De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
voila, kogel is door de kerk

Wat ik me nu wel afvraag:

1: vanaf 2023 daalt het elk jaar. Is dat per inschrijvingsjaar of per afschrijvingsjaar? Maw, als je in 2023 nog een PHEV koopt, mag je die dan aan ik zeg maar 90% blijven aftrekken de ganse looptijd? of is het in 2024 al maar 75% meer, het jaar erna nog minder, enzoverder?

2: als iedereen in 2026 naar een electrische auto gaat overstappen gaan ze een PAK geld verliezen aan VAA, want EV rijders betalen het absolute minimum. Of gaan ze dat gelijktrekken naar de percentages die nu gemiddeld gerekend worden? In dat geval gaan EV rijders wel een dikke klets krijgen want catalogusprijs ligt zeker de helft hoger dan een gelijkwaardige brandstofvariant.

3: Ze gaan een pak geld verliezen op accijnzen, dus daar gaat dus nog es een kilometerheffing voor komen ook.

M'n diesel loopt nu tot begin 2023. Dat is natuurlijk wel een ongelukkige timing.

Dan heb ik in principe 3 opties:
1) nieuwe PHEV kopen in 2022 en nog hele levensduur van fiscaal voordeel genieten, en m'n diesel vervroegd afbetalen en naar privé brengen of verkopen
2) nieuwe BEV kopen in 2023
3) de diesel nog een paar jaar verder rijden, maar dan ga ik wel sneller in LEZ-problematiek raken etc

Ja, maar een electrisch voertuig is omgerekend in liter per honderd km een pak zuiniger. En daarnaast kunnen thuiswerkers taxfree brandstof via de zonnepanelen in hun voertuig pompen.

Ze willen toch juist dat je je eigen energie lokaal verbruikt... Een auto is daar ideaal voor natuurlijk en met 30kWh bvb doe je toch al 150-200km.

Ze willen toch juist dat je je eigen energie lokaal verbruikt... Een auto is daar ideaal voor natuurlijk en met 30kWh bvb doe je toch al 150-200km.

Klopt, maar dat gaat dus een gat in opbrengsten aan accijnzen en taksen opleveren.

Ik krijg van meer en meer klanten de vraag naar het mobiliteitsbudget. De volledige omschakeling naar een elektrische vloot is vaak te duur of te omslachtig (niet iedereen heeft thuis de mogelijkheid te laden). Diesel/benzine-wagens zijn in aankoopprijs fel gestegen waardoor de modellen die men vandaag aanbiedt niet langer in de voorziene budgetten passen. Als je nu hoort dat men de toekenningsregels gaat versoepelen denk ik dat meer werkgevers toch die optie gaan doorduwen. Heel het corona-gebeuren heeft het nut van een bedrijfswagen ook in vraag gesteld. Ik hoor bij meeste klanten meer het idee spelen 'zolang men bij de klant geraakt wanneer dat moet zijn we tevreden, hoe ze dat doen mag niet langer ons probleem zijn, desnoods voorzien we in het mobiliteitsbudget de mogelijkheid voor deelwagens met erkende spelers'.

Bedoel je niet leaseprijzen? De aankoopprijzen kunnen toch moeilijk omhoog gaan? De vraag stort nu al ineen.
De complete total cost of ownership zowel voor lease als aankoop. Heb met een consultingspeler onlangs de oefening gemaakt, een simpele A-klasse voor de juniors komt vandaag al snel 9.000 EUR per jaar duurder uit. Wetende dat men meer zal inzetten op thuiswerk, waarom zou je die meerkost slikken? Daarnaast is heel de administratie rond de registratie van de kosten per wagen enorm omslachtig.

De complete total cost of ownership zowel voor lease als aankoop. Heb met een consultingspeler onlangs de oefening gemaakt, een simpele A-klasse voor de juniors komt vandaag al snel 9.000 EUR per jaar duurder uit. Wetende dat men meer zal inzetten op thuiswerk, waarom zou je die meerkost slikken? Daarnaast is heel de administratie rond de registratie van de kosten per wagen enorm omslachtig.

Wauw ze gaan er in 1 slag in slagen om salariswagens te verminderen en EV te vermeerderen.

9000 EUR per jaar duurder dan vroeg? I call bullshit

9000 EUR per jaar duurder dan vroeg? I call bullshit
Mijn totale autokost vorig jaar was 11000€. Hoe kan dat dan 9000€ stijgen?

Kan iemand mij zeggen of ik nu verstandig of lomp geweest ben met anno 2021 nog een PHEV te kopen? :unsure:

Kan iemand mij zeggen of ik nu verstandig of lomp geweest ben met anno 2021 nog een PHEV te kopen? :unsure:

Normaal gedurende de looptijd volledig fiscaal voordeel, dus lijkt me goed.
Ik ben nu zelf heel hard aan het overwegen om volgend jaar vervroegd nog een PHEV te kopen daarom.

Normaal gedurende de looptijd volledig fiscaal voordeel, dus lijkt me goed.
Ik ben nu zelf heel hard aan het overwegen om volgend jaar vervroegd nog een PHEV te kopen daarom.

Same here.
Ofwel een aantal jaar geen firmawagen en de huidige privé wagen te gebruiken voor professionele verplaatsingen (veel thuiswerk, en ook nog de moto) en mijn meerprijs aan benzine te recupereren via forfaitare onkostenvergoeding

Ik wil ook nog wel eens zien hoelang de bedrijven dat vele thuiswerk gaan aanhouden. Over 5 jaar is dat misschien al terug helemaal zoals voordien. Er zijn nu zelfs nog bedrijven die werknemers op kantoor laten werken terwijl die perfect kunnen thuiswerken.

Je merkt in alle artikels die je nu leest, dat ze al beseffen dat ze met een probleem zitten eens iedereen op 100% aftrekbare EV's terecht komen. Maar, ecologisch is dat probleem kleiner dan als iedereen op PHEV's of ICE's blijft zitten.
Bijgevolg is daar maar 1 oplossing: belastingen op EV's omhoog en die op PHEV's en ICE's nog verder omhoog.

Er wordt nog niks gezegd over VAA en aftrekbaarheid van brandstof. Als bedrijfsleider is dat mobiliteitsbudget ook maar een druppel (het is momenteel zelfs nog niet mogelijk) aangezien het +- gelijk belast is als dividend.

In praktijk zie ik mezelf bij de volgende nog wel overschakelen naar een privéwagen.

Ja, maar een electrisch voertuig is omgerekend in liter per honderd km een pak zuiniger. En daarnaast kunnen thuiswerkers taxfree brandstof via de zonnepanelen in hun voertuig pompen.
Die met terugdraaiende teller enkel wat ze effectief over hebben na een jaar
Die met digitale mja als je dat kan sturen, anders is dat ook wat gokken natuurlijk

Ik wil ook nog wel eens zien hoelang de bedrijven dat vele thuiswerk gaan aanhouden. Over 5 jaar is dat misschien al terug helemaal zoals voordien. Er zijn nu zelfs nog bedrijven die werknemers op kantoor laten werken terwijl die perfect kunnen thuiswerken.
Anderzijds zijn er ook bedrijven die al veel sneller op thuiswerk zijn overgeschakeld en die nu gebouwen beginnen te verkopen (Telenet, Vlaamse overheid, ...) omdat dit goedkoper uit komt.

Die met terugdraaiende teller enkel wat ze effectief over hebben na een jaar
Die met digitale mja als je dat kan sturen, anders is dat ook wat gokken natuurlijk

Zelfde met bedrijven die hun vloot overdag laten laden aan een shitload aan panelen waar ze nog es GSC voor trekken ook..

Mijn totale autokost vorig jaar was 11000€. Hoe kan dat dan 9000€ stijgen?
Je moet voor een werkgever het totaalpakket bekijken. De oefening was, 'wij bieden onze consultants vandaag dat loonpakket, wat kost ons dat als we onze car policy verderzetten as is'. Hogere aankoopkost, drastisch lagere aftrekbaarheid van alle mogelijke kosten (voor dat model gezakt van 90% AJ2019 naar iets van 58% in AJ2023), hogere minimum belastbare basis (40% van uw VAA per wagen), hogere VAA dus hoger te compenseren brutoloon, hogere CO2-bijdragen sociale lasten en drastisch hogere administratieve kosten om alles per wagen in te boeken. Alleen mijn factuur om 14 wagens correct te verwerken is per maand al 680 EUR excl btw :p, dat is al een meerkost per wagen van 580 EUR per jaar.

Werkgevers die hun car policy herbekijken zitten met hun handen in het haar. Ik zie het merendeel verschuiven richting tussenoplossingen (minder krachtige motoren, eigen bijdrage werknemer, hybrides) met een uitdoving op termijn.
Deloitte heeft enkele weken geleden hun nieuwe car list gelanceerd. Men heeft voor alle seniors/manager/senior mangers die geen mogelijkheid tot full electric hebben de 3-reeks teruggebracht naar de 316 om de drastisch hogere kosten te dekken, dat is imo toch een grote stap terug tegenover 2-3 jaar geleden..

Voor consultants speelt momenteel ook wel de BTW-aftrek. Pre-covid kon men 50%-btw recuperatie claimen voor consultants die dagelijks bij de klant zaten en hun kilometers werden doorgefactureerd. Nu vallen die terug om het algemeen forfait van 35% wat ook wel vragen oproept naar de toekomst toe.

Laatst bewerkt:
VRT nws: "Alle wagens die nog gekocht worden voor 1 juli 2023 blijven in het oude systeem. Daarna komt er periode van infasering, waarbij we toch al een stimulans geven om toch te kiezen voor die emissievrije wagen. En vanaf 2026 zullen enkel de emissievrije wagens volledig fiscaal aftrekbaar zijn.

Terug
Bovenaan