Ja, maar die werkt bij BMW ook wat zenuwachtiger dan bij andere merken (naar mijn ervaring). Net omdat de onderliggende componenten wat scherper zijn afgesteld (want kwalitatief zijn die niet persé beter dan de concurrentie, is gewoon een andere afstelling) is die input van de lane assist ook wat scherper waardoor het allemaal minder soepel aanvoelt.
Hetzelfde met de vering/demping. Die bij BMW is niet slecht, maar is (net als bvb Jaguar en Alfa Romeo) wel een stuk harder dan bij de concurrenten. Op korte trajecten is dat geen probleem, urenlang op een slecht aangelegde autostrade maakt dat wel veel verschil.
Ik vind BMW ook goed rijden he, maar als er iemand nu tegen mij moest zeggen "rij eens naar Kroatië en terug", dan kies ik toch voor een ander merk.
Je stelt het ook wel wat enger voor dan dat het effectief is natuurlijk. Het klopt dat je wel meer het gevoel hebt wat er onder uw wielen aan het gebeuren is.
Maar dat heeft ook wel als voordeel dat je veel sneller aanvoelt als iets niet oké is en je beter wat snelheid mindert. Ook met active steering is al veel opgelost, op de snelweg moet je echt al wat meer hoek geven om de wielen te doen bewegen.
Wij zijn nu al meermaals met de F20 op vakantie geweest, en ik moet zeggen dat ik dat allesbehalve erg vindt. Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Slovenië, Kroatie en duitsland heeft die bak al van dichtbij gezien. Goed ja als het wegdek echt slecht is dan heb je dat geweten, maar het is nu ook niet dat we daar gebroken werden, allesbehalve zelfs.
En dat is dan nog maar de F20 met gewone sportdempers, dus korte wielbasis en altijd stug. Geen enkel probleem.
Veel is wel opgelost door geen RFT banden te nemen, dat is echt rotzooi. Maar dat is zo met elke wagen op RFT.
En sorry hoor maar componenten niet beter? Als jij op uw A3 of golf nog een starre as zet dan geef je gewoon aan dat je weinig tot geen belang hecht aan componenten.
We zullen er maar dempers onderzetten omdat het moet. Gewoon zuiver een keuze om zo weinig mogelijk te moeten uitgeven aan componenten en de consument zal wel een premium betalen.
Engineering van middelmaat.
Ik kan m'n 5 weliswaar totaal niet nerveus noemen. Heb geen E om te vergelijken, but still.
Alsook, ik zou echt geen probleem hebben er langere afstanden mee te doen of lange uren er in te zitten (heb dat ook gedaan .... weliswaar +2j gelejen weges Covid, mor soit).
Alsook kan ik totaal niet zeggen dat ik vermoeid wordt omdat ik constante correcties zou moeten uitvoeren op de autostrade om in rechte lijn te blijven. En ik heb dan nog niet eens lane assist op die wagen. Ook niet nodig gewoon om in lijn te blijven.
Het zou maar erg zijn als je met een 5 nog geen lange tochten kon doen. Dan hadden we als maatschappij echt wel een probleem

Dan weet ik niet wat er wel zou nodig zijn. Dan moet je op den duur al beginnen denken aan u verplaatsen in een vacuüm.
Zo herkenbaar

Wij hadden nog onze Juke, toen mijn schoonouders een E-Pace kochten
Eerste ritjes is dat toch wel iets heel anders
Dan onze 3reeks gekocht (G20), tijd terug moest mijn vriendin met haar ma naar het ziekenhuis, die is terug gekomen en heeft aan hare pa gevraagd of er iet scheelde aan de auto want "die reed zo raar" en ze kent niks van auto's eigenlijk
Hetgeen wat je zegt klopt volledig. Als je voor het eerst met een BMW rijdt dan denk je "allez wat is dat hier nu, alles is zo stevig en stug".
Die koppeling is stug, rempedaal is stug, schakelen is stevig trekken, stuur vergt kracht om rond te draaien.
Tot je daar even mee rijdt en het gewoon zijt en dan met een wagen uit de VAG-stal rijdt bijvoorbeeld.
Koppeling die je bijna door de bodemplaat duwt, totaal geen gevoel meer hebt wanneer hij nu aangrijpt en al schokkend vertrekken.
Elke keer doe je een coup frein, doseren bij het remmen lukt precies niet.
Stuurhendel die je bijna eruit snokt en precies niet goed weet of je nu in de juiste gang aan het trekken bent.
Eerste bocht neem je natuurlijk veel te scherp.
En over bochten dan gesproken, niet goed weten wat uw wagen juist doet in een bocht. Gaan we schuiven? Gaan we niet schuiven?
Gewoon geen idee hebben wat er nu juist aan het gebeuren is. Ik moet zeggen bij een A4 valt dat nog mee. Daar heb ik het idee dat de wagen wel nog vrij oké laat aanvoelen wanneer hij wat harder moet werken.
Maar een passat is voor mij altijd wat Russian roulette.