De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Dat kan kloppen dat het aan een bepaald bedrag begint en eindigt, maar op basis van de Cronos Carpolicy heeft iedereen wel effectief het zelfde budget en is iedereen in zijn categorie gelijk.
Dat weet ik toch niet, ik denk dat vooral de bedrijven binnen de Cronos Group hier zelf over beslissen. Zelf gisteren melding gekregen dat ik nieuwe wagen mag kiezen bij Flexso (grootste bedrijf in Cronos Groep) en bij ons zijn de budgetten ook afgestemd op de werknemer. Binnen categorie wssl, maar wel iets hoger of lager op basis van ervaring.

Tzal wssl een mooie VW ID7 worden, de 86kWh Pro S Business Premium versie (Hatchback weliswaar).

Dat weet ik toch niet, ik denk dat vooral de bedrijven binnen de Cronos Group hier zelf over beslissen. Zelf gisteren melding gekregen dat ik nieuwe wagen mag kiezen bij Flexso (grootste bedrijf in Cronos Groep) en bij ons zijn de budgetten ook afgestemd op de werknemer. Binnen categorie wssl, maar wel iets hoger of lager op basis van ervaring.

Tzal wssl een mooie VW ID7 worden, de 86kWh Pro S Business Premium versie (Hatchback weliswaar).
Ok dan zal dat wat afwijken van de standaard carpolicy. Bij mij is het allesinds volgens de policy :) (Zeticon)

Goeie keuze ! Heb dezelfde besteld rond 1 november en deze week bericht gehad dat ie geleverd is in de garage en ingeschreven. Trekhaak zal nog gekeurd moeten worden vermoed ik want 14 feb mag ik hem gaan afhalen.

Hier leverdatum voor de skoda Enyaq (2025 model) via KBC leasing gehad, 6/06, geen idee of dit definitief is. Iemand daar ervaring mee?

Even geknipt uit het politiek-topic
Belastingkorting voor hybride wagens

Wie een hybride wagen wil kopen, kan nog tot eind 2027 rekenen op een fiscale aftrek van 75 procent. In 2028 wordt dat 65 procent en in 2029 57,5 procent. Ook de brandstofkosten blijven 50 procent aftrekbaar tot eind 2027.
Benieuwd of de car-policies van bedrijven nu aangepast zullen worden ifv deze nieuwe voorgestelde regelgeving. Bij ons op den bureau weet ik dat er sowieso al 3 héél zuur gaan rondlopen (hebben een EV moeten nemen).

Vraag is ook wanneer dit in voege gaat. Vergeet niet dat in 2025 alle hybrides een nieuwe homologatie ondergaan in Europa waardoor ze allen (=99%) boven de 50gr CO2 zullen uitkomen waardoor ze toch uit het gunstig fiscaal verhaal vallen.

Bij tweedehandswagens blijft het liedje langer duren daar deze toch achter komen op de homologatie tov. de nieuwe modellen.

Benieuwd of de car-policies van bedrijven nu aangepast zullen worden ifv deze nieuwe voorgestelde regelgeving. Bij ons op den bureau weet ik dat er sowieso al 3 héél zuur gaan rondlopen (hebben een EV moeten nemen).

Bij ons is het al lang een EV, of iets anders uit mobiliteitsbudget. Denk dat je voor een 1100 euro/maand netto wel een diesel/benzine prive kan rijden als dat een eis is.

Tja that's life. Ik had ook liever deze keuze nog gehad, maar een auto van amper een half jaar oud verkopen is me ook te kostelijk.

Er zijn ook enkele wijzigingen (of eerder uitbreiding van werknemers die in aanmerking komen) van het mobiliteitsbudget:
• Het bestaande mobiliteitsbudget wordt hervormd tot een mobiliteitsbudget voor iedereen. Hierbij wordt vertrokken vanuit de terbeschikkingstelling door de werkgever van een budget waar de wagen, alsook andere vervoersmodi, bestedingsmogelijkheden zijn op basis van hun werkelijke waarde. Daarenboven vervangt het nieuwe mobiliteitsbudget bestaande regelingen voor tussenkomsten van de werkgever in de woon-werk- en privéverplaatsingen van de werknemer, met het oog op een vereenvoudiging van het bestaande stelsel. Verder wordt de nieuwe regeling (para)fiscaal gunstig behandeld,
om zo de aantrekkelijkheid van het nieuwe systeem te waarborgen. Tot slot wordt bij de uitwerking van deze hervorming rekening gehouden met de nodige overgangsmaatregelen.
• Het mobiliteitsbudget zal door werkgevers systematisch als mogelijkheid worden aangeboden aan werknemers die recht hebben op een bedrijfswagen.
Ik denk dat het vooral de voorwaarden versoepelt van bvb de wachttermijn van 36 maanden voor de de werkgever en een rist andere regels (zoals dat de werknemer zijn bedrijfswagen (fictief) dient in te ruilen tegen dat budget).

Er zijn ook enkele wijzigingen (of eerder uitbreiding van werknemers die in aanmerking komen) van het mobiliteitsbudget:

Ik denk dat het vooral de voorwaarden versoepelt van bvb de wachttermijn van 36 maanden voor de de werkgever en een rist andere regels (zoals dat de werknemer zijn bedrijfswagen (fictief) dient in te ruilen tegen dat budget).
Alsook schrapping van de afstand tussen woon- en werkplek

Nog steeds verschil met de 100% van ev die ze fiscaal kunnen inbrengen. Alsook verschil op de benzine vs ev tankkaart.

Ik denk dat je een sterke case gaat moeten maken op je werk om dat te verkrijgen.

Vrij veel bedrijven zijn al een hele tijd bezig met het afschaffen van ICE (& semi-ICE). Tegelijkertijd dus het in voege treden van de EV als verplichte keuze.
Ik zie het dus niet direct gebeuren dat men nu rechtsomkeer gaat maken omdat men mss een beetje extra tijd krijgt vooraleer de aftrekbaarheid van de semi-ICE wagens 0% aftrekbaar worden.

Voor de kleinere speler, de KMO met een beperkt aantal wagens, kan ik dat nog zien gebeuren. Zij zijn eventueel ook nog zover niet gevorderd in heel dat EV verhaal (& hadden er evt. ook gewoon geen goesting in).
Voor die bedrijven zal dat wss een leuke wijziging zijn om dat alles nog wat voor zich uit te schuiven. Zeker zo van die bedrijfjes waar men 5 wagens heeft of zoiets & men weigerachtig ingesteld is t.o.v. EV's (& evt. tot op heden zelfs weigerachtig stond t.o.v. PHEV) & waar de fiscale optimalisatie niet zo zeer de focus is.

Maar voor al de rest, I doubt it.
De toon is gezet. Of je 't nu graag hebt of niet. (En ja, ik heb het in feite ook niet graag.)

P.S.
En da's allemaal nog zonder het mobi-budget in acht te nemen. Om dat aan te bieden zal je toch nog altijd verplicht een EV moeten nemen.
Uiteraard, da's enkel relevant als je uw budget niet volledig op krijgt in peiler 1 & dus verder wil opnemen in peilers 2 & 3.

Heb ook de adaptieve "lucht" vering, en een zwevende "Franse" wagen is het niet, maar in comfort heb ik toch geen last met verkeersdrempels hoor.
Heb wel de 19" wielen gekozen omdat de 20" een veel te grote impact op rijbereik hadden, die 20" wielen zouden het rijgedrag ook nog weer net dat beetje "harder" maken.

Draaicirkel is inderdaad groot, maar toch niet dat ik al eens "shit, nu zit ik wat vast" heb moeten zeggen...
Ik heb toch al gevloekt met die draaicirkel. Niets onoverkomelijk, maar toch beetje ridicuul imo.

Ah yes, here we go again -> https://topgear.nl/autonieuws/naamstrategie-audi/

Ze hebben zich weer bedacht daar in Duitsland. 't Heeft nog lang geduurd eer men het vast had dat dit het enkel maar ingewikkelder maakte.
Aja, zo vele jaren de mensen 'gewoon gemaakt' aan wat een A[#] moet voorstellen ... om dan ineens alles om te gooien & met de nummers te foefelen zodat niemand nog wist wat wat was.

Al zeker als je de in gedachten houdt dat men uiteraard nog voor vele jaren, veel oudere modellen op de markt ging hebben. Zowel nieuw als 2e hands. Dus een A4/5/6 op 2e hands van enkele jaren oud is dan ineens een heel andere wagen dan een A4/5/6 van dit jaar.

Anyway ... 't wordt niet met terugwerkende kracht hersteld, duuuuuus ... jah ... ze zullen een paar generaties met die F-up moeten blijven zitten.

Wat gebeurt er eigenlijk als de nieuwe leasewagen geleverd wordt vooraleer het contract van de oude is uitgedaan?

De Polestar kan al geleverd worden in juni/juli maar mijn iX3 loopt pas af in september… is dat een paar maanden wachten of meteen inruilen?

Ah yes, here we go again -> https://topgear.nl/autonieuws/naamstrategie-audi/

Ze hebben zich weer bedacht daar in Duitsland. 't Heeft nog lang geduurd eer men het vast had dat dit het enkel maar ingewikkelder maakte.
Aja, zo vele jaren de mensen 'gewoon gemaakt' aan wat een A[#] moet voorstellen ... om dan ineens alles om te gooien & met de nummers te foefelen zodat niemand nog wist wat wat was.

Al zeker als je de in gedachten houdt dat men uiteraard nog voor vele jaren, veel oudere modellen op de markt ging hebben. Zowel nieuw als 2e hands. Dus een A4/5/6 op 2e hands van enkele jaren oud is dan ineens een heel andere wagen dan een A4/5/6 van dit jaar.

Anyway ... 't wordt niet met terugwerkende kracht hersteld, duuuuuus ... jah ... ze zullen een paar generaties met die F-up moeten blijven zitten.
Ken iemand die NET een nieuwe A5 station heeft...of A4? Of...uhm...ja...wtf Audi

Wat gebeurt er eigenlijk als de nieuwe leasewagen geleverd wordt vooraleer het contract van de oude is uitgedaan?

De Polestar kan al geleverd worden in juni/juli maar mijn iX3 loopt pas af in september… is dat een paar maanden wachten of meteen inruilen?
Bij de bestelling van mijn nieuwe wagen hebben ze specifiek aan de leasemaatschappij doorgegeven dat de gewenste leverdatum op de dag van afloop van het oude leasecontract ligt.

Wagen werd besteld eind april 2024, levertermijn ongeveer vier maanden, maar het ophalen van de wagen vindt dus effectief pas plaats bij het aflopen van het oude contract (in mijn geval over exact twee weken).

Meestal inderdaad wachten tot andere einde contract is, tenzij je over de voorziene kilometers bent.

Terug
Bovenaan