De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
De catalogusprijs bepaalt niet 1 op 1 de hoogte van de leaseprijs. Een iX1 is bijvoorbeeld vaak goedkoper in lease dan een Y. Ook al is de basisprijs hoger.

Laat door de werkgever voorbeeldoffertes maken bij elke leasemaatschappij?

Op papier lijkt de prijs-kwaliteit van de Model Y moeilijk te kloppen, tenzij de hogere basisprijzen van de Duitse merken gecompenseerd worden door grotere kortingen.
Bij Skoda had ik ongeveer ~20% korting op de prijs. Al vernomen van kennissen dat het bij VW dezelfde grootorde zou zijn.

Ik ben op zoek naar iemand die weet welke kortingen je bij welke merken zo goed als “standaard” kunt krijgen.
Ik kan een wagen via lease nemen, maar het gaat om 80% bruto loonruil, dus de prijs speelt wel een grote rol.

Leasepartners waaruit ik kan kiezen:

• KBC Lease
  • Arval
  • Alphabet
  • ALD Automotive (Axus)

Mijn werkgever laat deze leasemaatschappijen een mini-competitie doen nadat ik een offerte indien.
Tot nu toe ben ik enkel bij Tesla geweest, maar daar was de korting nogal teleurstellend: slechts 4%.

Ik wil het maandbedrag graag tussen de €700 en €800 incl. btw houden (exclusief tankkaart/laadpas, die krijg ik gratis).

Wensen en situatie:

• Auto dient als gezinswagen (1 kind + buggy)
  • Af en toe moeten er ook 2 border collies mee kunnen
  • Range is minder belangrijk (ik ga maar 1 keer per week naar kantoor, enkel 55 km)
  • graag een beetje een plezante wagen die toch comfortabel is. Moeilijk met een suv en EV, i know. maar ik kom van een mazda cx-5 en dat was echt een top wagen. rijd als een bmw voor dat het computers werden.
  • duurtijd van lease zal wel 5-6j zijn

Voorkeursmodellen (prijzen volgens configurator):

• Tesla Model Y – €51.000
  • BMW iX1 – €59.000
  • Hyundai Ioniq 5 – €57.500 (heeft alles wat ik wil, maar interieur oogt wat goedkoop)
  • Audi Q4 e-tron – €61.000
  • Ford Mustang Mach-E – €57.500 (misschien wat te klein?)
  • Byd sealion 7 ( Ik heb het niet zo voor chinezen en hun half werkende software, maar als iemand me kan overtuigen dat alles goed werkt wil ik die wel proberen, interieur etc ziet er top uit. enige zorg is dat het misschien terug zoals bij tesla maar een kleine korting zal zijn?)

Op papier lijkt de prijs-kwaliteit van de Model Y moeilijk te kloppen, tenzij de hogere basisprijzen van de Duitse merken gecompenseerd worden door grotere kortingen.

qua rij ervaring vond ik mijn cx-5 toch plezanter dan die model Y, maar het was wel best oké. Ik denk dat ik er gewoon mee ga moeten leven dat Ev's gewoon geen lichte auto's zijn.

zijn die wagens realistisch in mijn prijsklasse? ik dacht dat een 15% korting krijgen wel mogelijk moet zijn....
Uw kortingen gaan afhangen van de fleetgrootte van uw werkgever bij die garage/dat merk. Heeft geen van die 4 leasemaatschappijen een online configurator? Dan kan je daar al wat mee spelen om een idee te krijgen, en vervolgens een offerte in de garage vragen van je voorkeursmodellen. Zoals hier ook wordt gezegd, uw aankoopprijs zegt niet noodzakelijk veel over de leasekost.

Lap ik heb het vlaggen. Ik moet mijn geliefde Golf break die nog op super95 kachelt binnenkort weer inleveren. 2 minuten tanken voor 850 km en een zee van ruimte om (lange) dingen te vervoeren. Ik heb geen oprit voor een laadpaal en ik vind SUVs lompe, veel te hoge ondingen ten opzichte van mijn break. Ik heb het ook niet echt voor coupé's. Dus ik ga hem hard missen! Maar bon, first world problems zeker.

Mijn werkgever werkt niet met een budget maar met een lijst, met onder andere:
- BMW I4: niet mijn ding
- KIA EV6: vind de koffer ranzig lelijk
- Mercedes EQB: ziet er nog cava uit en veel ruimte met de zetels plat
- Peugeot e3008: de vorm maakt mij niet warm maar komt wel met een mega batterij.
- Skoda Enyaq: dit vind ik nog iet of wat mooie wagens maar staat in de lijst met een batterij van maar 63kwh, valt dus af vrees ik
- Volkswagen ID4: voorlopig de voorkeur gezien ik content ben van Volkswagen. Mooie langere koffer maar het interieur lijkt wat plastiekerig tov andere opties.
- Volvo EX40: mooi interieur (dark plus edition), grote range (en in Gent gemaakt!) dus grote kanshebber. Enkel de koffer lijkt wat te klein

Ik denk nu vooral aan de ID4, EX40 of de EQB. Wat zouden jullie hier (niet) nemen uit deze lijst? Ik doe regelmatig wat langere afstanden, misschien binnenkort een kind en koffer vind ik wel belangrijk.

Lap ik heb het vlaggen. Ik moet mijn geliefde Golf break die nog op super95 kachelt binnenkort weer inleveren. 2 minuten tanken voor 850 km en een zee van ruimte om (lange) dingen te vervoeren. Ik heb geen oprit voor een laadpaal en ik vind SUVs lompe, veel te hoge ondingen ten opzichte van mijn break. Ik heb het ook niet echt voor coupé's. Dus ik ga hem hard missen! Maar bon, first world problems zeker.

- Peugeot e3008: de vorm maakt mij niet warm maar komt wel met een mega batterij.
- Skoda Enyaq: dit vind ik nog iet of wat mooie wagens maar staat in de lijst met een batterij van maar 63kwh, valt dus af vrees ik
- Volkswagen ID4: voorlopig de voorkeur gezien ik content ben van Volkswagen. Mooie langere koffer maar het interieur lijkt wat plastiekerig tov andere opties.
- Volvo EX40: mooi interieur (dark plus edition), grote range (en in Gent gemaakt!) dus grote kanshebber. Enkel de koffer lijkt wat te klein

Ik denk nu vooral aan de ID4, EX40 of de EQB. Wat zouden jullie hier (niet) nemen uit deze lijst? Ik doe regelmatig wat langere afstanden, misschien binnenkort een kind en koffer vind ik wel belangrijk.
Eerder dan de capaciteit, kijk zeker ook naar hoe snel je van 10 naar 80 procent kan laden. Als je een lange rit doet vind ik dat veel belangrijker dan de capaciteit an sich. Ik heb na onze autovakantie van een paar mensen de vraag gekregen "en wat is de range nu", maar daar kon ik niet echt op antwoorden omdat je een EV totaal anders gebruikt. Hoe snel ik kon laden wist ik wel en dat is véél belangrijker vind ik.

Bij Polestar nu blijkbaar ook mooie fleetkortingen, bij ons iemand net iemand een Polestar 2 met 16% fleetkorting ( en nog allerlei opties er bovenop).
Spijtig dat ik dat echt een lelijke auto vind.

Kijk eens op EV database naar "Geschiktheid lange afstand" en wat ze daar als "praktische actieradius" inschatten. Kofferruimte vermelden ze ook - al zeggen liters niet altijd alles.
Naast EV database is Reddit ook vaak een OK bron voor "real world range" van mensen die effectief met die auto rijden. Veel hangt af van weer, rijgedrag, etc. maar het geeft nog altijd een beter beeld dan de puur theoretische WLTP range.

De EX40 heeft bv. 1 van de kleinste koffers uit je lijst en 1 van de kortste ranges.
Als het een EQB250+ is, zou ik die niet aanraden door de wel heel trage snellaadsnelheid als je regelmatig langere afstanden doet - 90 kW gemiddeld en 102 kW max. is echt niet meer van deze tijd. En dat ziet er voor mij persoonlijk helemaal uit als hoe je SUV's beschrijft als lomp en te hoog :p
ID.4 is in de nieuwste generatie al een stuk beter dan de vorige qua range en snelladen, maar geen idee of ze het infotainment verbeterd hebben - dat heb ik het vaakst als kritiek gehoord van collega's die met de vorige generatie rijden. Samen met de e3008 lijken mij dat de meest praktische keuzes uit je lijst - als je de i4 en EV6 sowieso afschiet.

De Skoda Enyaq maken ze toch niet meer met een 63kWh batterij, enkel 82kWh?

Nu, ik rijd zelf al anderhalf jaar met een Enyaq 60 en dat is echt een prima wagen hoor. Heeft ook ruimte zat voor kinderzitjes en zowat de grootste koffer van je lijst denk ik. Zeker als je een ID.4 overweegt, moet je ook naar een Enyaq kijken. Zijn zeer gelijkaardig.

Vandaag contract aanbod gekregen van een bedrijf.
Normaal krijg je een bmw ix1 edrive20 m edition met msport pakket en premium pakket.
Maar als ik een andere wagen in dezelfde prijsrange kan vinden, dan kunnen we dit bekijken.
Ze weten wel de tco niet, dus ik kan niet 1op1 vergelijken met bv een directlease...

Als ik wat op directlease kijk kan ik daar voor vinden.
Xpeng g6
Vw id4 met veel opties
Vw id5 met veel opties
Kia ev6 business editie
Skoda enyac in corporate editie

Ik had stiekem gehoopt op een id7 Tourer of een kia ev9.
Tesla doen ze niet

Zijn er nog wagens die ik over het hoofd zie?

Normaal krijg je een bmw ix1 edrive20 m edition met msport pakket en premium pakket.
Maar als ik een andere wagen in dezelfde prijsrange kan vinden, dan kunnen we dit bekijken.
Ze weten wel de tco niet, dus ik kan niet 1op1 vergelijken met bv een directlease...

Als ik wat op directlease kijk kan ik daar voor vinden.
Xpeng g6
Vw id4 met veel opties
Vw id5 met veel opties
Kia ev6 business editie
Skoda enyac in corporate editie

Ik had stiekem gehoopt op een id7 Tourer of een kia ev9.
Tesla doen ze niet

Zijn er nog wagens die ik over het hoofd zie?
Op basis van wat je gehoopt had wil je ruimte?

Een Smart #5 is dan mss een optie?

Ik zou niet zomaar leasesites gaan uitpluizen, dat kan een serieus verkeerd beeld opleveren.
Ten eerste zijn niet alle leasemaatschappijen gelijk. De ene kan bv Tesla zeer goedkoop hebben terwijl het bij de ander omgekeerd is.
En doordat de BMW iX1 een standaard keuze is bij jullie bedrijf, kan het ook zijn dat de leasemaatschappij daar nog eens extra korting op geeft tov andere merken. Kortingen die je niet ziet als particulier op de site.
Je kan beter aan de recruiter wat opties vragen om een beter beeld te krijgen, anders ga je misschien nog valse hoop krijgen voor bepaalde auto's.

Ah ok, wist ik niet
Ik ook niet, ik had ze ook niet zo "duur" verwacht.
Op basis van wat je gehoopt had wil je ruimte?

Een Smart #5 is dan mss een optie?
Kgoh jah, ik rij nu met een tesla model y.
Dus lekker ruim en goed voorzien qua "opties".
Idealiter idd een ruime wagen met de benodigde opties.
Aan een ix1 bv stoort het me dat door de kinderstoel, de stoel van mijn vrouw zeer ver naar voor moet schuiven (als ik passagier ben, dan zit ik met men knieën tegen het dashboardkastje)
Ik zou niet zomaar leasesites gaan uitpluizen, dat kan een serieus verkeerd beeld opleveren.
Ten eerste zijn niet alle leasemaatschappijen gelijk. De ene kan bv Tesla zeer goedkoop hebben terwijl het bij de ander omgekeerd is.
En doordat de BMW iX1 een standaard keuze is bij jullie bedrijf, kan het ook zijn dat de leasemaatschappij daar nog eens extra korting op geeft tov andere merken. Kortingen die je niet ziet als particulier op de site.
Je kan beter aan de recruiter wat opties vragen om een beter beeld te krijgen, anders ga je misschien nog valse hoop krijgen voor bepaalde auto's.
Nee dat besef ik.
Maar vanuit de werkgever kunnen ze me geen andere wagens voorstellen, want momenteel is het in mijn categorie enkel ix1's, maar ik mag, als ik in de zelfde prijsrange zit er is over praten.
Maar ik heb geen tco (nog niet) en ook nog geen idee via welke leasing ze werken, dus kan moeilijk vergelijken.
Ik heb ook totaal geen weet vaan fleet kortingen dat ze krijgen...

Dus dan is directlease een "goede" vergelijking, aangezien ik geen enkele parameter heb.
Maar ik besef dat tco's bij elke leasing/bedrijf anders zijn berekend en bepaalde kortingen veel kunnen doen.

Budget tco 1350 - auto catalogusprijs +~ 65000 excl btw

Na lang configureren is shortlist binnen budget bmw i5 break, vw id7 or suv hyundai ionic 9.

Met de hyundai gaan test rijden en het is een tank, groter dan kia ev9 en Volvo ex90 en een luxe als je 3 kinderen hebt.

Dus kans groot dat het Koreaans wordt.

Kijk eens op EV database naar "Geschiktheid lange afstand" en wat ze daar als "praktische actieradius" inschatten. Kofferruimte vermelden ze ook - al zeggen liters niet altijd alles.
Naast EV database is Reddit ook vaak een OK bron voor "real world range" van mensen die effectief met die auto rijden. Veel hangt af van weer, rijgedrag, etc. maar het geeft nog altijd een beter beeld dan de puur theoretische WLTP range.

De EX40 heeft bv. 1 van de kleinste koffers uit je lijst en 1 van de kortste ranges.
Als het een EQB250+ is, zou ik die niet aanraden door de wel heel trage snellaadsnelheid als je regelmatig langere afstanden doet - 90 kW gemiddeld en 102 kW max. is echt niet meer van deze tijd. En dat ziet er voor mij persoonlijk helemaal uit als hoe je SUV's beschrijft als lomp en te hoog :p
ID.4 is in de nieuwste generatie al een stuk beter dan de vorige qua range en snelladen, maar geen idee of ze het infotainment verbeterd hebben - dat heb ik het vaakst als kritiek gehoord van collega's die met de vorige generatie rijden. Samen met de e3008 lijken mij dat de meest praktische keuzes uit je lijst - als je de i4 en EV6 sowieso afschiet.

Bedankt voor deze nuttige tip, de EX40 lijkt inderdaad een stuk slechter te presteren dan de ID4 met quasi dezelfde batterij. De meeste van mijn kilometers zijn autostrade en ik kan niet op de oprit laden dus het moet toch iet of wat ok zijn.
De reviews van de ID4 uit 2024/25 zijn duidelijk een pak beter dan diegene van de eerste versies.

De Skoda Enyaq maken ze toch niet meer met een 63kWh batterij, enkel 82kWh?

Nu, ik rijd zelf al anderhalf jaar met een Enyaq 60 en dat is echt een prima wagen hoor. Heeft ook ruimte zat voor kinderzitjes en zowat de grootste koffer van je lijst denk ik. Zeker als je een ID.4 overweegt, moet je ook naar een Enyaq kijken. Zijn zeer gelijkaardig.

Hij bestaat effectief ook nog met de 63 kWh. Gezien de andere wagens in m'n lijst vind ik het vreemd dat hij er niet met de 82 in staat. Ik ga hem alleszins eens bekijken, is toch dezelfde garage als de ID4. Het voordeel lijkt me vooral het luxueuzer uitgevoerd interieur, maar als dat van de ID4 me voldoende aanstaat zal het toch de ID worden ivm de hogere range.

nog een verschil tussen de enyaq en de ID4, de knoppen op het stuur, in de ID4 (en wss de meeste ID's) zijn touch, geen fysieke knopen. Collega's zeggen dat die toch wel vrij gevoelig zijn. nog maar erover 'wrijven' en het is al geregistreerd als klik.
Bij de Skoda enyaq zijn het nog fysieke knopen.

Gisteren bij VW en Skoda langs geweest voor offertes van en testritten met een Enyaq en ID7 Tourer.

Ik had er voor gevreesd, de ID7 Tourer Business Premium valt nipt te duur uit, ik kan €100 bruto bijleggen om naar een volgende categorie te gaan waardoor mijn aankoopbudget met €5000 exl btw stijgt waardoor ik de wagen wel deftig kan uitrusten. Rekening houdend met vakantiegeld en 13de maand kost mij dat ongeveer €700 per jaar.

De auto is wel dik in orde, zeer comfortabel en verrassend wendbaar voor de lengte, zeker in vergelijking met mijn Passat.

Daarna voor de Enyaq gaan kijken, Sportline met trekhaak ging ook net niet. Corporate 85 versie kon ik dan weer mooi uitrusten met trekhaak, lederen interieur met geventileerde zetels (nieuw sinds 01/08), HUD, 360 camera , Canton geluidsinstallatie en sideskirts + bumper in zelfde kleur als carrosserie ipv dat donker grijs (ook nieuw sinds 01/08).

De testrit was ook zeer goed, de HUD vond ik scherper dan in de ID7, de rit was net iets minder comfortabel maar de testrit was in een Sportline met 21” velgen terwijl de offerte over 19” velgen gaat.

De ID7 is de betere wagen maar mijn vriendin en ik vinden het verschil te klein om daar jaarlijks €700 aan kwijt te spelen.

Het zal dus toch terug een SUV worden, helaas!

Gisteren bij VW en Skoda langs geweest voor offertes van en testritten met een Enyaq en ID7 Tourer.

Ik had er voor gevreesd, de ID7 Tourer Business Premium valt nipt te duur uit, ik kan €100 bruto bijleggen om naar een volgende categorie te gaan waardoor mijn aankoopbudget met €5000 exl btw stijgt waardoor ik de wagen wel deftig kan uitrusten. Rekening houdend met vakantiegeld en 13de maand kost mij dat ongeveer €700 per jaar.

De auto is wel dik in orde, zeer comfortabel en verrassend wendbaar voor de lengte, zeker in vergelijking met mijn Passat.

Daarna voor de Enyaq gaan kijken, Sportline met trekhaak ging ook net niet. Corporate 85 versie kon ik dan weer mooi uitrusten met trekhaak, lederen interieur met geventileerde zetels (nieuw sinds 01/08), HUD, 360 camera , Canton geluidsinstallatie en sideskirts + bumper in zelfde kleur als carrosserie ipv dat donker grijs (ook nieuw sinds 01/08).

De testrit was ook zeer goed, de HUD vond ik scherper dan in de ID7, de rit was net iets minder comfortabel maar de testrit was in een Sportline met 21” velgen terwijl de offerte over 19” velgen gaat.

De ID7 is de betere wagen maar mijn vriendin en ik vinden het verschil te klein om daar jaarlijks €700 aan kwijt te spelen.

Het zal dus toch terug een SUV worden, helaas!
moet het een VW zijn :smurf:

Terug
Bovenaan