Dit is dus gelukt deze morgen, zonder de 140 km te overschrijden en het gaspedaal niet volop in te duwen bleef hij idd in elektrische mode. Achteraf wel naar de 150 km/u gegaan en zelf merkte ik niets van de verandering, maar op scherm achter het stuur zag ik achteraf wel staan "hybride mode", dus dan is hij idd geswitcht. Ik heb 'm dan zelf terug naar elektrische mode gezet.
Snap ik niet hé.
Op het ogenblik dat je plankgas geeft wanneer je in elektrische mode staat (en dat is de enige manier om boven die 140 te geraken) zet hij onderstaande op je midden display, maakt niet uit wat er op staat, en dat blijft een volle 10 seconden staan.
Daar zegt hij dus dat hij niet elektrische mode kan blijven wegens een te hoog gevraagd vermogen, en dat hij dus naar de hybride mode overgeswitched is.
Hoe dat je dit dus pas achteraf kan zien achter je stuur nadat bovenstaande 10 seconden op je middenconsole heeft staan blinken, beats me!
Ook hoe je schrijft dat wanneer je naar 150 versnelde, hij onmerkbaar naar benzinemotor switched, onmogelijk!!!
Als je full elektrisch rijdt ga je niet onmerkbaar naar 150 hé, hij stopt bonk aan een dikke 140 (143 bij de mijne) en dan heb je een gaspedaal dat niets doet tussen 40% ingedrukt en 99% ingedrukt, enkel wanneer je over de kick down gaat (die klik helemaal achteraan), gaat hij met een knal vooruitschieten, want op dat ogenblik switched hij in één slag naar maximum acceleratie, paar versnellingen omlaag, benzinemotor er mee in smijten, dan vlam je ineens in een paar seconden van die 140 naar 180!
Daarstraks geprobeerd, want is iets dat ik nooit doe, dat is echt je wagen 100% foutief gebruiken, dat omswitchen bij kickdown is echt enkel om je uit hachelijke situaties te kunnen halen zonder dat je met knopjes moet gaan spelen.
Werkt eigenlijk hetzelfde als wanneer je op een gewone wagen een "limiter" gebruikt om je snelheid te begrenzen, je mag doen wat je wil met je gaspedaal tussen 50 en 95% als je aan de ingestelde snelheid zit, heeft nul effect, enkel bij plankgas zet hij zijn limiter uit en schiet je vooruit...
Ik blijf erbij, al wat je hier neer pent is volstrekt niet in overeenstemming met hoe een BMW 330e rijdt, tenzij je echt 100% blind bent voor de technologie rond je, en je jezelf volstrekt niet hebt geïnformeerd hoe de wagen normaal werkt, hoe je hem het beste gebruikt, ...
Wat jij trouwens enkele posts terug schreef betreffende je dagelijkse commute, namelijk 1 km secundaire weg, 20km autostrade en dan 5km secundaire weg, dat is eigenlijk het slechtste mogelijke scenario om een plug-in hybride te gebruiken.
Praktisch is dat 12 km elektrisch en 40 km op benzine, daar doe je zeer weinig voordeel aan met je hybride t.o.v. een gewone wagen.
Hybrides zijn niet gemaakt om boven de 100 km/h elektrisch te rijden, is niet efficiënt, je haalt veel minder bereik uit je batterij op die manier.
Het is met reden hoor, dat in hybride mode (dus de mode waarin de wagen het beste scenario voor efficiënt hybride rijden uit puzzelt) op de autostrade overschakelt naar de benzinemotor.
In full electric mode 140 op de autostrade willen knallen (blijkbaar eigenlijk liever nog sneller) en dan klagen dat je niet over en weer naar je werk geraakt op een batterijlading, tjah, dan heb je gewoonweg iets verkeerd gekocht hé.
Want daar dient die wagen niet voor...