De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Nu, op zich wel een slechte regeling dat het VAA jaar na jaar wijzigt. Bijna alle lease auto's hebben contracten voor 4 of 5 jaar, waardoor je nu eenmaal niks anders kan doen dan extra betalen. Mijn BMW 5 diesel, lease met looptijd 5 jaar of 150.000km, loopt nog tot halverwege 2025. Dus zal mij waarschijnlijk wel een extra duit kosten.

Recent nog aan de werkgever gevraagd om reeds vroeger voor een volledige elektrische wagen te gaan gezien de hoge VAA, maar antwoord is steeds dat je het contract moet uitdoen (wat uiteraard begrijpelijk is).

Nu, op zich wel een slechte regeling dat het VAA jaar na jaar wijzigt. Bijna alle lease auto's hebben contracten voor 4 of 5 jaar, waardoor je nu eenmaal niks anders kan doen dan extra betalen. Mijn BMW 5 diesel, lease met looptijd 5 jaar of 150.000km, loopt nog tot halverwege 2025. Dus zal mij waarschijnlijk wel een extra duit kosten.

Recent nog aan de werkgever gevraagd om reeds vroeger voor een volledige elektrische wagen te gaan gezien de hoge VAA, maar antwoord is steeds dat je het contract moet uitdoen (wat uiteraard begrijpelijk is).
Per jaar wordt er 6% in mindering gebracht op de catalogus waarde, dus dat compenseert wel voor een groot deel. Het netto VAA het zal nu eerder stabiel blijven dan zakken vermoed ik.

Bij ons kan je ook nog steeds brandstof auto's bestellen... En er zijn nog steeds collega's die dat doen zonder zich goed bewust te zijn van de gevolgen vermoed ik. Erger nog, er rijdt nog niemand met een EV van het personeel. Buiten 2 zelfstandigen en ikzelf. Maar de regeltjes zijn al langer dan vandaag gekend. De bewuste bedrijven zijn al 4-5 jaar geleden gestart met elektrificatie waardoor er nu nog amper brandstof wagens rondrijden.

Bij ons kan je ook nog steeds brandstof auto's bestellen... En er zijn nog steeds collega's die dat doen zonder zich goed bewust te zijn van de gevolgen vermoed ik. Erger nog, er rijdt nog niemand met een EV van het personeel. Buiten 2 zelfstandigen en ikzelf. Maar de regeltjes zijn al langer dan vandaag gekend. De bewuste bedrijven zijn al 4-5 jaar geleden gestart met elektrificatie waardoor er nu nog amper brandstof wagens rondrijden.

1 van onze klanten, en het is echt geen klein bedrijfje, gaven de werknemers 2 jaar geleden nog steeds enkel de keuze om dieselwagens te nemen. EV's mochten niet. Hopelijk hebben ze dat beleid ondertussen al veranderd.

1 van onze klanten, en het is echt geen klein bedrijfje, gaven de werknemers 2 jaar geleden nog steeds enkel de keuze om dieselwagens te nemen. EV's mochten niet. Hopelijk hebben ze dat beleid ondertussen al veranderd.
De laatste werknemer met bedrijfswagen is hier vorig jaar in september gestart geloof ik. Die heeft een brandstof wagen gekozen...
Ik snap enerzijds niet dat ze dit nog toelaten van het bedrijf uit wetende wat voor extra kosten dit met zich meebrengt de komende jaren en ook niet van uit het standpunt van de werknemer die meer VAA gaat betalen.
Maar goed heel het bedrijfswagen gebeuren is hier niet echt (goed) geregeld. Heb de mijne vorig jaar met plezier ingediend en mobiliteitsbudget genomen om van die zever vanaf te zijn.
Bij ons is het al drie jaar enkel EV. Ook hybrides zijn er al jaren uit
Hopelijk ben je binnenkort ook aan de beurt!

De laatste werknemer met bedrijfswagen is hier vorig jaar in september gestart geloof ik. Die heeft een brandstof wagen gekozen...
Ik snap enerzijds niet dat ze dit nog toelaten van het bedrijf uit wetende wat voor extra kosten dit met zich meebrengt de komende jaren en ook niet van uit het standpunt van de werknemer die meer VAA gaat betalen.
Maar goed heel het bedrijfswagen gebeuren is hier niet echt (goed) geregeld. Heb de mijne vorig jaar met plezier ingediend en mobiliteitsbudget genomen om van die zever vanaf te zijn.

Hopelijk ben je binnenkort ook aan de beurt!
Moest het van mij afhangen, ik zou wss gewoon blijven bij mijn PHEV voor de volgende. Ja, de VAA zou daar iets hoger op zijn, maar niet echt zo dramatisch wegens de beperking van de CO2 waarde die van kracht was om überhaupt een PHEV te mogen zijn (fiscaal gezien).

Die paar tientallen CO2 zou ik er gerust bij nemen om het gedoe met de EV's te vermijden.

ICE daarentegen, no tnx. Daar gaat het idd niet meer over 30 CO meer natuurlijk. Als je dan een wagen van 60/70K zou inschrijven, met een CO van pakweg 130 ... euuuuh ... dat zal pijnlijk worden.
--------
Nuja, de meeste bedrijven denken niet aan wat het de WN zal kosten in belastingen hoor. De meesten denken aan hun eigen kostenplaatje.
En net daar verbaasd het mij dan dat nog (zovele?) WG's het niet vast hebben dat die ICE wagens binnen de kortste keren nog 0% aftrekbaar zullen zijn.

Nuja, gekocht 2/3 jaar geleden is natuurlijk anders dan gekocht vandaag. 't Is pas vanaf volgend jaar dat de minimale aftrekbaarheid afgeschaft wordt (& elk jaar 25% daling in max aftrekpercentage) dus zij hadden nog 2/3 jaar vooraleer de zwaarste hamers (mogelijks) zouden vallen op bestaande contract wagens. Met 2028 als automatisch 0% voor bestaande wagens. Dus met contracten van een goei 4j, whatever.
En 't is pas vanaf 'bestelling in 2026' dat elke ICE/PHEV automatisch 0% aftrekbaar zal zijn.

Bij gevolg, bij ons zijn ze ook al een hele poos bezig om ICE/PHEV te verbieden (nieuwe bestellingen). Alles richting volledig EV wagenpark.
Ik heb gelukkig nog enkele jaren vooraleer ik er mee opgescheept dien te worden, maar binnen dit en een jaar of 3 ga ik er niet rond geraken.

Laatst bewerkt:
Wat zouden jullie nemen:
  • Hyundai Ioniq 5 84kWh Balance N-Line
  • Kia EV6 84kWh Business Plus (GT-line vind ik het interieur met die witte accenten niet mooi)
  • Skoda Enyaq 85 Sportline
  • Volkswagen ID4 77kWh GTX 4Motion Business Premium
Ik kan bij allemaal de AWD nemen maar weet niet of dit interessant is (range), bij de ID4 GTX heb je alleen AWD.

Wat zouden jullie nemen:
  • Kia EV6 84kWh Business Plus (GT-line vind ik het interieur met die witte accenten niet mooi)
Ik kan bij allemaal de AWD nemen maar weet niet of dit interessant is (range), bij de ID4 GTX heb je alleen AWD.
Ik zou voor de Skoda op 1e plaats gaan en de Ioniq 5 op tweede plaats. Maar dat is persoonlijk. Ik denk dat de EV6 eigenlijk de beste auto is, maar ik vind die ook het minst mooi.

Wat zouden jullie nemen:
Enyaq van die lijst. EV6 objectief waarschijnlijk de beste keuze maar ben geen fan van de looks 😝.

Enyaq in Sportline variant is echt wel een knappe wagen. Ik rij er zelf met zo eentje al bijna 3 jaar en ik ben daar nog massa's tevreden van.

Enyaq in Sportline variant is echt wel een knappe wagen. Ik rij er zelf met zo eentje al bijna 3 jaar en ik ben daar nog massa's tevreden van.
Het zijn mooie wagens (net als de Q4), maar technisch gezien lopen die echt mijlenver achter wat betreft elektrisch rijden..
Softwarematig inferieur & de laadsnelheid is ook niet om over naar huis te schrijven.
Je merkt aan alles daar dat het gewone auto's zijn waar ze een batterij ingestoken hebben ipv van de grond af ontworpen ev in het achterhoofd. Maar dus wel goed qua afwerking (in tegenstelling tot de id4, die vind ik echt heel erg cheap aanvoelen)

Het zijn mooie wagens (net als de Q4), maar technisch gezien lopen die echt mijlenver achter wat betreft elektrisch rijden..
Softwarematig inferieur & de laadsnelheid is ook niet om over naar huis te schrijven.
Je merkt aan alles daar dat het gewone auto's zijn waar ze een batterij ingestoken hebben ipv van de grond af ontworpen ev in het achterhoofd. Maar dus wel goed qua afwerking (in tegenstelling tot de id4, die vind ik echt heel erg cheap aanvoelen)
Smaken verschillen. Ik vind veel van die EV's er niet uitzien eerlijk gezegd. Verder kan ik zeker niet klagen over die wagen: comfortabele zetels, rijdt goed, ideaal geschikt voor ons gezin met kinderen, etc. Ik heb eigenlijk al veel plezier aan die wagen beleefd.

Laadsnelheid valt zeker iets van te zeggen als dat belangrijk is, maar ik hang zo goed als nooit aan een snellader. Voor mij persoonlijk dan ook geen relevant punt.

Toen ik mocht kiezen was het ook nog maar het begin van het EV tijdperk, er was toen nog maar amper keuze op de markt. Ik had de allereerste geleverde Sportline versie bij ons in de garage 😝

Als we over de nieuwe versie spreken, die met 286pk, dan klopt dat toch gewoon niet meer?

Wat zouden jullie nemen:
Enyac is de wagen met de ruimste range in reële omstandigheden (volgens EV database). Is niet superknap, maar de andere 3 vind ik gewoon lelijk.
Als range belangrijk is stick to RWD.

Als we over de nieuwe versie spreken, die met 286pk, dan klopt dat toch gewoon niet meer?
120kw snelladen in theorie, in praktijk raak je er waarschijnlijk niet (al hebben ze nu wel de voorverwarming van de batterij, wat ervoor niet het geval was).

Zet dat af tegen Tesla, polestar, hyundai, kia,..en dan schiet die toch enorm tekort?

Daarnaast is de software toch ook niet om over naar huis te schrijven.

Nogmaals, hele goede auto. Ruim, deftig interieur, aangenaam rijgedrag etc. Maar puur elektrisch is het gewoon een minder goeie auto 🤷‍♂️

Je merkt aan alles daar dat het gewone auto's zijn waar ze een batterij ingestoken hebben ipv van de grond af ontworpen ev in het achterhoofd.
Alle auto's die je daar aanhaalt in u post staan op het MEB platform hetgeen ontworpen is voor de elektrische auto's van de VW groep.
Volgende wagens zitten op dat platform:
Q4, Q5, Cupra Tavascan, Volkswagen ID3,4,5,6 & 7 & de ID Buzz.
Skoda Enyaq & Elroq
Als kers op de taart ook nog de Ford Explorer en Capri want het platform is samen ontwikkelt met Ford.
Ongeveer 7% van alle verkochte auto's wereldwijd staan op dat platform.

Heel dat platform is ontwikkelt met elektrische voertuigen indachtig en de beperking van het aantal micro processoren nodig.
Je kan perfect een auto lelijk vinden of gewoon niet goed maar daarom hoef je ook geen onwaarheden te schrijven.

On another note:

B. Uitzondering​

13. Om de vergroening van het wagenpark te ondersteunen, wordt voor het thuis opladen een afwijking op het voorgaande basisprincipe toegestaan, maar dit onder bepaalde voorwaarden die moeten toelaten eventuele misbruiken uit te sluiten.

1. Voorwaarden​

14. In dat verband heeft de minister in het kader van de parlementaire vraag nr. 472, gesteld op 01.06.2021 door volksvertegenwoordiger Joris Vandenbroucke, het volgende geantwoord.

Wanneer een werkgever:

- naast een elektrische bedrijfswagen eveneens een home charger of een elektrische laadpaal ter beschikking stelt van zijn werknemer;

- die over een specifiek communicatiesysteem beschikt dat aan de werkgever communiceert hoeveel elektriciteit er wordt verbruikt;

- en de van toepassing zijnde car policy bovendien voorziet in de terugbetaling van de met de home charger 'getankte' elektriciteit;

dan aanvaardt mijn administratie dat de terbeschikkingstelling van de elektrische bedrijfswagen met laadpaal en de terugbetaling door de werkgever van de met die laadpaal getankte elektriciteit fiscaal op dezelfde wijze wordt behandeld als de terbeschikkingstelling van een bedrijfswagen met bijhorende tankkaart.

Er zal in dat geval slechts één voordeel van alle aard worden belast, namelijk het forfaitair geraamde voordeel van alle aard dat van toepassing is voor de elektrische bedrijfswagen. De terugbetaling van de elektriciteit doet in die omstandigheden geen bijkomend belastbaar voordeel ontstaan, voor zover uiteraard die terugbetaling uitsluitend betrekking heeft op de elektriciteit getankt voor de ter beschikking gestelde elektrische bedrijfswagen.

De terugbetaling door de werkgever moet gebeuren op basis van de werkelijke elektriciteitskosten van de werknemer. Hiervoor zijn alle bewijsmiddelen van het gemeen recht, met uitzondering van de eed, toegestaan (8).

4. Terugbetaling op basis van werkelijke elektriciteitskosten​

22. De terugbetaling door de werkgever moet gebeuren op basis van de werkelijke elektriciteitskosten van de werknemer, die moeten bewezen worden. Hiervoor zijn alle bewijsmiddelen van het gemeen recht, met uitzondering van de eed, toegestaan.

23. Een exacte berekening van die werkelijke elektriciteitskosten ligt echter niet altijd voor de hand. Er zijn immers heel wat paramaters (12) waarmee rekening moet worden gehouden om de werkelijke elektriciteitskosten per werknemer en per oplaadbeurt te kunnen berekenen. Dit kan leiden tot een belangrijke administratieve last voor zowel de werknemer als de werkgever.

(12) Dag- en nachttarief, vast, variabel of dynamisch energiecontract, contractwijziging(en) doorheen het jaar, elektriciteit via zonnepanelen, thuisbatterij, capaciteitstarief.

24. Om hieraan tegemoet te komen, wordt aanvaard dat voor het berekenen van de werkelijke elektriciteitskosten gebruik mag worden gemaakt van een vast bedrag per kWh, maar enkel en alleen op voorwaarde dat dit vast bedrag per kWh niet meer bedraagt dan het hierna vermelde CREG-tarief.

25. Dit impliceert uiteraard wel nog dat de werkgever het exacte elektriciteitsverbruik voor het thuis opladen van de bedrijfswagen per werknemer moet kennen.

a. CREG-tarief​

26. Het maximaal vast bedrag per kWh wordt voor elk betrokken kwartaal bepaald per gewest aan de hand van de woonplaats van de werknemer (13). Dit betekent dat er in een kalenderjaar per gewest slechts 4 keer een maximaal vast bedrag per kWh wordt bepaald. Dit bedrag wordt als volgt vastgesteld.

(13) Zie nr. 29 hierna.

27. Eerst wordt het vast bedrag per kWh voor een betrokken maand vastgelegd aan de hand van de gemiddelde commerciële elektriciteitsprijs all-in (14) op de kleinhandelsmarkt voor residentiële klanten met een huishouden met digitale teller, een elektrisch voertuig, een verbruik van 8.000 kWh/jaar en gemiddelde maandpiek van 7,36 kW, zoals door de CREG gepubliceerd in haar boordtabel op haar website voor die betreffende maand.
etc...

Als ik het goed versta verandert er niets, alleen is het nu ook effectief vastgelegd dat als je VAA op u wagen betaalt er voor u vergoeding van de elektriciteit geen nieuw voordeel bestaat. Ie, je kan maar één keer belast worden.

Wel heel bizar dan in die passage gesproken wordt over reële kosten maar dat er niet gerept wordt over zonnepanelen.

On another note:

etc...

Als ik het goed versta verandert er niets, alleen is het nu ook effectief vastgelegd dat als je VAA op u wagen betaalt er voor u vergoeding van de elektriciteit geen nieuw voordeel bestaat. Ie, je kan maar één keer belast worden.

Wel heel bizar dan in die passage gesproken wordt over reële kosten maar dat er niet gerept wordt over zonnepanelen.
Vergeet niet: Zonnepanelen leggen is ook niet gratis. Dat is ook een investering die moet renderen.

Alle auto's die je daar aanhaalt in u post staan op het MEB platform hetgeen ontworpen is voor de elektrische auto's van de VW groep.
Volgende wagens zitten op dat platform:
Q4, Q5, Cupra Tavascan, Volkswagen ID3,4,5,6 & 7 & de ID Buzz.
Skoda Enyaq & Elroq

Q5 zou ik hier toch niet opnoemen. Het klopt dat er in China een Q5 rondrijdt op dat platform, maar de Q5 die wij kennen is een hele andere.

Terug
Bovenaan