De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Laat ons ook eerlijk zijn, het gros van de werknemers heeft met moeite al gereden met meer dan 200pk. Laat staan in een wagen met meer dan 500pk.
Die mensen dan een wagen geven die dat vermogen dan ook zo casual en vlot kan afgeven is misschien niet altijd het beste plan.
Er zullen gerust mensen zijn die daar goed mee om kunnen. Maar als je zo vlot gewoon overal te snel kan rijden dan kan dat wel vaker voorkomen.
En boetes is dan nog maar één ding. Maar ongevallen veroorzaakt door onaangepast rijgedrag zijn een veel groter probleem.
Ik vind het persoonlijk ook gewoon abnormaal dat er niet meer restricties op zijn

Laat ons ook eerlijk zijn, het gros van de werknemers heeft met moeite al gereden met meer dan 200pk. Laat staan in een wagen met meer dan 500pk.
Die mensen dan een wagen geven die dat vermogen dan ook zo casual en vlot kan afgeven is misschien niet altijd het beste plan.
Er zullen gerust mensen zijn die daar goed mee om kunnen. Maar als je zo vlot gewoon overal te snel kan rijden dan kan dat wel vaker voorkomen.
En boetes is dan nog maar één ding. Maar ongevallen veroorzaakt door onaangepast rijgedrag zijn een veel groter probleem.
Ja, te veel ongevallen is ook een goede reden, maar dat kan je op voorhand niet weten...

Maar puur blokkeren omdat het veel pk is, is zoals rwd blokkeren omdat het rwd is...

Ja, te veel ongevallen is ook een goede reden, maar dat kan je op voorhand niet weten...

Maar puur blokkeren omdat het veel pk is, is zoals rwd blokkeren omdat het rwd is...
Over RWD kan je nog discussiëren omdat het ook vanuit het oogpunt van jan modaal minder veilig is.
Jan modaal weet vaak niet hoe hij moet reageren als een RWD uitbreekt of hij plots de controle verliest.

Maar motorvermogen en potentieel om deze los te laten, en laat ons eerlijk zijn een EV maakt vermogenafgave kinderspel, is wel een belangrijke factor.
En dit limiteren zou dan ook vrij logisch zijn. Je stelt als werkgever een pretraket voor op de openbare weg te beschikking, want dat is het wel uiteindelijk.

Over RWD kan je nog discussiëren omdat het ook vanuit het oogpunt van jan modaal minder veilig is.
Jan modaal weet vaak niet hoe hij moet reageren als een RWD uitbreekt of hij plots de controle verliest.

Maar motorvermogen en potentieel om deze los te laten, en laat ons eerlijk zijn een EV maakt vermogenafgave kinderspel, is wel een belangrijke factor.
En dit limiteren zou dan ook vrij logisch zijn. Je stelt als werkgever een pretraket voor op de openbare weg te beschikking, want dat is het wel uiteindelijk.
Maar exact dat is dus wat heel negatief over komt bij de werknemer. Want je zegt eigenlijk dat hij geen leuke wagen mag kiezen, puur omdat het een leuke wagen is en dus zonder andere argumentatie.

Stel u voor dat je een budget krijgt voor een smartphone en uw werkgever plots zegt "ah nee, die mag niet, want die is te chique"

Maar exact dat is dus wat heel negatief over komt bij de werknemer. Want je zegt eigenlijk dat hij geen leuke wagen mag kiezen, puur omdat het een leuke wagen is en dus zonder andere argumentatie.

Stel u voor dat je een budget krijgt voor een smartphone en uw werkgever plots zegt "ah nee, die mag niet, want die is te chique"
Wel ik zou er geen probleem mee hebben feitelijk. Die restricties zijn er altijd geweest. Altijd basis motorisatie en geen sport packs. Waarom we dan nu ineens alle vrijheid krijgen... We zijn recent naar een andere leasemaatschappij overgestapt. Ik heb de indruk dat er een aantal dingen niet helemaal uitgeklaard zijn samen met de hele EV omschakeling.

Maar waarom zou ik heiliger doen dan de paus? Als ze zo eentje onder mijn poep willen schuiven...

Dit gaat veel verder dan geen leuke wagen mogen kiezen eh. Zelfs met de helft van het vermogen is het nog een leuke wagen.
Het is nog geen 4 jaar geleden dat een 190pk zowat de maximum was wat je kon leasen. Een 330e en andere hybrides hebben dan de grens naar omhoog gebracht naar 258pk.

Die limitaties in wat je kon kiezen zijn er altijd al geweest trouwens. Bij sommige was dit bepaalde kleuren die niet mochten, koetswerkvormen die niet mocht, bepaalde grootte van velgen die niet mochten, merken die niet mochten en motoriseringen die niet mochten. Dat heeft altijd al los van budget gestaan, want uiteindeljk kan je alles verhalen in een hogere leaseprijs indien nodig.

Dit gaat veel verder dan geen leuke wagen mogen kiezen eh. Zelfs met de helft van het vermogen is het nog een leuke wagen.
Het is nog geen 4 jaar geleden dat een 190pk zowat de maximum was wat je kon leasen. Een 330e en andere hybrides hebben dan de grens naar omhoog gebracht naar 258pk.

Die limitaties in wat je kon kiezen zijn er altijd al geweest trouwens. Bij sommige was dit bepaalde kleuren die niet mochten, koetswerkvormen die niet mocht, bepaalde grootte van velgen die niet mochten, merken die niet mochten en motoriseringen die niet mochten. Dat heeft altijd al los van budget gestaan, want uiteindeljk kan je alles verhalen in een hogere leaseprijs indien nodig.
Maat al die limitaties gingen over "doorverkoopbaarheid" of fiscaliteit en dat is in het geval van de I4 m50i niet het geval he.

Ik snap ook wat ge wilt zeggen he :p, maar de situatie nu is er volgens mij puur omdat de overheid niet long term denkt. En dan vind ik het raar om als bedrijf limieten te leggen, eerder uit "we willen u niet te hard verwennen" dan uit een effectieve reden.

Ge gaat natuurlijk wel de situatie krijgen dat ik na 4j likely terugval op een 'standaard' keuze. En evenzeer dat collega's in dezelfde pay grade die pas binnen 1-2 jaar kunnen kiezen, geen exuberante salariswagen meer kunnen nemen.

Gaat trouwens ook heel wat gezeur geven wat betreft bandenwissels. Ik rijd normaal met mijn Model 3, heb op 15000 km 1mm-1.5mm profiel opgereden. Volgens de man van de bandencentrale had hij al model 3's binnengekregen die op 10000 km een volledige set banden hadden versleten.
En door 't gewicht en de max snelheid van de model 3 is er niet zoveel keuze qua banden, die van de LR (Michelin Pilot Sport 4 - 18") kosten in ieder geval 1000 EUR voor een setje.

Gaat trouwens ook heel wat gezeur geven wat betreft bandenwissels. Ik rijd normaal met mijn Model 3, heb op 15000 km 1mm-1.5mm profiel opgereden. Volgens de man van de bandencentrale had hij al model 3's binnengekregen die op 10000 km een volledige set banden hadden versleten.
En door 't gewicht en de max snelheid van de model 3 is er niet zoveel keuze qua banden, die van de LR (Michelin Pilot Sport 4 - 18") kosten in ieder geval 1000 EUR voor een setje.
Dan zou ik toch de supersports nemen, die zitten een klasse hoger en kosten +-600€ voor een setje ;)
Maar inderdaad, de bandenkost zal een pak hoger uitkomen, en dát is wel een goed argument om zo'n wagens tegen te houden.

Het “schijnt” dat Teslas met banden met veel minder profiel worden afgeleverd... ik heb dat echt al minstens 5 keer horen vallen
Hoe gaan ze dat doen? Die banden komen gewoon van de productieband bij Michelin he, ge kunt daar niet specifiek vragen om banden met minder profiel te krijgen ;).
En Tesla heeft geen nood aan 100 sets banden per maand om zelf op te kunnen rijden he.

Het “schijnt” dat Teslas met banden met veel minder profiel worden afgeleverd... ik heb dat echt al minstens 5 keer horen vallen
Ik denk dat je “ik heb nog geen tesla gezien met profiel op zijn banden” verwart met “ze worden geleverd met weinig profiel”.
Als je daar gelijk een gek mee rijdt dan eet die wagen banden zoals mentosjes natuurlijk.

Ik weet het, het klinkt als een broodje aap, maar het zou zijn om een lagere rolweerstand te hebben bij tests. Blijkbaar doen meer fabrikanten dat, OEM banden met minder profiel monteren dan vervangbanden.

Volvo's T8 modellen hebben die grens eerder richting 400PK gelegd :)

Soit, ik heb er allemaal weinig problemen mee, al hou ik ergens m'n hard vast voor een stijging van asociaal gedrag. Er zijn er genoeg die nu al hun manieren moeilijk kunnen houden met 150PK, wat gaat dat geven als je die 300-400-500PK onder hun kont geeft. Er is een bepaald percentage mensen die zich dan wel helemaal de man gaat voelen. Al vaker belachelijk gedrag gezien, anderen treiteren door in te houden en dan knetterhard ervandoor te gaan wanneer ze worden ingehaald, dat soort zaken.

Ik wil niet generaliseren natuurlijk. En ik denk dat dit een relatief beperkte periode zal zijn, en de meesten zullen ook geen 80K krijgen om aan een auto te hangen.

Wat ik er voor mezelf van maak: zeer nauw de wijzigingen van regelgeving opvolgen, want het al inderdaad op een bepaald ogenblik weer fel beperkt worden en dan moet ik zien dat ik nog tijdig iets bestel 😀

Terug
Bovenaan