De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Met al die software en what not in die EV's, is het niet easy om dat vermogen softwarematig aan te passen?

Zou natuurlijk wel een goede oplossing zijn wanneer de company policy dicteert dat je slechts max x-aantal pk mag hebben.

Met al die software en what not in die EV's, is het niet easy om dat vermogen softwarematig aan te passen?

Zou natuurlijk wel een goede oplossing zijn wanneer de company policy dicteert dat je slechts max x-aantal pk mag hebben.
In theorie moet dat kunnen, maar dat gaat toch wel van uit de fabrikanten ondersteund moeten worden...

Gaat trouwens ook heel wat gezeur geven wat betreft bandenwissels. Ik rijd normaal met mijn Model 3, heb op 15000 km 1mm-1.5mm profiel opgereden. Volgens de man van de bandencentrale had hij al model 3's binnengekregen die op 10000 km een volledige set banden hadden versleten.
En door 't gewicht en de max snelheid van de model 3 is er niet zoveel keuze qua banden, die van de LR (Michelin Pilot Sport 4 - 18") kosten in ieder geval 1000 EUR voor een setje.
Ik heb 40k gereden en nog geen banden moeten vervangen (paar maanden winterbanden, ik probeer die zo kort mogelijk op de auto te leggen dus alleen de periode dat het echt koud is) en mijn gemiddeld verbruik is 192 dus ben ook niet echt de meest rustige rijder.

Mijn vrouw heeft uiteindelijk het aanbod van Deloitte als senior sustainability consultant aanvaard.

Ik zag toevallig afgelopen dagen op Kanaal Z iets passeren die veel betrekking heeft tot haar functie en de komende nieuwe richtlijnen omtrent duurzaamheid:

Staat dat aanbod hier ergens? Heb de laatste pagina's doorscrolt en niet direct iets gevonden.

Is Deloitte al lang actief in duurzaamheidsconsultancy?

Edit: Ik heb zonet even het filmpje bekeken maar ik vind niet dat de CEO zo'n sterke indruk maakt. Duidelijk nog wat groen achter zijn oren op vlak van duurzaamheid. Pun intended. Ik vind het allemaal wat vaag overkomen en ook bij het eigen Deloitte-beleid zijn het toch vooral veel vage platitudes zoals:
- "Onze gebouwen voldoen aan de strengste normen!" (Uiteraard, dat is namelijk verplicht door de EPB-regelgeving. De relevante vraag is of ze daar nog een schepje bovenop doen, en zoja, is dat schepje kwantificeerbaar?)
- "We zetten in op alternatieven voor de wagen! We hebben zo de helft van het aantal gereden km's al kunnen reduceren!". (Waarna hij fijntjes erbij vertelt dat de Corona-crisis wel wat geholpen heeft. :laugh: )
- "We merken dat er toegenomen interesse is in de elektrische wagen!" (Dus Deloitte stuurt er niet actief op aan maar constateert dit gewoon bij zijn werknemers. Eigen verdienste? 0,0.)
- "Tegen 2026 voorspel ik dat ons volledig wagenpark elektrisch zal zijn!" (Uiteraard, want dat wordt zo opgelegd door de overheid. :wtf: )
- Enzovoort.

Sorry maar deze man gelooft niet in duurzaamheid. Hij kan dan ook onmogelijk deze diensten goed verkopen aan zijn klanten. Hij zal eerder helpen om greenwashing te organiseren dan effectief duurzaamheid te realiseren.

Ik hoop dat uw vrouw het wél meent. In dat geval wens ik ze veel succes want ze zal nog veel werk hebben.

Laatst bewerkt:
In zake hoe lang dat zou kunnen duren ...

'k Zou dan verwachten dat dit tot 2027 is (ale, eind 2026).

Alle EV's blijven 100% aftrekbaar zolang ze voor 2027 aangekocht worden. Daarna gaan ook de EV's semi den dieperik in qua aftrekbaarheid.
Al is 67% min of meer gelijkaardig aan wat men nu nog over houdt van een ICE (die al snel veel minder is tegenwoordig).

'k Veronderstel dan dat de eerder aangehaalde regels ook officieel zullen worden & dat PHEV's aangekocht vanaf 01/01/2023 ook niet langer de volle aftrekbaarheid behouden (& dus richting de 0% gaan).
---------------
't Zal dus volgend jaar eens valideren zijn dat 'besteldatum' geldt & dan moet ik nog niet tegen februari een wagen bestellen, rekening houdende met 1j levering. Dan bestel je gewoon eind 2023 eentje, verleng je de lease periode met een jaar & who cares dat het dan 1j levertermijn is (niet dat ik per sé van m'n huidige vanaf wil).
Nuja, dat zal weer een heel gedoe zijn om alles af te spreken met de WG (die hier natuurlijk mee zal worden geconfronteerd voor alle wagens, mor soit).

'k Zou zelfs nog denken aan een regeling a la 'WG koopt de wagen in feb '23 & ik bol er nog een jaar of 3 extra mee' en dan, omdat het moet, ineens de EV toer op gaan vooraleer de deadline van '27 er is.
Er is toch bijna niet gebold met die wagen de voorbije 2j, en de corona is nog altijd niet gepasseerd (maar je gaat geen 3 jaar kunnen toevoegen aan de operationele lease).

Laatst bewerkt:
Staat dat aanbod hier ergens? Heb de laatste pagina's doorscrolt en niet direct iets gevonden.

Is Deloitte al lang actief in duurzaamheidsconsultancy?

Edit: Ik heb zonet even het filmpje bekeken maar ik vind niet dat de CEO zo'n sterke indruk maakt. Duidelijk nog wat groen achter zijn oren op vlak van duurzaamheid. Pun intended. Ik vind het allemaal wat vaag overkomen en ook bij het eigen Deloitte-beleid zijn het toch vooral veel vage platitudes zoals:
- "Onze gebouwen voldoen aan de strengste normen!" (Uiteraard, dat is namelijk verplicht door de EPB-regelgeving. De relevante vraag is of ze daar nog een schepje bovenop doen, en zoja, is dat schepje kwantificeerbaar?)
- "We zetten in op alternatieven voor de wagen! We hebben zo de helft van het aantal gereden km's al kunnen reduceren!". (Waarna hij fijntjes erbij vertelt dat de Corona-crisis wel wat geholpen heeft. :laugh: )
- "We merken dat er toegenomen interesse is in de elektrische wagen!" (Dus Deloitte stuurt er niet actief op aan maar constateert dit gewoon bij zijn werknemers. Eigen verdienste? 0,0.)
- "Tegen 2026 voorspel ik dat ons volledig wagenpark elektrisch zal zijn!" (Uiteraard, want dat wordt zo opgelegd door de overheid. :wtf: )
- Enzovoort.

Sorry maar deze man gelooft niet in duurzaamheid. Hij kan dan ook onmogelijk deze diensten goed verkopen aan zijn klanten. Hij zal eerder helpen om greenwashing te organiseren dan effectief duurzaamheid te realiseren.

Ik hoop dat uw vrouw het wél meent. In dat geval wens ik ze veel succes want ze zal nog veel werk hebben.
Ze hebben heel recent een designated team opgezet voor sustainability en zijn dit nu sterk aan het uitbreiden.

Wat de CEO betreft hadden mijn vrouw en ik dezelfde indruk, maar dat is ook niet verassend. Het is een nieuwe hot topic, waar uiteraard spelers als Deloitte gaan inspringen om goed aan te kunnen verdienen. Maar aan de andere kant komen er effectief ook nieuwe directives om te gaan rapporteren. Het is dus noch de wereld gaan veranderen, noch 100% greenwashing zoals cege claimt. De waarheid, zoals meestal het geval is, ligt ergens in het midden :)

Voor de corona-crisis heeft Deloitte een beperking gezet op het aantal jaarlijkse kilometers. Alles wat je meer rijdt moet je uit eigen zak betalen. Dat heeft weldegelijk de mentaliteit van het personeel veranderd en bijgedragen in een verlaging van de gereden km's. Voor corona had mijn vriend collega's die persoonlijk bedragen van 800 EUR op het eind van het jaar moesten betalen voor het gebruik van hun wagen. Waar je anders voor alles vlug de wagen neemt of de houding hebt 'maakt niet uit, ik rij toch gratis', ga je de wagen al eens makkelijker laten staan en een alternatief zoeken (kortere rit/fiets/te voet). Vroeger reed ik bijvoorbeeld met de bedrijfswagen van mijn werkgever naar Nederland of Knokke om mijn hond te laten trimmen, koste mij toch niets, nu (wagen als zelfstandige) zetten we de hond te voet af aan het trimsalon op 2 km van ons deur :p. Je gaat als eens sneller nadenken over 'nutteloze' afstanden.

Qua elektrische wagens hebben ze ook actief ingegrepen. Wie geen elektrische/hybride wagen neemt heeft keuze uit wagens met een veel lagere motorisatie. Mijn vriend heeft bijvoorbeeld nog een BMW 320D, wie vandaag bestelt krijgt een 316D, terwijl hun elektrisch aanbod bommekes zijn. Ze kunnen het met de beperkingen qua infrastructuur vandaag niet maken mensen verplichten elektrisch te rijden, ze moeten een alternatief voorzien, maar ze pushen wel in een bepaalde richting.

Voor de corona-crisis heeft Deloitte een beperking gezet op het aantal jaarlijkse kilometers. Alles wat je meer rijdt moet je uit eigen zak betalen. Dat heeft weldegelijk de mentaliteit van het personeel veranderd en bijgedragen in een verlaging van de gereden km's. Voor corona had mijn vriend collega's die persoonlijk bedragen van 800 EUR op het eind van het jaar moesten betalen voor het gebruik van hun wagen. Waar je anders voor alles vlug de wagen neemt of de houding hebt 'maakt niet uit, ik rij toch gratis', ga je de wagen al eens makkelijker laten staan en een alternatief zoeken (kortere rit/fiets/te voet). Vroeger reed ik bijvoorbeeld met de bedrijfswagen van mijn werkgever naar Nederland of Knokke om mijn hond te laten trimmen, koste mij toch niets, nu (wagen als zelfstandige) zetten we de hond te voet af aan het trimsalon op 2 km van ons deur :p. Je gaat als eens sneller nadenken over 'nutteloze' afstanden.

Qua elektrische wagens hebben ze ook actief ingegrepen. Wie geen elektrische/hybride wagen neemt heeft keuze uit wagens met een veel lagere motorisatie. Mijn vriend heeft bijvoorbeeld nog een BMW 320D, wie vandaag bestelt krijgt een 316D, terwijl hun elektrisch aanbod bommekes zijn. Ze kunnen het met de beperkingen qua infrastructuur vandaag niet maken mensen verplichten elektrisch te rijden, ze moeten een alternatief voorzien, maar ze pushen wel in een bepaalde richting.

Dat is al heel wat anders. Vreemd dat die CEO deze zaken niet vermeld, die veel relevanter zijn.

uit interesse, kan je eens zeggen wat dat aantal is? Want een limiet van 25k per jaar is natuurlijk niet noodzakelijk een zware ingreep, hé.
Niet bij dit bedrijf, maar mijn neef heeft nog een bedrijfswagen gekregen met beperking van 700km per week. Woonwerk verkeer was 35km enkel, dus niet veel overschot om zot te doen!

Niet bij dit bedrijf, maar mijn neef heeft nog een bedrijfswagen gekregen met beperking van 700km per week. Woonwerk verkeer was 35km enkel, dus niet veel overschot om zot te doen!
Jawel, want tenzij er een GPS tracker inzit is dit nog meer als 35 000km per jaar...
Zelfs al zou hij zo goed als alle dagen naar het werk rijden zit hij nog maar ruwweg aan 14 000 km woon werk. (200 * 35 * 2)

Blijft er nog een mooi pakketje over ;)

Dat is 350 km overschot per week. Geen idee wat andere mensen doen maar ik rij geen 50 km per dag in mijn vrije tijd.

Jawel, want tenzij er een GPS tracker inzit is dit nog meer als 35 000km per jaar...
Zelfs al zou hij zo goed als alle dagen naar het werk rijden zit hij nog maar ruwweg aan 14 000 km woon werk. (200 * 35 * 2)

Blijft er nog een mooi pakketje over ;)

Vriend dat bij Deloitte werkt zei me dat er inderdaad trackers in de auto’s zitten nu. Wat de regels daaromtrent exact zijn weet ik niet meer.

uit interesse, kan je eens zeggen wat dat aantal is? Want een limiet van 25k per jaar is natuurlijk niet noodzakelijk een zware ingreep, hé.
Goh ik ken niet volledig de details, zit heel berekening achter op basis van woonplaats, waarbij weekdagen en weekenddagen op een andere manier worden meegeteld, buitenlandse kilometers worden ook op andere manier geteld etc. Ze hebben allemaal een box in hun wagen waarbij ze de stand kunnen opvolgen.
Ik dacht dat mijn vriend zijn persoonlijke limiet op 20.000 per jaar zit (totale kilometers, dus zowel professioneel als privé), dat officieel gedomicilieerd op 17 km van kantoor maar wel momenteel vast project in Düsseldorf waarvoor hij bij voorkeur zondagavond oprijdt (weegt zwaarder door). Dus hij neemt wel zoveel mogelijk de icetrain of ze carpoolen met het team. Al moet hij met de huidige pandemie natuurlijk wel minder naar de klant maar hij zit al voor de pandemie op dat project. Dusja ze pushen wel richting een ecologische oplossing.

Sjonge sjonge, wat een gedoe dan allemaal. Al content da'k daar nooit mee geconfronteerd ben.

Nu ... ik heb zelf nog nooit een effectieve limiet gehad op #kms, maar ik ga al zeker niet even 60km of meer bollen voor lord knows what als ik dat ook op 2km v/d deur kan regelen.
Dat heeft niets met die wagen te zien, gewoon 10 minuten VS wat ... een uur of 2/3?
Ik heb het nooit begrepen, die discussie/mindset die telkens terug komt die min meer neer komt op 'je betaald de naft niet, dus natuurlijk doe je niet anders dan 100en kilometers rond de kerktoren bollen zonder enige reden, gewoon tijd verspillen in de wagen omdat de naft gratis is'.

Mijn verhouding is dan ook altijd vrij hoog geweest van prof kms VS persoonlijke kms (woon/werk mee gerekend als prof).
Denk dat dit gemakkelijk 90% van m'n km stand zal zijn dat prof gebeurde.
Nu een heeeeeel pak minder natuurlijk. Nu heb ik de voorbije 2j nauwelijks kms gebold.

En als het aan komt op lokale ritten, zoals de wekelijkse trip naar de Colruyt of dergelijke, dan pak je sowieso de wagen, of die nu van mezelf was of niet (weliswaar al lang gelejen dat ik nog een persoonlijke wagen heb gehad, maar dan nog).
Idem als ik zo 's avonds eens geen goesting heb om te koken & je snel even een kebabke of zoiets gaat halen. Ik ga dat écht niet te voet doen.

Idem als je zo eens iets speciaals doet, dat toch net wat verder van huis is ... dagje Walibi, weekendje Center Parks (pakweg Vossemeren), ...
Zelfs al was de naft voor eigen rekening, dee'k het nog met de wagen (net zoals gelijk elk ieder in m'n familie eigenlijk die géén bedrijfswagen heeft).

En internationale reizen ... jah ... tankkaarten werken vrijwel nooit buiten onze landsgrenzen, dus is de naft opnieuw voor eigen rekening.
OK, je bespaard u de slijtage van uw wagen als je even met de wagen naar Spanje trekt voor 2w, maar niet de naft.

Sjonge sjonge, wat een gedoe dan allemaal. Al content da'k daar nooit mee geconfronteerd ben.

Nu ... ik heb zelf nog nooit een effectieve limiet gehad op #kms, maar ik ga al zeker niet even 60km of meer bollen voor lord knows what als ik dat ook op 2km v/d deur kan regelen.
Dat heeft niets met die wagen te zien, gewoon 10 minuten VS wat ... een uur of 2/3?
Ik heb het nooit begrepen, die discussie/mindset die telkens terug komt die min meer neer komt op 'je betaald de naft niet, dus natuurlijk doe je niet anders dan 100en kilometers rond de kerktoren bollen zonder enige reden, gewoon tijd verspillen in de wagen omdat de naft gratis is'.

Mijn verhouding is dan ook altijd vrij hoog geweest van prof kms VS persoonlijke kms (woon/werk mee gerekend als prof).
Denk dat dit gemakkelijk 90% van m'n km stand zal zijn dat prof gebeurde.
Nu een heeeeeel pak minder natuurlijk. Nu heb ik de voorbije 2j nauwelijks kms gebold.

En als het aan komt op lokale ritten, zoals de wekelijkse trip naar de Colruyt of dergelijke, dan pak je sowieso de wagen, of die nu van mezelf was of niet (weliswaar al lang gelejen dat ik nog een persoonlijke wagen heb gehad, maar dan nog).
Idem als ik zo 's avonds eens geen goesting heb om te koken & je snel even een kebabke of zoiets gaat halen. Ik ga dat écht niet te voet doen.

Idem als je zo eens iets speciaals doet, dat toch net wat verder van huis is ... dagje Walibi, weekendje Center Parks (pakweg Vossemeren), ...
Zelfs al was de naft voor eigen rekening, dee'k het nog met de wagen (net zoals gelijk elk ieder in m'n familie eigenlijk die géén bedrijfswagen heeft).

En internationale reizen ... jah ... tankkaarten werken vrijwel nooit buiten onze landsgrenzen, dus is de naft opnieuw voor eigen rekening.
OK, je bespaard u de slijtage van uw wagen als je even met de wagen naar Spanje trekt voor 2w, maar niet de naft.
Aan de grens voltanken, hé. Ik geraak daar toch nog 1100km mee verder. Dus heb ik vaak slechts 1 en mss een heel kleine 2de tankbeurt nodig om terug aan de grens in België weer eens vol te tanken ;-)

Verder merk ik wel bij collega's dat ze niet per se veel meer privé kilometers doen omdat het "gratis" is. Wat wel eens voorvalt is dat wanneer in het nieuws staat dat bv. de allerbeste frituur van de provincie Frituur XXX is, dat ze al eens eenmalig naar daar durven gaan met de bedrijfswagen ipv. te voet naar de frituur in het dorp.. Maar daar wordt echt niet in overdreven dat ze daardoor wekelijks honderden kilometers extra rijden..

De drempel ligt gewoon lager om eens een folieke te doen. Maar wekelijks zo'n folieke, daar geloof ik niet in. Dat zal wel een minderheid zijn die elk weekend honderden kilometers "gratis" rondrijden in ons landje en de buurlanden.

Bij ons doen ze ook aan sustainability. ...

Hybrid en elek cars niet toegelaten. Diesel knallen mag ook niet meer. Naft blazen, liefst met een duitse bak...

Terug
Bovenaan