De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
‘T is maar wat je zoekt of wat je referentiekader is, ik ben net content van dat vrij directe rijgedrag van de X1 :p
Komende van mijn 3 had ik daar wat schrik voor maar dat valt gelukkig goed mee.

Voor de 3 vond ik de ix35 van mijn ouders dan ook goed rijden.

Na enkele weken met de 3 vond ik die ix35 precies een boot, niks van gevoel in stuur en versnellingsbak :unsure:

Dat is het enige ‘nadeel’ nu ik Bmw gewoon ben, eens dat je referentiekader is stel je onbewust toch iets andere hogere eisen aan het rijgedrag.
Zo herkenbaar :biglaugh:
Wij hadden nog onze Juke, toen mijn schoonouders een E-Pace kochten
Eerste ritjes is dat toch wel iets heel anders

Dan onze 3reeks gekocht (G20), tijd terug moest mijn vriendin met haar ma naar het ziekenhuis, die is terug gekomen en heeft aan hare pa gevraagd of er iet scheelde aan de auto want "die reed zo raar" en ze kent niks van auto's eigenlijk

Vind je? Ik vind dat vooral irritant omdat het soms ingrijpt op momenten dat het niet hoeft 😛
En als ik op CC het stuur los 'zwalpt' de wagen gewoon tussen de lijnen. Trekt altijd naar 1 van de kanten om dan door de lane assist gecorrigeerd te worden, die lijkt niet continu bij te sturen maar enkel wanneer je een lijn dreigt over te steken. Bijgevolg gebruik ik het dus nooit, 't is precies of ik zit ladderzat achter het stuur.

Hier rijdt die mooi int midden, is wel op basis van een camera. Die zwalpt dan ook ook niet.

Ja, maar die werkt bij BMW ook wat zenuwachtiger dan bij andere merken (naar mijn ervaring). Net omdat de onderliggende componenten wat scherper zijn afgesteld (want kwalitatief zijn die niet persé beter dan de concurrentie, is gewoon een andere afstelling) is die input van de lane assist ook wat scherper waardoor het allemaal minder soepel aanvoelt.

Hetzelfde met de vering/demping. Die bij BMW is niet slecht, maar is (net als bvb Jaguar en Alfa Romeo) wel een stuk harder dan bij de concurrenten. Op korte trajecten is dat geen probleem, urenlang op een slecht aangelegde autostrade maakt dat wel veel verschil.

Ik vind BMW ook goed rijden he, maar als er iemand nu tegen mij moest zeggen "rij eens naar Kroatië en terug", dan kies ik toch voor een ander merk.

Je stelt het ook wel wat enger voor dan dat het effectief is natuurlijk. Het klopt dat je wel meer het gevoel hebt wat er onder uw wielen aan het gebeuren is.
Maar dat heeft ook wel als voordeel dat je veel sneller aanvoelt als iets niet oké is en je beter wat snelheid mindert. Ook met active steering is al veel opgelost, op de snelweg moet je echt al wat meer hoek geven om de wielen te doen bewegen.

Wij zijn nu al meermaals met de F20 op vakantie geweest, en ik moet zeggen dat ik dat allesbehalve erg vindt. Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Slovenië, Kroatie en duitsland heeft die bak al van dichtbij gezien. Goed ja als het wegdek echt slecht is dan heb je dat geweten, maar het is nu ook niet dat we daar gebroken werden, allesbehalve zelfs.
En dat is dan nog maar de F20 met gewone sportdempers, dus korte wielbasis en altijd stug. Geen enkel probleem.
Veel is wel opgelost door geen RFT banden te nemen, dat is echt rotzooi. Maar dat is zo met elke wagen op RFT.

En sorry hoor maar componenten niet beter? Als jij op uw A3 of golf nog een starre as zet dan geef je gewoon aan dat je weinig tot geen belang hecht aan componenten.
We zullen er maar dempers onderzetten omdat het moet. Gewoon zuiver een keuze om zo weinig mogelijk te moeten uitgeven aan componenten en de consument zal wel een premium betalen.
Engineering van middelmaat.

Ik kan m'n 5 weliswaar totaal niet nerveus noemen. Heb geen E om te vergelijken, but still.
Alsook, ik zou echt geen probleem hebben er langere afstanden mee te doen of lange uren er in te zitten (heb dat ook gedaan .... weliswaar +2j gelejen weges Covid, mor soit).

Alsook kan ik totaal niet zeggen dat ik vermoeid wordt omdat ik constante correcties zou moeten uitvoeren op de autostrade om in rechte lijn te blijven. En ik heb dan nog niet eens lane assist op die wagen. Ook niet nodig gewoon om in lijn te blijven.

Het zou maar erg zijn als je met een 5 nog geen lange tochten kon doen. Dan hadden we als maatschappij echt wel een probleem :p
Dan weet ik niet wat er wel zou nodig zijn. Dan moet je op den duur al beginnen denken aan u verplaatsen in een vacuüm.

Dan onze 3reeks gekocht (G20), tijd terug moest mijn vriendin met haar ma naar het ziekenhuis, die is terug gekomen en heeft aan hare pa gevraagd of er iet scheelde aan de auto want "die reed zo raar" en ze kent niks van auto's eigenlijk

Hetgeen wat je zegt klopt volledig. Als je voor het eerst met een BMW rijdt dan denk je "allez wat is dat hier nu, alles is zo stevig en stug".
Die koppeling is stug, rempedaal is stug, schakelen is stevig trekken, stuur vergt kracht om rond te draaien.
Tot je daar even mee rijdt en het gewoon zijt en dan met een wagen uit de VAG-stal rijdt bijvoorbeeld.
Koppeling die je bijna door de bodemplaat duwt, totaal geen gevoel meer hebt wanneer hij nu aangrijpt en al schokkend vertrekken.
Elke keer doe je een coup frein, doseren bij het remmen lukt precies niet.
Stuurhendel die je bijna eruit snokt en precies niet goed weet of je nu in de juiste gang aan het trekken bent.
Eerste bocht neem je natuurlijk veel te scherp.

En over bochten dan gesproken, niet goed weten wat uw wagen juist doet in een bocht. Gaan we schuiven? Gaan we niet schuiven?
Gewoon geen idee hebben wat er nu juist aan het gebeuren is. Ik moet zeggen bij een A4 valt dat nog mee. Daar heb ik het idee dat de wagen wel nog vrij oké laat aanvoelen wanneer hij wat harder moet werken.
Maar een passat is voor mij altijd wat Russian roulette.

Laatst bewerkt:
Hier rijdt die mooi int midden, is wel op basis van een camera. Die zwalpt dan ook ook niet.
Maar die camera is de 'standaard setup' of wat bedoel je? Hier ook VW, Passat uit 2020 (facelift).
Ik was net op de baan en had op de E40 een lang stuk geen verkeer dus nog even getest: midden van rechtervak, CC en lane assist aan en stuur lossen --> wagen zakt vrij snel af tot tegen de linkerkant, corrigeert zichzelf, geeft dan melding 'stuur vasthouden'. Ik ga terug naar het midden (en rij recht 😛), los het stuur en weer zakt die meteen tot tegen en zelfs over (!) de witte lijn om dan weer te corrigeren en bruusk naar het midden te gaan, om dan weer te gaan zwalpen.

Als ik dan hoor dat het bij jou perfect werkt zou ik denken dat ik er eens mee naar de garage ga maar pff, het laatste half jaar heb ik continu problemen met de software van die wagen dat ik het al opgegeven heb.

Om dezelfde grootte te vergelijken moet ge trouwens met de Golf Variant vergelijken en niet met een Passat
Whut?

Grootte is meer dan afstand bumper tot bumper hé. Een Golf is een C-segmenter (Variant of hatch), een Passat is een een D-Segmenter, net zoals een dreier.

Maar bon, als ik al moet uitleggen dat lengte en wielbasis heel andere dingen zijn moet ik misschien zelfs de discussie niet proberen starten.

Ik heb ooit een collega gehad die zei dat een Audi A1 en een BMW 1-reeks ongeveer hetzelfde waren. Want ja, er staat een 1 in de naam. Same but different.

Ik vind ook dat een Yamaha piano net hetzelfde klinkt als een Blüthner.
In pianomilieus word ik waarschijnlijk aan de schandpaal genageld. Het verschil met het gros van dit forum is dat ik geen uitspraken doe over piano’s, want ik ken er geen reet van 😉

Kunt ge mij eens toelichten waarom ge een Juke had?

Da's nu eens echt een wagen wat ik niet begrijp. Qua uiterlijk dan vooral. Ik vind zelfs een Dacia Duster er beter uitzien tbh.

Kunt ge mij eens toelichten waarom ge een Juke had?

Da's nu eens echt een wagen wat ik niet begrijp. Qua uiterlijk dan vooral. Ik vind zelfs een Dacia Duster er beter uitzien tbh.
IK had geen Juke. Mijn vriendin had toen een Juke.
Heel vreemd uiterlijk inderdaad, een ramp om te poetsen, geen enkel recht vlak, maar om te zeggen dat een Duster mooier is.. Reed op zich niet slecht hoor, full option dus echt wel in orde voor woon-werk verkeer en aannemelijke prijs toen

Vandaag kreeg een collega een verrassing.

Hij had nog wat optiebudget om zijn i4 M50 uit te rusten. Vandaag krijgt hij een nieuwe offerte van de verkoper: de basisprijs van de i4 is met 3000 euro gestegen. Hij mag in plaats van opties kiezen nu opties weglaten.

Hij had nog wat optiebudget om zijn i4 M50 uit te rusten. Vandaag krijgt hij een nieuwe offerte van de verkoper: de basisprijs van de i4 is met 3000 euro gestegen. Hij mag in plaats van opties kiezen nu opties weglaten.
Da's zuur :eek:.

Als die vorige offerte nog geldig is kan hij die toch gebruiken?

De leaseofferte blijft inderdaad geldig zolang er geen wijzigingen zijn in voertuigprijs, kortingen en belastingen. Hij kan de offertes niet meer gebruiken.

Edit
Op mijn dealerofferte staat alleen dat het uitrustingsniveau, de opties en technische data nog niet definitief is. Misschien kan dat wel nog lukken voor hem.

Bedankt voor de tip!

Laatst bewerkt:
Is ook weer zo'n tijdelijke uitwas van het systeem natuurlijk dat zulke wagens een optie zijn als bedrijfswagen.
Nota bene: zou zelf waarschijnlijk zo iets als leasewagen kunnen pakken, moest ik geen mobiliteitsbudget gekozen hebben. Dus ik oordeel niet over de mensen die zo'n wagen kiezen. Maar het systeem is een koterij en ik vind het niet normaal dat ik met een wagen van 70K-80K zou kunnen rondbollen.

Is ook weer zo'n tijdelijke uitwas van het systeem natuurlijk dat zulke wagens een optie zijn als bedrijfswagen.
Nota bene: zou zelf waarschijnlijk zo iets als leasewagen kunnen pakken, moest ik geen mobiliteitsbudget gekozen hebben. Dus ik oordeel niet over de mensen die zo'n wagen kiezen. Maar het systeem is een koterij en ik vind het niet normaal dat ik met een wagen van 70K-80K zou kunnen rondbollen.
Enerzijds is dat niet normaal, anderzijds is er jarenlang als argument gebruikt dat we bedrijfswagens enorm kunnen gebruiken voor de vergroening van het wagenpark (wat tegenstanders toen zeiden dat het niet klopt). Je ziet die verandering nu komen, dus het werkt wel...

Vandaag is ons FRP portal (cafetariaplan) geupdate, je kan nu ook kiezen uit een laadpaal voor thuis aan een maandelijkse kost van 75€. Dat wil dus zeggen dat we zelf mogen gaan opdraaien voor de kosten terwijl je verplicht gaat worden electrisch te rijden. Hoe doen andere bedrijven dat ?

Vandaag is ons FRP portal (cafetariaplan) geupdate, je kan nu ook kiezen uit een laadpaal voor thuis aan een maandelijkse kost van 75€. Dat wil dus zeggen dat we zelf mogen gaan opdraaien voor de kosten terwijl je verplicht gaat worden electrisch te rijden. Hoe doen andere bedrijven dat ?
bij ons (Cronos) kan je die laadpaal opnemen in je leasebudget (waardoor je dus minder andere opties kan kiezen). Dit "accessoire" wordt na 48 maanden wel eigendom van de werknemer, dus je moet het maar één keer doen.

De hoeveelheid kWh die je verbruikt worden maandelijks terugbetaald door de serviceprovider van de laadpaal, Stroohm in ons geval.
(Dat bedrag zet je misschien best even aan de kant om zo de afrekening op het einde van het jaar te betalen)

Enerzijds is dat niet normaal, anderzijds is er jarenlang als argument gebruikt dat we bedrijfswagens enorm kunnen gebruiken voor de vergroening van het wagenpark (wat tegenstanders toen zeiden dat het niet klopt). Je ziet die verandering nu komen, dus het werkt wel...

Ik ben niet tegen elektrische wagens als bedrijfswagen. En gezien de kostprijs zal het bedrijfsleven de katalysator voor die verandering moeten zijn.
Maar eerlijk, een wagen met 544 pk als bedrijfswagen die fiscaal interessanter is dan een Golf op verbrandingsmotor, is weer eens van de pot gerukt en een reden waarom ons systeem van bedrijfswagens langs alle kanten onder vuur ligt. Zelfde verhaal als die fake hybrides een paar jaar geleden.

Ik ben niet tegen elektrische wagens als bedrijfswagen. En gezien de kostprijs zal het bedrijfsleven de katalysator voor die verandering moeten zijn.
Maar eerlijk, een wagen met 544 pk als bedrijfswagen die fiscaal interessanter is dan een Golf op verbrandingsmotor, is weer eens van de pot gerukt en een reden waarom ons systeem van bedrijfswagens langs alle kanten onder vuur ligt. Zelfde verhaal als die fake hybrides een paar jaar geleden.
Goh ... men heeft al jaren de belastingen op die wagens doen stijgen onder 't mom van 'groene taxen'.
Ge betaald op CO2, dus een wagen die geen CO uitstoot 'start' sowieso goeikoper. Er is in die zin niets 'van de pot gerukt'.

Ge betaald niet op PK's (en 't gros van alle EV's start momenteel met een veel hoger aantal PK's dan ICE wagens), dus zelfs een Rimac met 2000 PK is fiscaal voordeliger dan uwe Golf.
Een EV met 200PK is even veel uitstoot als een met 2000 PK.

Voor de WN daarentegen ... jah ... 0 CO of niet, die zal toch ni graag VAA betalen op 2 miljoen EUR want de cat. prijs zit mee in de berekening!

Wij sponsoren tot 2000 eur en de rest is ten laste van de werknemer. Dat kan wel mee in de TCO genomen worden en op 3 jaar is die afgeschreven en vervolgens eigendom van de WN. Gaat hij of zij vroeger weg, dan is het restbedrag bij te leggen.

Terug
Bovenaan