De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Graag even jullie mening/ervaring met een situatie waarin ik me nu bevind op het werk. Ik mag sinds mid december een nieuwe wagen bestellen. Alleen staat hierin letterlijk dat de orders pas vanaf 15/01 geplaatst kunnen worden.
Ik dus best blij, eindelijk een nieuwe wagen. Testritten gaan doen. Bon de keuze is er...maar zware downgrades tegenover 6 maand geleden.
Om jullie een idee te geven, 6 maand geleden kon mijn collega binnen dezelfde categorie een full-option Skoda Enyaq bestellen zonder eigen bijdrage.
Vandaag zit ik er met een warmtepomp en 1 pack (van de 4-5 die er zijn) al boven mijn maximale eigen bijdrage..
Bon, ik dan maar andere wagens gaan testen.
Zo dus naar een Polestar 2 gegaan. Deze kon ik met 3 packs nemen. En dan zat ik nog net binnen budget.
Ook de BYD Sealion 7 gaan testrijden, deze viel ook binnen budget
En de Kia EV5, deze viel ook binnen budget.

Afgelopen maand zijn de prijzen in de configurator minstens 10x gewijzigd..steeds op een negatieve manier.

Vandaag kan ik eindelijk een bestelling plaatsen...
- Polestar 2 kan plots enkel met een warmtepomp..geen enkele andere optie..zelfs geen zetelverwarming.
- BYD is er volledig uit
- Ev5 is plots boven budget

Het voelt gewoon fout aan..ge zit uw kloten af te draaien gelijk ne zot. Het voelt op die manier niet aan alsof ze u appreciëren.. Ge zit testritten te boeken tijdens uw vrijetijd..om dan te merken dat prijzen 10x op een maand wijzigen..hoe kan je op die manier een wagen configureren?!
Iemand al een configurator gehad die op zulke manier werkte? Dat prijzen maandelijks wijzigen snap ik wel..maar 10x? Hoe zouden jullie hiermee omgaan?

Graag even jullie mening/ervaring met een situatie waarin ik me nu bevind op het werk. Ik mag sinds mid december een nieuwe wagen bestellen. Alleen staat hierin letterlijk dat de orders pas vanaf 15/01 geplaatst kunnen worden.
Ik dus best blij, eindelijk een nieuwe wagen. Testritten gaan doen. Bon de keuze is er...maar zware downgrades tegenover 6 maand geleden.
Om jullie een idee te geven, 6 maand geleden kon mijn collega binnen dezelfde categorie een full-option Skoda Enyaq bestellen zonder eigen bijdrage.
Vandaag zit ik er met een warmtepomp en 1 pack (van de 4-5 die er zijn) al boven mijn maximale eigen bijdrage..
Bon, ik dan maar andere wagens gaan testen.
Zo dus naar een Polestar 2 gegaan. Deze kon ik met 3 packs nemen. En dan zat ik nog net binnen budget.
Ook de BYD Sealion 7 gaan testrijden, deze viel ook binnen budget
En de Kia EV5, deze viel ook binnen budget.

Afgelopen maand zijn de prijzen in de configurator minstens 10x gewijzigd..steeds op een negatieve manier.

Vandaag kan ik eindelijk een bestelling plaatsen...
- Polestar 2 kan plots enkel met een warmtepomp..geen enkele andere optie..zelfs geen zetelverwarming.
- BYD is er volledig uit
- Ev5 is plots boven budget

Het voelt gewoon fout aan..ge zit uw kloten af te draaien gelijk ne zot. Het voelt op die manier niet aan alsof ze u appreciëren.. Ge zit testritten te boeken tijdens uw vrijetijd..om dan te merken dat prijzen 10x op een maand wijzigen..hoe kan je op die manier een wagen configureren?!
Iemand al een configurator gehad die op zulke manier werkte? Dat prijzen maandelijks wijzigen snap ik wel..maar 10x? Hoe zouden jullie hiermee omgaan?
In gesprek gaan met uw werkgever/fleetverantwoordelijke...

Bij ons lopen er ook altijd een paar kwaad “op HR” rond.

Toegegeven, het is vervelend, maar in de meeste gevallen kunnen zij daar niet aan doen. Ik heb 2 keer kunnen bestellen op een goed moment qua prijzen, maar ik baal ook omdat het aanbod voor mijn categorie een jaar geleden veel minder was dan nu. Ik ruil met plezier mijn Polestar 3 in voor een iX3, maar shit happens.

Nog 3,5j uitzitten en dan is er misschien nóg iets leukers op de markt. Of evolueren de prijzen zo dat ik al tevreden mag zijn met de iX1 to be. Niet persoonlijk nemen :)

Bij ons lopen er ook altijd een paar kwaad “op HR” rond.

Toegegeven, het is vervelend, maar in de meeste gevallen kunnen zij daar niet aan doen. Ik heb 2 keer kunnen bestellen op een goed moment qua prijzen, maar ik baal ook omdat het aanbod voor mijn categorie een jaar geleden veel minder was dan nu. Ik ruil met plezier mijn Polestar 3 in voor een iX3, maar shit happens.

Nog 3,5j uitzitten en dan is er misschien nóg iets leukers op de markt. Of evolueren de prijzen zo dat ik al tevreden mag zijn met de iX1 to be. Niet persoonlijk nemen :)

Hangt een beetje van de situatie af: leasemaatschappijen zijn inderdaad de restwaardes van elektrische auto's de laatste paar jaar veel conservatiever gaan inschatten, maar er zijn ook bedrijven die 5 jaar lang het absolute leasebudget voor een categorie vast houden terwijl auto's gemiddeld wel duurder worden. In zo'n gevallen mag je wel naar HR/fleet wijzen om eens de budgetten opnieuw te bekijken.

Dat er nieuwe modellen bijkomen, daar kunnen ze inderdaad niet aandoen.
niet enkel de prijzen, maar ook de aftrekbaarheid en de aanpassing van VAA gaat een wagen minder en minder interessant maken, maar nog steeds interresanter als loon.
Hangt een beetje van de situatie af: leasemaatschappijen zijn inderdaad de restwaardes van elektrische auto's de laatste paar jaar veel conservatiever gaan inschatten, maar er zijn ook bedrijven die 5 jaar lang het absolute leasebudget voor een categorie vast houden terwijl auto's gemiddeld wel duurder worden. In zo'n gevallen mag je wel naar HR/fleet wijzen om eens de budgetten opnieuw te bekijken.
Het leasebudget gewoon mee indexeren zou een evidentie moeten zijn en gaat al een deel van de evolutie naar 'mindere' wagens oplossen.

Maar ik heb er minder problemen mee dat er af en toe getweaked wordt in de configurator. Maar toch niet 10x/maand. Wij moeten ook altijd een offerte van een garage toevoegen. Dus eer je een testrit en een offerte hebt, zijn de gevraagde opties al achterhaald. En dan voelt uw zoektocht naar een nieuwe wagen gewoon als tijdverlies. Zet desnoods een soort timer "prijswijziging binnen x dagen" whatever.

Update: de carconfigurator geeft nu een pop-up weer "Helaas hebben wij niet de juiste bulklijsten ontvangen van de leasingmaatschappijen. De juiste kortingen werden niet toegepast. Hierdoor is het aangeraden van beter nog geen configuratie te maken."
Waarschijnlijk hebben meerdere mensen zitten klagen.

Ik hoor intern trouwens van enkele collega's die een wagen besteld hebben, dat bij aflevering bepaalde vooraf gekozen opties er niet bij zijn, maar ze wel de vooraf opgestelde eigen bijdrage moeten betalen. Hoe handelen jullie dit af? De werknemers weigeren de wagen, maar de leasing (of hr?) zegt dat dit niet kan. Besteld is besteld.
Het ergste geval is een collega die een Enyaq 85 quasi full option besteld had..bij levering was het een volledig kale enyaq 85. De smoes was "ja door de facelift pasten de opties niet meer binnen budget". Lijkt me toch bizar? Zoiets meld je dan toch even vooraf? En dan laat je de klant beslissen of het wel/niet ok is voor hem?

Ik hoor intern trouwens van enkele collega's die een wagen besteld hebben, dat bij aflevering bepaalde vooraf gekozen opties er niet bij zijn, maar ze wel de vooraf opgestelde eigen bijdrage moeten betalen. Hoe handelen jullie dit af? De werknemers weigeren de wagen, maar de leasing (of hr?) zegt dat dit niet kan. Besteld is besteld.
Het ergste geval is een collega die een Enyaq 85 quasi full option besteld had..bij levering was het een volledig kale enyaq 85. De smoes was "ja door de facelift pasten de opties niet meer binnen budget". Lijkt me toch bizar? Zoiets meld je dan toch even vooraf? En dan laat je de klant beslissen of het wel/niet ok is voor hem?
De leasefirma gaat nooit eenzijdig configuraties wijzigen. Ik ben deze week mijn nieuwe wagen gaan ophalen en in de communicatie wordt ook letterlijk gevraagd de wagen te weigeren indien de configuratie niet overeenkomt met de bestelling.

Wat in theorie wel kan is dat de werkgever jouw bestelling wijzigt zonder jouw akkoord, uiteindelijk zijn zij de klant en niet jij. Koosjer is het echter niet, en met de eigen bijdrage zou ik dan ook niet akkoord gaan.

...

Dat is heel bizar. Bij mij in het verleden communiceerde de garage altijd eerst naar mij, werd de configuratie in overleg aangepast, dan gedeeld met de leasingmaatschappij die de check deed naar leasekost vs. budget. Eigen bijdrage betalen voor een optie die niet geleverd wordt, zou ik nooit accepteren en is ook gewoon niet correct.

Zeker die uitleg van die facelift klopt gewoon niet: op het moment dat de leasemaatschappij de bestelling doet, ligt vast welke auto het wordt (pre-facelift model of facelift model) en weten ze hoeveel die hen zal kosten, met uitzondering van Tesla dat een tijd lang geen kostprijs wou garanderen bij bestelling.

Da's zever in pakskes wete. Als er iemand die config aangepast heeft omdat er opties niet meer 'pasten binnen budget', dan is het uw WG.
De leasing heeft nl. geen 'budget'. Jij krijgt een budget van uw WG waarin je mag shoppen. De leasing geeft u gewoon 'ne prijs' van wat je besteld.
Eens de bestelling v/d wagen bij de leasing firma getekend is kan die niet zomaar even stellen dat men niet gaat leveren wat besteld is. Zeker niet zonder tegenbericht dat uw WG moet bevestigen.

Zelfs al was het funky scenario effectief dat op die paar dagen tussen het aftekenen van uw bestelling/contract & het doorgeven v/d bestelling door de leasing aan de constructeur, effectief uw bestelling niet meer 'bestaat', dan zal men sowieso altijd terugkomen bij u(w WG) om dit aan te kaarten (of stilzwijgend de kost slikken als men een identiek equivalent kan bestellen dat mss iets duurder uitvalt mits een prijsindexatie of whatever).

Tijdens corona zijn er wel rare toeren uitgestoken weliswaar.
Ergste case bij ons was een VW Tiguan AllSpace (als ik 't mij nog goed herinner) die besteld was, nog pre-facelift. Echter, mits de levering jaren heeft aangesleept (not kidding here), is dit uiteindelijk de facelift moeten worden
Maar men is dan nog altijd niet moeten afkomen met 'ja maar die nieuwe die kost meer, dus er moeten wat opties af' natuurlijk.
Er is dus het facelift equivalent geleverd, wat een duurdere auto was dan wat 'ooit' besteld was.
Opnieuw, dit is uw probleem niet, dus zij moeten de kost dan maar slikken eh.

Anyway, bottom line, ...
-> Als uw WG effectief tegenbericht gekregen heeft v/d leasing & achter die mens zijne rug gewoon de bestelling heeft aangepast naar hun arbitrair budget, dan zou dit héél smerig zijn van uw WG. (aangezien de verwoording van 'paste niet meer binnen budget' lijkt dit 't meest waarschijnlijk wat er gebeurd zal zijn).
-> Als er effectief 't verkeerde geleverd is, da's simpel eh. Jij en/of je WG hebben normaal gezien een offerte en bestellingsdocument waar exact op staat wat er besteld is. Indien dit niet is wat je aantreft bij ophaling, dan weiger je gewoon & heeft de leasing niets te klagen.

Daarstraks het naar 't autosalon gegaan.

ID4: leuke saloncondities waardoor zelfs de GTX in aanmerking komt. Offerte laten maken voor de Pro Premium, Pro Sport en de GTX (is feitelijk de Premium en Sport samen) allemaal + optie trekhaak.

Q4: ook enkele offertes laten maken. Leuke wagen. Maar dat dashboard viel me toch tegen. De Q3 heeft zo'n cool display dat over 2/3 van het dashboard zo wat gebogen loopt. Zelfde als in de A6 en A5. En in de Q4 steken ze dan zo'n hoekig lelijk ding zonder die lange display. De sportback hoef ik niet meer, die beperkt de ruimte achterin toch serieus.

BYD ook even gepasseerd. Ik vind ze niet bepaald mooi. Wel goede prijzen. De Sealion 7: overal wat zitten prutsen aan 't interieur omdat ik hier las dat het kwalitatief minder zou zijn. Ik zag reeds gebruikssporen van op het salon te staan. Dus dat zou wel eens kunnen kloppen. Voor de rest ruime wagen. Valt binnen budget maar zal toch passen.

En dan gaan kijken naar de Tesla Y Premium. Schone wagen, maar dat interieur hé. Ik begon ook overal aan te prutsen en sturdy is het alleszins niet. De behuizing kon ik er precies bijna aftrekken. Voor de rest ruime wagen. Minimalistisch interieur zegt me minder. Prijs zit goed. Héél ruime koffer en er kunnen 2 grote handbagages in de voorkoffer, die je tevens kan uitspoelen met water en laten uitlopen (om vb. vuile wandelschoenen in te plaatsen).

En terwijl meneer de verkoper een offerte maakt voor de Tesla vraagt hij: wil je hier en nu een testrit maken? Er stond blijkbaar ene op 2 minuten stappen. Geen zin maar ik dacht: 't is de moment. Nog nooit met Tesla gereden, laat staan elektrisch. 3 minuten inchecken, rijbewijs en formaliteiten. 2 minuten stappen. Ik dacht dus dat ze een extra hal hadden om testritten binnen te doen. Ik heb dat ooit nog gezien op 't autosalon.

5 minuten later sta ik met die Tesla Y Premium alleen in 't centrum van Brussel tijdens de vrijdagavondspits. Ik ken er de baan niet en had enkel uitleg gekregen over hoe je dat spel in vooruit en achteruit zet. :laugh:

Tegen alle verwachtingen in een héél plezierige testrit gehad. De wagen heelhuids terug kunnen afleveren. Netjes in achteruit ingeparkeerd om indruk te maken op de knappe dame van Tesla die me stond op te wachten. En ik moet zeggen, it grows on me. Als de Q4 te duur uitkomt dan zal ik de Tesla voorpakken op de ID4 denk ik.

Volgende week gaan kijken naar de Q4 en ID4 bij de lokale concessiehouder.

't Was wel héél druk op 't autosalon. Doe een hemd en kostuumvest aan en je krijgt binnen de 2 seconden een verkoper vast die u overal voorrang geeft.

ID4: leuke saloncondities waardoor zelfs de GTX in aanmerking komt. Offerte laten maken voor de Pro Premium, Pro Sport en de GTX (is feitelijk de Premium en Sport samen) allemaal + optie trekhaak.

Q4: ook enkele offertes laten maken. Leuke wagen. Maar dat dashboard viel me toch tegen. De Q3 heeft zo'n cool display dat over 2/3 van het dashboard zo wat gebogen loopt. Zelfde als in de A6 en A5. En in de Q4 steken ze dan zo'n hoekig lelijk ding zonder die lange display. De sportback hoef ik niet meer, die beperkt de ruimte achterin toch serieus.

BYD ook even gepasseerd. Ik vind ze niet bepaald mooi. Wel goede prijzen. De Sealion 7: overal wat zitten prutsen aan 't interieur omdat ik hier las dat het kwalitatief minder zou zijn. Ik zag reeds gebruikssporen van op het salon te staan. Dus dat zou wel eens kunnen kloppen. Voor de rest ruime wagen. Valt binnen budget maar zal toch passen.

En dan gaan kijken naar de Tesla Y Premium. Schone wagen, maar dat interieur hé. Ik begon ook overal aan te prutsen en sturdy is het alleszins niet. De behuizing kon ik er precies bijna aftrekken. Voor de rest ruime wagen. Minimalistisch interieur zegt me minder. Prijs zit goed. Héél ruime koffer en er kunnen 2 grote handbagages in de voorkoffer, die je tevens kan uitspoelen met water en laten uitlopen (om vb. vuile wandelschoenen in te plaatsen).

En terwijl meneer de verkoper een offerte maakt voor de Tesla vraagt hij: wil je hier en nu een testrit maken? Er stond blijkbaar ene op 2 minuten stappen. Geen zin maar ik dacht: 't is de moment. Nog nooit met Tesla gereden, laat staan elektrisch. 3 minuten inchecken, rijbewijs en formaliteiten. 2 minuten stappen. Ik dacht dus dat ze een extra hal hadden om testritten binnen te doen. Ik heb dat ooit nog gezien op 't autosalon.

5 minuten later sta ik met die Tesla Y Premium alleen in 't centrum van Brussel tijdens de vrijdagavondspits. Ik ken er de baan niet en had enkel uitleg gekregen over hoe je dat spel in vooruit en achteruit zet. :laugh:

Tegen alle verwachtingen in een héél plezierige testrit gehad. De wagen heelhuids terug kunnen afleveren. Netjes in achteruit ingeparkeerd om indruk te maken op de knappe dame van Tesla die me stond op te wachten. En ik moet zeggen, it grows on me. Als de Q4 te duur uitkomt dan zal ik de Tesla voorpakken op de ID4 denk ik.

't Was wel héél druk op 't autosalon. Doe een hemd en kostuumvest aan en je krijgt binnen de 2 seconden een verkoper vast die u overal voorrang geeft.
Ga eens wat testritjes doen in uw eigen streek waar je opt gemak kunt testen op een zaterdag ofzo met de wagens die je in gedachten hebt. In centrum Brussel tijdens de spits lijkt me dat niet zo fijn.
Ik was eerst ook niet voor Tesla tot ik een testrit gedaan had. Dat was me zeer goed bevallen en uiteindelijk zit al aan Tesla nummer 2.

De Q4 begint een beetje zijn leeftijd te tonen vrees ik. Het interieur is zeker niet oud maar wel duidelijk vorige generatie. Ook qua elektrisch rijden zit je toch 1 à 2 generaties terug qua efficiëntie en range.

De Q4 begint een beetje zijn leeftijd te tonen vrees ik. Het interieur is zeker niet oud maar wel duidelijk vorige generatie. Ook qua elektrisch rijden zit je toch 1 à 2 generaties terug qua efficiëntie en range.
Dat laatste klopt toch niet helemaal? Heeft samen met de ID4 en Enyaq vorig (?) jaar nog een nieuwe motor gekregen waardoor de pk’s en efficiëntie toch aanzienlijk verbeterd zijn.

Hier ook twijfel tussen ID4, Enyaq en Q4 etron S line als eerste EV.

Deze laatste krijg ik aan 20k korting door de aankomende facelift in maart. Inderdaad wat gedateerde 'interieur look' en infotainment als je vergelijkt met de nieuwere wagens. Iemand ervaring met de 45?

ID4 reed heel fijn, heel ruim maar ik voel weinig bij de look zowel exterieur als interieur. Geen fysieke knoppen en veel piano lak. Interieur voelt wat kaal en cheap zonder echte vibe.

Volgens mij wel het ideale moment om 1 van bovenstaande te kopen nu. Bestaan reeds enkele jaren, volledig 'doorontwikkeld' waardoor de grote fouten eruit moeten zijn. Goeie prijs nu door de aankomende facelift als je er niet mee inzit om met een oud model te rijden.

Enyaq heeft de voorkeur maar het basis interieur loft/lodge spreekt me weinig aan en voor suite upgrade betaal je stevig. Dan zit je toch paar 1000 euro's hoger in prijs dan de ID4 en kortbij de prijs van de Q4.

Heel de VAG voel eigenlijk wat cheap en ouderwets aan als je vergelijkt met enkele Chinese auto's op het salon (BYD, Zeekr, Xpeng...).

Er stond blijkbaar ene op 2 minuten stappen. Geen zin maar ik dacht: 't is de moment. Nog nooit met Tesla gereden, laat staan elektrisch. 3 minuten inchecken, rijbewijs en formaliteiten. 2 minuten stappen. Ik dacht dus dat ze een extra hal hadden om testritten binnen te doen. Ik heb dat ooit nog gezien op 't autosalon.

Zot hoe zo een testrit alles kan veranderen he, net hetzelfde gehad, alle opties stonden open, tot ik in die Model Y stapte.

Vergeet de business korting niet te vragen he

Dat laatste klopt toch niet helemaal? Heeft samen met de ID4 en Enyaq vorig (?) jaar nog een nieuwe motor gekregen waardoor de pk’s en efficiëntie toch aanzienlijk verbeterd zijn.

Het is al beter dan de generatie daarvoor, maar VAG komt natuurlijk van ver. En je geeft het zelf aan, in de Q4 krijg je de technologie die ook in de ID.4 en Enyaq zit, die met gelijkaardige uitrusting toch een stuk(je) goedkoper zullen uitvallen dan de Q4 en naar verbruik ook beter zijn waardoor je toch ~10% meer range krijgt.
Vergeleken met een redelijk aantal concurrenten in die prijsklasse is dat specifieke VAG platform nu niet best in class, kijk bv. naar wat Kia en Hyundai aanbieden. Niet "BMW iX1 slecht" maar toch :)

Voor wie die extra range of dat snelladen niet nodig heeft, moet dat natuurlijk geen dealbreaker zijn.

Terug
Bovenaan