De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Vraag me soms af wat de restwaarde van die plugins die nu verkocht worden gaat doen.
Tegen 2025 mag je zelfs geen occazie meer in je zaak inbrengen die niet full-EV is.
Denk dat de uitgerekende TCO een pak hoger gaat zijn dan verwacht.
Als die restwaarde keldert neem ik hem gewoon privé over voor een prikje.

Als die restwaarde keldert neem ik hem gewoon privé over voor een prikje.
In mijn geval hoop ik dat er binnen een jaar of 2 nog net niet te veel in de zakken van de WG & mezelf wordt gezeten dat ik nog een keer de huidige PHEV kan vervangen door een nieuwe PHEV.

Nu ... TBD wat de lease zal doen natuurlijk. Als binnen 2j mijn 530e ineens 50% meer kost ... jah ... dan wordt het wss moeilijk om terug hetzelfde te doen.
Er zou altijd de optie kunnen zijn om de mijne privé over te nemen, maar da's dan te kopen v/d lease firma, dus 'voor een prikje' ... not quite.

In mijn geval hoop ik dat er binnen een jaar of 2 nog net niet te veel in de zakken van de WG & mezelf wordt gezeten dat ik nog een keer de huidige PHEV kan vervangen door een nieuwe PHEV.

Nu ... TBD wat de lease zal doen natuurlijk. Als binnen 2j mijn 530e ineens 50% meer kost ... jah ... dan wordt het wss moeilijk om terug hetzelfde te doen.
Er zou altijd de optie kunnen zijn om de mijne privé over te nemen, maar da's dan te kopen v/d lease firma, dus 'voor een prikje' ... not quite.
Jawel want we gaan er hier vanuit dat de restwaarde is gekelderd.

Vraag me soms af wat de restwaarde van die plugins die nu verkocht worden gaat doen.
Tegen 2025 mag je zelfs geen occazie meer in je zaak inbrengen die niet full-EV is.
Denk dat de uitgerekende TCO een pak hoger gaat zijn dan verwacht.
Al die plug ins zijn bedrijfswagens, lease of financial renting zullen de twee meest voorkomende inschrijvingen zijn, en bij beide zal de restwaarde worst wezen voor de klant/werkgever.
Bij de financiële renting is het al sowieso aangeraden een zo hoog mogelijke restwaarde/laag mogelijk maandelijks bedrag te kiezen, plaatst het risico integraal bij de financiële instantie...

Jawel want we gaan er hier vanuit dat de restwaarde is gekelderd.
Ja, maar TBD wanneer dit zich zal laten voelen eh.

Momenteel is dit scenario nog niet het geval eh, ondanks dat een lease starten vandaag zal eindigen >2025.
Zal dit dan het geval zijn vanaf 2023? Vanaf 2024? Mss al in 2022?

Of pas als het zich effectief manifesteert in 2025? Want tot dat het zich voor doet is het speculatie eh.

Kan zijn dat ik hier nu iets mis maar, je verliest toch hoe dan ook geld hiermee? :p
Tuurlijk. Maar je moet altijd een marktconforme prijs betalen, dus als ik dat ding aan de straatstenen niet kwijtraak moet de fiscus niet komen zagen als ik hem goedkoop overneem.

Kan zijn dat ik hier nu iets mis maar, je verliest toch hoe dan ook geld hiermee? :p
Tuurlijk. Maar je moet altijd een marktconforme prijs betalen, dus als ik dat ding aan de straatstenen niet kwijtraak moet de fiscus niet komen zagen als ik hem goedkoop overneem.
Dat is het hem net eh ... geld uit de vennootschap trekken kost altijd geld, want vadertje staat wil altijd een graantje mee pikken.
Dus bij gevolg mag je een wagen van 100K dus ook niet 'privé over kopen' voor 1000 EUR (en die dan pakweg verkopen voor 50K).
Je moet een realistische restwaarde betalen aan de zaak, ook al is dat pretty much aan jezelf in 't geval van een zelfstandige die alleen werkt.

Dus als die wagen ineens echt maar 1K meer waard is ... jah ... dan is dat mooi mee genomen eh.

Da's uiteraard van uit gaan dat je privé een wagen kunt gebruiken eh. Want jah, als je slechts 1 wagen nodig hebt, dan ben je weinig met een extra wagen op uwen hof (als je al een hof hebt).
Als die echt maar 1K meer waard is moet je 't al niet doen om die op de markt te gooien eh.

Meestal hoor ik van mensen die hun wagen v/d zaak privé over nemen in 't geval dat de vrouw de wagen kan bezigen & de zaak een nieuwe aanschaft of als de zaak gestopt wordt door bv. pensioen of zoiets (waar de zaak dus geen nieuwe meer moet hebben).
't Voordeel is meestal dat je de wagen realistisch gezien toch nog goedkoper van de zaak kan overnemen VS op de markt gaan zoeken + je kent de geschiedenis v/d wagen.

But yeah ... als je in feite geen extra wagen privé nodig hebt verlies je ergens altijd eh.
Maar als je die dan privé over neemt is het meestal om die gewoon op te rijden eh.

Ik ben sowieso niet iemand die zo'n aankopen gaat zitten uitpluizen tot op de laatste cent. Zeker niet met de onvoorspelbaarheid van de overheid.

De 545e leek me een prima keuze wegens aftrekbaarheid, laag vaa, comfort en performance.

Als over enkele jaren blijkt dat dat niet de perfecte keuze was, so be it. Ga daar echt niet van wakker liggen.

Ik ben sowieso niet iemand die zo'n aankopen gaat zitten uitpluizen tot op de laatste cent. Zeker niet met de onvoorspelbaarheid van de overheid.

De 545e leek me een prima keuze wegens aftrekbaarheid, laag vaa, comfort en performance.

Als over enkele jaren blijkt dat dat niet de perfecte keuze was, so be it. Ga daar echt niet van wakker liggen.
Een mens met geld, het is toch iets zot :P

Tuurlijk. Ik kijk ook enkel naar wat op dit moment van tel is.

Ga je nog een diesel kopen?
Benzine? Of is het binnen 5j elektrisch?
Hybride? Of gaat dat helemaal verdwijnen? Mossel noch vis?
Elektrisch? Ik heb gehoord dat waterstof de toekomst wordt?

Etc etc.. Who cares

Had er hier iemand eens een Excel gemaakt om de TCO te berekenen?
Ik start binnenkort met een vennootschap en ben aan het twijfelen om de nieuwe Mercedes C te kopen in benzine versie, of toch even de hybride af te wachten (die binnenkort bestelbaar zou worden).

Met elektrisch zit je eigenlijk sowieso safe op financieel vlak. Daarmee heb je het minste risico.
Zou ik nog niet durven zeggen, wetende dat PHEV's een heel stuk goedkoper kunnen zijn en er een wat groter aanbod is, deze nog een aantal jaren bijna dezelfde fiscale voordelen hebben, en dat binnen een paar jaar er een véél groter elektrisch aanbod gaat zijn aan vermoedelijk veel betere prijzen en misschien betere (batterij) technologie.
Als je nu hybride leased of via financiële renting werkt kan je het stukje restwaarde risico al afschuiven naar de financiële instantie...

Bij outright aankoop zit dat risico inderdaad bij jezelf (of je vennootschap), maar indien het elektrisch aanbod over de komende jaren sterk gaat stijgen met verbeterde technologieën heb je bij vandaag aangekochte elektrische voertuigen ook dat restwaarde risico

Zoals er enkelen al aangaven, het is meer een "glazen bol" beslissing en het is zeer moeilijk vandaag te zeggen wat de beste oplossing is.

Enkel ietwat krachtige ice voertuigen zijn nu gegarandeerd de foute beslissing.

Zou ik nog niet durven zeggen, wetende dat PHEV's een heel stuk goedkoper kunnen zijn en er een wat groter aanbod is, deze nog een aantal jaren bijna dezelfde fiscale voordelen hebben, en dat binnen een paar jaar er een véél groter elektrisch aanbod gaat zijn aan vermoedelijk veel betere prijzen en misschien betere (batterij) technologie.
Als je nu hybride leased of via financiële renting werkt kan je het stukje restwaarde risico al afschuiven naar de financiële instantie...

Bij outright aankoop zit dat risico inderdaad bij jezelf (of je vennootschap), maar indien het elektrisch aanbod over de komende jaren sterk gaat stijgen met verbeterde technologieën heb je bij vandaag aangekochte elektrische voertuigen ook dat restwaarde risico

Zoals er enkelen al aangaven, het is meer een "glazen bol" beslissing en het is zeer moeilijk vandaag te zeggen wat de beste oplossing is.

Enkel ietwat krachtige ice voertuigen zijn nu gegarandeerd de foute beslissing.
Maar van PHEV weten we dat die er uit moeten. Dus die restwaarde zal ook wel nog serieus zakken. Een EV heeft nog tot 2030 serieuze financiële voordelen. En zijn al die financiële instellingen wel bereid om het risico van de restwaarde op zich te nemen?

Het gaat bij mij sowieso tussen een 530e en A6 tfsi-e (indien break), A7 is geen optie. Mercedes is sowieso afgevallen, absoluut geen fan van.

Morgennamiddag ga ik langs Audi om de A6 eens te bekijken. Moet wel zeggen dat ik geen fan ben van het hele Audi interface, maar we zien wel.

Historisch gezien hebben ze hier altijd met BMW gereden, pas sinds een jaar hebben ze hun wagenpark volledig opengetrokken. Omdat 75% met BMW rijdt wil ik niet uit de boot vallen 😂.
Over welke leeftijd , opleiding, job en sector spreken we dan? Ik ken persoonlijk maar 1 iemand die met een A6 rijdt en die is MP in een bedrijf met 12 mensen, dus bepaalt zelf haar car policy om het zo te verwoorden. Toen ik bij de bron werkte, was een 5 reeks voor het hoger management, bv manager van marketing afdeling, manager customer-relations, manager after-sales technische dienst had maar een 3 serie. Director after-sales een 5 of 7 reeks. Wat natuurlijk normaal is als je ambassadeur bent van het merk waar je voor werkt.

Van mijn studiegenoten ing. EM rijdt er niemand met een wagen in die categorie. Ik denk zelf dat er niemand echt met een premium merk rijdt, buiten degene die zelfstandig zijn en iets anders doen. Als projectleider HVAC had ik een basic audi a4, en de meeste collega's een 316d.

Over welke leeftijd , opleiding, job en sector spreken we dan? Ik ken persoonlijk maar 1 iemand die met een A6 rijdt en die is MP in een bedrijf met 12 mensen, dus bepaalt zelf haar car policy om het zo te verwoorden. Toen ik bij de bron werkte, was een 5 reeks voor het hoger management, bv manager van marketing afdeling, manager customer-relations, manager after-sales technische dienst had maar een 3 serie. Director after-sales een 5 of 7 reeks. Wat natuurlijk normaal is als je ambassadeur bent van het merk waar je voor werkt.

Van mijn studiegenoten ing. EM rijdt er niemand met een wagen in die categorie. Ik denk zelf dat er niemand echt met een premium merk rijdt, buiten degene die zelfstandig zijn en iets anders doen. Als projectleider HVAC had ik een basic audi a4, en de meeste collega's een 316d.

Ik ken eigenlijk best wel wat volk dat met een A6 of gelijkaardig rondrijdt hoor, zo uitzonderlijk lijkt mij dat niet, misschien wel niet van mijn leeftijd.

Zonder al te veel in detail te treden: Mijn opleiding is niet echt relevant dus dat laat ik even terzijde. Ik ben 32 jaar, nieuwe functie is commercieel manager voor een tak van een grote groep actief in de detachering sector. Concreet ben ik verantwoordelijk voor +/- 25 vestigingen in BE/FR/LU.

Op papier lijk ik wel wat jong voor een dergelijke functie, maar mijn track record op commercieel gebied is best indrukwekkend, zonder te willen opscheppen. Ik kan adelbrieven voorleggen van een aantal heel grote klanten, het is ook via die weg dat ik deze nieuwe opportuniteit te pakken heb gekregen.

Het klinkt en is cliché, maar ik ben niet dom, weet hoe ik de zaken moet aanpakken en ben vooral bereid hard te werken. Voor de nieuwe job zal ik 3 à 4 dagen per week in FR zitten (verspreid over het land), niet iedereen wil die opofferingen maken.

Iemand hier toevallig ook een CLA 250e shooting brake in bestelling, zoja welke levertermijn?
Zojuist telefoon gehad dat levering weer uitgesteld is naar December (besteld in Maart)..

Terug
Bovenaan