De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
En dus op die manier (zonder opladen) is een plug-in hybride een duurdere wagen in aanschaf, die ook per km meer kost (hoger verbruik door hoger gewicht en minder efficiente motor)
De voordelen die de overheid aanbiedt/aanbod zijn misplaatst, dat hoor ik uit verschillende hoeken. Bon, ons bedrijf wilde ASAP aan de komende normen voldoen, en ik dacht een goede zet te kunnen doen, maar ... :)

En dus op die manier (zonder opladen) is een plug-in hybride een duurdere wagen in aanschaf, die ook per km meer kost (hoger verbruik door hoger gewicht en minder efficiente motor)
En een hamburger van McDonald’s is ook gezond als je de sauzen, brood en vlees niet opeet.

beetje krom om een PLUG-IN hybride niet in te pluggen en dan te zeggen dat hij minder zuinig is.

Dat is nochtans wat er veelvuldig wordt gebruikt. Plug-In hybrids zijn louter een fiscaal product en hadden nooit gestimuleerd mogen worden

Door het fiscale alleen al zijn de meeste plug in hybrides zelfs voordeliger, of je hem nu inplugt of niet.. Nu, best altijd even zelf uitrekenen uiteraard (als de kost voor u zelf is), als de kost niet bij u zelf ligt en je mag kiezen, dan is er helemaal geen probleem lijkt me.

Dat is nochtans wat er veelvuldig wordt gebruikt. Plug-In hybrids zijn louter een fiscaal product en hadden nooit gestimuleerd mogen worden
Dat vraag ik me toch af, of het echt wel zo is. Ik ken niemand die de hybrides niet oplaadt als ze kunnen. Zowel werknemers als zelfstandigen.
n=klein getal natuurlijk, maar het doet me wel afvragen wat de gemiddelde hybride rijder doet.
Want het is meestal op jaloezie gebaseerd dat ze zo'n dingen beweren.

Dat vraag ik me toch af, of het echt wel zo is. Ik ken niemand die de hybrides niet oplaadt als ze kunnen. Zowel werknemers als zelfstandigen.
n=klein getal natuurlijk, maar het doet me wel afvragen wat de gemiddelde hybride rijder doet.
Klopt, ik ken effectief 1 iemand die zijn XC60 niet kon opladen (te korte kabel), en die heeft direct een langere kabel besteld. Alle anderen laden gewoon elke dag op. Ik zou ook niet inzien waarom je dat niet zou doen, dan rij je met een 330e en ga je met 184PK rondtoefen...
Dat is een beetje zoals zeggen dat de "sport"-knop in een sportwagen ook zuiniger is en dat mensen dan zeggen "nee, dat ga ik niet doen ze, al dat werk".

Ik ben alleszins van plan om elke nacht in te pluggen, normaal gezien rijd ik dan 90% van de tijd elektrisch.
Kosten worden terugbetaald door de werkgever dus als ge zonnepanelen hebt kan je die ook nog eens sneller laten terugverdienen.

Veel hangt af van hoe het geregeld is. De mensen die ik weet die vergoed worden om thuis te laden en die het kunnen, die steken hem elke mogelijke moment in.
Diegene met bv een stadswoning of waar het laden op eigen kosten is, die steken hem nooit in.
Ook onderweg laden doen ze er nooit mee, kostprijs per kWh is veel te hoog.

Ben wel benieuwd naar uw ervaring ermee, ik vind het een van de eerste echt aantrekkelijke elektrische wagens.

Ben wel benieuwd naar uw ervaring ermee, ik vind het een van de eerste echt aantrekkelijke elektrische wagens.

De x3 30e is allesinds een stukje pittiger dan de x3 30i, maar de hybride heeft natuurlijk ook wat meer pk. Ook het starten met rijden (op snelheid
Komen) geeft meet electrisch echt een punch. Je bent direct weg..

Idd. Idem hier. Eindelijk een normale elektrische wagen.. twas moeilijk precies.
Het probleem ligt denk ik vooral in het feit dat auto's tegenwoordig gedesigned zijn met een brandstofmotor.
Bij een EV zijn veel design elementen gewoon nutteloos (en zelfs negatief) omdat de ruimte voor een brandstofmotor niet meer nodig is.

Het probleem ligt denk ik vooral in het feit dat auto's tegenwoordig gedesigned zijn met een brandstofmotor.
Bij een EV zijn veel design elementen gewoon nutteloos (en zelfs negatief) omdat de ruimte voor een brandstofmotor niet meer nodig is.
Maar zelfs auto's die enkel als EV uitkomen (Tesla bvb) blijven wel aan dat ontwerp vasthouden. Kan een kip of het ei verhaal zijn, ofwel is er eigenlijk geen deftig ontwerp te vinden zonder motorkap... Je moet uw benen namelijk ergens kwijt geraken, ofwel moet je heel recht gaan zitten.
Op zich is dat ook niet nieuw he. Middenmotor-auto's zijn er ook altijd als auto's blijven uitzien.

Maar de iX3 is de eerste in die categorie die zo hard lijkt op de "gewone" wagen. Voor een aantal mensen zal dat een voordeel zijn, voor een aantal mensen een nadeel. Ze hadden wel het interieur wat kunnen opfrissen, maar voor mij persoonlijk is dat geen issue.

Ik vermoed dat fabrikanten dat doen omdat (a) de koper niet klaar is voor een radicaal anders uitziende auto en (b) de regelgeving nog niet mee is.
Zal zoals zo vaak een gradueel proces zijn denk ik.

Ik zal begin volgende week een auto mogen samenstellen en heb nog enkele vraagjes.
met het budget dat ik had heb ik volgende auto's kunnen samenstellen:

-Peugot 308 SW - full option. Persoonlijk vind ik dat hij er wat verouderd uit begint te zien en heeft vooral het infotainment een nieuwe update krijgen.
-BMW 1 - met Bussiness plus. Ik vind hem persoonlijk te klein, dus zal het niet worden.
-Skoda Octavia Clever DSG.
  • Pack premium
  • Travel assist
  • electrische koffer
  • lederen zetels
  • trekhaak
  • bochtverlichting

Persoonlijk ben ik echt verkocht van de skoda octavia maar heb eigenlijk nog een grote vraag: het zal waarschijnlijk de 1.0 TSI worden. zijn er mensen die met deze motor ervaring hebben? heb geen goesting om met een grasmachine rond te rijden als hij wat volgeladen is.

Mijn vrouw heeft een plug-in hybride Volvo XC40. Wij wonen in een stadswoning zonder eigen parkeerplaats of garage, dus zijn we aangewezen op publiek laden. Na 2 maanden zijn een aantal dingen duidelijk geworden:

- Op elektriciteit rijden is aangenamer dan op benzine rijden. Dat is dus een goede incentive om de auto op te laden.
- De auto verbruikt elektrisch ongeveer 26 kWh per 100 km. Als de batterij leeg is verbruikt hij 8 liter per 100 km.
- Opladen aan een publieke laadpaal is een pain in the ass. Wij hebben 2 palen op 350 meter van onze voordeur die gelukkig zelden bezet zijn. Maar het concept "de auto gaan insteken" of "de auto gaan halen" zijn we al grondig beu. Voor de deur parkeren is veel aangenamer.
- Opladen aan een publieke laadpaal is duur: €0,402 per kWh met een Luminus laadpas. Bij een elektrisch verbruik van 26 kWh per 100 km komt dit neer op €10,45 per 100 km. Ter vergelijking: bij een benzineprijs van €1,25 per liter en een verbruik van 8 liter per 100 km kost rijden op benzine €10,00 per 100 km.

In het eerste jaar betaalt Volvo +- €0,25 per geladen kWh terug, als incentive om de auto zoveel mogelijk op te laden. We laden hem voorlopig dus nog wel op, niet alleen voor het geld maar ook omdat de auto ontworpen is om zo veel mogelijk elektrisch te rijden en dit aangenaam rijdt. Na verloop van tijd verwacht ik echter dat mijn vrouw de auto gewoon als benzinewagen gaat gebruiken. Jammer!

Ik heb zowel bij de stedelijke administratie als bij de bevoegde schepen geïnformeerd of er geen laadpaal dichter bij ons huis kan geplaatst worden. Onze buurvrouw heeft namelijk óók een plug-in hybride, die ze ondertussen niet meer oplaadt omdat het zoveel gedoe is. Het antwoord was dat "er voldoende laadpalen in de stad zijn" en dat "we de normen van de Vlaamse overheid al gehaald hebben".

Bij Fluvius kan je een laadpaal aanvragen, maar énkel wanneer je een volledig elektrische auto hebt. Plug-in hybrides tellen niet mee, die moeten maar op benzine rijden. Oké, dan gaan we dat doen.
Langs de andere kant moet je ook serieus blijven eh. 350m naar een laadpaal is peanuts. Je kan niet verwachten dat ze er eentje voor uw deur gaan zetten natuurlijk.

Ik snap nu ook wel dat het een enorme aanpassing is om 350 meter te moeten doen als je altijd al de auto gewoon aan je voordeur kon parkeren.
En die afstand doen met zware zakken van de supermarkt is nu ook geen pretje. Idem voor eerst de auto aan de voordeur te zetten, zakken uitladen en dan nog eens naar de laadpaal rijden om de auto daar dan achter te laten.
Ik ben toch blij met mijn oprit nu :D

Vergeet niet dat het voor mensen die in een meer stedelijk gebied wonen al dagelijkse kost is om een parkeerplaats te vinden. Een een eigen parking/garage/oprit is natuurlijk ook wel een stukje een keuze dat je maakt als je een bepaald huis op een bepaalde plaats gaat huren/kopen.

Terug
Bovenaan