De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
De Skoda Enyaq kan je momenteel niet meer bestellen omdat de facelift er aan komt. Hij krijgt de neus van de Elroq wat wel beter is imo dan die grill met al die leds (bij specifieke pack die ik zou nemen).
De testrit met de Enyaq was wel ok, rijdt wel cava. Minpunten waren de remmen (minder direct, serieus stampen tegen dat er iets gebeurt), dood moment in het stuur bij 0°, het scherm reageert niet echt snel en resolutie is gene vetten maar ik vermoed dat dit bij de facelift beter zal zijn.
Volgende weken nog een testrit gepland met de rest.

Bij een bezoek een Volkswagen stond er daar een ID7 Tourer, jammer dat dit model niet tussen de keuzes staat want ben toch meer een break persoon en zou perfect binnen budget passen.

120kw snelladen in theorie, in praktijk raak je er waarschijnlijk niet (al hebben ze nu wel de voorverwarming van de batterij, wat ervoor niet het geval was).

Zet dat af tegen Tesla, polestar, hyundai, kia,..en dan schiet die toch enorm tekort?

Daarnaast is de software toch ook niet om over naar huis te schrijven.

Nogmaals, hele goede auto. Ruim, deftig interieur, aangenaam rijgedrag etc. Maar puur elektrisch is het gewoon een minder goeie auto 🤷‍♂️
Het is 135kw en zelfs met die beperking doet de nieuwe id4 de 1000km challenge even snel als een BMW i4 m50, Polestar 2 LR, facelift Ioniq 5, 5 min trager dan de facelift EV6, … Dus nee, ik begrijp op dat vlak de commentaar niet (meer).

Het is 135kw en zelfs met die beperking doet de nieuwe id4 de 1000km challenge even snel als een BMW i4 m50, Polestar 2 LR, facelift Ioniq 5, 5 min trager dan de facelift EV6, … Dus nee, ik begrijp op dat vlak de commentaar niet (meer).
Is het niet 175kw sinds de vernieuwde versie?
Voor de Q4 alvast wel, met vrij stabiele laadcurve.

ID.4 heeft een lage snellaadpiek maar houdt zijn snelheid behoorlijk constant tijdens het snelladen; bij een i4, Polestar 2,... start je bij lage SoC met een veel hogere laadsnelheid maar die neemt bij hogere SoC serieus af, zodat je gemiddeld over 10-80% laden bijna gelijk uitkomt met een ID.4

Toch voor de ID.4 Pro. De Pure is echt een slak als het op snelladen aankomt :p

Ivm dat terugbetalen van het thuisladen.
Op reddit zitten ze te zeggen dat de kwartaalprijs lager ligt dan u werkelijk betaalde prijs.
En dat het dus verlieslatend is om thuis te laden.

Klopt dat?

Her is niet eenvoudig te beantwoorden en hangt af van de thuissituatie, je energiecontract en hoe en wanneer je laadt.

Het CREG-tarief is een gemiddelde kost voor een situatie.

Het tarief is wel vertraagd met 3 maanden. Stijgingen van de energieprijs worden trager doorgerekend en is in je nadeel, maar dalingen zijn ook vertraagd en in je voordeel.

Laad je vaak met energie van je zonnepanelen en heb je een competitief energietarief, dan zal je wellicht geen verlies maken.

Ivm dat terugbetalen van het thuisladen.
Op reddit zitten ze te zeggen dat de kwartaalprijs lager ligt dan u werkelijk betaalde prijs.
En dat het dus verlieslatend is om thuis te laden.

Klopt dat?
Het is imo een slecht systeem omdat het met 3 maand vertraging komt. De VREG tarieven zijn meer up to date. Jammer dat die niet mogen gebruikt worden.

Op reddit haalde ze aan dat het gemiddelde ook sociaal tarief bevatten en hierdoor laag uitvalt.

Ik zou zelf meestal van 17-18u in de lader hangen tot 07-08 smorgens

Ik heb zonnepanelen liggen, maar in de winter gaat dat dus niet veel doen.

De Skoda Enyaq kan je momenteel niet meer bestellen omdat de facelift er aan komt. Hij krijgt de neus van de Elroq wat wel beter is imo dan die grill met al die leds (bij specifieke pack die ik zou nemen).
Ik heb er nochtans vorige week nog eentje besteld, full option trouwens.

Passiewagens zaten er trouwens ook niet in mijn keuzepakket, ik heb dan ook gewoon voor de wagen met het grootste rijbereik en meeste opties inclusief gekozen, laat maar zeggen de meest rationele keuze dan.

Ik heb nog maar sinds kort een EV en vandaag voor de eerst keer snel geladen. €35 om van 27-29% naar ongeveer 84% te gaan. Ik heb geen benul van prijzen/laadvermogens/etc maar dit is toch extreem duur? Ik dacht dat elektrisch rijden goedkoper is? Het werk betaalt maar dan nog.

Ik heb nog maar sinds kort een EV en vandaag voor de eerst keer snel geladen. €35 om van 27-29% naar ongeveer 84% te gaan. Ik heb geen benul van prijzen/laadvermogens/etc maar dit is toch extreem duur? Ik dacht dat elektrisch rijden goedkoper is? Het werk betaalt maar dan nog.
Dat hangt een beetje van de aanbieder af.. sommige zijn 80cent per kilowatt bv.. sommige 35cent

Snelladers zijn over het algemeen duur: reken bij de meeste maar op €0,70 - 0,90 per kWh met nog wat uitschieters in beide richtingen (dus ook nóg duurdere).
Publiek laden aan een tragere lader gaat al eerder richting €0,45 - 0,50 per kWh. Thuis laden ongeveer €0,30 zonder rekening te houden met zonnepanelen.
Op het werk laden zal meestal goedkoper uitvallen omdat commerciële contracten goedkoper zijn dan particuliere.

TLDR: snelladen is duur, publiek laden is per km vergelijkbaar met een benzine/diesel; pas als je kan thuisladen of op het werk wordt een EV duidelijk goedkoper

Snelladers zijn over het algemeen duur: reken bij de meeste maar op €0,70 - 0,90 per kWh met nog wat uitschieters in beide richtingen (dus ook nóg duurdere).
Welke zijn duurder dan 70 cent? Fastned is een veel voorkomende langs grote wegen/snelwegen en die kost 69 cent zonder korting.

Ik heb er nochtans vorige week nog eentje besteld, full option trouwens.

Passiewagens zaten er trouwens ook niet in mijn keuzepakket, ik heb dan ook gewoon voor de wagen met het grootste rijbereik en meeste opties inclusief gekozen, laat maar zeggen de meest rationele keuze dan.
Klopt, vorige week zaterdag heb ik ook nog een offerte meegekregen. Toen ik gisteren de testwagen ging terugbrengen zei de verkoper dat de Enyaq niet meer te bestellen is voor enkele weken doordat de facelift er aan komt. Op de leaseplan configurator kan ik hem ook niet meer selecteren sinds gisteren.

Wel heel tevreden van de Skoda garage, goed ontvangen geweest en direct een testrit aangeboden voor een volledige dag terwijl dat bij Volkswagen en Kia niet kan. Bij de Hyundai garage stond er zelfs geen Ioniq 5 om te testen.

Wel heel tevreden van de Skoda garage, goed ontvangen geweest en direct een testrit aangeboden voor een volledige dag terwijl dat bij Volkswagen en Kia niet kan. Bij de Hyundai garage stond er zelfs geen Ioniq 5 om te testen.
Dat is ook wel garage afhankelijk. Ik heb al 2x testrit gedaan met Skoda en dat was telkens max een uur, waarvan er in dat uur nog administratie zat. Dus in realiteit minder.

Is het niet 175kw sinds de vernieuwde versie?
Voor de Q4 alvast wel, met vrij stabiele laadcurve.
175 idd, te snel gezocht en uitgekomen op de oude cijfers.

Piek zegt ook niet zo gigantisch veel, vandaar dat ik bvb graag kijk naar wat een wagen deed op die 1000km challenge.

Welke zijn duurder dan 70 cent? Fastned is een veel voorkomende langs grote wegen/snelwegen en die kost 69 cent zonder korting.

Ik zou eens op de merken moeten letten, zijn vooral snelladers die bij tankstations langs autostrades gezet zijn maar op het eerste zicht niet zelf van Total / Shell / ... zijn.
Uitschieter tot nu toe bij ons op het werk was iemand die in zijn buurt een snellader van Boost heeft staan van €0,91 of €0,95/kWh (wel €0,66 als je een laadpas van Boost zelf zou hebben)

Fastned is inderdaad 1 van de betere voorbeelden, ook qua infrastructuur vind ik. Enige nadeel is dat ze meestal op een plaats zonder "services" liggen (geen toilet, eetgelegenheid, winkel)

Wat is de grootte van uw accupakket ?
80kwh ? Dan zou je 44,8 kwh hebben opgeladen. Al is er nog wat oplaadverlies.
Als je dat dan omzet naar hetgeen je betaald hebt dan kom je uit op : 0,78125€/kwh.

Is wat aan de dure kant. Ik heb met de freshmile kaart, als ik de berekening maak volgens de formule getoond bij de freshmile app.

0.35 per kwh voor het opladen bij een colruyt aan 10.7kw per uur.
0.4€ per kwh voor het opladen bij een snellaadpaal in mijn geburen.

Als ik echter een kia charge easy kaart gebruik dan zit ik daar aan 0,78€ per kwh.

Kortom afhankelijk van de kaart kan dat goedkoper of duurder zijn. Waardoor het meevalt of tegenvalt. Net zoals al is gezegd geweest dat thuisladen ook wat goedkoper is.

175 idd, te snel gezocht en uitgekomen op de oude cijfers.

Piek zegt ook niet zo gigantisch veel, vandaar dat ik bvb graag kijk naar wat een wagen deed op die 1000km challenge.
Die 1000km challenge is dan ook weer enkel relevant voor als je op reis gaat.
Als je bv 500km gaat doen op een dag, dan kan je het grootste deel al doen met je initiële batterij en hoef je maar een klein stukje bij te laden.
En in dat geval heb je veel aan je piek.
Bv ik heb heel veel voordeel aan de 250kW piek die Tesla kan halen, omdat ik regelmatig wel eens van 5% tot 20% laad omdat ik zo net niet toekom.
Dat de Tesla eigenlijk niet zo goed is van 5% tot 80% als sommige andere merken, is dan weer van minder belang. Ik heb het nog maar 1x moeten doen in al die tijd.

Terug
Bovenaan