De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Kameraad van mij zijn Tesla is 4 jaar oud en heeft 216.000 km op de teller staan. Nog geen €2000 kosten aan gehad.
Toeval of behoort Tesla tot de betere kwaliteit?

Ik vind het persoonlijk geen lelijke auto's, maar nu ook niet wauw.

Unpopular opinion duidelijk, maar die Model Y Juniper vind ik echt een vette bak. Puur qua looks. Ben wel fan van die Cyberpunk-look, inclusief die neon light bar op het logo achteraan.

Spijtig van het imagoschade dat het merk heeft opgelopen.

Kameraad van mij zijn Tesla is 4 jaar oud en heeft 216.000 km op de teller staan. Nog geen €2000 kosten aan gehad.
Volgens TÜV Duitsland bengelen ze helemaal onderaan de lijst van betrouwbaarste merken:

Volgens mij moeten die resultaten wel met een korrel zout worden genomen, maar dat ze tot de betere kwaliteit behoren, zou ik toch zeker niet durven stellen.

'k heb zo ook 2 kameraden, de ene zijn Tesla loopt tegen de 200k km's, de andere 150k, nog niks problemen mee gehad, kan toeval zijn, maar ik denk toch dat die wel degelijk bij de beste zitten. Wat je bij de oudere modellen wel veel hoort, is gekraak etc, maar dat zou niet meer het geval zijn.

Soit, mijn keuze is gemaakt, na honderden Youtube filmkes met reviews.

Normaal heb ik hem volgende week

Bij ons zijn ze van de lijst van toegelaten merken gesmeten omdat ze ZO SLECHT in kwaliteit zijn.
Letterlijk meer miserie mee dan niet. Zo stond gemiddeld een groot percentage van het (Tesla) wagenpark in de garage voor te fixen blijkbaar.

Voor build quality/afwerking zijn ze ook al niet gekend.

Da's dan onafhankelijk mijn persoonlijke indruk van die wagens & mijn persoonlijke voorkeur van wagen eh.
Bv. niets van controls behalve dat scherm is hatelijk, maar die besparingsronde begin je meer en meer te zien bij anderen ook. En is even hatelijk.

Bij ons zijn ze van de lijst van toegelaten merken gesmeten omdat ze ZO SLECHT in kwaliteit zijn.
Letterlijk meer miserie mee dan niet. Zo stond gemiddeld een groot percentage van het (Tesla) wagenpark in de garage voor te fixen blijkbaar.

Voor build quality/afwerking zijn ze ook al niet gekend.

Da's dan onafhankelijk mijn persoonlijke indruk van die wagens & mijn persoonlijke voorkeur van wagen eh.
Bv. niets van controls behalve dat scherm is hatelijk, maar die besparingsronde begin je meer en meer te zien bij anderen ook. En is even hatelijk.
De kwaliteit kan ik alvast tegenspreken bij ons. Er is door een fleet onderzoek gedaan en Tesla komt er niet slechter uit dan bvb BMW/Mercedes. We hebben een fleet van meer dan 1000 wagens

edit: en alles op het scherm is iets dat jij hatelijk vindt maar eens je het gewoon bent dan is dat echt geen probleem meer (maar dat is mijn mening natuurlijk)

Mijn oude Model 3 had wel een rammeltje na een jaar, maar dat werd opgelost onder garantie.
Ook een foam los gehad in mijn Michelin band en dat werd ook netjes onder garantie hersteld.

Dusja, mijn auto is 2x binnen geweest, maar geen enkele kosten gehad op de 2 jaar dat ik hem had.

Ik heb nu een 2025 Model 3 Performance en daar ben ik tot nu toe zeer tevreden over. Geen rammeltjes, goed afgewerkt, rijdt goed, power in overvloed en kleeft aan de weg, maar het is geen BMW kwa luxe, comfort en afwerking. Maar ik wou een sportieve EV en geen luxe slee.

Je zit er 2 jaar naast. De iX3 is van 2020 en de EQC van 2019. Voor die tijd was dat zeker geen slechte auto, al waren ze wel kostelijk.

Je hebt gelijk, ik zag MY22-24 staan op EV database, maar de iX3 rijdt inderdaad al langer rond.

De iX3 stak toen ver boven de e-tron en de i-pace (de 2 concurrenten) uit. Als je met een WLTP van 460km effectief gemiddeld 380km haalt, dan is dat toch gewoon goed?

Nu pak je ook 2 referenties: Audi dat op vlak van EVs pas de laatste 2 jaar wakker geschoten is en eindelijk deftige performance aflevert en Jaguar dat nu niet echt de referentie is qua innovatie de laatste decennia. Nu, to be fair waren er in 2019-2020 inderdaad geen SUVs van dat formaat met betere verbruiks- en snellaadcijfers; ik vond toen gewoon dat de Europese constructeurs in slaap gesukkeld waren en teveel gefocust op hybrides in plaats van EVs.
2-5 jaar erna gelukkig al een andere situatie, het ene merk al wat sneller dan het andere.

edit: en alles op het scherm is iets dat jij hatelijk vindt maar eens je het gewoon bent dan is dat echt geen probleem meer (maar dat is mijn mening natuurlijk)
Alles op het scherm is een vreselijke trend en zou per direct verboden mogen worden. Er wordt fabrikanten constant allerhande regeltje opgelegd onder het mom van verhoogde veiligheid: sensoren, signalen noem maar op. Schermgebruik tijdens het rijden is een gi-gan-tisch en steeds groter wordend probleem voor de algemene verkeersveiligheid maar ondertussen vinden we het geen probleem dat je nauwelijks nog iets kan doen in je wagen zonder dat scherm te bedienen...

Vroeger kon je puur op vingergevoel je verwarming verzetten, zetelverwarming aan-/uitzetten, ventilator zachter/harder. Tegenwoordig moet je voor álles op dat scherm zijn en een aantal zaken die vroeger zo toegankelijk waren met een knop zitten in mijn X1 nu 2-3 menu's diep weggemoffeld...

Nee, alles op het scherm is de slechtste evolutie van de laatste 10 jaar in de hele autoindustrie en dat is incl. al die irritante waarschuwingssystemen die tegenwoordig verplicht zijn. Maar het is al láng geen Tesla feature meer maar ondertussen wijdverspreid over de volledig industrie, je moet al zoeken naar een auto waar je de verwarming nog fysieke knoppen kan regelen. Wat kost dat zo wat knoppen? €10 bij de Chinees? dan mogen ze nog x6 marge pakken, dan zal het verschil wel niet maken als een beetje auto €40k kost zeker?

De kwaliteit kan ik alvast tegenspreken bij ons. Er is door een fleet onderzoek gedaan en Tesla komt er niet slechter uit dan bvb BMW/Mercedes. We hebben een fleet van meer dan 1000 wagens
Gohja, 't zijn hier nog geen 1K, maar het was een populair merk de laatste jaren alleszins. Wagenpark is minimum enkele 100en, dunno hoeveel daarvan Tesla's waren.
Hier kwamen ze dus tot een andere conclusie. Dus euuuh, jah ... who knows.

BMW zit er wel nog in, Mercedes niet meer.
Voor Mercedes was het niet gecommuniceerd waarom die uit de lijst verdween, maar wss werden er niet genoeg gekozen om (voldoende?) grote fleet kortingen te behouden.
Denk dat het, onafhankelijk persoonlijke voorkeur, sowieso tot gevaarlijkere toestanden komt.
Momenteel ben ik niet bang om mijn verwarmde zetels of zoiets aan te zetten terwijl onder de baan, knopje staat daar. Moet er nauwelijks naar kijken om het in te drukken. Da's een heel ander paar mouwen als ik daar 3 menu's diep voor moet gaan tabletten.

Multimedia/muziek nog een ferm stapje erger. Momenteel ben ik niet bang om mijn scrollwieltje te gebruiken om een nieuw album op te zetten. Moet daarvoor nauwelijks focus geven aan het scherm.
Als ik dat via dat scherm moet beginnen doen, zit ik tegen de muur.

Idem voor elke 'knop' die vervangen wordt door een of ander item in een menu in het operating system dat je via Touch moet vinden.

En uiteindelijk, da's pure kostenbesparing eh, want het maakt de interieurs er alleen maar lelijker op.
Ondanks de wagens die er almaar duurder op worden.

.
Momenteel ben ik niet bang om mijn verwarmde zetels of zoiets aan te zetten terwijl onder de baan, knopje staat daar. Moet er nauwelijks naar kijken om het in te drukken. Da's een heel ander paar mouwen als ik daar 3 menu's diep voor moet gaan tabletten.

Multimedia/muziek nog een ferm stapje erger. Momenteel ben ik niet bang om mijn scrollwieltje te gebruiken om een nieuw album op te zetten. Moet daarvoor nauwelijks focus geven aan het scherm.

Idem voor elke 'knop' die vervangen wordt door een of ander item in een menu in het operating system dat je via Touch moet vinden.

En uiteindelijk, da's pure kostenbesparing eh, want het maakt de interieurs er alleen maar lelijker op.
Of ge gebruikt gewoon uw stem?
Doe ik nu ook al trouwens, in mijn Ford

Gohja, 't zijn hier nog geen 1K, maar het was een populair merk de laatste jaren alleszins. Wagenpark is minimum enkele 100en, dunno hoeveel daarvan Tesla's waren.
Hier kwamen ze dus tot een andere conclusie. Dus euuuh, jah ... who knows.

BMW zit er wel nog in, Mercedes niet meer.
Voor Mercedes was het niet gecommuniceerd waarom die uit de lijst verdween, maar wss werden er niet genoeg gekozen om (voldoende?) grote fleet kortingen te behouden.

Denk dat het, onafhankelijk persoonlijke voorkeur, sowieso tot gevaarlijkere toestanden komt.

Je kan al een boel gewoon aanpassen zonder 3 menu’s diep te moeten gaan. Je kan ook perfect muziek wisselen via de knoppen op het stuur…

De opmerkingen i.v.m. veiligheid kan ik nog deels snappen maar hoe vaak moet je tijdens het rijden iets aanpassen behalve de verwarming en de muziek? Die 2 zijn meteen beschikbaar op het hoofdscherm.

Of ge gebruikt gewoon uw stem?
Doe ik nu ook al trouwens, in mijn Ford
Euuuh, alsof die wagen ooit mijn stem kan horen. 😅 Nuja, kunt altijd de muziek af zetten om dat ding u te laten horen, mor soit.
Maar dan nog, 't is niet alsof ik die kan zeggen wat die moet afspelen eh. Dus voor multimedia is dat sowieso nutteloos.

En van wat ik regelmatig zag in reviews rondom dat heel dat stem gedoe werkt het zelfs voor heel specifieke zaken zoals GPS soms eens wel, soms eens niet (in gelijk welke wagen, de een wss al wat beter dan de andere).

Dus stem? Wa moet ik daar mee uitsteken? 😅

Ik praat altijd tegen mijn auto om de navigatie in te stellen. Dat werkt in 95% van de gevallen tenzij het een moeilijk naam is.
De muziek gaat vanzelf op pauze als die knop in drukt voor voice commando's.

Ook om mijn mislampen, ontwaseming aan te zetten of iets te zoeken op Spotify, gebruik ik spraak commando's.

Maar dan nog, 't is niet alsof ik die kan zeggen wat die moet afspelen eh. Dus voor multimedia is dat sowieso nutteloos.

Als je op dat knoppeke rechts op uw stuur blijft duwen, dan neemt siri het over (je moet uw muziek niet stiller zetten, dat doet hij automatisch) en dan zeg je gewoon: "speel de kabouterdans van kabouter plop af" en dan doet hij dat eh.

Dat werkt al jaren perfect.

Euuuh, alsof die wagen ooit mijn stem kan horen. 😅 Nuja, kunt altijd de muziek af zetten om dat ding u te laten horen, mor soit.

En van wat ik regelmatig zag in reviews rondom dat heel dat stem gedoe werkt het zelfs voor heel specifieke zaken zoals GPS soms eens wel, soms eens niet (in gelijk welke wagen, de een wss al wat beter dan de andere).

Dus stem? Wa moet ik daar mee uitsteken? 😅
Is dit nu serieus? ;)
Ik doe alles met voice commando's ja, ik zeg bv speel dit liedje etc, navigeer naar daar, voeg afspraak toe etc etc, dus lijkt mij sterk dat ik dit in Tesla niet meer zou kunnen :)

Misschien is dit wel iets voor jou

alé ben je nie aan het uitlachen hé, ben gewoon verrast

Net even naar de ouderdom van mijn wagen gekeken in ons selfservice portaal, blijkt dat m'n WG de eerste ingebruikname van mijn wagen bijna 2 jaar later dan wat het moet zijn heeft ingevuld. Dus ofwel moet ik nu nu nu bestellen, ofwel binnen een dik half jaar -_-.
Shortlist keuzes zullen zijn:

- Polestar 2 Extended Range
- CLA Electric 250+ Business
- BMW i4 GC e35 M-edition

Waar de voorkeur tussen de 2 laatste zal liggen. BYD seal en seal U zijn ook keuzes maar ik kan niet klikken met dat interieur.
De i4 is als wagen toch wel een klasse hoger maar de CLA is technologisch nieuwer en heeft een stuk meer bereik en maximaal laadvermogen.

Ja, qua EV technologie is het verschil tussen een CLA en de i4 '35' groot, ook door het grote verschil in batterijcapaciteit. Verschil in verbruik is in de praktijktesten minder groot dan WLTP zou laten denken. i4 is wel praktischer qua koffer en ik denk dat de CLA achteraan nog iets krapper is.

Geen fan van het interieur van de CLA en van de overdreven bumperverlichting vooraan, maar op het vlak van range en snelladen wel best in class - wel opletten omdat je met de CLA niet aan 400V snelladers kan laden, afhankelijk van het land is dat een kleiner of groter probleem.

De P2 Long Range is zeker geen slechte auto, alleen vond ik de nogal harde vering en die verschrikkelijke middentunnel vooraan echt niet handig. Software is soms ook nog wel een ding...

Is dit nu serieus? ;)
Ik doe alles met voice commando's ja, ik zeg bv speel dit liedje etc, navigeer naar daar, voeg afspraak toe etc etc, dus lijkt mij sterk dat ik dit in Tesla niet meer zou kunnen :)

Misschien is dit wel iets voor jou

alé ben je nie aan het uitlachen hé, ben gewoon verrast
OK, da knoppeke was ik al lang vergeten. 'k Was aan die 'Hey BMW/Mercedes' shizzle aan het denken. 'k Heb da knoppeke op mijn stuur dan ook nog nooit van m'n leven gebezigd.

Maar euuuh, ik bedoel dus niet dat het technisch onmogelijk is om te zeggen 'speel dees lieke'. Maar eerder, dat dit niet praktisch is, voor zover ik dat zie.
Ten eerste, wie gaat er track per track DJ spelen in de wagen & voor elke track zeggen welke track die nu moet spelen?
Dus bij mij is alles gewoon onderverdeeld in wat m'n wagen 'Albums' noemt (folders, basically).

En dan zijn er 2 grote issues.
1, alsof ik op voorhand weet welk van de 100en albums die moet afspelen. 't Is niet alsof ik ze allemaal van buiten ken eh.
Dus ik ga naar albums & begin te scrollen tot ik enen tegen kom waarvan ik denk ... aiight, fine. Met m'n center scrollwieltje kan ik dat blindelings, op gevoel. Moet af & toe even naar 't scherm kijken, maar nauwelijks meer aandachtsverlies op de baan als naar m'n GPS even kijken.
Dat doen via touch, no tnx. En via voice is dus niet mogelijk.

En 2, hoe ga je dat ding ooit wijsmaken om 'A State of Trance Radio Top 50 - 2025, Vol. 1' af te spelen.
Hey BMW, speel 'A State of Trance Radio Top 50 koppelteken 2025 komma vol punt 1' af? I dunno man.
Heck, verstaat die überhaupt de combinatie EN & NL? I have no clue.

Mss is die wagen slimmer dan ik hem krediet geef, mor soit.
Verder zou dat al betekenen dat ik alle albums die ik mee heb van buiten moet kennen, tot op de exacte naam toe (al dan niet incl. leestekens, dunno).

Anyway, eens een 'album' speelt, ben ik goed voor enkele uren. Maar dus vaak komt het dan voor dat het 'gedaan' is onder de baan. Hence, bovenstaande acties. Soms ben ik gewoon lui & laat ik een album gewoon door spelen (start gewoon vanaf track 1 opnieuw wete).
Nadat track 1 & 2 voor de 3e keer in enkele dagen dan voorbij komt valt mijne frang dan van, jah ... ne ker switchen.

Ik doe niets van agenda of dergelijks via de wagen.

Terug
Bovenaan