De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Nu we het toch over hybrides hebben:

heeft er iemand een idee of er bij hybride wagens de olie of andere vloeistoffen al worden ge ‘pre-heat’ ? Ik rij zelf met een CLA250e en gebruik eigenlijk altijd de mbux navigatie in comfort mode.

De navigatie laat mij eerst een 5km elektrisch rijden tot aan de oprit van de E40 in Aalst, tijdens het versnellen op de oprit schiet de benzinemotor aan tot 4.000rpm (zonder zot te willen doen) met het daarbijbehorend geluid..

Kan toch niet gezond zijn neem ik aan? Ik probeer er wel telkens op te letten om rustig te starten in benzine mode.

heeft er iemand een idee of er bij hybride wagens de olie of andere vloeistoffen al worden ge ‘pre-heat’ ? Ik rij zelf met een CLA250e en gebruik eigenlijk altijd de mbux navigatie in comfort mode.

De navigatie laat mij eerst een 5km elektrisch rijden tot aan de oprit van de E40 in Aalst, tijdens het versnellen op de oprit schiet de benzinemotor aan tot 4.000rpm (zonder zot te willen doen) met het daarbijbehorend geluid..

Kan toch niet gezond zijn neem ik aan? Ik probeer er wel telkens op te letten om rustig te starten in benzine mode.
Olie wordt rondgepompt maar er is niet iets zoals een actieve opwarming van uw olie of motor. Vergeet ook niet dat uw elektromotor ook warmte afgeeft, deze zal de motorruimte ook lekker opwarmen.
Ook gebruiken moderne motor heel licht visceuze olie die zelfs op lage temperatuur al zeer dun is. Ook is het probleem niet toeren maar de motorbelasting. Uw verbrandingsmotor die hoog in toeren gaat is omdat hij daar zijn optimale piekkracht heeft maar dat wil daarom niet zeggen dat hij daarom heel veel koppel effectief levert.

Er is niks mis mee hoor. Een motor die in toeren gaat is geen probleem hoor. Of denk je werkelijk dat Mercedes of BMW of een andere fabrikant dat over het hoofd heeft gezien? :P

Bij BMW wordt de olie alvast niet voorverwarmd wanneer je elektrisch rijdt, al rij ik 50km elektrisch in een stuk, mijn motorolie indicator blijft volledig koud aangeven.

Ik denk dat dit een te grote impact op rijbereik zou hebben, wanneer het systeem telkens weer die olie begint op te warmen, zonder zelfs maar te weten of je de benzinemotor ook effectief gaat gebruiken die rit. Ik doe alvast regelmatig dagen van 20 to 40 km waar de benzinemotor geen enkele keer gedraaid heeft.

Zoals MrKend54l aangeeft, gewoon vlotjes versnellen waarbij je motor 4000 rpm aantikt (voor een benzinemotor) doet geen pijn hoor, het is vooral plankgas acceleraties die je de eerste km moet vermijden.

Zoals ik al eens neerpende, bij BMW kan je makkelijk je benzinemotor opstarten door je pook naar links in sport te zetten, zolang je dan niet teveel gas geeft blijft die ook onder de 3000 rpm, ik doe dat regelmatig wanneer ik putje winter koud en elektrisch bol en weet dat ik een km of 2 verder de autostrade op moet.
Weet niet of je dit even makkelijk kan in je Mercedes.

Uiteindelijk zal er door de engineers wel rekening mee gehouden zijn, binnen wat praktisch mogelijk is uiteraard. Bij gewone rijstijl moet je je alvast geen zorgen maken.
Het enige andere aan de "mindset" van hybride rijden, is dat in tegenstelling tot gewone wagens, na 15 km je wagen niet noodzakelijkerwijze "warm" gaat zijn om plankgas acceleraties te gaan beginnen doen.
Zo is één keer zal geen kwaad kunnen, maar dagelijks is dat toch een slecht idee!

Laatst bewerkt:
Olie wordt rondgepompt maar er is niet iets zoals een actieve opwarming van uw olie of motor. Vergeet ook niet dat uw elektromotor ook warmte afgeeft, deze zal de motorruimte ook lekker opwarmen.
Ook gebruiken moderne motor heel licht visceuze olie die zelfs op lage temperatuur al zeer dun is. Ook is het probleem niet toeren maar de motorbelasting. Uw verbrandingsmotor die hoog in toeren gaat is omdat hij daar zijn optimale piekkracht heeft maar dat wil daarom niet zeggen dat hij daarom heel veel koppel effectief levert.

Er is niks mis mee hoor. Een motor die in toeren gaat is geen probleem hoor. Of denk je werkelijk dat Mercedes of BMW of een andere fabrikant dat over het hoofd heeft gezien? :p
Bij de BMW's zit de elektromotor niet echt in het motorcompartiment hé, die zit binnenin de ZF versnellingsbak. Gaat het motorcompartiment echt niet opwarmen, de ZF zit in de middentunnel, dus alle warmte wordt naar achter afgeblazen door de rijwind.

De BMW's zijn dan ook voor zover ik weet een van de weinige hybrides waar de elektromotor "geschakeld" is, zelfs al rij je 100% elektrisch, dan voel je hem nog schakelen!

Heeft alvast wel het voordeel dat je automaat zijn olie netjes opwarmt wanneer je elektrisch rijdt, dus die is er alvast "klaar" voor wanneer je wat verder eens wat sneller wil gaan...

Best mogelijk dat de motorolie wel al wordt rondgepomp door de motor wanneer je elektrisch rijdt, eigenlijk geen idee. Er is alvast een heleboel gezoem onder de motorkap wanneer je elektrisch rijdt, niet enkel de elektromotor hoor je, ook bij stilstand hoor je van alles draaien.
Sowieso al de pompen voor stuur en rem bekrachtiging natuurlijk, bij klassieke wagens is dat al deels via vacuüm, gaat natuurlijk niet op een hybride die elektrisch bolt.

Laatst bewerkt:
Dat zou nog een toffe mogelijkheid zijn he, naast in de app preconditioning van het interieur inschakelen ook de motorvloeistoffen kunnen pre-heaten.
Maar dat zal wel wat meer energie vergen.

Dat zou nog een toffe mogelijkheid zijn he, naast in de app preconditioning van het interieur inschakelen ook de motorvloeistoffen kunnen pre-heaten.
Maar dat zal wel wat meer energie vergen.
Het zou toch kunnen als hem nog in het stopcontact zit thuis bvb. Scheelt al een keer s'morgens.

Vandaag mogen afhalen

image0.jpg

Ok, merci voor de tip. Eerst eens zien of ik nu volledig elektrisch thuis geraak van mijn werk, dat is tot nu nog niet gelukt (in elektrische modus), maar ik vermoed dat ik hier dus te hard het pedaal in het begin heb ingeduwd (of bij het op gang komen boven de 140 ben gegaan, daar kom ik wel aan op een gewone rit naar het werk).
Dit is dus gelukt deze morgen, zonder de 140 km te overschrijden en het gaspedaal niet volop in te duwen bleef hij idd in elektrische mode. Achteraf wel naar de 150 km/u gegaan en zelf merkte ik niets van de verandering, maar op scherm achter het stuur zag ik achteraf wel staan "hybride mode", dus dan is hij idd geswitcht. Ik heb 'm dan zelf terug naar elektrische mode gezet.

Valt nog mee, heb er al is ene gekregen die 17km range aangaf 😄
Toch wel effe Google maps bijgepakt toen om naar de kortstbijzijnde pomp te bollen!
Ik ooit een brommer een Laos gehuurd en dat meterpijltje zat precies onder nul. Was blijkbaar de gewoonte dat ze daar de extra brandstof eruit zuigen met zo'n plastic kabel om dat dan nog te gaan verkopen. Gelukkig wel een tankstation in de buurt.

Bij de BMW's zit de elektromotor niet echt in het motorcompartiment hé, die zit binnenin de ZF versnellingsbak. Gaat het motorcompartiment echt niet opwarmen, de ZF zit in de middentunnel, dus alle warmte wordt naar achter afgeblazen door de rijwind.

De BMW's zijn dan ook voor zover ik weet een van de weinige hybrides waar de elektromotor "geschakeld" is, zelfs al rij je 100% elektrisch, dan voel je hem nog schakelen!

Heeft alvast wel het voordeel dat je automaat zijn olie netjes opwarmt wanneer je elektrisch rijdt, dus die is er alvast "klaar" voor wanneer je wat verder eens wat sneller wil gaan...

Best mogelijk dat de motorolie wel al wordt rondgepomp door de motor wanneer je elektrisch rijdt, eigenlijk geen idee. Er is alvast een heleboel gezoem onder de motorkap wanneer je elektrisch rijdt, niet enkel de elektromotor hoor je, ook bij stilstand hoor je van alles draaien.
Sowieso al de pompen voor stuur en rem bekrachtiging natuurlijk, bij klassieke wagens is dat al deels via vacuüm, gaat natuurlijk niet op een hybride die elektrisch bolt.
De motor zit net achter de koppeling, dus dat is quasi nog motorruimte, veel ruimte tussen uw massavliegwiel en de effectieve elektromotor is er toch niet.
Misschien dat ik de impact overschat hoor dat kan ook.

Ook heeft de 330e een elektrische oliepomp op de overbrenging zitten, net om al olie te kunnen rondpompen ook al draait de elektromotor motor niet. En natuurlijk ook nog een koppeling achter de elektromotor.

De B48 heeft trouwens ook een elektrische turbo koelpomp. Naast de mechanische koelpomp.

Hoe dan ook lijkt mij vooral het schadelijke te zijn dat in sommige de ICE niet voldoende draait. Als die bijvoorbeeld maar 1x per maand effectief draait dan kan dat op termijn toch wel voor problemen zorgen. Een ICE die moet wel af en toe eens draaien om toch de vloeistoffen is volledig rond te pompen.

Vandaag eindelijk m'n eerste lease afgehaald.
Is geleasde via ons cafetaria plan op het werk, voor die maandelijkse kost kon je het niet laten liggen...

Het is een Mercedes a250e business solution luxury. Het hybride aspect is zalig, geeft zoveel meer comfort. Daarmee lijkt een 'gewone' benzine/diesel ouderwets 😁

Dit is dus gelukt deze morgen, zonder de 140 km te overschrijden en het gaspedaal niet volop in te duwen bleef hij idd in elektrische mode. Achteraf wel naar de 150 km/u gegaan en zelf merkte ik niets van de verandering, maar op scherm achter het stuur zag ik achteraf wel staan "hybride mode", dus dan is hij idd geswitcht. Ik heb 'm dan zelf terug naar elektrische mode gezet.
Snap ik niet hé.

Op het ogenblik dat je plankgas geeft wanneer je in elektrische mode staat (en dat is de enige manier om boven die 140 te geraken) zet hij onderstaande op je midden display, maakt niet uit wat er op staat, en dat blijft een volle 10 seconden staan.

Daar zegt hij dus dat hij niet elektrische mode kan blijven wegens een te hoog gevraagd vermogen, en dat hij dus naar de hybride mode overgeswitched is.

switchover.jpg

Hoe dat je dit dus pas achteraf kan zien achter je stuur nadat bovenstaande 10 seconden op je middenconsole heeft staan blinken, beats me!

Ook hoe je schrijft dat wanneer je naar 150 versnelde, hij onmerkbaar naar benzinemotor switched, onmogelijk!!!

Als je full elektrisch rijdt ga je niet onmerkbaar naar 150 hé, hij stopt bonk aan een dikke 140 (143 bij de mijne) en dan heb je een gaspedaal dat niets doet tussen 40% ingedrukt en 99% ingedrukt, enkel wanneer je over de kick down gaat (die klik helemaal achteraan), gaat hij met een knal vooruitschieten, want op dat ogenblik switched hij in één slag naar maximum acceleratie, paar versnellingen omlaag, benzinemotor er mee in smijten, dan vlam je ineens in een paar seconden van die 140 naar 180!
Daarstraks geprobeerd, want is iets dat ik nooit doe, dat is echt je wagen 100% foutief gebruiken, dat omswitchen bij kickdown is echt enkel om je uit hachelijke situaties te kunnen halen zonder dat je met knopjes moet gaan spelen.
Werkt eigenlijk hetzelfde als wanneer je op een gewone wagen een "limiter" gebruikt om je snelheid te begrenzen, je mag doen wat je wil met je gaspedaal tussen 50 en 95% als je aan de ingestelde snelheid zit, heeft nul effect, enkel bij plankgas zet hij zijn limiter uit en schiet je vooruit...

Ik blijf erbij, al wat je hier neer pent is volstrekt niet in overeenstemming met hoe een BMW 330e rijdt, tenzij je echt 100% blind bent voor de technologie rond je, en je jezelf volstrekt niet hebt geïnformeerd hoe de wagen normaal werkt, hoe je hem het beste gebruikt, ...

Wat jij trouwens enkele posts terug schreef betreffende je dagelijkse commute, namelijk 1 km secundaire weg, 20km autostrade en dan 5km secundaire weg, dat is eigenlijk het slechtste mogelijke scenario om een plug-in hybride te gebruiken.

Praktisch is dat 12 km elektrisch en 40 km op benzine, daar doe je zeer weinig voordeel aan met je hybride t.o.v. een gewone wagen.
Hybrides zijn niet gemaakt om boven de 100 km/h elektrisch te rijden, is niet efficiënt, je haalt veel minder bereik uit je batterij op die manier.

Het is met reden hoor, dat in hybride mode (dus de mode waarin de wagen het beste scenario voor efficiënt hybride rijden uit puzzelt) op de autostrade overschakelt naar de benzinemotor.

In full electric mode 140 op de autostrade willen knallen (blijkbaar eigenlijk liever nog sneller) en dan klagen dat je niet over en weer naar je werk geraakt op een batterijlading, tjah, dan heb je gewoonweg iets verkeerd gekocht hé.
Want daar dient die wagen niet voor...

Laatst bewerkt:
Valt nog mee, heb er al is ene gekregen die 17km range aangaf 😄
Toch wel effe Google maps bijgepakt toen om naar de kortstbijzijnde pomp te bollen!
Amai dan heb ik sjanse gehad. Ik ben met de mijne nog naar zee en terug kunnen rijden :ROFLMAO: (180km)

Amai dan heb ik sjanse gehad. Ik ben met de mijne nog naar zee en terug kunnen rijden :ROFLMAO: (180km)
Chance gehad, of ne garagist die u graag heeft :p

Dat is echt niet van de gewoonte hoor bij afhalen van een wagen dat er meer dan een paar liter in zit...

Nog altijd beter dan mijn verhaal eh. Heb het hier wel al eens uit geschreven wat ze mij gelapt hadden, wat met een compleet lege benzine tank & net een paar km electric range.
Net genoeg om tot aan een tankstation te geraken ... dat om de een of de andere reden 'in panne' stond, want aanvaarde noch de tankkaart noch de bankkaart. Geen internet? Geen goesting? I dunno.

Heb daar toch wel een half uurtje of meer staan schilderen, hopend dat den boel online ging komen. Want jah ... niet dat ik veel verder ging geraken, laat staan tot aan een ander tankstation.
En mor blijve proberen ... & proberen ... & proberen & ijsberen ... & ijsberen ... & proberen. AAAAARHHH! That ... wasn't a good day. :cautious:

En dat was gelijk na 23u 's avonds dat ik er uiteindelijk mee naar huis gereden was, dus ik stond daar mooi in den donker (den buro is onder de baan tussen de garage & dat tankstation, dus daar gestopt na ophalen v/d wagen).
Zou wat geweest zijn, moeten slepen dezelfde dag dat je de wagen ophaalt omdat ge zonder naft zit ... IN het tankstation waar de naft zit. 😓

Terug
Bovenaan