De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
En hoe vaak heb je in die periode nieuwe banden gekregen en ben je op onderhoud geweest? En verzekering kan je zelf snel valideren wat die u zou kosten.
3x onderhoud, de 4de komt eraan op 120 als ik me niet vergis. De 4 banden zijn rond de 90k km vervangen.

Nu nog uitzoeken wat een onderhoud en nieuwe banden kosten, en ik ben er voor mijn berekening. Verzekering kan ik inderdaad eens navragen bij mijn makelaar. Bedankt om me op weg te zetten!

3x onderhoud, de 4de komt eraan op 120 als ik me niet vergis. De 4 banden zijn rond de 90k km vervangen.

Nu nog uitzoeken wat een onderhoud en nieuwe banden kosten, en ik ben er voor mijn berekening. Verzekering kan ik inderdaad eens navragen bij mijn makelaar. Bedankt om me op weg te zetten!
Nieuwe banden: reken tussen 750 en 1000 euro voor 4 banden.
Een onderhoud kan je rekenen op 500€ gemiddeld

Dus rond de 3000€ op 3.5 jaar tijd ;).

Opletten: bij operationele lease zit de afschrijving verwerkt in de leaseprijs. Bij financiele leasing/renting betaal je enkel de kostprijs + onderhoud/banden/verzekering.

Tenzij ik nu ergens uit de bocht ga...

Beiden verlopen dus nog steeds via een leasemaatschappij, begrijp ik. Ik zal inderdaad mijn boekhouder eens aanspreken over het verschil en zijn voorkeur, al denk ik dat dit op lease zal liggen gezien hij over renting nooit heeft gesproken voorheen. Thx.

Kan zijn dat hij beide termen onder renting schaart.
Merk ook op restwaarde. Die ligt bij financiële renting lager, waardoor je ook hier niet echt meer de keuze zal hebben om hem niet over te nemen.

Hier heb je een overzichtje: https://www.kbc.be/ondernemen/nl/artikel/financiering/kredietvormen/verschil-leasing-renting.html

Een financiële leasing komt dus op je balans en schrijf je af, terwijl een financiële renting in kost komt. Op zich maakt dat voor zover ik weet niet enorm veel uit, maar je kan dit nog wel eens met je boekhouder bekijken.
Dit zal voor de meeste freelancers niets uitmaken inderdaad. Bij grote(re) bedrijven kan dit wel van belang zijn voor bepaalde ratio's (solvabiliteit, verhouding eigen middelen vs schulden). De leaseschuld van een paar 100 of 1.000den auto's op de balans kan dan wel doorwegen.
Wel ben je bij leasing gebonden aan de wettelijke afschrijvingstermijnen (5j) terwijl je de renting in kost neemt op basis van de looptijd van het contract/ontvangen facturen. Dit kan vb ook 4 jaar zijn, waardoor je wat meer kosten hebt. Vroeger kon je ook met (hoge) voorschotfacturen bij renting nog wat optimaliseren (extra kost) maar dit is fiscaal ondertussen een moeilijk punt.

Verder kan je ook altijd opteren voor een gewoon autokrediet bij de bank en de wagen gewoon aankopen. Geen "last" meer van een laesingmaatshchappij die er tussen zit met bepaalde regels/voorwaarden.
Qua rentetarief zal het verschil beperkt zijn, maar je zal wel wat (BTW) zelf moeten (voor)financieren.

Wat de voorkeur heeft is eerder ook situatiegebonden. De ene beschikt niet over een startkapitaal waarbij je al snel bij een leasing/renting uitkomt. Andere hechten veel waarde aan een "recente" wagen, waarbij ze bij een renting de maandprijs zo laag mogelijk houden/optieprijs hoog, en deze niet lichten maar gewoon een nieuwe renting afsluiten.
Persoonlijk bij de eerste wagen wat "irritatiepuntjes" gehad bij de leasemaatschappij, en maar beslist om de volgende gewoon te kopen/financieren zodat ik in alles zelf vrij kan beslissen.

Auto vorige week besteld (BMW 3 Touring), verwachte leverdatum: 05/04/2022.
Vandaag bericht van de concessie dat de "productie-week" bevestigd werd: vermoedelijke levertermijn 4 maand.
Dus snelle rekensom: auto zal 2 maanden vroeger geleverd worden dan verwacht.

Enigszins blij, maar huidige leasing verloopt pas in april 2022. Zal die auto dan 2 maand stil staan op de parking van de concessie?

Opletten: bij operationele lease zit de afschrijving verwerkt in de leaseprijs. Bij financiele leasing/renting betaal je enkel de kostprijs + onderhoud/banden/verzekering.

Tenzij ik nu ergens uit de bocht ga...
Bij mijn operationele lease zit dit inbegrepen:

Afschrijving & rente
Verkeersbelasting
Premies verzekeringen
Vergoeding franchisevrije BA en beheer
Provisie casco via de leasingmaatschappij
Onbeperkt zomer- en winterbanden
Reparatie en onderhoud, incl. AdBlue indien voorzien
Pechbijstand Europa
Brandstofprovisie
Schadeprovisie
Vervangrecht na 24u categorie A
Administratiekosten
Management fee

Mijn volgende zal ook financiele renting worden als dit leasecontract afloopt

Auto vorige week besteld (BMW 3 Touring), verwachte leverdatum: 05/04/2022.
Vandaag bericht van de concessie dat de "productie-week" bevestigd werd: vermoedelijke levertermijn 4 maand.
Dus snelle rekensom: auto zal 2 maanden vroeger geleverd worden dan verwacht.

Enigszins blij, maar huidige leasing verloopt pas in april 2022. Zal die auto dan 2 maand stil staan op de parking van de concessie?
Amai das straf dat die zo snel kan geleverd worden.
En ja grote kans dat die 2 maand stil gaat staan.

Kan zijn dat hij beide termen onder renting schaart.
Merk ook op restwaarde. Die ligt bij financiële renting lager, waardoor je ook hier niet echt meer de keuze zal hebben om hem niet over te nemen.
Niet de keuze, omdat het bedrag nog zo laag gaat zijn dan, en je bij zelf verkopen meer zou kunnen krijgen?

Mag dat zelfs? Ik heb niets specifiek in mijn statuten staan omtrent het verkopen van auto's, hoewel ik het waarschijnlijk wel onder andere algemene bepalingen kan thuisbrengen.

Niet de keuze, omdat het bedrag nog zo laag gaat zijn dan, en je bij zelf verkopen meer zou kunnen krijgen?

Inderdaad.

Mag dat zelfs? Ik heb niets specifiek in mijn statuten staan omtrent het verkopen van auto's, hoewel ik het waarschijnlijk wel onder andere algemene bepalingen kan thuisbrengen.

Zeker. Eigen materiaal verkopen is niets mis mee hoor. Als je echt auto's gaat kopen en verkopen als winstmodel krijg je waarschijnlijk wel problemen 🙂

Nieuwe banden: reken tussen 750 en 1000 euro voor 4 banden.
Een onderhoud kan je rekenen op 500€ gemiddeld

Dus rond de 3000€ op 3.5 jaar tijd ;).
Kvind dat precies wel kostelijk. Ik had voor €850 4 nieuwe 19" Michelin Pilot sport 4S'en eronder liggen he. Dat zou voor meer standaardformaten toch een pak lager moeten liggen denk ik dan.

Kvind dat precies wel kostelijk. Ik had voor €850 4 nieuwe 19" Michelin Pilot sport 4S'en eronder liggen he. Dat zou voor meer standaardformaten toch een pak lager moeten liggen denk ik dan.
Ik kreeg hier vorige week offerte voor winterbanden (20"): 250€ per voorband en 270€ voor achterband (is nu wel EV dus een wat zwaarder "categorie")

Ik had mijn Pilot Supersports (18") trouwens dan weer aan 150€ per stuk... met plaatsingen en wissels bij leek me 750-1000€ dus wel een goede inschatting :p

Ik kreeg hier vorige week offerte voor winterbanden (20"): 250€ per voorband en 270€ voor achterband (is nu wel EV dus een wat zwaarder "categorie")

Ik had mijn Pilot Supersports (18") trouwens dan weer aan 150€ per stuk... met plaatsingen en wissels bij leek me 750-1000€ dus wel een goede inschatting :p
Ja maar dat zijn geen standaard banden allemaal. Het gaat hier over een gewone golf ofzo met pakweg 16-17" - dan zal je eerder aan €90 per band zitten ofzo.

Maar bon, ik ben aan het muggenziften en is weinig relevant hier.

Ja maar dat zijn geen standaard banden allemaal. Het gaat hier over een gewone golf ofzo met pakweg 16-17" - dan zal je eerder aan €90 per band zitten ofzo.

Ja, dat weet ik dus niet aangezien ik dat nooit zelf heb moeten betalen :p

Maar het komt er nog steeds op neer dat operationele lease veel duurder uitkomt dan wat je zelf betaalt voor 1 wagen qua onderhoud/verzekering/banden/...

Die golf was maar louter een eerste ideetje hoor, ter illustratie. Waarschijnlijk ga ik kijken naar een elektrische of op zijn minst hybride wagen, want naar wat ik lees gaat dat in de toekomst toch voordeliger zijn voor de vennootschap. Ik ben van plan om op 4j te leasen/huren, gezien ik dat schema zowat mijn hele werkleven al gewoon ben. Dus dan komen we zeker in de nieuwe regeling van 2026, waar een gewone diesel of benzine hard afgestraft gaat worden, lees ik.

That being said, mijn vriendin stelde voor om een Cupra Born te bekijken, en daar al mijn opzoekingen eens rond te doen. In eerste instantie lijkt die mij in het vaarwater te komen van mijn huidige wagen qua kostprijs indertijd - behalve dat ik er een pak op zou inboeten qua ruimte. Voor een "klein" autootje lijkt me dat dan overkill, zeker gezien de vennootschap nog echt moet beginnen draaien. Not sure of ik niet gewoon "iets simpel" wil voor de eerste jaren.

Ja, dat weet ik dus niet aangezien ik dat nooit zelf heb moeten betalen :p

Maar het komt er nog steeds op neer dat operationele lease veel duurder uitkomt dan wat je zelf betaalt voor 1 wagen qua onderhoud/verzekering/banden/...
Ik las hierboven iets over pechbijstand. Eens kijken of dat ook meteen mee in de verzekering komt, of dat dat nog apart erbij te nemen is.

Als ik nu kijk: rond de 3000 euro aan banden en onderhoud, en max. rond de 800 euro per jaar verzekering (simulatie online met volgens mij de meest extreme parameters) komt op een 3000 euro op 4 jaar. Dus 6000 totaal, terwijl operationele lease rond de 7000 verschil was met financiele lease. Dan lijkt het verschil me toch niet zo gigantisch groot, eigenlijk, op 250 euro per jaar, voor dan minder zelf te moeten regelen en ad hoc te bekostigen.

Ik ga de berekening eens opnieuw moeten doen als ik een specifieke wagen op het oog heb, want dit is natuurlijk maar algemeen genomen voor de eerste de beste golf die ik op 2 verschillende sites tegen kwam, en waarbij ik de uitrusting niet eens bekeken heb.

Ik las hierboven iets over pechbijstand. Eens kijken of dat ook meteen mee in de verzekering komt, of dat dat nog apart erbij te nemen is.

Als ik nu kijk: rond de 3000 euro aan banden en onderhoud, en max. rond de 800 euro per jaar verzekering (simulatie online met volgens mij de meest extreme parameters) komt op een 3000 euro op 4 jaar. Dus 6000 totaal, terwijl operationele lease rond de 7000 verschil was met financiele lease. Dan lijkt het verschil me toch niet zo gigantisch groot, eigenlijk, op 250 euro per jaar, voor dan minder zelf te moeten regelen en ad hoc te bekostigen.

Ik ga de berekening eens opnieuw moeten doen als ik een specifieke wagen op het oog heb, want dit is natuurlijk maar algemeen genomen voor de eerste de beste golf die ik op 2 verschillende sites tegen kwam, en waarbij ik de uitrusting niet eens bekeken heb.
Je moet ook rekenen dat die operationele lease waarschijnlijk met een véél hogere restwaarde is berekend. Hierdoor betaal je per maand misschien minder, maar moet je veel meer betalen als je uiteindelijk de wagen wil afkopen. In intrest gaan die methodes weinig uit elkaar liggen, maar je betaalt letterlijk iemand anders om alles voor u te regelen en die neemt op alle transacties natuurlijk ook nog de nodige marges...

ivm pechbijstand: zowel mijn BMW als mij Hyundai hadden gewoon pechbijstand door het merk zelf. Mensen hebben de neiging om een aparte pechbijstand te nemen, maar veel merken voorzien die sowieso bij de verkoop.

Hopla, weer iets dat ik inderdaad weer over het hoofd zag, waarschijnlijk. En hogere restwaarde betekent op het einde van de rit mogelijk een probleem, indien ik dan toch zou willen opteren om deze over te nemen. Good point.

Pechbijstand dus ook eens vragen in de garage. Thx!

Hopla, weer iets dat ik inderdaad weer over het hoofd zag, waarschijnlijk. En hogere restwaarde betekent op het einde van de rit mogelijk een probleem, indien ik dan toch zou willen opteren om deze over te nemen. Good point.

Pechbijstand dus ook eens vragen in de garage. Thx!
Als je naar operationele lease kijkt vergeet dan inderdaad niet naar de aankoopoptie te kijken. Het kan ook zonder en dan is het vaak een stuk goedkoper. En zoveel werk is het nu toch ook niet om een verzekering in orde te brengen en uw wegenbelasting zelf te betalen.

Als je naar operationele lease kijkt vergeet dan inderdaad niet naar de aankoopoptie te kijken. Het kan ook zonder en dan is het vaak een stuk goedkoper. En zoveel werk is het nu toch ook niet om een verzekering in orde te brengen en uw wegenbelasting zelf te betalen.
Dit zal inderdaad wel het geval geweest zijn, ik bekijk dat straks nog eens. Het gaat me niet zo zeer om het werk, het gaat mij over het stuk waar het uiteindelijk zowat evenveel kost als wanneer ik het laat doen. De verschillende parameters en aankoopoptie had ik inderdaad niet in mijn vergelijking mee. Wat dus ook verklaart dat het ongeveer op hetzelfde uit zou komen. Dat is dus het stukje wat ik niet mee had, en waardoor de extra effort tov gewoon operationele lease te doen me zinloos leek in eerste instantie. Vandaar dat het goed was om dat eens allemaal na te vragen hier, in plaats van blindelings voort gaan met wat het aantrekkelijkste leek op papier.

Terug
Bovenaan