De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Twijfel nog tussen de Renault Scenic E Tech Long Range en de Volkswagen ID4 Pro Business al komt de Skoda Elroq nu ook wel piepen.

Iemand ervaring met eender welke van deze auto's ?
Of algemene bevindingen indien je wat kennis hebt van de auto's ?

Ik heb de Scenic en ID4 getest kort na elkaar en ik zou met voorsprong de ID4 kiezen. Rijervaring en interieur is toch wel beter bij de ID4 imo.

Ik zie het wat laat maar ik heb de Scenic intussen 7 maanden (18k km). Ik heb de Techno uitvoering met de standaard batterij maar verder wel full option.

Heel content van, rijgedrag echt top (zeker komende van een shitty bmw x1). Multimedia-systeem top notch. Audio ook echt goed (optie HK zeker nemen). Heel ruim achteraan ook, veel ruimer dan een ID4).

Ik heb bij de bestelling vorig jaar ook de ID4 getest. Snap oprecht niet dat je die wagen aangenamer rijden kunt vinden dan de Scenic. Dat besturingssyteem is ook VW-group brak. Lees gewoon wat reviews, de Scenic zal daar altijd beter uitkomen (did my research).

Looks zijn subjectief, maar die Scenic vind ik toch meer geslaagd dan de generische ID4.

Die blauwe accenten zoals tapijt zijn enkel in de Alpine uitvoering aanwezig trouwens.

Laatst bewerkt:
Ik zie het wat laat maar ik heb de Scenic intussen 7 maanden (18k km). Ik heb de Techno uitvoering met de standaard batterij maar verder wel full option.

Heel content van, rijgedrag echt top (zeker komende van een shitty bmw x1). Multimedia-systeem top notch. Audio ook echt goed (optie HK zeker nemen). Heel ruim achteraan ook, veel ruimer dan een ID4).

Ik heb bij de bestelling vorig jaar ook de ID4 getest. Snap oprecht niet dat je die wagen aangenamer rijden kunt vinden dan de Scenic. Dat besturingssyteem is ook VW-group brak. Lees gewoon wat reviews, de Scenic zal daar altijd beter uitkomen (did my research).

Looks zijn subjectief, maar die Scenic vind ik toch meer geslaagd dan de generische ID4.

Die blauwe accenten zoals tapijt zijn enkel in de Alpine uitvoering aanwezig trouwens.
Uiteindelijk met allebei gereden en snap ook de keuze voor VW niet, alles ziet er mooier en kwaliteitsvoller uit in de Scenic.

Ik heb de Long Range Techno uitvoering met de 22kw pack gezien ik geen laadpaal zal aanschaffen op dit moment. Wel nog wachten tot juni.

Enige belachelijke, het Winter Pack Comfort omvat niet een verwarmd stuur ... Dat stuur zit in het 'Assisted Driving Pack' Geen idee wie dat bedacht heeft of wat de strategie hier is.

Uiteindelijk met allebei gereden en snap ook de keuze voor VW niet, alles ziet er mooier en kwaliteitsvoller uit in de Scenic.

Ik heb de Long Range Techno uitvoering met de 22kw pack gezien ik geen laadpaal zal aanschaffen op dit moment. Wel nog wachten tot juni.

Enige belachelijke, het Winter Pack Comfort omvat niet een verwarmd stuur ... Dat stuur zit in het 'Assisted Driving Pack' Geen idee wie dat bedacht heeft of wat de strategie hier is.

Goeie keuze. Ik heb een laadpaal thuis en ga slechts keer of 2 per jaar verder als de Ardennen dus geen nood aan grotere batterij. Wel nog tip: gebruik de Kelec-app. Is third party maar werkt momenteel beter als de Renault-app imo.

Ik heb wel de facelift ID4 gereden dus misschien zijn er al zaken verbeterd.
Maar ik vind sowieso andere dingen belangrijk dan de meeste mensen dus alles wat ik zeg is subjectief. De Scenic heeft een minder aangenaam stuurgevoel met weinig feedback, de rest van de wagen mag perfect zijn maar dan ga ik er niet voor kiezen. Qua ruimte vond ik de ID4 hetzelfde als de Scenic.
Ik heb nu een Renault Megane Break die ik zelf heb gekozen en heel tevreden van ben dus de Scenic wou ik een kans geven maar de rijervaring is een pak minder aangenaam.
Mijn vrouw heeft ook met allemaal eens gereden en die zei hetzelfde (voor ik mijn mening gaf).

Wat kost dat nu eigenlijk op jullie loonbrief voor de tegenwoordig standaard bedrijfswagen, a la iX1, EQB, I4, Model Y, Enyak,.. ?

Wat ik heb soms toch mijn bedenkingen bij het bedrijfswagen systeem.
We hebben hier mensen die op een scheet van het bedrijf wonen (20 min), maar 3 dagen moeten komen (want 2 dagen telewerken) & met een EQB rijden, om een administratieve functie uit te voeren.

Wat kost dat nu eigenlijk op jullie loonbrief voor de tegenwoordig standaard bedrijfswagen, a la iX1, EQB, I4, Model Y, Enyak,.. ?

We hebben hier mensen die op een scheet van het bedrijf wonen (20 min), maar 3 dagen moeten komen (want 2 dagen telewerken) & met een EQB rijden, om een administratieve functie uit te voeren.
Enyaq. €185 in VAA, pakweg de helft daarvan werkelijke nettokost.

Edit: Maar inderdaad, is deel van verloning. Zonder auto of compensatie in loon neem ik geen job aan.

Laatst bewerkt:

Niet om de discussie te starten, maar da's gewoon deel van het overeengekomen loon. Hoever ze wonen is totaal niet relevant. Mijne Scenic is bvb 140 VAA.

Firmawagen: - € 500 bruto
EQB 250+ Business Line: €168,82 VAA

VAA is natuurlijk ook maar peanuts vergeleken bij de werkelijke kost van zo'n leasewagen aan de werkgever. Maar inderdaad in veel gevallen gewoon belastingsoptimalisatie in plaats van een noodzaak voor de job.

Niet om de discussie te starten, maar da's gewoon deel van het overeengekomen loon. Hoever ze wonen is totaal niet relevant. Mijne Scenic is bvb 140 VAA.

Nu nietmeer, vroeger wel. Dat was een component in de berekening (denk meer of minder dan 25km van het werk).

Firmawagen: - € 500 bruto
EQB 250+ Business Line: €168,82 VAA

Dus je hebt en inhouding op loon en VAA? Eigenlijk betaal je de leasekost voor een deel zelf dan. Het hangt natuurlijk af van het loon, maar dat zou wel eens wat impact op je pensioen ed kunnen hebben.

Wij kunnen nu opteren voor mobiliteitsbudget, wat dan ook in de hypotheek kan (990 euro/maand denk ik). Samen met uitgespaarde VAA dus een 1100 euro/maand.
Maar vroeger kreeg je 700 euro bruto -RSZ werkgever bij als je geen wagen wou.

Wij kunnen nu opteren voor mobiliteitsbudget, wat dan ook in de hypotheek kan (990 euro/maand denk ik). Samen met uitgespaarde VAA dus een 1100 euro/maand.
Maar vroeger kreeg je 700 euro bruto -RSZ werkgever bij als je geen wagen wou.
Was ik als werknemer jaren geleden ook aan het bekijken, enkel ambetant dat ik effectief die auto nodig had voor mijn werk en dus sowieso een auto moest aankopen.

Was ik als werknemer jaren geleden ook aan het bekijken, enkel ambetant dat ik effectief die auto nodig had voor mijn werk en dus sowieso een auto moest aankopen.

Ik heb een auto nodig om 2x per week op het werk te raken. Maar of dat nu de huidige iX3 is (wat ik gewoon en overpriced hok vind) of een euro 4 diesel maakt zoveel niet uit…

Maar ik ben heel hard aan het opteren voor federaal mobiliteitsbudget en dan een goedkopere lease (genre e-308 SW) nemen + overschot hypotheek bvb.

De wagen is al lang gewoon een fiscale optimalisatie van het loon geworden.

20 minuten met de wagen is ook wel al wat afstand eh. Ik heb collega's die hier een boogscheut van kantoor wonen & ook met een wagen rond bollen. De valt bij wijze van spreken uit z'n bed op de parking van 't kantoor.

Maar ondertussen heeft 't staat dat mobi-budget uitgevonden & zoals ik hier al meermaals aangehaald heb, die huisvestingsvergoeding (pijler 2) is nog ne schonere kado dan de wagen zelf.
Je krijgt het volledige budget netto, dus je kan er mee doen wat je wil. Koop je u een wagen, dan wordt die ook van u. Etc.

Maar, het systeem heeft grote problemen natuurlijk. 't Grootste daarvan is de beperking van toepasselijkheid. Je moet nl. genoeg schulden hebben (hypotheek/huur), wat mijn probleem is bv.
Alsook, als men u dan toch de baan opstuurt ben je redelijk gejost in dat scenario, want je betaald dan zelf uw verplaatsing naar die klant (die regelmatig veel verder zal liggen dan 't kantoor).

Dus je hebt en inhouding op loon en VAA? Eigenlijk betaal je de leasekost voor een deel zelf dan. Het hangt natuurlijk af van het loon, maar dat zou wel eens wat impact op je pensioen ed kunnen hebben.
Wij kunnen opteren voor bedrijfswagen of extra loon. Ik heb in het begin voor het extra loon gekozen. Maar vorig jaar dan toch beslist om over te schakelen. Dus nu dat ik een bedrijfswagen heb, moet je dat extra loon terug afgeven. Heeft inderdaad impact op je pensioen, 13e maand, vakantiegeld, groepsverzekering etc.

Elk extralegaal voordeel heeft een kost, en kan dus vertaald worden naar extra brutoloon.
Mobiliteitsbudget daarentegen bieden ze niet aan. Anders zou ik dat wel nemen :smile:

Wij kunnen opteren voor bedrijfswagen of extra loon. Ik heb in het begin voor het extra loon gekozen. Maar vorig jaar dan toch beslist om over te schakelen. Dus nu dat ik een bedrijfswagen heb, moet je dat extra loon terug afgeven. Heeft inderdaad impact op je pensioen, 13e maand, vakantiegeld, groepsverzekering etc.

Pensioen enkel als je daarmee onder (of verder onder) de RSZ grens geduwt wordt (met of zonder wagen zit ik er toch boven).
Op de rest heeft het inderdaad effect, maar niet in die mate dat je een bedrijfswagen weigert.

Mijn bonus in warranten nemen ipv cash heeft overigens datzelfde effect, maar ook niet op pensioen. Ik leef echter nu en of ik nu 10k meer of minder krijg bij pensioen zal het wss ook niet maken. Ik leef namelijk nu gegarandeerd, iets wat op mijn 67ste statistisch al een lagere kans heeft.

Ik heb een auto nodig om 2x per week op het werk te raken. Maar of dat nu de huidige iX3 is (wat ik gewoon en overpriced hok vind) of een euro 4 diesel maakt zoveel niet uit…

Maar ik ben heel hard aan het opteren voor federaal mobiliteitsbudget en dan een goedkopere lease (genre e-308 SW) nemen + overschot hypotheek bvb.
Op het werk raakte ik zelfs te voet, was toen maar een 2 km ver. Tijdens het werk dagen van +100km. Als je dat dan zelf moet gaan bekostigen kan je van een koude douche thuis komen.

En mijn exwerkgever was van het soort, ah jij kiest iets anders = alle verdere trajecten zijn vanaf nu voor u.

Terug
Bovenaan