De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Net vernomen dat we bij Cronos in CAT2 ook de Ioniq5 N-line kunnen nemen, een grote opluchting want ik vind dat echt een megazalige bak sinds de FL.

… nu nog hopen dat ik met mijn CAT3 een échte N kan pakken 🤞
Door een lieve weldoener hier op het forum ( 💙 ) te weten gekomen dat een N helemaal niet kan. Een dikke N-line met AWD, 322pk en heel wat opties moet wel lukken.

Nu nog zien of ik het over mijn hart krijg om na +12j BMW naar een Koreaan over te stappen. Of kies ik toch de i4...

Update in maart

Door een lieve weldoener hier op het forum ( 💙 ) te weten gekomen dat een N helemaal niet kan. Een dikke N-line met AWD, 322pk en heel wat opties moet wel lukken.

Nu nog zien of ik het over mijn hart krijg om na +12j BMW naar een Koreaan over te stappen. Of kies ik toch de i4...

Update in maart
Ik heb na 2 bmw's 3, een jaguar xe en een renault talisman ook overgestapt naar een koreaan in 2023 en stoorde me toch niet aan afwerking e.d. Natuurlijk zijn er verschillen maar op zich best fijne wagens. Ik spreek hier over de Kia niro en die staat denk ik op hetzlfde platform als ik goed ben, tenzij het enkel de ev6 is.
Los daarvan hebben we nu ook een Volvo EX30 en gaat die wss als enige overblijven aangezien ik graag naar het mobiliteitsbudget zou gaan. Het is voornamelijk omdat de Volvo de twin performance is anders zou ik over het algemeen toch de Kia hierboven kiezen qua gebruiksgemak.

Een i4 is wel een dijk van een wagen, niet vergelijkbaar met een X1 ofzo waar ik geen verschil zie met een Kia of Hyundai in totaalbeleving. Moest ik kunnen kiezen tussen een i4 of Ioniq zou het wel die eerste worden.

Update in maart

De Ioniq is wel de meer praktische optie als extra kofferruimte of beenruimte achteraan belangrijk zijn. Hogere vs. lagere zit is een kwestie van voorkeur. De i4 (toch de '40') wint dan weer een beetje op range dankzij een lager verbruik, al is de Ioniq beter in snelladen.

Zou het veel schelen in opties tussen beide? Geen idee van de leasingprijs van een Ioniq 5 tegenover een i4, de Ioniq zat niet in mijn eigen top-3.

De Ioniq is wel de meer praktische optie als extra kofferruimte of beenruimte achteraan belangrijk zijn. Hogere vs. lagere zit is een kwestie van voorkeur. De i4 (toch de '40') wint dan weer een beetje op range dankzij een lager verbruik, al is de Ioniq beter in snelladen.

Zou het veel schelen in opties tussen beide? Geen idee van de leasingprijs van een Ioniq 5 tegenover een i4, de Ioniq zat niet in mijn eigen top-3.
Een basis i4 35 is €908/maand en de Ioniq 5 Balance N-Line (uitvoering met bijna alle mogelijke opties) is €870/maand.

Een basis i4 35 is €908/maand en de Ioniq 5 Balance N-Line (uitvoering met bijna alle mogelijke opties) is €870/maand.

Hm, tussen een i4 '35' zonder extra opties en een Ioniq met veel opties zou ik ook voor de Ioniq kiezen, of een ander alternatief waarbij meer opties mogelijk zijn :)

Het is niet zo erg als de vroegere kale BMW / Audi / ... uitvoeringen waarbij je nog nét een motor en wielen kreeg omdat ze die niet konden weglaten (2 keer zo'n echt kaal model tijdelijk gebruikt als poolwagen en dat was geen cadeau), maar ik zou toch teveel comfort opties missen.

En een kale i4 is tegenwoordig allesbehalve kaal.
Standaard Sensatec(valsleder) zetels, verwarmde zetels, achteruitrijcamera en sensoren rondom, automatische clima, etc
Wat moet je meer hebben?

Standaard luchtvering achteraan.
Heb er dit weekend eens mee gereden en een paar vluchtheuvels genomen en dat viel zwaar tegen, en voorzichtig dan nog wel - iets waar ik op let, niet dat ik hem ooit zou kunnen nemen want te duur - bij woon/werkverkeer heb ik 16 verkeersdrempels te nemen. Ook de draaicirkel is de naam van een deftige ontwikkelaar van een wagen onwaardig. Wel heel mooie wagen. stil, sturen, afwerking ..

Is de wagen van een goede vriend en nu paste het eens om toerke te doen - wel leuk rijden.

Geen idee, ik heb de optionele adaptieve luchtvering gekozen.
In comfort is dat een goed compromis. In sport is het een veel te harde plank en onhandig op Belgische wegen.

Heb er dit weekend eens mee gereden en een paar vluchtheuvels genomen en dat viel zwaar tegen, en voorzichtig dan nog wel - iets waar ik op let, niet dat ik hem ooit zou kunnen nemen want te duur - bij woon/werkverkeer heb ik 16 verkeersdrempels te nemen. Ook de draaicirkel is de naam van een deftige ontwikkelaar van een wagen onwaardig. Wel heel mooie wagen. stil, sturen, afwerking ..

Is de wagen van een goede vriend en nu paste het eens om toerke te doen - wel leuk rijden.
Heb ook de adaptieve "lucht" vering, en een zwevende "Franse" wagen is het niet, maar in comfort heb ik toch geen last met verkeersdrempels hoor.
Heb wel de 19" wielen gekozen omdat de 20" een veel te grote impact op rijbereik hadden, die 20" wielen zouden het rijgedrag ook nog weer net dat beetje "harder" maken.

Draaicirkel is inderdaad groot, maar toch niet dat ik al eens "shit, nu zit ik wat vast" heb moeten zeggen...

Ach, rij eens met een model 3 van voor 2024. Die rijdt bijna als een kart, niet dat ik dat heel erg vind want hij rijdt wel strak.
Toen ik de i5 heb test gereden, zat ik precies op een vliegend tapijt. Volgens mij speelt het referentiekader een grote rol.

Draaicirkel is inderdaad groot, maar toch niet dat ik al eens "shit, nu zit ik wat vast" heb moeten zeggen...

Vond dat met de iX3 icm de lange/hoge snuit in het begin wel lastig. Mijn grotere Arteon had bvb een draaicirkel die een stuk kleiner was.
Maar alles went natuurlijk, maar voor een relatief kleine auto heeft de iX3 een belachelijk grote draaicirkel.

En een kale i4 is tegenwoordig allesbehalve kaal.
Standaard Sensatec(valsleder) zetels, verwarmde zetels, achteruitrijcamera en sensoren rondom, automatische clima, etc
Wat moet je meer hebben?

Bv. die verwarmde zetels zaten er niet standaard op toen ik de mijne bestelde, hebben ze intussen aangepast.
En idd, een basic i4 is niet meer kaal zoals ik zei maar ik ben toch blij met betere audio, adaptieve cruise control en dergelijke. Geen levensnoodzakelijke dingen maar wel comfort.

Ik dacht dat mijn Polestar 2 de grootste draaicirkel ooit had. Blijkbaar is die van de i4 nog 1m groter :eek:
'tis iets ambetant maar daar laat je de wagen niet voor staan natuurlijk.

Bv. die verwarmde zetels zaten er niet standaard op toen ik de mijne bestelde, hebben ze intussen aangepast.
En idd, een basic i4 is niet meer kaal zoals ik zei maar ik ben toch blij met betere audio, adaptieve cruise control en dergelijke. Geen levensnoodzakelijke dingen maar wel comfort.
Ik zou eens moeten gaan checken wat tegenwoordig 'standaard' is. Maar mijn audio upgrade zou ik écht wel serieus missen.
'k Heb nu een hele waslijst aan opties op de 5 zitten, dus er is veel dat ik zou missen. Maar dat dus het snelst & het meest.

Ik zou eens moeten gaan checken wat tegenwoordig 'standaard' is. Maar mijn audio upgrade zou ik écht wel serieus missen.
'k Heb nu een hele waslijst aan opties op de 5 zitten, dus er is veel dat ik zou missen. Maar dat dus het snelst & het meest.
Zal er toch vanaf hangen, in de iX3 is die audio upgrade echt niks waard imo.

Zal er toch vanaf hangen, in de iX3 is die audio upgrade echt niks waard imo.
Geen ervaring met de X3. En true enough, overheen de jaren blijkt dat men ons met het HK systeem almaar minder speakers/wattage geeft voor de prijs.
Ik weet nog goed als ik van de 3 naar de 5 ging dat ik het effectief merkte dat ik meer % max volume nodig had om hetzelfde volume te bereiken.
Idem van de vorige 5 naar de huidige 5 (dus LCI).
So yeah, tot daar aan toe.

Maar tegelijkertijd zou 'k het totaal niet willen missen, want 'den default' is gewoon nog een grote stap lager.

Anderzijds, in mijnen 3 reeks, zovééééle jaren geleden was dat systeem dan ook iets van een 1500 EUR of zoiets.
In de huidige 5 reeks merk ik zelfs dat het gewoon 'mee' in 't M Pack Pro zit, maar zelfs apart ' maar' een opleg van 550 EUR meer is.
Heck, zelfs het B&W systeem kost 'maar' 1275 EUR meer om toe te voegen. Dat was vroeger over 't algemeen duizenden euros.

Gisteren bij BMW geweest voor 'n onderhoud te schedulen & eens in de nieuwe i5 gekropen. En euuuuh ... jah. Da's dus een veel 'kaler' dashboard eh. Niet TESLA kaal, but still.

En dunno of het nu aan mij lag, maar 'k heb 't gevoel dat de zetels gewoon minder 'laag' geraakten. In m'n huidige wagen heb ik een heel hand aan hoofdruimte op overschot. In de nieuwe i5 daarentegen zat ik zo goed als tegen 't dak. Gugh. Voelde wat ambetant, zeker voor geen kleine wagen te zijn.

't Was er wel eentje met schuifdak dacht 'k, wat altijd wel een beetje hoofdruimte afsnoept, but damn.
'k Zou er eens effectief moeten mee gaan bollen om echt een gedacht te krijgen, maar dat is pas voor binnen een paar jaar. 'k Zit nog 3 jaar goed met de mijne. Tegen dan is er mss alweer een LCI. En wie weet of ik met de nieuwe regels nog een 5 ga kunnen krijgen.

Anyway, hoe ge 't ook draait of keert 'k heb nog steeds liever de mijne dan de nieuwe.

Die hogere zit is gewoon te verklaren door het batterijpakket dat in de bodem van de wagen zit. Het is dus niet alleen een gevoel, je zit effectief hoger (hangbuikzwijneffect dat je ook duidelijk ziet bij de A6 bijvoorbeeld).

Terug
Bovenaan