De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Persoonlijk ben ik echt verkocht van de skoda octavia maar heb eigenlijk nog een grote vraag: het zal waarschijnlijk de 1.0 TSI worden. zijn er mensen die met deze motor ervaring hebben? heb geen goesting om met een grasmachine rond te rijden als hij wat volgeladen is.
Naar't schijnt potent motortje onder de 1Ls uit de Volkswagen stal. Geen heel groot licht maar allesinds niet vergelijkbaar met een 999cc waar ze slechts 65pk uit persen. Verwacht niet meer dan een motor zoals ze vroeger hadden met de 1.6 literkes die 110pk rommelen.

Voor de Octavia Combi ga je wel merken dat de 1L toch wel net wat zwak is.

Tevens al eens gekeken naar Seat? Wij merken alvast een serieuze meerwaarde hiervan in onze car policy en met de lage restwaarde van Skoda in combo met (nu nog verplichte) diesel is dit merk quasi dood in ons car plan het laatste jaar. (Ik kon nen Skoda Superb pakken of nen Audi Q5, heb niet al te lang moeten nadenken over mijn keuze moest ik zeggen)

Vergeet niet dat het voor mensen die in een meer stedelijk gebied wonen al dagelijkse kost is om een parkeerplaats te vinden. Een een eigen parking/garage/oprit is natuurlijk ook wel een stukje een keuze dat je maakt als je een bepaald huis op een bepaalde plaats gaat huren/kopen.
Maar, daar geldt hetzelfde voor als mensen meer elektrische wagens gaan kopen. Dan moeten die plots ipv 350m misschien 3km verder gaan staan om een laadpaal te hebben.

Langs de andere kant moet je ook serieus blijven eh. 350m naar een laadpaal is peanuts. Je kan niet verwachten dat ze er eentje voor uw deur gaan zetten natuurlijk.
Eigenlijk wel. Net zoals er vroeger om de vijf voet een parkeermeter was zullen ze in stedelijk gebied moeten gaan naar overal laadpalen te plaatsen als ze willen dat mensen elektrisch rijden.

Hier in aarschot wouden ze alle taxis verplichten elektrisch te rijden. De taxibedrijven hebben toen op basis van hun vloot en wachtplaatsen geraamd dat er dan meer dan 40 laadpalen moesten gezet worden. Het idee is heel snel afgevoerd.

Of ge moet maar zien dat je zelf plaats hebt?
Ik wil 10 fietsen maar heb geen plek, kunnen jullie garage voor mijn deur zetten waar ik ze veilig kan stallen?

Ik wil 10 fietsen maar heb geen plek, kunnen jullie garage voor mijn deur zetten waar ik ze veilig kan stallen?
Je bedoelt dat we via belastingincentives (vandaag) of via harde wetgeving (bv. 100% elektrische bedrijfswagens vanaf 2026) elektrische auto's gaan aanmoedigen of verplichten, en dat de mensen die centraal in een stadscentrum wonen dan maar op den buiten moeten gaan wonen, waar er plaats genoeg is voor een eigen oprit of garage?

Dan denk ik dat het verstandiger is om voorlopig de hele transitie naar elektrische auto's stop te zetten en de robotaxi's van Elon Musk af te wachten.

Plus, daarmee zeg je eigenlijk dat ecologisch rijden (en er via de overheid incentives voor krijgten) enkel voor mensen is die hun eigen infra kunnen betalen.. en ondertussen ga je goedkopere auto’s afstraffen met belastingen..

Plus, daarmee zeg je eigenlijk dat ecologisch rijden (en er via de overheid incentives voor krijgten) enkel voor mensen is die hun eigen infra kunnen betalen.. en ondertussen ga je goedkopere auto’s afstraffen met belastingen..
Dat is hun bedoeling he: win-win aan beide kanten voor hen, verlies aan beide kanten voor ons.
:p

Naar't schijnt potent motortje onder de 1Ls uit de Volkswagen stal. Geen heel groot licht maar allesinds niet vergelijkbaar met een 999cc waar ze slechts 65pk uit persen. Verwacht niet meer dan een motor zoals ze vroeger hadden met de 1.6 literkes die 110pk rommelen.

Voor de Octavia Combi ga je wel merken dat de 1L toch wel net wat zwak is.

Tevens al eens gekeken naar Seat? Wij merken alvast een serieuze meerwaarde hiervan in onze car policy en met de lage restwaarde van Skoda in combo met (nu nog verplichte) diesel is dit merk quasi dood in ons car plan het laatste jaar. (Ik kon nen Skoda Superb pakken of nen Audi Q5, heb niet al te lang moeten nadenken over mijn keuze moest ik zeggen)

Seat zit jammer genoeg niet in onze car policy. al de rest van VAG wel.

Ik heb er zelf een tourtje mee gedaan en vond het eigenlijk wel OK, maar is natuurlijk een volledig lege auto aan 90km/h. dus het zou maar erg zijn dat hij daar moeite mee heeft.

aan de ene kant jammer dat het de diezel niet zal worden, want nu heb ik de keuze tussen een benzine met mooie opties en een wat lichte motor, of een deftige motor & amper opties.

Er is in de binnenstad normaalgezien parking voor zien voor bewoners. Maar als de stad systematisch verplichtingen oplegt tot elektrisch rijden (Gent is een schoon voorbeeld bv), dan moet de stad ook wel zien dat mensen elekrisch KUNNEN rijden. Want dat is en blijft de handicap tegen fossiele brandstoffen: nu rijdt ge tot aan het tankstation en op 3 minuten is de tank vol en zijt ge weg. Stel nu nog dat ze in en rond Gent speedcharge installaties voorzien, dan staan de mensen daar nog steeds 30 tot 60 minuten te schilderen voor hun auto vol is.
Als ze willen dat alle autos elektrisch worden, dan moeten ze ook ervoor zorgen dat die elektrische wagens kunnen laden.

Of als je in de stad wilt wonen moet je ook maar OV of deelauto doen?
Zulle we anders meteen op basis van uw origine, geslacht, inkomen en de stand van de maan bepalen waar ge moogt wonen en waar niet?
De deeleconomie is het rotste wat er bestaat. "You will own nothing and you will be happy", grootste zak lucht die er bestaat.

Eerst iedereen zijn bezit ontnemen of bemoeilijken, waardoor ze voor alles wat kan een abonnement nemen (deelauto, abo kleding, verwarmingsketel op abonnement, etc...)
Van zodra niemand nog iets bezit en ze allemaal een maandelijkse fee betalen, trekken we die maandelijkse fee op tot het punt dat ze het nét kunnen betalen met hun loon.
Het is dé valstrik van de moderne tijd en zoveel idioten trappen er los in.

Ik moet nu enkele weken rijden met een Golf 8 tot mijn firmawagen geleverd is. Ik denk niet dat ik ooit met een wagen heb gereden waar er zo weinig gevoel in het stuur en pedalen zit, feedback 0. Ik ga blij zijn als ik hem terug mag geven.
Idem gevoel gehad. Eens 3 weken mee moeten rijden. Functioneel thats it 😁

@desolation als je bewust kiest voor in een stad te wonen moet je daar ook de nadelen van nemen en dat is oa dat je wss geen parking voor uw deur hebt.

Ik vraag toch ook niet om mijn gras elke week door iemand van de gemeente te laten afrijden omdat ik geen plek heb voor een grasmaaier?

Euh pardon? Het punt is niet "geen parking voor uw deur" he. Het punt is dat in een stad iedereen elektrisch laten rijden haaks staat op het voorzien van amper laadpalen. Ik zeg niet dat er 1 paal per auto moet staan, maar er moeten er wel frequent staan. Als er in een straat 100 parkeerplaatsen zijn en uw stad moet 100% EV zijn, dan is 30 a 40 laadpalen toch wel noodzakelijk. Alternatief is meer ondergrondse parkings/parkeergebouwen met laadpalen aan elke parkeerplaats.

Mensen kunnen daar ook niet in hun eigen laadsysteem voorzien he
Wat gaat ge doen, een stopcontact aan uw buitengevel hangen? Proficiat, heel de dag mensen die op uw kosten komen laden. Al hangt ge er een slimme meter dan zijt ge er nog geen fluit mee, want ge moet voor uw deur kunnen staan om te laden.
Dat is de kern van het probleem. Om een EV te laden moet ge een half uur tot een uur stil kunnen staan op dezelfde plaats. Als ge wilt dat mensen de omschakeling doen "fur das klimat", dan moet ge het achteraf ook niet bestraffen.

@desolation als je bewust kiest voor in een stad te wonen moet je daar ook de nadelen van nemen en dat is oa dat je wss geen parking voor uw deur hebt.

Ik vraag toch ook niet om mijn gras elke week door iemand van de gemeente te laten afrijden omdat ik geen plek heb voor een grasmaaier?
Maar als in diezelfde stad de normen strenger en strenger worden (tot EV 100% verplicht is), dan moet die stad dat wel enablen.

Dan mogen ze hier ook een laadsysteem komen installeren aan mijn huis. Waarom zou ik dat zelf moeten voorzien en iemand die in stad woont niet?

Dan mogen ze hier ook een laadsysteem komen installeren aan mijn huis. Waarom zou ik dat zelf moeten voorzien en iemand die in stad woont niet?
Ik denk niet dah iemand gezegd heeft dat jij dat zelf moet voorzien right? Ik denk dat we zeggen dat als de overheid eist dat we allemaal groen/elektrisch moeten gaan rijden, dat ze ook maar moeten voorzien op de infrastructuur om dit mogelijk te maken. Of dat nu via een subsidie is voor thuislader of meer laadpalen in gebieden waar parking voor de deur niet vanzelfsprekend is, dat laat ik in het midden. Of is dat geen eerlijke verwachting van mij?

Ik denk niet dah iemand gezegd heeft dat jij dat zelf moet voorzien right? Ik denk dat we zeggen dat als de overheid eist dat we allemaal groen/elektrisch moeten gaan rijden, dat ze ook maar moeten voorzien op de infrastructuur om dit mogelijk te maken. Of dat nu via een subsidie is voor thuislader of meer laadpalen in gebieden waar parking voor de deur niet vanzelfsprekend is, dat laat ik in het midden. Of is dat geen eerlijke verwachting van mij?
Je zegt het toch zelf: ze moeten laadpalen voorzien, liefst voor mijn deur. Terwijl je nu toch ook niet tankt aan uw deur maar naar een bepaalde plek gaat hiervoor

Ok dat gaat sneller maar dat doet er imo niet toe.

Je zegt het toch zelf: ze moeten laadpalen voorzien, liefst voor mijn deur. Terwijl je nu toch ook niet tankt aan uw deur maar naar een bepaalde plek gaat hiervoor

Ok dat gaat sneller maar dat doet er imo niet toe.
Maar een tankstation heeft toch veel meer ‘bandbreedte’ als enkele laadpalen ? Dat kan je toch niet 1:1 vergelijken?

Bij ons (kmo met 2 eigenaars) werd beslist dat de nieuwe bedrijfswagens hybride of elektrisch moeten zijn ipv diesel. Aangezien we wagens aankopen wil dat ook zeggen dat de huidige budgetten niet meer volstaan om een gelijkaardig type wagen te kunnen kopen.

Mijn wagen moet nu vervangen worden en ik heb de opdracht gekregen om rond te kijken wat effectief mogelijk is, zowel hybride als elektrisch voor welk budget, op basis daarvan gaan ze een beslissing nemen mbt budgetten. Ik rij nu met een V60 D3 van 6 jaar oud, niet wow, maar ook absoluut geen slechte wagen. Ik was wel verrast toen ik de offerte binnengaf van de nieuwe V60 T6 (330pk en AWD) en dat de reactie was 'moh, dat valt goed mee' :D Wat mij betreft mag het marktonderzoek reeds stoppen! Al ga ik zondag wel nog een Polestar testrijden.

@SomeDude : hoezo, de snelheid doet er niet toe? Er is toch een wezenlijk verschil tussen 5 min moeten tanken, waardoor er theoretisch gezien 12 wagens per uur kunnen worden getankt vs een 56kwh batterij laden aan 11kw waardoor je theoretisch gezien 0,2 auto's per uur kunt laden. Niemand zal een probleem maken om 3km rond te rijden om in 5 min te tanken, 3km wandelen enkel, of dus 60 minuten wandelen om je wagen op te laden is toch nog iets totaal anders.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan