De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Vergeet niet: Zonnepanelen leggen is ook niet gratis. Dat is ook een investering die moet renderen.
Als dat u reactie is , is mijn punt niet goed doorgekomen...
Zonnepanelen zijn uiteraard niet gratis, ik beweer dat ook nergens?
Maar Van Peteghem liep altijd te zeuren over mensen die "gratis" stroom van hun zonnepanelen in de auto duwen en dan vergoed worden aan CREG tarief. Nu dat ze dan de tijd nemen om het allemaal officieel vastleggen doen ze nog niet de moeite om daar is over na te denken en iets neer te schrijven.
Gevolg, nog steeds onzekerheid.
Mijn kleine teen -> er zal in de toekomst nog aan gemorreld worden, maar gezien ze nu "in lopende zaken zitten" trekt alleman zijn k*k in...

Die 1000km challenge is dan ook weer enkel relevant voor als je op reis gaat.
Als je bv 500km gaat doen op een dag, dan kan je het grootste deel al doen met je initiële batterij en hoef je maar een klein stukje bij te laden.
En in dat geval heb je veel aan je piek.
Bv ik heb heel veel voordeel aan de 250kW piek die Tesla kan halen, omdat ik regelmatig wel eens van 5% tot 20% laad omdat ik zo net niet toekom.
Dat de Tesla eigenlijk niet zo goed is van 5% tot 80% als sommige andere merken, is dan weer van minder belang. Ik heb het nog maar 1x moeten doen in al die tijd.

Het is bij iedereen anders, maar volgens mij rijden de meeste mensen <200km per dag of maken ze een langere autoreis. De keren dat ik net niet toekwam, kan ik op 1 hand tellen in al die jaren.

Als ik weet dat het nipt word, hang ik de auto bij stop op locatie aan een gewone lader. Geen nood om apart te stoppen.

Laden bij lange reizen verhoudt zich tov kort bijladen als 30 tegen 1

En in mijn optiek is die 5% naar 15% dan ook belangrijker dan de 10% naar 80%.

In het dagelijkse leven kom ik nooit meer dan 50km te kort. Nooit meer. Als ik dus met 360km werkelijke range vertrek voor een rit die heen & terug totaal 400km is, wil ik gewoon ff 5 min aan de lader kunnen staan, om dan leeg thuis te komen. Dan laadt hij wel bij op z’n gemakje.

Dat een ander sneller laadt van 75 naar 80% is voor mij echt nul relevant. Of ‘t is 1 keer per jaar. Die 10 min neem ik er wel bij op jaarbasis.

Als dat u reactie is , is mijn punt niet goed doorgekomen...
Zonnepanelen zijn uiteraard niet gratis, ik beweer dat ook nergens?
Maar Van Peteghem liep altijd te zeuren over mensen die "gratis" stroom van hun zonnepanelen in de auto duwen en dan vergoed worden aan CREG tarief. Nu dat ze dan de tijd nemen om het allemaal officieel vastleggen doen ze nog niet de moeite om daar is over na te denken en iets neer te schrijven.
Gevolg, nog steeds onzekerheid.
Mijn kleine teen -> er zal in de toekomst nog aan gemorreld worden, maar gezien ze nu "in lopende zaken zitten" trekt alleman zijn k*k in...
Niet de bedoeling om je tegen te spreken - en dat beweer je zeker niet. Mijn reactie was
bevestigend dat ze wel eens vergeten dat zonnepanelen leggen niet gratis is, en afdoen als “gratis” stroom.

Classic Belgium, eerst iedereen pushen voor panelen, en dan achteraf zoeken naar een inkomstenbron..

Zou een Ioniq5N te leasen vallen bij Cronos?

Ik heb een CAT3 budget, maar als ik genoeg aan de arm trek van de patron week ik dat wel los (mocht het puur om budget gaan).

Het gaat mij er eerder om dat dat een “sportwagen” is…

Indien niet retorisch: nee :)

Maar dat had vooral met co2-uitstoot te maken, en dat speelt hier natuurlijk niet.
Bwa in 2015 bijvoorbeeld was die co2 nog geen zo’n grote factor en heb ik nog wel werknemers geweten met een octavia RS als bedrijfswagen.

Edit: valt de i4 M50 eigenlijk niet onder dezelfde noemer? Die mocht in het begin bij Cronos. Geen idee of die nu nog altijd mag?

Laatst bewerkt:
Edit: valt de i4 M50 eigenlijk niet onder dezelfde noemer? Die mocht in het begin bij Cronos. Geen idee of die nu nog altijd mag?

"Mag" wel voor zover ik weet, maar budgettair valt die minstens in cat 4 denk ik. Restwaarde van EV's staat nogal onder druk.

Meen mij te herinneren dat de ev6 gt ertussen stond

Yep.

@poeperman stuur mij eens bericht begin januari, dan bekijk ik het.

Klopt, vorige week zaterdag heb ik ook nog een offerte meegekregen. Toen ik gisteren de testwagen ging terugbrengen zei de verkoper dat de Enyaq niet meer te bestellen is voor enkele weken doordat de facelift er aan komt. Op de leaseplan configurator kan ik hem ook niet meer selecteren sinds gisteren.

Wel heel tevreden van de Skoda garage, goed ontvangen geweest en direct een testrit aangeboden voor een volledige dag terwijl dat bij Volkswagen en Kia niet kan. Bij de Hyundai garage stond er zelfs geen Ioniq 5 om te testen.
Even balen, de bestelde wagen werd "on hold" geplaatst, tot levering nieuw model. Ik heb nu de keuze tss wachten (een facelift die ik nog niet heb gezien) of annuleren en iets anders bestellen.

Even balen, de bestelde wagen werd "on hold" geplaatst, tot levering nieuw model. Ik heb nu de keuze tss wachten (een facelift die ik nog niet heb gezien) of annuleren en iets anders bestellen.
en wanneer zou levering zijn? of hebben ze daar geen idee van?
heb ook nog maar net de keuze doorgegeven voor een enyaq (bedrijfswagen)

Ook wel straf, want ze hadden nog maar de nieuwe motoren en batterijpack. de 85 toch.

en wanneer zou levering zijn? of hebben ze daar geen idee van?
heb ook nog maar net de keuze doorgegeven voor een enyaq (bedrijfswagen)

Ook wel straf, want ze hadden nog maar de nieuwe motoren en batterijpack. de 85 toch.
Aan mij hebben ze gezegd Mei/Juni volgend jaar, dus levertijd van 3maand naar 6maand ongeveer, vandaar twijfel of ik niet iets anders ga kiezen.

Gewoon voor de facelift gaan lijkt me. Wagens worden toch niet rap slechter van een facelift, hoogstens een paar design cues die veranderen die al dan niet je goesting zijn, maar overall wordt het geen compleet andere wagen dan de wagen die je gekozen hebt.

Wat zouden jullie nemen:
  • Hyundai Ioniq 5 84kWh Balance N-Line
  • Kia EV6 84kWh Business Plus (GT-line vind ik het interieur met die witte accenten niet mooi)
  • Skoda Enyaq 85 Sportline
  • Volkswagen ID4 77kWh GTX 4Motion Business Premium
Ik kan bij allemaal de AWD nemen maar weet niet of dit interessant is (range), bij de ID4 GTX heb je alleen AWD.
Na een testrit gedaan te hebben met allemaal, gekozen voor de Hyundai Ioniq 5. Reed het leukste van allemaal, beste stuurgevoel (feedback).
De facelift met N-Line is imo ook wel een stuk mooier dan de PFL:
HYUNDAI_NE_PE_NLine_PI_SHOT03_34_Front_Lights_On:4x3

Hyundai_IONIQ_5_NLine_2024_SHOT04_34_Rear_Lights_On:4x3

Net vernomen dat we bij Cronos in CAT2 ook de Ioniq5 N-line kunnen nemen, een grote opluchting want ik vind dat echt een megazalige bak sinds de FL.

… nu nog hopen dat ik met mijn CAT3 een échte N kan pakken 🤞

Bericht gehad dat m'n nieuwe leasewagen binnen is, hij mag echter pas afgeleverd worden eind februari ten vroegste, anders heeft de firma penalisatie op m'n huidige leasing. Er is ook niemand die aanloopwagen nodig heeft bij ons..
Dus moet die auto daar nog bijna 2 maand aan de garage staan schimmelen ofzo :confused2:

Terug
Bovenaan