De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Omdat wagens zo duur geworden zijn - ze hebben hier net nog een bedrijfswagen geleverd:
  • geen nieuwe maar een jonge directiewagen, 2950 km gereden, paar maand oud
  • EQB 250+ Luxury met nog wat opties erbij
  • cataloogprijs inclusief opties: 70.670,00 € incl. BTW
  • Betaald inclusief korting: 40.000 € incl. BTW
net proefritje mee gedaan en rijdt best goed, comfortabele zit vooraan, veel beenruimte achteraan - enkel de koffer valt wat tegen.

Maar om nu te zeggen dat wagens zo duur zijn - ok, het is een jonge occasie maar dat is toch best veel wagen dat voor u staat.

Laatst bewerkt:
Omdat wagens zo duur geworden zijn - ze hebben hier net nog een bedrijfswagen geleverd:
  • geen nieuwe maar een jonge directiewagen, 2950 km gereden, paar maand oud
  • EQB 250+ Luxury met nog wat opties erbij
  • cataloogprijs inclusief opties: 70.670,00 € incl. BTW
  • Betaald inclusief korting: 40.000 € incl. BTW
net proefritje mee gedaan en rijdt best goed, comfortabele zit vooraan, veel beenruimte achteraan - enkel de koffer valt wat tegen.

Maar om nu te zeggen dat wagens zo duur zijn - ok, het is een jonge occasie maar dat is toch best veel wagen dat voor u staat.
Da's nog altijd méér dan 't dubbele van de gemiddelde aankoopprijs van een wagen in BE eh.

Nu, stockwagens waar ze niet vanaf geraken, die ze dan met grote kortingen van de hand doen ... jah ... als ge zo eentje tegen komt, zoveel te beter eh.
Mijne pa heeft z'n huidige 3 reeks ook zo te pakken gekregen. Pretty much een nieuwe, dacht dat het een beursmodel was. Dus gewoon zo goed als full option & geen kilometers. Maar wél een deftige korting.

Echter, je moet al geluk hebben dat je
a) er zo eentje vindt de moment dat je het nodig hebt
b) meestal nog altijd veel geld over hebt voor een wagen (want zo'n hoge kortingen zul je minder tegen komen op een Dacia van 15K of zoiets)

Vroeger kocht ge voor €70.000 een auto waar dan een paardje op stond en Ferrari noemde of waar zo een zilveren dame op de neus stond te pronken , ge weet wel die met de dubbele R op de radiator . ;)

Auto’s zijn extreem duur geworden tegenwoordig en je hebt dan misschien wel meer elektronische snufjes maar de kwaliteit gaat er volgen mijn bescheiden persoonlijke mening (ga het er expliciet bijzetten ) op achteruit . ;)

Vroeger kocht ge voor €70.000 een auto waar dan een paardje op stond en Ferrari noemde of waar zo een zilveren dame op de neus stond te pronken , ge weet wel die met de dubbele R op de radiator . ;)

Je bedoelt in een tijd waar we nog met BEF betaalde en de gemiddelde universitair daar geen miljoenen per jaar van kon bijschrijven op zijn rekening...

Nu zijn auto's wel belachelijk duur geworden, maar uw vergelijking is wel wat mank. Vroeger kocht je voor een paar honderd frank een huis ook.

Een ID.Buzz lijkt mij de meest logische optie. Die kost bij ons in redelijke uitvoering 959 per maand (hoe ze dat berekenen, geen idee), ik heb denk ik bijlange niet het functieniveau dat gij hebt, dus zou denk ik vlot moeten kunnen?

Dat die er op staat verraste me wel (niet dat ik dat zou nemen). Als ik zo hoor nemen de meeste de Audi Q6 of de Peugeot e-5008 indien ze een 7-zit nodig hebben.
Ik zou eerder (in deze volgorde)
- Peugeot e-308 GT en de overschot in hypotheek (vind dat wel een mooie wagen en zit een stuk onder budget)
- Tesla model 3/Y LR AWD
- Polestar 2 full option
- Q6 e-tron corporate

Ik gebruik mijn wagen enkel nog om naar het werk te bollen, voor de rest staat die te roesten op de oprit. Dus weet eigenlijk niet of ik wel (veel) wil bijleggen. FInancieel zal dat niet echt een verschil maken, maar in mijn hoofd wel.

Laatst bewerkt:
Ik zou eerder (in deze volgorde)
- Peugeot e-308 GT en de overschot in hypotheek (vind dat wel een mooie wagen en zit een stuk onder budget)
- Tesla model 3/Y LR AWD
- Polestar 2 full option
- Q6 e-tron corporate
Geen enkel van die modellen is toch beschikbaar met 7 zitplaatsen? Alleen de Model Y dan, in één specifieke uitvoering.

Geen enkel van die modellen is toch beschikbaar met 7 zitplaatsen? Alleen de Model Y dan, in één specifieke uitvoering.

Ik heb geen 7 zitplaatsen nodig. Wil je een 7-zitter heb je de Peugeot e-5008 (die komt standaard in 7-zit) of de Mercedes EQB, die kan je voor 4 euro/maand uitrusten tot 7-zit. Ons budget laat toe om die heel goed uit te rusten, incl 7-zit en trekhaak.

Ik heb door de iX3 eigenlijk vrede met een auto met relatief weinig binnenplaats, volgende keer wil ik gewoon een trekhaak eronder zodat ik alles in een aanhangwagen kan vervoeren. Ik zit 90+% van de tijd alleen in mijn wagen. Ga daar dus nietmeer naar kijken.

Auto’s zijn extreem duur geworden tegenwoordig en je hebt dan misschien wel meer elektronische snufjes maar de kwaliteit gaat er volgen mijn bescheiden persoonlijke mening (ga het er expliciet bijzetten ) op achteruit . ;)

Je bedoelt in een tijd waar we nog met BEF betaalde en de gemiddelde universitair daar geen miljoenen per jaar van kon bijschrijven op zijn rekening...

Nu zijn auto's wel belachelijk duur geworden, maar uw vergelijking is wel wat mank. Vroeger kocht je voor een paar honderd frank een huis ook.
Toevallig kan je dat bij Rolls-Royce opzoeken.
De laatste keer dat je een Rolls-Royce onde de €70000 kon kopen was een Silver Shadow in 1980.
De laatste Ferrari van 70k€ was de 308 begin jaren 80.

Ik heb geen 7 zitplaatsen nodig. Wil je een 7-zitter heb je de Peugeot e-5008 (die komt standaard in 7-zit) of de Mercedes EQB, die kan je voor 4 euro/maand uitrusten tot 7-zit. Ons budget laat toe om die heel goed uit te rusten, incl 7-zit en trekhaak.

Ik heb door de iX3 eigenlijk vrede met een auto met relatief weinig binnenplaats, volgende keer wil ik gewoon een trekhaak eronder zodat ik alles in een aanhangwagen kan vervoeren. Ik zit 90+% van de tijd alleen in mijn wagen. Ga daar dus nietmeer naar kijken.
De ID.Buzz heeft ook 7 zitplaatsen!

Ik snap uw insteek wel, als je dichter bij het werk woonde was het dan nog interessanter om geen firmawagen te nemen en het budget gewoon volledig te gebruiken voor je hypotheek.
In mijn geval: ik rij veel met de wagen en ook veel met het gezin, zoals @poeperman aangaf, als je een beetje autoliefhebber bent is de Q6 echt wel een heel leuke keuze. Een wagen die ik privé nooit zou kopen door de kostprijs, dus gun ik mijzelf dat wel om er als firmawagen mee te bollen.

De ID.Buzz heeft ook 7 zitplaatsen!

Ik snap uw insteek wel, als je dichter bij het werk woonde was het dan nog interessanter om geen firmawagen te nemen en het budget gewoon volledig te gebruiken voor je hypotheek.
In mijn geval: ik rij veel met de wagen en ook veel met het gezin, zoals @poeperman aangaf, als je een beetje autoliefhebber bent is de Q6 echt wel een heel leuke keuze. Een wagen die ik privé nooit zou kopen door de kostprijs, dus gun ik mijzelf dat wel om er als firmawagen mee te bollen.
Die mobi-budget huisvestingspeiler is voor iedereen een persoonlijke overweging eh. Veel factoren die dat al dan niet een goede beslissing kunnen maken.
Bv. veel klantbezoeken moeten doen, dan liever niet. Of zelf geen hypotheek meer, dan uiteraard ook niet. Etc.

Die peiler is wel een risico dat je pakt natuurlijk. Je moet op vandaag mss niet naar klanten, maar als dit iets is dat gebeurd in uw firma, dan ben je nooit zeker dat je 't volgend jaar niet aan uwe rekker hebt.

Alsook, de voorwaarden van 60% remote work (of toevallig dicht bij 't werk wonen).
Meer & meer bedrijven forceren almaar meer dagen op kantoor. Ik hoor van sommige van ons nieuwe zusterfirma's dat men verwacht dat je terug 3d/w op kantoor aanwezig zijt. Zij bieden ook mobi-budget aan. Gene leuke natuurlijk als je die peiler 2 trekt.
Lees: Ge zijt gejost!

Die mobi-budget huisvestingspeiler is voor iedereen een persoonlijke overweging eh. Veel factoren die dat al dan niet een goede beslissing kunnen maken.
Bv. veel klantbezoeken moeten doen, dan liever niet. Of zelf geen hypotheek meer, dan uiteraard ook niet. Etc.

Die peiler is wel een risico dat je pakt natuurlijk. Je moet op vandaag mss niet naar klanten, maar als dit iets is dat gebeurd in uw firma, dan ben je nooit zeker dat je 't volgend jaar niet aan uwe rekker hebt.

Alsook, de voorwaarden van 60% remote work (of toevallig dicht bij 't werk wonen).
Meer & meer bedrijven forceren almaar meer dagen op kantoor. Ik hoor van sommige van ons nieuwe zusterfirma's dat men verwacht dat je terug 3d/w op kantoor aanwezig zijt. Zij bieden ook mobi-budget aan. Gene leuke natuurlijk als je die peiler 2 trekt.
Lees: Ge zijt gejost!

Dat houdt me ook tegen idd. Anders zou ik wss alles in de hypotheek steken (dat kan alleen als mandaat ook mag).
Maar er is altijd een risico dat je meer naar kantoor moet, zoals de leidinggevenden bvb. Niet dat ik dat ook maar zou willen zijn, de bump in loon is daar niet groot genoeg voor, evenals geen extra secundaire voordelen.

Maar bijleggen voor een auto die bijna altijd op de oprit staat is ook een dingetje. Vooral in mijn hoofd.

Dat houdt me ook tegen idd. Anders zou ik wss alles in de hypotheek steken (dat kan alleen als mandaat ook mag).
Maar er is altijd een risico dat je meer naar kantoor moet, zoals de leidinggevenden bvb. Niet dat ik dat ook maar zou willen zijn, de bump in loon is daar niet groot genoeg voor, evenals geen extra secundaire voordelen.

Maar bijleggen voor een auto die bijna altijd op de oprit staat is ook een dingetje. Vooral in mijn hoofd.
Gohja. Ik heb dit hier overheen de jaren al enkele keren geschreven, maar ik leg dus al jaar & dag een beetje bij om allerhande extraatjes in m'n wagen te stoppen. Zonder die opleg zouden mijn fancy 20" velgen, HK sound system of pakweg die dynamische ophanging gene waar geweest zijn.

Ik kan niet liegen, tijdens corona, toen die wagen daar echt zo goed als vastgevroren stond, voor jaren aan een stuk, piekte dat idd even.
Maar nu, ook al doe ik nu minder kms dan pre-corona, 'k heb er nu nog steeds mijn amusement mee & heb dat gevoel niet echt meer.

Ik ben alleenstaande, dus het heeft geen nut voor mij om te stellen dat ik 0,0 bijleg op mijn bedrijfswagen & er dan maar een 2e wagen privé bij neem waar wél alles op zit (de zogezegde fun wagen).
het komt mij dus beter uit om gewoon een beetje bij te leggen op de wagen waar ik altijd mee rond rij, ook al is die niet van mij. De positieve impact op 't VAA zorgt ervoor dat dit altijd vrij beperkt is gebleven & ik heb nog nooit meer bijgelegd dan mijne VAA (for obvious reasons).
-> And honestly, ik zou écht niet willen rond bollen zonder mijn upgraded sound system.

Idem voor moest je bij leggen om een klasse hoger te gaan by the way (weliswaar zou ik dat niet doen als je dan pakweg die hogere klasse kaal moet nemen, beter een deftig uitgeruste 3 reeks, dan een kale 5 reeks lijkt mij).

Nuja, kantlijn is natuurlijk dat mijne volgende 'post-fusie' moet geregeld worden. Da's dus een heet hangijzer dat mij boven 't hoofd hangt voor binnen 3j.

Ja mja, een ful option iX1 / polestar 2 / tesla 3/Y / peugeot 308/5008 GT, heel goed uitgeruste i4 en anderen kan allemaal.
Nu, tegen dat ik moet kiezen zal de lijst anders zijn, maar het geeft wel een indicatie natuurlijk.

Als er een wagen opstaat die ik echt wil en ik moet daarvoor bijleggen, dan doe ik dat alsnog. Ik heb dan wel een gezin, maar financieel slaat 60-70 euro/maand geen deuk natuurlijk.

Bijleggen enkel doen als je beetje wagengek bent of het is een absolute noodzakelijkheid.
Ik zou mezelf niet wagengek noemen maar ik heb evengoed €2.4k opgelegd voor mijn X1 (is up front bij ons). Ik had ook gewoon de standaard uitvoering ipv de M sport versie kunnen nemen en netjes binnen de lijntjes kleuren. Uiteindelijk trek ik volgend jaar die €2.4k af van mijn VAA en trek ik daar dus ~ de helft van terug. Netto kost: €1200 over 54 maand= ~€22/maand. Wat zou ik anders met die €22 doen? Er zitten er in het brutoloon topic die andere bedragen verdienen dan ik maar zelfs voor mij is dat geen significant bedrag als extra savings.

Ik vind dat veel mensen daar soms nogal kort door de bocht in zijn en in absoluten kijken, "elken euro die ik aan mijnen baas geef is ene teveel". Terwijl ge eigenlijk gewoon een beetje bij legt voor u eigen comfort/plezier. Je rijdt toch 4-5 jaar met die wagen...
Als dat zoals @HUSKE is om "weg te roesten op den oprit", dan doe je dat idd niet. Maar als je voldoende uren in die wagen spendeert, al dan niet professioneel dan is het wel leuk om misschien die betere zetels te hebben, een trekhaak voor de privé, etc.

Bijleggen enkel doen als je beetje wagengek bent of het is een absolute noodzakelijkheid.
Gohja, ik heb nog geen minuut spijt gehad van mijn M pack, fameuze velgen en pakweg comfort access & mijn comfort seats binnen in de wagen.
Allerhande features die je idd technisch gezien zou kunnen missen. Maar ik kijk nog steeds graag naar m'n wagen elke keer ik er naartoe loop wegens die externe 'enhancements'.
Terwijl moest het gewoon een kale default zijn, ik wss eerder zou zuchten voor 'what could have been', telkens ik naar de wagen stap.

Is dat een beetje wagengek? Probably. :whistle:
Mor soit, zoals @Reverz al schreef eh, wat ga je anders met die centen doen? Als ik privé toch al bereid zou zijn om geld in m'n wagen te stoppen, is het voor mij altijd een makkelijke keuze geweest om voor dat beetje extra, een voor mij veel leukere/mooiere wagen te rijden (ook al wordt het nooit echt van mij, je maakt er wel 5j gebruik van).

Het moet wel fiscaal interessant kunnen weliswaar. Dus ...
Ik zou mezelf niet wagengek noemen maar ik heb evengoed €2.4k opgelegd voor mijn X1 (is up front bij ons).
Die 'up front cost' is een merde. Mits de ietwat lagere VAA op een EV komt ge toch al snel in de buurt van uw VAA voor 1 jaar & dan is al de rest volle pot. En dan begint het weliswaar al veel meer te pieken bij mij.

Die 'up front cost' is een merde. Mits de ietwat lagere VAA op een EV komt ge toch al snel in de buurt van uw VAA voor 1 jaar & dan is al de rest volle pot. En dan begint het weliswaar al veel meer te pieken bij mij.

Dat is nog altijd maar bruto eh. VAA op een deftige EV zit rond de 200-250 euro/maand. Ik betaalde bij de start 225 euro.

Dat is nog altijd maar bruto eh. VAA op een deftige EV zit rond de 200-250 euro/maand. Ik betaalde bij de start 225 euro.
I know. Je moet niet veel doen om te overshooten eh. Stel dat je een eigen bijdrage hebt van 50 EUR bruto per maand.
Dat voor 5 jaar. Zoals je eerder aanhaalde, da's 'ocharme' een 25-tal EUR/maand. Niet echt levensveranderend te noemen.

Da's dan [50 * 60 = 3000] > [225 * 12 = 2700]. Dus je zit er al 300 EUR over als men u forceert dat in enen trok te leggen.
Ik heb collega's geweten die vér boven die 50 EUR zaten hoor. Zeker tijdens de periode waar men oplegde om een PHEV te hebben ipv een ICE, waar den opleg in feite netto opleverde wegens 't verschil in VAA tussen de ICE & PHEV.

Maar dat zou een veel slechter plaatje zijn als je alles ineens moet leggen. Stel dat die 50 nu 100 EUR zou zijn. Dan zit je aan 6K bruto op 5 jaar tijd, wat een héééééél pak boven uwe VAA van 1 jaar is. Terwijl als je effectief 100 EUR/maand moogt leggen, kan je de hele 6K aftrekken.

Maar dat zou een veel slechter plaatje zijn als je alles ineens moet leggen. Stel dat die 50 nu 100 EUR zou zijn. Dan zit je aan 6K bruto op 5 jaar tijd, wat een héééééél pak boven uwe VAA van 1 jaar is. Terwijl als je effectief 100 EUR/maand moogt leggen, kan je de hele 6K aftrekken.

Bij ons zijn eigen bijdragen geplafonneerd, maar 6k zal ongeveer de max zijn denk ik.
Het is ook gesplitst denk ik, voor een hogere categorie auto is het maandelijks en voor opties in 1 keer.

Terug
Bovenaan