De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Ik heb ze nog niet zien rijden, dus vermoed dat het wel lastig zal zijn een nearly new te vinden 😅.
Aargh, ik zou nu zo hard twijfelen tussen de byd en de ioniq6/ev6
Eerlijk, de Sealion oogt idd het zeer premium qua interieur, de looks zijn sowieso subjectief.
Waar ik wel zeker rekening mee zou houden is de real world range en laadcapaciteit, zeker omdat je zelf ook frequent traveler bent.

Voor EV's is Bjorn Nyland een aanrader op YouTube voor dergelijke zaken, veel real world testing met allerhande wagens.
Bij de Sealion 7 haalt hij aan 120km/u 301km range en aan 90 km/u 396km, beide in Noorse winter. (vs. 482km WLTP advertised)
Voor het opladen blijkt de 230kW capaciteit ook een beetje te hoog gegrepen, hangt eerder tussen 100-175kW voor het grootste deel van de charging curve (10-80%), wat op zich nog steeds goed is.

Enkele bedenkingen!

Hieronder de twee video's met de uitleg:

De Sealion 7 is inderdaad een dikke kar.
Ik rijd nu zelf al enkele maanden met een Seal (heel content van). Toen ik die bestelde, was de Sealion 7 nog niet voorgesteld, maar moest ik nu opnieuw moeten kiezen ging ik hoogstwaarschijnlijk voor de Sealion 7, vooral dan omwille van het interieur dat net een generatie nieuwer is en de meer bruikbare kofferruimte.

Het exterieur van de Seal vind ik wel veel mooier, dat dan weer wel.

Hier mn audi in november gekregen op 90.000km.
We zijn nu 9 maand verder en zit aan 132.000km.

Zou de wagen tot 6/26 moeten houden of 160.000km. volgens mn berekening zou ik in januari aan 160.000km komen.
Mss stilaan mn HR contacteren..

Mn Audi is wel 2 categoriën hoger dan ik normaal mag.
Volgende wagen die ik mag kiezen:
- enyac 60 full option
- Kia EV6 full option en grootste batterij (geen GT)
- Ioniq 5/6 (quasi) full-option en grootste batterij
- Tesla model 3 Rwd (mss een Awd met opleg)
- BYD Seallion 7 basisversie (dat zou al met opleg zijn).
- ID4/5
- Q4 e-tron (vermoedelijk basic)
- ix1 e20 (vermoedelijk basic)
- Peugeot 5008 full-option

Ben iemand die vaak Brussel-Nederland/Frankrijk moet doen. En een jaarlijkse roadtrip. Nu hebben we op onze 2 weken verlof 7000-8000km gereden.
Persoonlijk wacht ik op de nieuwe Ioniq6..de 6n is in het nieuwe design te bestellen..dus hoop dat de gewone ook asap volgt.
Zou een wagen willen die mn A4 kan benaderen qua rijcomfort. Rijd ook liever met een sedan/iets dat wat lager zit. Anderzijds..ben al eens naar de Seallion 7 gaan kijken en dat was wel een giga wagen...ook handig.

Of er zou blijkbaar een i4 (geen idee welke uitvoeding) in bestelling staan voor iemand die net ontslagen is. Wie weet komt die mijn richting uit 🤣.
Via de website van de ANWB onze roadtrip van afgelopen 2 weken nagebootst. Tussen een enyac 60 en een ioniq 6 scheelde het 3-3,5u in de totale reistijd.
Thuis hebben we een X1 en een i4. Als gezinswagen is die X1 echt 10x beter. Mijn kleine is 18 maanden en zit nu in zijn autostoel met zijn voeten tegen de passagierszetel als daar iemand zit van normale lengte. Mijn vriendin is 1m50 dus gelukkig kan die stoel goed naar voor.

In onze X1 heb je vanachter een verrassende zee van ruimte. Indien no kids zou ik die i4 wel aanpakken met beide handjes.

Thuis hebben we een X1 en een i4. Als gezinswagen is die X1 echt 10x beter. Mijn kleine is 18 maanden en zit nu in zijn autostoel met zijn voeten tegen de passagierszetel als daar iemand zit van normale lengte. Mijn vriendin is 1m50 dus gelukkig kan die stoel goed naar voor.

In onze X1 heb je vanachter een verrassende zee van ruimte. Indien no kids zou ik die i4 wel aanpakken met beide handjes.
Voorlopig nog geen kinderen. Tuurlijk, met een i4 zou ik wel gigantisch blij zijn. Aangekleed of niet 😅.

Net de leasing gemaild en ook al antwoord terug. Volgens hun schema zou ik in december mogen bestellen..tenzij ik te vroeg mijn kilometers haal..wat volgens mij sowieso gaat gebeuren. Zeker als ik nu al zie hoe vaak ik de komende 2 maanden naar NL moet.
Enkel mijn woon-werk is al 120km in totaal. En de ritten naar NL heen en weer (dus opgeteld) zijn telkens +-500km

Prijzen zijn serieus gestegen met facelift
Valt al bij al toch mee? De standaard 85 start sub-50k, corporate 85 zit op 63k. Dat is toch min of meer in lijn met wat het altijd geweest is volgens mij. Misschien ook dat er nu zaken standaard zijn die vroeger opties waren, ik weet het niet. Ik zie wel maar 3 niveau's meer van optiepakketen ipv 4 die er voordien waren. Skoda heeft sinds de releases van de Enyaq al 3 of 4 keer volledig het optie systeem door elkaar geschud ook. Ik weet niet wie dat op den duur nog kan volgen daar.

Ik weet ook niet hoe het ondertussen met fleet kortingen zit maar die zullen ongetwijfeld hoger liggen dan de 6% die wij 3 jaar geleden maar kregen. Ik kon op mijn budget 3 jaar geleden zelfs geen 60kWh bestellen, nu zijn er collega's die comfortabel een 85kWh 'full option' bestellen.

Valt al bij al toch mee? De standaard 85 start sub-50k, corporate 85 zit op 63k. Dat is toch min of meer in lijn met wat het altijd geweest is volgens mij. Misschien ook dat er nu zaken standaard zijn die vroeger opties waren, ik weet het niet. Ik zie wel maar 3 niveau's meer van optiepakketen ipv 4 die er voordien waren. Skoda heeft sinds de releases van de Enyaq al 3 of 4 keer volledig het optie systeem door elkaar geschud ook. Ik weet niet wie dat op den duur nog kan volgen daar.

Ik weet ook niet hoe het ondertussen met fleet kortingen zit maar die zullen ongetwijfeld hoger liggen dan de 6% die wij 3 jaar geleden maar kregen. Ik kon op mijn budget 3 jaar geleden zelfs geen 60kWh bestellen, nu zijn er collega's die comfortabel een 85kWh 'full option' bestellen.
Wij krijgen meer dan 25% korting op een Enyaq corporate 85 met een fleet van +-60 wagens.

Onlangs meegereden met zo'n Enyaq. Bluetooth streaming viel elke 20 minuten wel eventjes uit. Knoppen die niet meer werken. Lichtjes die niet meer werken. Zelf ook even aan het stuur gezeten en rij-ervaring was wel ok, maar die falende elektronica is echt geen reclame voor Skoda...

Onlangs meegereden met zo'n Enyaq. Bluetooth streaming viel elke 20 minuten wel eventjes uit. Knoppen die niet meer werken. Lichtjes die niet meer werken. Zelf ook even aan het stuur gezeten en rij-ervaring was wel ok, maar die falende elektronica is echt geen reclame voor Skoda...
Klinkt allemaal als 1 en hetzelfde probleem en dat is natuurlijk het probleem als ze álles in dat display gaan steken en geen fysieke knoppen meer doen.

Maar dat is bij andere fabrikanten dus net hetzelfde: net hetzelfde hier met mijn X1 gehad, centraal display valt uit: geen GPS, geen muziek, geen klimatisatie, u ballen die worden gekookt omdat je de automatisch startende zetelverwarming niet meer kan afzetten... geen reclame voor BMW.

Edit: probleem is ondertussen opgelost (na 3 interventies wel), ik wou alleen maar een parallel trekken naar het annekdotische karakter.

Laatst bewerkt:
Had die Enyaq nog de upgrade gehad naar die laatste grote firmware release?
De eerste Enyaq's hebben die niet meer gekregen denk ik.

Rijd zelf met een Enyaq en de problemen die jij vermeldt zijn mij totaal vreemd.

Ik heb via de zoekfunctie hier gezien dat er aantal leden een Q6 etron hebben.
Welke versie hebben jullie en zijn jullie er tevreden van?

Ga binnenkort een leasewagen bestellen en kwam steeds bij de VW ID7 (Pro S Business Premium of Pro S Business Sport) uit als family car.
Echter blijft de Q6 etron steeds in mijn achterhoofd spoken. Wel de versie met kleinere batterij in Corporate of Corporate S uitvoering. Zal volgens mij iets duurder uitvallen dan de ID7 met enkele mindere opties, maar de Q6 straalt me toch wat meer luxe uit…

Derde optie is wachten op de BMW iX3 Neue Klasse, maar geen idee hoe die qua prijs gaat zijn tov een ID7 en Q6. :unsure:

Ik heb via de zoekfunctie hier gezien dat er aantal leden een Q6 etron hebben.
Welke versie hebben jullie en zijn jullie er tevreden van?

Ga binnenkort een leasewagen bestellen en kwam steeds bij de VW ID7 (Pro S Business Premium of Pro S Business Sport) uit als family car.
Echter blijft de Q6 etron steeds in mijn achterhoofd spoken. Wel de versie met kleinere batterij in Corporate of Corporate S uitvoering. Zal volgens mij iets duurder uitvallen dan de ID7 met enkele mindere opties, maar de Q6 straalt me toch wat meer luxe uit…

Derde optie is wachten op de BMW iX3 Neue Klasse, maar geen idee hoe die qua prijs gaat zijn tov een ID7 en Q6. :unsure:
Is dat niet een compleet andere prijsklasse of valt die Q6 in lease goed mee? Als ik kijk naar de collega's is een zeer goed uitgeruste ID7 best haalbaar en komt een Q6 niet eens binnen handbereik, binnen hetzelfde budget.

Is dat niet een compleet andere prijsklasse of valt die Q6 in lease goed mee? Als ik kijk naar de collega's is een zeer goed uitgeruste ID7 best haalbaar en komt een Q6 niet eens binnen handbereik, binnen hetzelfde budget.
dat zou toch niet zoveel moeten schelen, ook niet in aankoop. Een Q6 heb je vanaf 65k incl BTW, een kale ID7 is 60k.

Don't be fooled by het marketinggezwets van Audi, die "6" betekent niet zoveel als ze na een Q komt.

dat zou toch niet zoveel moeten schelen, ook niet in aankoop. Een Q6 heb je vanaf 65k incl BTW, een kale ID7 is 60k.

Don't be fooled by het marketinggezwets van Audi, die "6" betekent niet zoveel als ze na een Q komt.
Dan is die ID7 duurder dan ik dacht! En vallen de budgetten blijkbaar wel mee want de collega's waarvan sprake zitten een categorie onder mij, ik ben al benieuwd naar mijn budget volgende maand :biglaugh:

Naar de Q6 had ik nog totaal niet gekeken. Mijn vrouw rijdt met de Q4 en hoewel dat absoluut geen slechte wagen is, moedigt mij dat nu inderdaad niet meteen aan om naar de Q6 te kijken.

Ik had een offerte laten maken voor de ID7 Pro S Business Premium met toch redelijk wat opties en die kwam aan 54k.
De Q6 Corporate kwam aan 59k.

Die 5k extra gaat qua maandbedrag niet zo veel verschil geven imo.

Ik ben op zoek naar iemand die weet welke kortingen je bij welke merken zo goed als “standaard” kunt krijgen.
Ik kan een wagen via lease nemen, maar het gaat om 80% bruto loonruil, dus de prijs speelt wel een grote rol.

Leasepartners waaruit ik kan kiezen:

• KBC Lease
  • Arval
  • Alphabet
  • ALD Automotive (Axus)

Mijn werkgever laat deze leasemaatschappijen een mini-competitie doen nadat ik een offerte indien.
Tot nu toe ben ik enkel bij Tesla geweest, maar daar was de korting nogal teleurstellend: slechts 4%.

Ik wil het maandbedrag graag tussen de €700 en €800 incl. btw houden (exclusief tankkaart/laadpas, die krijg ik gratis).

Wensen en situatie:

• Auto dient als gezinswagen (1 kind + buggy)
  • Af en toe moeten er ook 2 border collies mee kunnen
  • Range is minder belangrijk (ik ga maar 1 keer per week naar kantoor, enkel 55 km)
  • graag een beetje een plezante wagen die toch comfortabel is. Moeilijk met een suv en EV, i know. maar ik kom van een mazda cx-5 en dat was echt een top wagen. rijd als een bmw voor dat het computers werden.
  • duurtijd van lease zal wel 5-6j zijn

Voorkeursmodellen (prijzen volgens configurator):

• Tesla Model Y – €51.000
  • BMW iX1 – €59.000
  • Hyundai Ioniq 5 – €57.500 (heeft alles wat ik wil, maar interieur oogt wat goedkoop)
  • Audi Q4 e-tron – €61.000
  • Ford Mustang Mach-E – €57.500 (misschien wat te klein?)
  • Byd sealion 7 ( Ik heb het niet zo voor chinezen en hun half werkende software, maar als iemand me kan overtuigen dat alles goed werkt wil ik die wel proberen, interieur etc ziet er top uit. enige zorg is dat het misschien terug zoals bij tesla maar een kleine korting zal zijn?)

Op papier lijkt de prijs-kwaliteit van de Model Y moeilijk te kloppen, tenzij de hogere basisprijzen van de Duitse merken gecompenseerd worden door grotere kortingen.

qua rij ervaring vond ik mijn cx-5 toch plezanter dan die model Y, maar het was wel best oké. Ik denk dat ik er gewoon mee ga moeten leven dat Ev's gewoon geen lichte auto's zijn.

zijn die wagens realistisch in mijn prijsklasse? ik dacht dat een 15% korting krijgen wel mogelijk moet zijn....

Terug
Bovenaan