De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Die 185kW is piekvermogen hé. Aan 50% stuikt die laadcurve helemaal in elkaar.
10-80% bij volgende wagens:
ID.7 Tourer Pro: 26min35sec voor 57,4kWh voor +-310km aan 120km/u
ID.7 Tourer Pro S: 27min35sec voor 63,7kWh voor +-335km aan 120km/u
Audi A6 Avant e-tron: 20min4sec voor 58,1kWh of +-276km aan 120km/u
Audi Q6 e-tron: 20min4sec voor 58,1kWh of +-258km aan 120km/u

Bron: https://evkx.net/models/

Als ik met die cijfers verschillende reizen simuleer, waarbij er vanuit gegaan wordt dat je start aan 100% lading, we de gemiddelde laadsnelheid van 10-80% gebruiken (waarbij het 'in elkaar stuiken dus harder zal worden afgestraft dan bij de 800V wagens) en op bestemming toekomen met 10% batterij krijgen we volgende benodigde laadtijden in minuten:

Laadtijd 600kmLaadtijd 1000kmLaadtijd 1500km
ID.7 Tourer Pro
17​
51​
94​
ID.7 Tourer Pro S
14​
47​
88​
Audi A6 Avant e-tron
18​
47​
83​
Audi Q6 e-tron
21​
52​
91​

Ik vind dat de ID.7 het toch meer dan behoorlijk doet, ondanks zijn laadcurve die 'in elkaar stuikt'. Over 1500km verlies je 11 min aan pauze tov de A6.

We gaan hier wel heel in detail, conclusie is dat de Audi's en Volkswagens elkaar niet veel ontlopen op lange afstanden. De iX3 zal het nog wat beter doen, maar uiteindelijk spreek je over een aantal minuten verschil op 1000 km.

Wel verrassend dat evkx een duidelijk hoger verbruik verwacht voor de A6 (vergeleken met de ID.7) dan EV-database, scheelt ~15% tussen de 2 websites. Blijft toch moeilijk om betrouwbare cijfers te vinden.

@langun: EV database doet al veel van dat simulatiewerk voor je, ze tonen bv. de 1-stop range waarbij je ook ziet hoeveel km range je bijlaadt per kwartier snelladen. Is een vrij recente toevoeging en best wel handig vind ik.

Lastig om te zeggen hoe de nieuwe iX3 zich gaat verhouden in die test. Op papier ziet hij er allesinds beter uit, maar het is nog even afwachten om te zien hoe het in de praktijk in z'n werk zal gaan.

Ik zou persoonlijk to-taal niet naar kijken. Die verschillen in laadtijd op lange afstand zijn quasi irrelevant. Uw kind moet maar 1x overgeven onderweg en dat valt allemaal in het niets.

Mooie keuzemogelijkheden in elk geval - kan je weinig verkeerd mee kiezen, al zou ik verwachten dat de A6 quasi altijd de voorkeur op een ID7 zou genieten bvb, en een SUV is mss wat handiger met kinderzitjes of wanneer je wat groter bent, bij momenten mss net wat meer comfort op slechte wegen ..

Ik zou persoonlijk to-taal niet naar kijken. Die verschillen in laadtijd op lange afstand zijn quasi irrelevant. Uw kind moet maar 1x overgeven onderweg en dat valt allemaal in het niets.
Kan ervan meespreken... Mijn dochter zo ne goeie zure kots vanachter over de chauffeurzetel, kinderzitje en passagierzetel... Da was een leuke start van de vakantie! :D

Geef mij dan maar een laadbeurt van 20 minuten :)

Mooie keuzemogelijkheden in elk geval - kan je weinig verkeerd mee kiezen, al zou ik verwachten dat de A6 quasi altijd de voorkeur op een ID7 zou genieten bvb, en een SUV is mss wat handiger met kinderzitjes of wanneer je wat groter bent, bij momenten mss net wat meer comfort op slechte wegen ..

Ik ben gaan kijken naar een VW en Audi toonzaal en beide eens gaan inzitten.
Hangt af van wat je wil, maar ik ben gewoon van hoog te zitten in een SUV... dus die A6 is dan plots wel héél erg diep zitten. Voelde me er ongemakkelijk bij persoonlijk.
Bovendien heeft de ID.7 VEEL meer ruimte achteraan. En met twee kids die 10 en 12 zijn en regelmatig mee lange afstanden in de auto mee moeten, was voor mij de keuze snel gemaakt. VW ID.7 dus.

Veel hangt dus ook af van je gezinssituatie, persoonlijke voorkeur etc...

Heb zelf nog nooit een SUV gehad. Keer of 2, 3 mee gereden ergens & da lukte nu allemaal wel uiteraard. Maar niet dat ik daar op zoek naar zou gaan.
De lage zit van de A6 zou dus eerder mijn ding zijn. Ben het ondertussen nl. al gelijk >10j gewoon om BMW's te rijden & altijd de berline versie. Dus lijk mij niet dat die A6 veel lager zou liggen.

Ik hoor dat zo veel, ook bij jongere mensen waarvan ik weet dat ze iets vlotter en sportiever rijden, dat ze graag hoog zitten. Dus voor de rijervaring zelf en niet bijvoorbeeld voor de makkelijkere hoge instap.
Ik vind dat zelf zo'n killer voor het weg- en snelheidsgevoel tijdens het rijden.
Enige nadeel nu is dat in enkele jaren het Belgisch wagenpark zo geSUVeerd is dat ik niet meer door de ruiten van mijn voorliggers kan kijken op de autostrade.

Heb zelf nog nooit een SUV gehad. Keer of 2, 3 mee gereden ergens & da lukte nu allemaal wel uiteraard. Maar niet dat ik daar op zoek naar zou gaan.
De lage zit van de A6 zou dus eerder mijn ding zijn. Ben het ondertussen nl. al gelijk >10j gewoon om BMW's te rijden & altijd de berline versie. Dus lijk mij niet dat die A6 veel lager zou liggen.

Ik hoor dat zo veel, ook bij jongere mensen waarvan ik weet dat ze iets vlotter en sportiever rijden, dat ze graag hoog zitten. Dus voor de rijervaring zelf en niet bijvoorbeeld voor de makkelijkere hoge instap.
Ik vind dat zelf zo'n killer voor het weg- en snelheidsgevoel tijdens het rijden.
Enige nadeel nu is dat in enkele jaren het Belgisch wagenpark zo geSUVeerd is dat ik niet meer door de ruiten van mijn voorliggers kan kijken op de autostrade.

Ik ben 44 en heb twee kinderen van 10 en 12 die ook regelmatig lange afstand mee achterin moeten.
Dan ben je niet meer zo bezig met willen "liggen" en "sportief" willen zijn :)

Ik rij ook helemaal niet sportief. Auto's interesseren me eigenlijk geen knijt. Ik wil gewoon een auto die mij makkelijk, veilig en comfortabel over lange afstanden van punt A naar B brengt.

Kwestie van in een andere levensfase te zitten vermoed ik :)

Ik ben 44 en heb twee kinderen van 10 en 12 die ook regelmatig lange afstand mee achterin moeten.
Dan ben je niet meer zo bezig met willen "liggen" en "sportief" willen zijn :)

Ik rij ook helemaal niet sportief. Auto's interesseren me eigenlijk geen knijt. Ik wil gewoon een auto die mij makkelijk, veilig en comfortabel over lange afstanden van punt A naar B brengt.

Kwestie van in een andere levensfase te zitten vermoed ik :)
Goh. Niet dat ik zelf nog zo'n jong veulen ben hoor. Mor geen klein gasten, dus dat speelt niet natuurlijk.

Ik zoek ook niet noodzakelijk 100% naar sportiviteit. Anders zou ik mij een hot hatch moeten kopen of een of ander coupé sportwagen'achtig ding.
Nee. (of als 'k er echt geld tegenaan zou kunnen gooien kunt ge natuurlijk zeggen dat ik richting M5 of zoiets moet gaan natuurlijk)

Maar als ik enkele jaren geleden eens chauffeur moest spelen met een GLE (PHEV), was mijn ervaring toch dat ik liever rond reed met m'n 530e ipv met dat groot, redelijk lomp ding (het rijgevoel dus).
En ja, ik voelde wel degelijk het verschil als ik pakweg moest optrekken om de snelweg op te rijden bv. Dat ging toch niet zo vlot als de BMW terwijl die wagen wss niet veel minder PK zal hebben gehad.

Nu soit, 'k heb eigenlijk te weinig referentiepunten om algemeen over SUV vs Berline te spreken. Daarvoor zou ik dan eens met een X5 ofzo moeten gaan rondbollen & appelen met appelen vergelijken (e.g. 2 BMW's). But still.

Gewoon ook, dat groot ding voelt mij ook gewoon minder, I dunno, comfortabel?
En 'k bedoel dus niet slechte zetels of zo eh. Gewoon, 't gevoel dat, I dunno, mss gewoon niet wat ik gewoon ben. Who knows.
Ik bol zelf ook niet rond met een kleine wagen eh, daar niet van. Maar met zo nen tank parkeren was toch ook minder comfortabel moe'k zeggen (zelfs vergeleken met de afmetingen van die 5 reeks).

Aaaanyway, 't is ook gewoon goesting & wat ge gewoon zijt zeker.
makkelijk, veilig en comfortabel
En dat, da's anno 2025 pretty much elke wagen die op de Europese markt te krijgen is. Zelfs de goedkoopste Dacia ga je dat wss kunnen van zeggen.
OK, de zetels van een 7 reeks zullen comfortabeler zijn dan die van een instapper Dacia, daar ni van. But still, als dit de énige voorwaarden zijn, dan is dat pretty much gelijk wat eh.

Die 3 voorwaarden hebben ook geen relatie met het al dan niet een SUV zijnde.

Wij gaan binnenkort een elektrische bedrijfswagen kopen voor onze vennootschap - en we overwegen een 2ehands.

Nu heb ik wel wat ideeën rond mogelijkheden, maar wil hier ook eens polsen of er goede ideeën bestaan.
Momenteel al gekeken richting BMW ix3 en i4 (goed uitgerust), Mercedes EQS (berline - eerder basisuitrusting), ... liggen allemaal niet zo ver uiteen qua prijs (ix3 is wel goedkoper, is ook een 'generatie' ouder...) Zou budget proberen tot max 50k te beperken.

Laatst bewerkt:
Wij gaan binnenkort een elektrische bedrijfswagen kopen voor onze vennootschap - en we overwegen een 2ehands.

Nu heb ik wel wat ideeën rond mogelijkheden, maar wil hier ook eens polsen of er goede ideeën bestaan.
Momenteel al gekeken richting BMW ix3 en i4 (goed uitgerust), Mercedes EQS (berline - eerder basisuitrusting), ... liggen allemaal niet zo ver uiteen qua prijs (ix3 is wel goedkoper, is ook een 'generatie' ouder...) Zou budget proberen tot max 50k te beperken.

Als je naar een EQS berline kijkt, waarom geen EQE - voor hetzelfde budget kan je die wel een stuk beter uitgerust krijgen. Wel een verrassend kleine koffer voor zo'n formaat auto. iX3 valt qua range en verbruik wel tegen ten opzichte van een i4, EQS, EQE,...

In die prijsklasse kan je ook kijken naar een nieuwe BYD Seal, Mazda 6e of het instapmodel van de nieuwe CLA (200), afhankelijk van waar je bij een auto belang aan hecht. Of een Tesla Model 3 / Y natuurlijk, qua value for money blijft die sterk, los van bepaalde nadelen.

Ik ben gaan kijken naar een VW en Audi toonzaal en beide eens gaan inzitten.
Hangt af van wat je wil, maar ik ben gewoon van hoog te zitten in een SUV... dus die A6 is dan plots wel héél erg diep zitten. Voelde me er ongemakkelijk bij persoonlijk.
Bovendien heeft de ID.7 VEEL meer ruimte achteraan. En met twee kids die 10 en 12 zijn en regelmatig mee lange afstanden in de auto mee moeten, was voor mij de keuze snel gemaakt. VW ID.7 dus.

Veel hangt dus ook af van je gezinssituatie, persoonlijke voorkeur etc...
Uiteindelijk zelf voor de hyundai ioniq 9 gegaan - ruimer en hoger dan de id7.

Is een basis EQS wel echt kaal? Want dat is nog altijd een S-klasse, meestal zijn die in basis toch al degelijk aangekleed.
Inderdaad.

En het verschil in prijs met een EQE is niet zo heel erg groot in feite (en die heeft een batterij die een 20-tal procent kleiner is).
Gezien ik nu met een EQE rijd, gaat het dat in ieder geval niet worden - ik wil eens iets anders :biglaugh:

Terug
Bovenaan