tarief?
3) Bij BMW krijg je dacht ik een BMW laadpas om op verschillende plaatsen te laden, kan dit dan rechtstreeks naar de werkgever/leasemaatschappij gefactureerd worden?

Ik zou het aan HR kunnen vragen, maar ik zal de eerste zijn met een EV en zij moeten ook alles aan de leasemaatschappij navragen...dus ik dacht met al die experts hier... ;-)
Hier 6 maanden met een iX3 gereden. Ik had wel een laadpaal maar ik zette de stroombeperking vaak manueel op 10A (zoals laden aan een gewoon stopcontact) om optimaal te kunnen laden met zonne-energie.

Voor dagelijks gebruik (wel bijna 100% thuiswerk) was dit bijna altijd voldoende.

Zeker met die andere laadpaal op ~100m van je thuis moet dat wel lukken.
Desnoods kun je ook snelladen langs de snelweg als je eens verder moet. Dat gaat toch een stuk sneller als de wagen bijna leeg is :)

Elektrisch rijden is toch altijd wel wat meer werk dan traditioneel, afhankelijk van hoeveel km je soms doet. Dus denk hier wel goed over na. Dit is waarschijnlijk je laatste kans om een "gewone" wagen te rijden en binnen 4 jaar verwacht ik wel wat verbetering in de ranges. De iX3 zit toch aan de lagere kant in de praktijk (my 2 cents).

Voor terugbetaling voor het laden via een gewoon stopcontact, heeft men speciale laders met een simkaart. Die sturen dan je verbruik door en je wordt vergoed voor de gebruikte stroom. Bij ons was dat tot voor kort €0.28 maar nu volgt men de CREG tarieven die maandelijks wijzigen.
Voor publiek laden werkte dit gewoon met de tankkaart (met RFID) voor zowel traag als snelladen.

Het zou me wel sterk verbazen, zoals hier ook al aangegeven, dat je nog een iX3 kunt vinden die direct leverbaar zijn. Die zijn als zoete broodjes weggegaan en de levertermijn loopt nu enorm op waardoor veel mensen die wel zouden overwegen.

Terug
Bovenaan