De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Ik ben niet tegen elektrische wagens als bedrijfswagen. En gezien de kostprijs zal het bedrijfsleven de katalysator voor die verandering moeten zijn.
Maar eerlijk, een wagen met 544 pk als bedrijfswagen die fiscaal interessanter is dan een Golf op verbrandingsmotor, is weer eens van de pot gerukt en een reden waarom ons systeem van bedrijfswagens langs alle kanten onder vuur ligt. Zelfde verhaal als die fake hybrides een paar jaar geleden.
Tgohja, als heel uw fiscaliteit is afgestemd op het verlagen van co2 uitstoot van het wagenpark, dan maakt het op zich niet zoveel uit hoeveel PK's die EV heeft. En wagens met +500pk gaan vaak ook wat duurder zijn dan de id3's e id4's die je als EV-equivalent van de golf mag zien, waardoor je via de cataloguswaarde nog steeds een hogere VAA vangt.

Vandaag is ons FRP portal (cafetariaplan) geupdate, je kan nu ook kiezen uit een laadpaal voor thuis aan een maandelijkse kost van 75€. Dat wil dus zeggen dat we zelf mogen gaan opdraaien voor de kosten terwijl je verplicht gaat worden electrisch te rijden. Hoe doen andere bedrijven dat ?
75 euro is wel een hoog bedrag per maand, is dat dan na 1 jaar afbetaald?
bij ons (Cronos) kan je die laadpaal opnemen in je leasebudget (waardoor je dus minder andere opties kan kiezen). Dit "accessoire" wordt na 48 maanden wel eigendom van de werknemer, dus je moet het maar één keer doen.
Hoe zit dat eigenlijk als je na 2j ontslag geeft? De rest afbetalen in 1x?

De hoeveelheid kWh die je verbruikt worden maandelijks terugbetaald door de serviceprovider van de laadpaal, Stroohm in ons geval.
(Dat bedrag zet je misschien best even aan de kant om zo de afrekening op het einde van het jaar te betalen)
Ja amai nog niet bij stilgestaan eigenlijk, dat gaan serieuze rekeningen worden. Al zou het bij ons wel al met voorschotten op maandelijkse basis moeten kunnen, met digitale teller dan.
Zo alles op 1 jaar die kosten opstapelen gaat wel ff een klap worden anders :D

Het restbedrag zal inderdaad dan in 1x voldaan moeten worden.
Is ook niet anders dan andere types van dat type van afbetalingen.
Met als verschil dat je verplicht bent deze te nemen als je een EV neemt. Wat binnen een paar jaar al verplicht gaat zijn.
Over budget gaan is volledig je eigen keuze.
Dus vandaar dat ik er nog niet zomaar van uitga dat je het restbedrag gaat moeten betalen.
En het is ook al een bepaald type, eentje met een abonnement systeem. Daar heb je niets meer aan als je stopt met te betalen voor dat systeem (althans ik vermoed dat het toch ook met een subscriptie systeem is).

Met als verschil dat je verplicht bent deze te nemen als je een EV neemt. Wat binnen een paar jaar al verplicht gaat zijn.
Dus vandaar dat ik er nog niet zomaar van uitga dat je het restbedrag gaat moeten betalen.
En het is ook al een bepaald type, eentje met een abonnement systeem. Daar heb je niets meer aan als je stopt met te betalen voor dat systeem (althans ik vermoed dat het toch ook met een subscriptie systeem is).
Voor zover ik weet zijn de regels nog altijd niet officieel zeker?

Niet dat ik nog zware changes verwacht, but still.

Vandaag is ons FRP portal (cafetariaplan) geupdate, je kan nu ook kiezen uit een laadpaal voor thuis aan een maandelijkse kost van 75€. Dat wil dus zeggen dat we zelf mogen gaan opdraaien voor de kosten terwijl je verplicht gaat worden electrisch te rijden. Hoe doen andere bedrijven dat ?

75 euro is wel een hoog bedrag per maand, is dat dan na 1 jaar afbetaald?
Hier is dat hetzelfde (afhankelijk van welke paal scheelt het paar euro).
Op 2 jaar afbetaald

Qua prijs mja hoeveel kost zo een paal 1400 euro? Daarbij komt 27,34 % RSZ dan zit je dus aan 75 euro :)

Maar wij hebben hier niets voorzien voor een paal en wil ook geen 3-fase aansluiting hebben. Geen idee of ik dus uberhaupt ooit een paal ga laten installeren. Nog 4 jaar voor ik moet beslissen :p

Ik was nochtans niet verplicht om een laadpaal te laten installeren (was absoluut geen optie).
Het was perfect mogelijk om publiek te laden met tankkaart.

Hier is dat hetzelfde (afhankelijk van welke paal scheelt het paar euro).
Op 2 jaar afbetaald

Qua prijs mja hoeveel kost zo een paal 1400 euro? Daarbij komt 27,34 % RSZ dan zit je dus aan 75 euro :)

Maar wij hebben hier niets voorzien voor een paal en wil ook geen 3-fase aansluiting hebben. Geen idee of ik dus uberhaupt ooit een paal ga laten installeren. Nog 4 jaar voor ik moet beslissen :p
En waarom zou je geen 3-fasige aansluiting willen?

Ik ben ook nog in afwachting van hoe ze het bij ons gaan doen. Ze mogen zich haasten, binnen 2,5 maand staat de EV op de oprit 😛

Ik ben ook nog in afwachting van hoe ze het bij ons gaan doen. Ze mogen zich haasten, binnen 2,5 maand staat de EV op de oprit 😛
Als ik het capaciteitstarief goed snap wordt dat keihard afgestraft.
En als ik trager kan laden heb ik extra reden om verre klanten te weigeren :D

Dus tenzij de auto als thuisbatterij kan dienen en je daar 3-fase voor nodig hebt ga ik het zo lang mogelijk bij monofase houden :p

Aangezien je meestal meer dan 8u aan de laadpaal kunt hangen thuis lijkt mij de investering om naar 3 fase over te stappen eigenlijk niet zijn geld waard.

Ik denk niet dat ik naar 3fa ga overstappen als onze laadpaal geplaatst wordt. Al zal ik wel alle voorbereidingen laten doen op basis van 3fa, voor moesten we ooit meer vermogen nodig hebben.

Als ik het capaciteitstarief goed snap wordt dat keihard afgestraft.
En als ik trager kan laden heb ik extra reden om verre klanten te weigeren :D

Dus tenzij de auto als thuisbatterij kan dienen en je daar 3-fase voor nodig hebt ga ik het zo lang mogelijk bij monofase houden :p
In het begin was daar sprake van maar intussen is dat al afgevoerd en heeft monofase of driefasig (voor zover ik weet) geen directe impact op uw rekening.
Feit is wel dat je met driefasig hogere pieken kan trekken als je dat wil, maar dat heb je zelf in de hand. Bij de klassieke monofase op 40A ben je sowieso beperkt tot 9,2 kW.
Aangezien je meestal meer dan 8u aan de laadpaal kunt hangen thuis lijkt mij de investering om naar 3 fase over te stappen eigenlijk niet zijn geld waard.

Ik denk niet dat ik naar 3fa ga overstappen als onze laadpaal geplaatst wordt. Al zal ik wel alle voorbereidingen laten doen op basis van 3fa, voor moesten we ooit meer vermogen nodig hebben.
Ik zou ook niet speciaal voor EV overstappen hoor, op monofase is het inderdaad ook perfect te doen voor de meeste mensen. Hangt wat af van jouw huidig verbruiksprofiel.
Driefasig heeft gewoon wat voordelen. Wij gaan bv op korte termijn 2 EV staan hebben en dan kan dat handig zijn, al verwacht ik dat ook dat op monofase perfect moet kunnen. Zware pieken trekken ga je toch willen vermijden.

Vraag me ook af wat voorzien is bij installatie?
Ik kan wel een paal naast mijn oprit zetten (of tegen de gevel) maar dan moet er nog naar de kast gegaan worden (langs buiten, is op zich maar 6m) maar ook gat in gevel geboord. Worden zo een zaken ook gedaan?

(Als het echt moet kan de kabel mss wel via de wachtbuis van de regenwaterput ook)

@Plutus maar meer binnentrekken en niet gebruiken is wel stom natuurlijk :p

@Nineshots maar de madam gaat dat wss vergeten insteken en dan wil je vertrekken en is de batterij leeg :unsure:

Cegeka?

Elektrisch rijden gaat verplicht worden, een laadpaal thuis is niet verplicht, er zijn ook andere oplossingen. Publiek laden bijvoorbeeld of een "smart cable". Misschien niet ideaal maar niet iedereen kan/wil een laadpaal thuis.

Bij mij wordt een laadpaal verplicht bij het kiezen van een elektrisch wagen. Dit wordt echter wel volledig gedekt door de werkgever. As je vertrekt binnen de 5 jaar moet je wel de resterende afschrijfkost betalen.

In het geval van een hybride wagen is het mogelijk om dezelfde regeling te kiezen, maar niet verplicht.

Dit heeft ook geen impact op het wagenbudget.

Bij mij wordt een laadpaal verplicht bij het kiezen van een elektrisch wagen. Dit wordt echter wel volledig gedekt door de werkgever. As je vertrekt binnen de 5 jaar moet je wel de resterende afschrijfkost betalen.

In het geval van een hybride wagen is het mogelijk om dezelfde regeling te kiezen, maar niet verplicht.

Dit heeft ook geen impact op het wagenbudget.
Ik ben eens curieus naar de Algemene Vergadering van ergens begin volgend jaar.
Normaal gezien zal de elektrificering v/d ondergrondse daar dan op de agenda komen & dan pas zal ik echt zien hoe de vork in de steel zit & wat ik hier kan doen.

Een WG die hier morgen zou af komen & laad infrastructuur zou verplichten zou een probleem zijn. 't Is niet omdat de WG wil dat ik dat hier doe, dat ik dit van vandaag op morgen zomaar kan. Zeker indien er iets aan de gemeenschappelijke delen zou moeten gebeuren.

Da's dus wat ik wil horen volgend jaar ook eh. Na onderzoek v/d werkgroep v/d raad wil ik dus weten wat er 'privé' mogelijk is zonder de rest v/d mede eigenaars van de parkeergarage te betrekken (uiteraard, indien er tegen gestemd wordt om in de parkeergarage iets gemeenschappelijks te voorzien).

De installatie van een laadpunt aan de eigen parkeerplaats bv. zal sowieso al 'individueel' zijn, so no issue there (probably).
Maar dus voorzien van 3 fasen in de kast en zulk een zaken ... dunno yet. Laat staan de verzwaring v/d aansluiting van de gehele garage indien dat nodig zou zijn (voor 2 man & ne paardekop niet, voor heel de garage normaal wel e).

Ik ben eens curieus naar de Algemene Vergadering van ergens begin volgend jaar.
Normaal gezien zal de elektrificering v/d ondergrondse daar dan op de agenda komen & dan pas zal ik echt zien hoe de vork in de steel zit & wat ik hier kan doen.

Een WG die hier morgen zou af komen & laad infrastructuur zou verplichten zou een probleem zijn. 't Is niet omdat de WG wil dat ik dat hier doe, dat ik dit van vandaag op morgen zomaar kan. Zeker indien er iets aan de gemeenschappelijke delen zou moeten gebeuren.

Da's dus wat ik wil horen volgend jaar ook eh. Na onderzoek v/d werkgroep v/d raad wil ik dus weten wat er 'privé' mogelijk is zonder de rest v/d mede eigenaars van de parkeergarage te betrekken (uiteraard, indien er tegen gestemd wordt om in de parkeergarage iets gemeenschappelijks te voorzien).

De installatie van een laadpunt aan de eigen parkeerplaats bv. zal sowieso al 'individueel' zijn, so no issue there (probably).
Maar dus voorzien van 3 fasen in de kast en zulk een zaken ... dunno yet. Laat staan de verzwaring v/d aansluiting van de gehele garage indien dat nodig zou zijn (voor 2 man & ne paardekop niet, voor heel de garage normaal wel e).
Verzwaring van de installatie en kabels zal sowieso voor rekening van de WN zijn.

Ik zal, in het geval van een volledig elektrische wagen, mijn laadpunt op mijn individuele parkeerplaats laten installeren. Als je daar de ruimte voor hebt zit je (half) gebakken. Desnoods op de AV een voorakkoord zoeken zodat je kan overgaan tot actie van zodra je zekerheid hebt.

Ik ga zelf gewoon weer voor een hybride en een slimme kabel voorlopig denk ik.

Verzwaring van de installatie en kabels zal sowieso voor rekening van de WN zijn.

Ik zal, in het geval van een volledig elektrische wagen, mijn laadpunt op mijn individuele parkeerplaats laten installeren. Als je daar de ruimte voor hebt zit je (half) gebakken. Desnoods op de AV een voorakkoord zoeken zodat je kan overgaan tot actie van zodra je zekerheid hebt.

Ik ga zelf gewoon weer voor een hybride en een slimme kabel voorlopig denk ik.
Wel, als de hele installatie v/d blok/parking (dus de aansluiting die binnen komt) moet worden verzwaard, dan zal dat altijd via de meerderheid moeten komen, want dat zal neer komen op een verhoging v/d aansluitingskost elke maand voor iedereen die mede-eigenaar is.

Maar als er slechts enkelingen zijn, zoals bv. ik alleen, dan zal uiteraard de aansluiting voor heel den blok niet moeten aangepast worden, enkel de aansluiting in m'n kast. Ik verwacht daar dus dat ik dat zal kunnen doen zonder tussenkomst v/d AV.
Basically ... de voorbereidende werken wil ik gerust al op voorhand 'zelf' dragen, daar gaat het mij niet zo zeer om.

Mor soit, that's what I wanna find out. :thinking:

Ik zelf zou ook liefst eerst nog eens m'n wagen vervangen door 't zelfste PHEV model. Mor soit ... TBD dus, met die nieuwe regels die in aantocht zijn + die levertermijnen van +1j.
Echter, indien datum van bestelling v/d wagen telt (& dus niet inschrijving) ... da zou gelijk ideaal zijn natuurlijk. Bestellen eind volgend jaar (dus nog op tijd voor onder de 'oude' regels te blijven vallen), dan 1j levertermijn dus de huidige nog een jaartje verlengen ... ideaal.

Dan zit ik nog zeker voor een jaar of 5/6 verzekerd van een PHEV zonder het pure-EV gedoe.
Natuurlijk, als de prijzen zwaar de lucht moesten in gaan v/d wagens zelf dat zou nog lastig kunnen worden.

Tegen dan zou er ook wel al wat meer betaalbaarheid (& keuze tout cours) moeten zijn in de EVs.
Ideaal gezien is tegen dan den i5 uit & zou ik de 5 kunnen vervangen voor een i5.

Laatst bewerkt:
Of ze geven u dan een ID.3 of een mini EV natuurlijk :p
Alles kan, mor tush opteer ik om te stoppen me otto's & tush wil ik centen.

Nuja, mss TBD, want ondertussen hebben ze bij ons weer het kantoorwerk afgeschaft & zit ik dus weer fulltime thuis & staat die wagen daar dus maar weer mooi voor piet snot. Sooooo, yeah. :thinking:

Terug
Bovenaan