De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Nope, is zelfs een nadeel van hybrides!
Gewone wagens zijn meestal toch al een beetje warm tegen dat ge aan de autostrade komt, hybrides staan meestal nog ijskoud.

Ik duw dikwijls een km voor de oprit al de pook in sport (én rij rustig) zodat hij 100% op benzine draait dat stuk en al wat opwarmt en de olie rond pompt.
Dan kan ik comfortabel op een "normaal" vlotte manier naar 125 op de oprit.

Trouwens zet hem maar eens in sport met de drukknop, voor uw olie een beetje warm is zet hij een duidelijke waarschuwing bij de temperatuurindicator (enkel zichtbaar in sport mode) dat hij koud staat en je het wat rustig moet doen ...
Ok, merci voor de tip. Eerst eens zien of ik nu volledig elektrisch thuis geraak van mijn werk, dat is tot nu nog niet gelukt (in elektrische modus), maar ik vermoed dat ik hier dus te hard het pedaal in het begin heb ingeduwd (of bij het op gang komen boven de 140 ben gegaan, daar kom ik wel aan op een gewone rit naar het werk).
Die temperatuurmeldingen krijg ik nu in het begin als ik opstart, maar tijdens het rijden (tenzij ik erlangs kijk) nog niet gezien.

Hij is een beetje aan het trollen denk ik :p
euh neen, helemaal niet. Dit is voor mij ook gewoon een nieuwe auto die ik leer gebruiken, zeker omdat het de eerste keer hybride/automaat is en ook de eerste keer wel dat ik een auto van dit vermogen heb.

Om eerlijk te zijn, al wat hij beschrijft van rijden met een 330e is zo anders dan wat ik ervaar (15 maanden/40,000 km nu) dat hij ofwel een volledige autoanalfabeet is, of er gewoonweg genen heeft.

Voordeel van de twijfel, dus we houden het maar op het eerste 🤣
Ik heb er wel degelijk één, als er een manier is om het je te bewijzen laat het gerust weten. Is nu ook niet zo'n uitzonderlijke bedrijfswagen eh

Ge wilt sportief rijden, dan moet hem niet in full electric staan maar sport hé.
Sportief rijden en elektrische range gaan niet samen in dezelfde zin...

Hij is een beetje aan het trollen denk ik :p
Dat denk ik eigenlijk ook wel. Zoiets kan je geen tienduizenden km's volhouden zonder miserie aan de motor.

130km/u rijden op de autostrade is niet echt een probleem, zo hoge toeren zijn dat niet.
Maar vooral met koude motor in hoge toeren gaan met volgas, dat is echt gewoon moordend voor de motor.

Gewoon goed optrekken als je invoegt op de snelweg noem ik nu niet "sportief rijden", maar kom.
Het gaat niet over sportief rijden of invoegen vol gas op de snelweg.

Algemeen is het geweten dat je met een wagen die volledig koud staat (ale, motor die niet op bedrijfstemperatuur staat) best niet instapt & dan gewoon direct vol gas 0-100 in 5s gaat doen. Onafhankelijk het PHEV verhaal. Stel dat je een M3 had bv. is het nog altijd 'not recommended' om van uwen oprit te rijden & direct vol gas te geven.
Nog veel minder tijdens de 'roulage' periode als die nog niet is ingereden, maar dat even ter zijde.

Het is niet anders met de motor die in de PHEV ligt. Die motor is gewoon dezelfde motor als dat er in een non-PHEV 320i ligt eh. Helemaal niets speciaals aan die motor.

Echter, wat er gebeurd met een 320i is dat die motor in gang schiet als je vertrekt en tegen dat je volgas geeft heb je mss al 10km gereden, waardoor die toch al deels opgewarmd is.
In 't geval van die PHEV heb je mss al 10km gereden, maar heeft uw motor mss helemaal nog niet gedraaid.
Erger nog, je gaat letterlijk van 'motor uitgeschakeld' naar 'motor aan & ineens volgas' tegelijkertijd zonder enige vorm van opbouw.

Die motor KAN dat, ja. Maar het is alles behalve een kado voor die motor. En zal sowieso veel meer stress plaatsen op die motor, wat dan de levensduur verlaagd.
Als je dat wil doen steek je best een aantal km voordien de wagen z'n versnellingsbak bv. al in 'S' (pook naar links). Dan valt de motor nooit meer stil & bol je dus steeds hybrid (je blijft ook telkens een versnelling lager dan anders, but that's beside the point here).
De wagen bv. in Battery Control zetten zorgt ook dat de motor sowieso draait, zonder dat je telkens een versnelling lager blijft.
Point is ... de motor kan zo op voorhand al wat op bedrijfstemperatuur komen vooraleer je er op klopt. :devilish:

Anyway ... kan het zijn dat je dit 4/5 jaar aan een stuk constant doet zonder dat je die motor op blaast? Ja natuurlijk.
Maar ik zou veeeeeeeel liever in 2e hands mijn wagen kopen dan die van jou (maar je weet natuurlijk nooit wat de vorige eigenaar van een wagen uitgestoken heeft eh).

Case in point by the way ---> Een Tesla is wreed rap. Maar als je wil racen met uw Model S zal je toch eerst MOETEN opwarmen. Geen keuze.
Anders gaat die naar 't schijnt gewoon niet in ridiculous mode. Ze hebben een opwarmprogramma, maar dan sta je daar wel even te koekeloeren. :devilish: (full EV, I know, but still similar)

Anyway ... kan het zijn dat je dit 4/5 jaar aan een stuk constant doet zonder dat je die motor op blaast? Ja natuurlijk.
De motor zal misschien niet opblazen. Maar sowieso dat je geen 4/5 jaar haalt zonder grote miserie aan de motor.
Je olieverbruik zou normaal ook gigantisch moeten zijn.

Ik heb er wel degelijk één, als er een manier is om het je te bewijzen laat het gerust weten. Is nu ook niet zo'n uitzonderlijke bedrijfswagen eh
Euuuuh ... I beg to differ! Je zou al verschieten hoe'n klein percentage v/d bedrijfswagen rijders een wagen van 70K+ onder hun gat krijgen.

De motor zal misschien niet opblazen. Maar sowieso dat je geen 4/5 jaar haalt zonder grote miserie aan de motor.
Je olieverbruik zou normaal ook gigantisch moeten zijn.
Welja, maar gezien hij vermeld dat hij het met z'n vorige wagen constant deed (& die niet om zeep was). 't Kan altijd e.

Al denk ik dat 'constant' wel met een korrel zou te nemen is natuurlijk.

Euuuuh ... I beg to differ! Je zou al verschieten hoe'n klein percentage v/d bedrijfswagen rijders een wagen van 70K+ onder hun gat krijgen.
Ik zie er toch ook een pak meer verschijnen op de baan hoor. 't is +-56k voor een gemiddelde 330e firmasleur met BP+. Bij ons bereikbaar voor elke sales manager, PM of senior engineer.

Laatst bewerkt:
Anticiperen om 250km/u te rijden? Als ze u aan die snelheid flitsen ben je maanden uw rijbewijs kwijt he, jij mag van mij gerust dat risico nemen, maar ik doe het absoluut niet.
Ik ga niet specifiek reageren op warm rijden. Maar we moeten ook niet overdrijving kwestie van wat meer vermogen te vragen bij een “koude motor”. Dat valt reuze mee in normaal verkeer hoor. Als je op een circuit lange tijd hoge belasting gaat rijden dan is het iets anders.

Over die snelheid, collega heeft begin dit jaar zijn panigale aan gort gereden. Hij heeft te lang 345km/h gereden (absolute topsnelheid, meer krijg je niet uit die motor), motorblok is volledig voor de vuilbak. Het beste was dat hij bij 345 iets hoorde kraken en ineens volledig zijn vermogen kwijt was. Remmen op de motor ging ook niet meer zo vlot, dus veel op de remmen moeten werken. Is dan toch op de pechstrook geraakt. Enige optie nu is een wisselblok te kopen. Ook gereden op een gewone Belgische snelweg, ik moest even slikken toen ik dat hoorde. Ten eerste 345 en ten tweede dat je dan ineens met iets tussen uw benen zit dat je niet eens deftig meer afgeremd krijgt.

Dat laatste zal wel geen issue geweest zijn hé, in een noodstop rem je ook zonder op uw blok te remmen.
Daarvoor dienen remmen trouwens!

Bij de (hoofd?)zetel van Lidl in Merelbeke rijden ze ook àllemaal met een 330e (of x5 45e)... elke ochtend kwijlen

Bij de (hoofd?)zetel van Lidl in Merelbeke rijden ze ook àllemaal met een 330e (of x5 45e)... elke ochtend kwijlen
Ik vind dat leuke auto's maar zo uitzonderlijk zijn die nu niet :p heel het management bij BAC rijdt met X5 45e en 330e kan je daar krijgen vanaf ergens midden niveau.

Ik zie toch vaak auto's waar ik wel enthousiaster van wordt.

Ik vind dat leuke auto's maar zo uitzonderlijk zijn die nu niet :p heel het management bij BAC rijdt met X5 45e en 330e kan je daar krijgen vanaf ergens midden niveau.

Ik zie toch vaak auto's waar ik wel enthousiaster van wordt.
Vanaf 1:35 word ik thans ook even enthousiast :D

(Voor de rest saai filmpje)

Dat laatste zal wel geen issue geweest zijn hé, in een noodstop rem je ook zonder op uw blok te remmen.
Daarvoor dienen remmen trouwens!
Heb je al eens op een motor gereden? :P
Dat is niet gewoon de remhendel trekken terwijl je uw koppeling ingedrukt houdt :P

Heb je al eens op een motor gereden? :p
Dat is niet gewoon de remhendel trekken terwijl je uw koppeling ingedrukt houdt :p
Ik heb al 12 jaar mijn rijbewijs ;)

Iemand die denkt dat hij tijdens een noodstop (want als je een warmloper krijgt maak je best een noodstop) ook nog eens zal afschakelen om op de motor te remmen heeft nog nooit een noodstop gemaakt.

Alsof die motorrem ook maar iets doet in vergelijking met 4/6/8 dikke zuigers op uw remschijf 🙄.

En mocht je toch nog in discussie willen gaan - je hebt ongelijk

EDIT: en in een situatie waarin je vermoed dat er iets aan het blokkeren is, is je koppeling intrekken weldegelijk het beste dat je kan doen. Voor ‘t zelfde geld slaat heel de boel toe aan +300km/u en dan is ‘t RIP. Noodstop of niet.

Ik heb al 12 jaar mijn rijbewijs ;)

Iemand die denkt dat hij tijdens een noodstop (want als je een warmloper krijgt maak je best een noodstop) ook nog eens zal afschakelen om op de motor te remmen heeft nog nooit een noodstop gemaakt.

Alsof die motorrem ook maar iets doet in vergelijking met 4/6/8 dikke zuigers op uw remschijf 🙄.

En mocht je toch nog in discussie willen gaan - je hebt ongelijk

EDIT: en in een situatie waarin je vermoed dat er iets aan het blokkeren is, is je koppeling intrekken weldegelijk het beste dat je kan doen. Voor ‘t zelfde geld slaat heel de boel toe aan +300km/u en dan is ‘t RIP. Noodstop of niet.
Het ging mij dan ook niet over het trekken van de koppeling hoor.
Vooral over het gegeven van remmen terwijl je tegen 345 plat op uw tank ligt. Zeker met zo een panigale moet je echt wel uitkijken dat je correct remt, want er staat ook wel een limiet op de grip van de banden :P Echt een noodstop ga je niet doen tegen die snelheid, eerder een goede dosering met een goeie remtechniek. Uw achterwiel dat tegen 200 of meer omhoog komt lijkt mij niet zo tof :P

IK ga er nu wel vanuit dat bij een vastloper uw ketting gewoon breekt tegen die snelheid. Sowieso de zwakste schakel gaat het begeven in die aandrijving.

Terug
Bovenaan