De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Aan de grens voltanken, hé. Ik geraak daar toch nog 1100km mee verder. Dus heb ik vaak slechts 1 en mss een heel kleine 2de tankbeurt nodig om terug aan de grens in België weer eens vol te tanken ;-)

Verder merk ik wel bij collega's dat ze niet per se veel meer privé kilometers doen omdat het "gratis" is. Wat wel eens voorvalt is dat wanneer in het nieuws staat dat bv. de allerbeste frituur van de provincie Frituur XXX is, dat ze al eens eenmalig naar daar durven gaan met de bedrijfswagen ipv. te voet naar de frituur in het dorp.. Maar daar wordt echt niet in overdreven dat ze daardoor wekelijks honderden kilometers extra rijden..

De drempel ligt gewoon lager om eens een folieke te doen. Maar wekelijks zo'n folieke, daar geloof ik niet in. Dat zal wel een minderheid zijn die elk weekend honderden kilometers "gratis" rondrijden in ons landje en de buurlanden.

Bij één van mijn vorige werkgevers hebben ze na verloop van tijd de tankkaart beperkt tot Benelux omdat er teveel excessen waren van mensen die zelfs in verlengde weekends naar bestemmingen op 2000+ km afstand (enkele rit!) reden en terug :wallbash: En nee, ik heb geen nul teveel gezet :tongue:
Dus er zijn effectief wel een aantal gekken die daarin overdrijven en de boel verzieken voor de rest... Gelukkig een minderheid, maar ze bestaan helaas wel.

Bij één van mijn vorige werkgevers hebben ze na verloop van tijd de tankkaart beperkt tot Benelux omdat er teveel excessen waren van mensen die zelfs in verlengde weekends naar bestemmingen op 2000+ km afstand (enkele rit!) reden en terug :wallbash: En nee, ik heb geen nul teveel gezet :tongue:
Dat is toch bijna onhaalbaar? 2000 km is minstens 20u rijden en je moet nog terug ook. Moest je nu zeggen naar cote d'azur van woe tot zondag, ok ja dat is nog haalbaar...
Dus er zijn effectief wel een aantal gekken die daarin overdrijven en de boel verzieken voor de rest... Gelukkig een minderheid, maar ze bestaan helaas wel.
Wat is overdrijven? Doe alle bedrijfswagens weg en de omzet van de toeristische sector in België daalt mee. Wie gaat er aan huidige brandstofprijzen in een weekend voor een dag naar Durbuy of de hoge venen.

Ik herinner me nog de beelden van de sneeuw in januari dit jaar en de volkstoeloop op de hoge Venen:

*Zouden mensen zelf een bmw2/zafira bekostigen?

*Zouden mensen daar dan met offroad rijden? Hem in de graskant parkeren en patinerend er uit rijden?

In 2020 toch ook naar saint tropez gereden voor de volle drie dagen, 19juli op en 23juli af.
Ik tank internationaal met mijn tankkaart voorlopig, maar los daarvan zou ik het prive ook doen.
Met 2 kameraden is de keuze van auto dan wel snel gemaakt, maar moest het gewoon te delen zijn dan is het zo.

In de voorbije jaren voor corona ook meestal gaan skien tussen kerst en nieuw, dus ook +- 4 volle dagen een 800km enkel.
Zou ik zeker ook niet laten moest ik het zelf moeten bekostigen.

Zijn dat zotte dingen? Ik denk het niet.

Ik ken iemand die 100km rijdt om iets 10 euro goedkoper te kunnen kopen. Want hij rijdt toch gratis.
Het vliegtuig of de trein nemen ze niet want ze rijden gratis...
Heeft al zijn geboortekaartjes in de bussen gaan steken want zo spaarde hij de postzegels uit.

Ik ken iemand die 100km rijdt om iets 10 euro goedkoper te kunnen kopen. Want hij rijdt toch gratis.
Het vliegtuig of de trein nemen ze niet want ze rijden gratis...
Heeft al zijn geboortekaartjes in de bussen gaan steken want zo spaarde hij de postzegels uit.
Als je veel tijd hebt dan is dat toch geen probleem?
Sommige zitten hier op 9lives en de ander zit in zijn bedrijfswagen.

Als je veel tijd hebt dan is dat toch geen probleem?
Sommige zitten hier op 9lives en de ander zit in zijn bedrijfswagen.
het is net dat wat hij wil aangeven: de tijd doet er voor veel mensen niet toe (ik rij ook graag in de auto), het is de kost die ze niet hebben waardoor ze extra snel milieuvervuilend rijden.

Ik moet zeggen dat sinds ik mijn bedrijfswagen heb (nu iets meer dan een half jaar) mijn rijgedrag vrijwel niet veranderd is tegenover vroeger. Ik doe nog altijd bijna een volledige maand met 1 tankbeurt :unsure:

Ook niet aangepast omdat ik een bedrijfswagen heb, maar ben blij dat ik de naft niet hoef te betalen momenteel. Ik geraak maar een 600 tot 700km ver op 1 tank (gem 8,4l/100km). Wat er nu wel eens gebeurd is dat mijn vrouw met de wagen gaat werken als ik een thuiswerkdagje heb (uitzonderlijk). Ze werkt op een gelijkaardige afstand en eerlijk gezegd, ik sta ook loon af voor de wagen + nog eens de VAA dat je betaald dus als het niet beperkt word in de policy ... gebruik je het ook wel.

Deloitte met de trackers, hoe werd dit dan gecommuniceerd naar de werknemers ivm privacy etc. Als men zo begint te zeuren over het gebruik van de bedrijfswagen dat men met GPS gaat beginnen tracken wat je ermee doet hoeft het voor mij ook niet meer.

Wat er nu wel eens gebeurd is dat mijn vrouw met de wagen gaat werken als ik een thuiswerkdagje heb (uitzonderlijk).
Vind je dat eigenlijk normaal? Ik vind dat persoonlijk niet normaal. Dat komt in de buurt van de hoeveelheid brandstof die je normaal op die dag zou gebruiken met je bedrijfswagen in je privéwagen tanken. Jouw werkgever hoeft toch geen woon-werk verkeer van je vrouw te bekostigen?
Ze werkt op een gelijkaardige afstand en eerlijk gezegd, ik sta ook loon af voor de wagen + nog eens de VAA dat je betaald dus als het niet beperkt word in de policy ... gebruik je het ook wel.
Maar je geeft zelf aan dat je al blij bent dat je de kost van de brandstof niet moet betalen.
Deloitte met de trackers, hoe werd dit dan gecommuniceerd naar de werknemers ivm privacy etc. Als men zo begint te zeuren over het gebruik van de bedrijfswagen dat men met GPS gaat beginnen tracken wat je ermee doet hoeft het voor mij ook niet meer.
Het moet zijn dat er misbruik werd gemaakt. Doorgaans is dat zo (vinger-hand-principe).

Waarom dan ook niet meteen een kannetje 95 vullen voor de grasmaaier of wekelijks 5 liter 95 extra tanken voor de moto.

Ik werkte vorig jaar bij klanten met een tweede verblijf aan de kust. Die mensen zaten er warm bij, man Ir met zulke E-klasse, vrouw beetje multi-eigendom verhuur en vastgoed. Die vrouw gaf zelf toe dat ze hoofdzakelijk met die E-klasse reed, omdat haar man toen van thuis werkte. Dat kan toch allemaal niet de bedoeling zijn? Er was daar ook nog domiciliefoefeling in dat huis. Door overal het onderste uit de kan te halen kan je natuurlijk een serieuze som uitsparen.

De Vlaming is kampioen in "de kantjes er van af lopen" en zal altijd wel een reden vinden om zijn gedrag te rechtvaardigen.

Vind je dat eigenlijk normaal? Ik vind dat persoonlijk niet normaal. Dat komt in de buurt van de hoeveelheid brandstof die je normaal op die dag zou gebruiken met je bedrijfswagen in je privéwagen tanken. Jouw werkgever hoeft toch geen woon-werk verkeer van je vrouw te bekostigen?
Vergelijkbaar: Ooit ne collega gehad die met dn auto van zn vrouw opt werk aankwam. Zn vrouw ging naar zee en vond het financieel interessanter van zijne auto + tankkaart te gebruiken, en hem me hare auto naart werk te laten gaan. Echt wel een brug te ver IMO.

Akkoord dat dat allemaal niet de bedoeling is maar dat zijn toch ook relatief kleine dingen. Het lijkt me bijna de moeite niet om er iets aan te doen + daar (veel) strenger in worden gaat uw medewerkers ook maar demotiveren. Komende van iemand zonder bedrijfswagen

Leuke collega’s kom je op iedere job tegen dus daar zou ik het niet voor laten. Als je tevreden bent met het loon, takenpakket etc dat ze aanbieden en je krijgt meer vrije tijd (je zegt zelf dat je daar naar op zoek bent), waarom dan twijfelen?
Hangt ook van persoon tot persoon af. Ik had op mijn vorige job goeie collega's waarmee ik eigenlijk alles besprak, die wisten echt super veel van mij en ik kon daarmee nen helen dag zeveren over van alles en nog wat. Ik ga niet beweren dat het vrienden zijn want dat is ook een stap te ver maar ik ben daar nu 5 jaar weg en ik wordt nog steeds gevraagd op den BBQ die ze alle jaren geven (nu niet sinds Corona :( ).

Das op mijn huidige job toch heel anders hoor. Ik kom overeen met het grootste deel van mijn collega's, maar het is niet hetzelfde als vroeger. Die mensen kennen mij allemaal maar héél oppervlakkig maar I'm fine with that. Dat is de enige opoffering die ik heb moeten maken, in de plaats verdien ik véél meer, véél minder stress, thuiswerken (had jamais gepakt op mijn vorige werk, ook niet tijdens lockdown), genen baas die op elk moment van den dag in mijne nek kan komen hijgen "Waar zijde mee bezig? En dan? En dan? En dan? Is da alles? Doe dan x, y en z ook nog eens..."

Maar los daarvan, als ge nog geen 40 zijt (en zelfs als ge tegen de 50 zijt) en ge zijt u huidige job en strontbeu... ga dan iets anders doen. Zelfs 10-15 jaar tegen u goesting gaan werken is laaaaaaaaang.

Ook niet aangepast omdat ik een bedrijfswagen heb, maar ben blij dat ik de naft niet hoef te betalen momenteel. Ik geraak maar een 600 tot 700km ver op 1 tank (gem 8,4l/100km). Wat er nu wel eens gebeurd is dat mijn vrouw met de wagen gaat werken als ik een thuiswerkdagje heb (uitzonderlijk). Ze werkt op een gelijkaardige afstand en eerlijk gezegd, ik sta ook loon af voor de wagen + nog eens de VAA dat je betaald dus als het niet beperkt word in de policy ... gebruik je het ook wel.

In onze car policy staat in dat wisselen van auto niet verboden is, het mag gewoon geen vast ding worden. Stel dat mijn vrouw 50km enkel moest bollen en ik 20km mogen we dus niet standaard dagelijks van wagen wisselen. Maar per uitzondering mag het, ik interpreteer dat losjes als 1, max 2 keer in de week is ok.

Als ze bij mij zo moeilijk zouden doen, om dan eerst nog 2 jaar met ne Mini Cooper te rijden dan mochten ze diej Mini Cooper steken...

Vergelijkbaar: Ooit ne collega gehad die met dn auto van zn vrouw opt werk aankwam. Zn vrouw ging naar zee en vond het financieel interessanter van zijne auto + tankkaart te gebruiken, en hem me hare auto naart werk te laten gaan. Echt wel een brug te ver IMO.
Zou ik ook doen ware het niet dat ik niet wil gezien worden in nen orange Peugeot Partner :p. Nee serieus, als wij op verlof gaan hou ik in het oog wat ik op eigen kosten tank in het buitenland en als ik dan terug ben in België soemel ik wa met mijn km-standen op mijn tankkaart en tank het verschil terug in mijn vriendin haren auto :unsure: Again, ge moet niet heiliger willen zijn dan de paus hé...

Fun fact: mijn werkgever heeft zelfs mijn tol betaald toen we in Noorwegen zaten op vakantie een paar jaar terug. Dat werkt daar op nummerplaat herkenning en ik ging er van uit dat ze die factuur gewoon wel zouden doorschuiven... nooit iets van gezien.

Maar je geeft zelf aan dat je al blij bent dat je de kost van de brandstof niet moet betalen.

Het moet zijn dat er misbruik werd gemaakt. Doorgaans is dat zo (vinger-hand-principe).

Waarom dan ook niet meteen een kannetje 95 vullen voor de grasmaaier of wekelijks 5 liter 95 extra tanken voor de moto.

Ik werkte vorig jaar bij klanten met een tweede verblijf aan de kust. Die mensen zaten er warm bij, man Ir met zulke E-klasse, vrouw beetje multi-eigendom verhuur en vastgoed. Die vrouw gaf zelf toe dat ze hoofdzakelijk met die E-klasse reed, omdat haar man toen van thuis werkte. Dat kan toch allemaal niet de bedoeling zijn? Er was daar ook nog domiciliefoefeling in dat huis. Door overal het onderste uit de kan te halen kan je natuurlijk een serieuze som uitsparen.

De Vlaming is kampioen in "de kantjes er van af lopen" en zal altijd wel een reden vinden om zijn gedrag te rechtvaardigen.

Als die auto onderdeel is van het loonpakket wat is er dan misbruik aan het normaal gebruiken van die auto?

Je gezinsleden laten rijden is normaal gebruik. Hoeveel zijn er niet waar de salariswagen de enige auto is. Moeten die dan een extra auto kopen om bv de kinderen door papa naar de voetbal te laten brengen terwijl de bedrijfswagen van de mama is?

Kannetjes, andere auto's of de moto vullen met je tankkaart is dan weer wel misbruik.

Ik snap het probleem ook niet zo, de wagen heb ik nodig voor het werk. Ik woon maar 10km van mijn bureau, maar verplaats mij wekelijks tussen de verschillende andere vestigingen (BE+NL). Als mijn vrouw dan eens de wagen neemt op een dag dat ik thuis werk en zij er 12km mee bolt is toch totaal geen probleem ... Je hebt ook VAA op bedrijfswagens (320€ in mijn geval) om die reden hé, dat staat voor het privégebruik.

Daarnaast in mijn geval, ik lever ook nog een deel brutoloon (360€) in voor de bedrijfswagen. Het verschil op mijn loonfiche tussen wagen of geen wagen is een goede 300+€ netto iedere maand. Ik had daarvoor mijn eigen wagen die me minder kostte op maandbasis (aankoop,verzekering+benzine), en een deel van die kosten verdiende ik makkelijk terug met de professionele verplaatsingen tussen de vestigingen.

Wij hebben veel vaste kosten, met de huidige prijzen word 1 volle tank al gauw 100€+ en ja dan is het wel een geruststelling dat die rechstreeks betaald word ipv dat ik het deel dat professioneel verbruikt werd pas later terugbetaald word.

Situatie met een vorige werkgever:
Ik had een aparte tankkaart gekregen voor mijn privé moto, omdat ik die op regelmatige basis gebruikte om de files te omzeilen. Toen reed ik wel 50k km per jaar aan mijn woon-werkverkeer alleen al. Ik denk dat ze al blij waren dat ik dan minder km's deed met de leasewagen :)

'k Zou zelfs nog denken aan een regeling a la 'WG koopt de wagen in feb '23 & ik bol er nog een jaar of 3 extra mee' en dan, omdat het moet, ineens de EV toer op gaan vooraleer de deadline van '27 er is.
Er is toch bijna niet gebold met die wagen de voorbije 2j, en de corona is nog altijd niet gepasseerd (maar je gaat geen 3 jaar kunnen toevoegen aan de operationele lease).

Hier worden wagens met weinig kilometers vervroegd teruggeroepen door de leasemaatschappij omdat die nog iets opbrengen.
Aan de andere kant rijdt een collega al 280.000km met zijn BMW 5 serie (is juist de 4 jaar gepasseerd) en die mag nog tot maart doorrijden ermee, of tot zijn nieuwe wagen er is.

Hier worden wagens met weinig kilometers vervroegd teruggeroepen door de leasemaatschappij omdat die nog iets opbrengen.
Aan de andere kant rijdt een collega al 280.000km met zijn BMW 5 serie (is juist de 4 jaar gepasseerd) en die mag nog tot maart doorrijden ermee, of tot zijn nieuwe wagen er is.
Ik denk niet dat de lease zomaar eenzijdig uw contract mag opzeggen X maand/jaar op voorhand. Dat zou mij wreed straf lijken.

Verplicht zal dat niet kunnen. Maar als ze met uw werkgever afspreken dat ze meer geld krijgen voor de wagen, en die gaan akkoord, dan kan het wel natuurlijk.
De werkgever verliest er ook niets op eh, en de werknemer kan op de EV hype meeliften , die gaat er duidelijk op voorruit.
Ik zou op dit moment ook wisselen als mij dat gevraagd wordt. De BMW iX en de i4 M50 staan bvb op de lijst nu, ben er redelijk zeker dat die er volgende maand nietmeer opstaan.

Ik heb een Arteon diesel en alhoewel dat geen slechte auto is zie ik niet wie dat in deze tijd nog 2de hands gaat kopen.
Het is maar een VW en een diesel, enige plus is de immense ruimte vanbinnen. Ik heb nu weinig gereden voor mijn doen, maar die gaat nog weg met 130+k km natuurlijk.

Woon-werk verkeer wordt beschouwd als privéverkeer. Dus er is geen enkel verschil tussen wanneer de partner die auto pakt om naar de winkel te rijden of naar haar werk. Er wordt tenslotte ook VAA betaald voor dat privégebruik.

Wanneer de partner de auto zou gebruiken _tijdens_ het werk, dat is natuurlijk een heel ander verhaal.

Terug
Bovenaan