voila, kogel is door de kerk
![]()
Akkoord over vergroening bedrijfswagens: vanaf 2026 enkel nog emissievrije auto’s volledig fiscaal aftrekbaar
De belangrijkste ministers in de federale regering zijn het in de nacht van maandag op dinsdag eens geworden over de principes om het bedrijfswagenpark te vergroenen. Dat zegt de woordvoerder van de premier. Vanaf 2026 zullen enkel nog elektrische bedrijfswagens kunnen genieten van een...www.hln.be
Wat ik me nu wel afvraag:
1: vanaf 2023 daalt het elk jaar. Is dat per inschrijvingsjaar of per afschrijvingsjaar? Maw, als je in 2023 nog een PHEV koopt, mag je die dan aan ik zeg maar 90% blijven aftrekken de ganse looptijd? of is het in 2024 al maar 75% meer, het jaar erna nog minder, enzoverder?
2: als iedereen in 2026 naar een electrische auto gaat overstappen gaan ze een PAK geld verliezen aan VAA, want EV rijders betalen het absolute minimum. Of gaan ze dat gelijktrekken naar de percentages die nu gemiddeld gerekend worden? In dat geval gaan EV rijders wel een dikke klets krijgen want catalogusprijs ligt zeker de helft hoger dan een gelijkwaardige brandstofvariant.
3: Ze gaan een pak geld verliezen op accijnzen, dus daar gaat dus nog es een kilometerheffing voor komen ook.
M'n diesel loopt nu tot begin 2023. Dat is natuurlijk wel een ongelukkige timing.
Dan heb ik in principe 3 opties:
1) nieuwe PHEV kopen in 2022 en nog hele levensduur van fiscaal voordeel genieten, en m'n diesel vervroegd afbetalen en naar privé brengen of verkopen
2) nieuwe BEV kopen in 2023
3) de diesel nog een paar jaar verder rijden, maar dan ga ik wel sneller in LEZ-problematiek raken etc