De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Dus de elektrische SUV versie van de (vroegere) A6 is nu de Q8 dan?
Jep
Dat niet nee

Maar dat toch ook niet, of wel?

De Q6 is dus gewoon de elektrische Q5 (die effectief de concurrent is van de gewone X3)?
Inderdaad

EV AUDIICE AUDIEV BMWICE BMW
Q4 EtronQ3/A3iX1X1/1 serie
Q6 EtronQ5/A5iX3X3/ 3 serie
Q8 EtronQ7/A7iX/i5X5/ 5 serie

i4 ongeveer op het niveau van iX3.

Vandaar, ik was niet zo onder de indruk van de lijst die excite aangaf vermits hij van een A4 komt :). (Blijft dik ok natuurlijk, maar eigenlijk moet die Q6 gaan zonder opleg)

Laatst bewerkt:
Jep

Inderdaad

Vandaar, ik was niet zo onder de indruk van de lijst die excite aangaf vermits hij van een A4 komt :). (Blijft dik ok natuurlijk, maar eigenlijk moet die Q6 gaan zonder opleg)
De Q7 en X5 zitten imo toch wel een serieus trapje boven de A6/A7/5-serie.

De Q7 en X5 zitten imo toch wel een serieus trapje boven de A6/A7/5-serie.
De A6 bestaat niet meer in ICE. Per de nieuwe definitie zit de Q7 en X5 daar inderdaad boven.

De A7 is inderdaad nog een speciaal geval zoals die nu bestaat, maar in de naamgeving zoals die nu is zal dat gewoon de ICE versie worden van de A8. De A7 van nu zal ook snel verdwijnen.

Een X5 is gewoon een SUV versie van de 5 serie.

De A6 bestaat niet meer in ICE. Per de nieuwe definitie zit de Q7 en X5 daar inderdaad boven.

De A7 is inderdaad nog een speciaal geval zoals die nu bestaat, maar in de naamgeving zoals die nu is zal dat gewoon de ICE versie worden van de A8. De A7 van nu zal ook snel verdwijnen.
Als ik de naamgeving goed begrijp, zou de toekomstige A7 eerder de vervanger voor de "oude" ICE A6 moeten worden (aangezien de nieuwe A5 de vervanger is voor de "oude" ICE A4), en dus het ICE-equivalent van de A6 etron.

De huidige A8 zou dan vervangen moeten worden door een A9, met als EV-equivalent de A8 etron.

Laatst bewerkt:
Jep

Inderdaad

Met dat verschil dat de Q6, hoe die geconfigureerd is in onze lijst 73000 euro kost en mijn A4 rond de 45000 euro.

Veel meer opties op de Q6, meer plaats en een luxueuzere indruk, dus ik ben zeer blij dat ik die kan pakken hoor.

Met dat verschil dat de Q6, hoe die geconfigureerd is in onze lijst 73000 euro kost en mijn A4 rond de 45000 euro.

Veel meer opties op de Q6, meer plaats en een luxueuzere indruk, dus ik ben zeer blij dat ik die kan pakken hoor.
Wagens zijn inderdaad duurder geworden natuurlijk en de tijd van wagens van 100k krijgen voor het budget een een A4/3 serie lijkt me wel over.

Tuurlijk, knappe wagen! Was maar om aan te tonen dat een Q6 eigenlijk gewoon op het niveau van een A4 is. Wanneer de nieuwe A4 uitkomt zal dat gewoon het kleine broertje zijn van deze Q6 en dus dezelfde interieur/opties/looks hebben.

De X, Q of G versie is toch altijd een klein stapje hoger dan de berline versie?
Zelfde cijfer maar telkens iets duurder, iets meer ´luxe´.

Wagens zijn inderdaad duurder geworden natuurlijk en de tijd van wagens van 100k krijgen voor het budget een een A4/3 serie lijkt me wel over.

Tuurlijk, knappe wagen! Was maar om aan te tonen dat een Q6 eigenlijk gewoon op het niveau van een A4 is. Wanneer de nieuwe A4 uitkomt zal dat gewoon het kleine broertje zijn van deze Q6 en dus dezelfde interieur/opties/looks hebben.
Elektrische wagens van de meeste autobouwers zijn helaas gewoon disproportioneel duur geworden tov ICE.

Dat lijkt mij niet, de breedte verschilt al gigantisch.
De SUV modellen zijn altijd iets breder bij BMW. Kwa lengte komen ze ongeveer overeen met hun Berline versie.
De X, Q of G versie is toch altijd een klein stapje hoger dan de berline versie?
Zelfde cijfer maar telkens iets duurder, iets meer ´luxe´.
Iets duurder wel (het blijft meer “materiaal” in de wagen) maar kwa luxe is dat toch niet een wereldschokkend verschil. Ze komen nooit samen uit dus 100% hetzelfde is dat inderdaad wel nooit.

Zit die extra breedte dan puur in het exterieur? Want als het interieur breder is, is dat voor mij toch een stap hoger qua luxe.
Grotendeels ja :)

Van de extra 13,6cm schiet 2,5cm over binnenin :)

Breedte zonder spiegelsInterieur breedte voor
5 serie (G30)18681555
X5 20041580

Zit die extra breedte dan puur in het exterieur? Want als het interieur breder is, is dat voor mij toch een stap hoger qua luxe.
Maar een 5-reeks is nu 13cm langer. En ik denk dat beenruimte achteraan nog veel harder als luxe wordt aanzien...
Die 2 zijn imo echt gewoon 2 koetswerkvarianten van hetzelfde product (oké, de ophanging is ook anders)

Dan ben ik zeer benieuwd naar de grootte van de nieuwe A4 Avant, want momenteel is er gewoon véél meer plaats voor de passagiers in de Q6 dan in mijn huidige A4 Avant.

Dan ben ik zeer benieuwd naar de grootte van de nieuwe A4 Avant, want momenteel is er gewoon véél meer plaats voor de passagiers in de Q6 dan in mijn huidige A4 Avant.
De huidige A4 avant en de Q6 schelen 9mm in lengte dus die zijn al gelijk. Je wint in de Q6 plek omwille van het elektrisch platform dus dat zal je in de A4 dan ook terugvinden.

Elektrische wagens van de meeste autobouwers zijn helaas gewoon disproportioneel duur geworden tov ICE.
Als je enkel naar het eerste cijfer in de configurator kijkt wel ja. Als je echter versies neemt met gelijke uitrusting en iets of wat vergelijkbare motor, dan krijg je een heel ander beeld.

1 ding is duidelijk, Audi is er zeker in geslaagd om complete verwarring te veroorzaken welke nieuwe modelaanduiding met de oude overeenkomt :p
Ik verdenk ze ervan dat dat de tactiek is om ongemerkt extra prijsverhogingen of kwaliteitsverlagingen door te voeren.

1 ding is duidelijk, Audi is er zeker in geslaagd om complete verwarring te veroorzaken welke nieuwe modelaanduiding met de oude overeenkomt :p
Ik verdenk ze ervan dat dat de tactiek is om ongemerkt extra prijsverhogingen of kwaliteitsverlagingen door te voeren.
Ik heb hier een tijdje geleden al eens een soort overzicht gepost van de nieuwe modelnamen van Audi. Heel erg duidelijk is het inderdaad allemaal niet:

Klopt; de Q6 e-tron is het EV-equivalent van de Q5, de Q4 e-tron is het EV-equivalent van de Q3. De nieuwe A6 e-tron is het EV-equivalent van de huidige A6 (die hernoemd moet worden naar A7, aangezien alle ICE-modellen oneven nummers in hun benaming krijgen). De nog onbestaande A4 e-tron moet het EV-equivalent van de nieuwe A5 worden.

Wat dus betekent dat bij de Q-modellen, de EV-versie altijd één nummer boven het ICE-equivalent staat (Q3-Q4e-tron, Q5-Q6 e-tron), terwijl het bij de A-modellen net omgekeerd is: A4 etron-A5, A6 e-tron-A7.

De huidige modelnamen van de volgende modellen gaan dus sowieso nog moeten wijzigen: A6 --> A7, A8 --> A9, Q2 --> Q1 (wordt volgens Wikipedia al sinds 2022 niet meer gemaakt, maar staat wel nog gewoon in de configurator), Q8 --> Q7 Sportback (?)

Lekker duidelijk allemaal

Terug
Bovenaan