De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Het is zover, ik moet een keuze maken!

Uit de lijst twijfel ik tussen een ID.5 pro business of een 'naakte' Enyaq Coupe. Extra opties kiezen, TCO, ... zijn zaken waar ons bedrijf niet aan mij doet. Wat denken jullie, wat lijkt het meest interessant?
dezelfde wagen onderhuids.

Ik ben geen fan, maar uiteindelijk zijn dat natuurlijk bijzonder interessante bedrijfswagens.

Ik zou degene pakken met de meeste comfortopties. Of gewoon de ID5, die is toch wel een pak minder lelijk.

Een ID4 geen optie?

dezelfde wagen onderhuids.

Ik ben geen fan, maar uiteindelijk zijn dat natuurlijk bijzonder interessante bedrijfswagens.

Ik zou degene pakken met de meeste comfortopties. Of gewoon de ID5, die is toch wel een pak minder lelijk.

Een ID4 geen optie?

Ook de ID4 pro business. Dus qua comfortopties ben ik beter af bij Volkswagen.

Gohja, geef toe..de EV's zijn niet weggelegd voor de gewone particulier. De particulier die momenteel met vb een C4 picasso rijdt, wil voor dat budget niet overstappen naar een Peugeot E-208.
Ge zit al rap 10-20k duurder om iets gelijkaardig in EV te krijgen..
Ev's zijn naar mijn gevoel voor 98% bedrijfsvoertuigen. En ge ziet zelfs dat ze 2dehands blijkbaar moeilijk verkopen.

Hier loopt mn lease 14/09 af (aanloopwagen). 3 weken geleden gemeld bij de HR, omdat ik het bizar vond dat ik geen bericht kreeg om een nieuwe te bestellen/nieuwe eventuele aanloopwagen.
Ging ik aankloppen en deed mn verhaal..
HR "hoeda 14/09? Kheb daar geen bericht van gehad..shit eh..we hebben onlangs een fabriek gesloten en hebben al die wagens daar al verdeeld... Ik laat u asap iets weten"

Vorige week terug gaan horen en dan was het "ik heb het nog niet met de CEO kunnen gespreken. Ik kom er asap op terug, maar intussen rijdt ge gwn verder met den uwe".
Aangezien ik ni denk dat ze van de CEO akkoord moet krijgen om bestaande wagens ge verdelen..zal ik een nieuwe mogen bestellen?

Ik hoop alleszins stiekem van wel.
Van horen zeggen zouden volgende modellen in mn pakket kunnen zitten (weet niet welke uitvoering): ID4, Tesla m3, Ioniq 6, ix1...en mss ook een Ioniq 5 en een Polestar 2.

Persoonlijk zou mn voorkeur naar de M3 of de Ioniq 6 gaan, wegens het sedans zijn. Daarnaast hebben ze ook de beste range binnen hun budget dacht ik. Iemand die me eventueel kan overtuigen voor de andere modellen? Misschien goede eigenschappen die ik gemist heb?
De atypische vorm van de Ioniq 6 vind ik ook nog iets hebben.
Het verdikt is gevallen. Ik ga van een quasi kale Skoda Karoq naar een Audi A4 avant uit de pool. Vermoedelijk goed uitgerust en 2-3 categoriën hoger dan wat ik mag. Ze hadden geen poolwagen meer en per toeval heeft er eentje zn vertrek gegeven en paste het puzzelstukje.
Krijg hem binnen 1,5maand 🙂.

Blij? Ja en nee.
Ja, want heb er ooit eens mee gereden en vind hem zeer aangenaam rijden. Zal wat anders rijden dan een 115pk Karoq.
Nee, want hoge VAA en ik gehoopt had op elektrisch en we net gebouwd hebben en nog wat zaken moeten afwerken. Anderzijds zal de verhoogde VAA niet het grote geld zijn.

Het verdikt is gevallen. Ik ga van een quasi kale Skoda Karoq naar een Audi A4 avant uit de pool. Vermoedelijk goed uitgerust en 2-3 categoriën hoger dan wat ik mag. Ze hadden geen poolwagen meer en per toeval heeft er eentje zn vertrek gegeven en paste het puzzelstukje.
Krijg hem binnen 1,5maand 🙂.

Blij? Ja en nee.
Ja, want heb er ooit eens mee gereden en vind hem zeer aangenaam rijden. Zal wat anders rijden dan een 115pk Karoq.
Nee, want hoge VAA en ik gehoopt had op elektrisch en we net gebouwd hebben en nog wat zaken moeten afwerken. Anderzijds zal de verhoogde VAA niet het grote geld zijn.
Het verschil in VAA tussen een EV en een brandstofwagen vind ik toch wel redelijk significant. Dat scheelt per maand al makkelijk meer dan 50 euro netto.
Maar dit wordt wel gecompenseerd doordat je een paar klassen hoger hebt qua auto. Tenzij je dat niets zou uitmaken, dan is het ook wel verloren geld.

Het verschil in VAA tussen een EV en een brandstofwagen vind ik toch wel redelijk significant. Dat scheelt per maand al makkelijk meer dan 50 euro netto.
Maar dit wordt wel gecompenseerd doordat je een paar klassen hoger hebt qua auto. Tenzij je dat niets zou uitmaken, dan is het ook wel verloren geld.
Vergeet niet dat die A4 wss wel al wat jaren op de teller zal hebben. Dus naar gelang hoeveel zullen daar wel al enkele tientallen percenten afgaan (vergeleken met de 'nieuw VAA' kost).
Small gains, sure. But still.

Het is zover, ik moet een keuze maken!

Uit de lijst twijfel ik tussen een ID.5 pro business of een 'naakte' Enyaq Coupe. Extra opties kiezen, TCO, ... zijn zaken waar ons bedrijf niet aan mij doet. Wat denken jullie, wat lijkt het meest interessant?
Werk je met een budget of pre-fixed lijst? Ik vermoed het laatste uit je bericht op te maken.
Bij ons is het met budget en ik had net geen 16k fleetkorting op men Enyaq en bij VW 0€ waardoor de keuze naar een full option Enyaq coupé is gegaan. Heel wat meer auto voor hetzelfde budget dus...

Ja het verschil zal volgens mij zelfs nog groter kunnen zijn. Volgens een online tool zou ik meer dan 300€ VAA betalen. Met mn huidige skoda zit ik op +-260€.
Nuja, is even puur hypothetisch berekend. Ik weet niet wat de catalogusprijs is.

Het enige dat ik weet is dat het een diesel is en de nummerplaat "2-C...-." is. Als ik correct ben is het dus een wagen uit de tweede helft van 2022. (Bij mijn vorige werkgever had ik "2-DD.." en was die van begin 2023. Dan zou ik er nog 1,5 jaar mee moeten rijden

Ze weten intern trouwens dat ik liever een lagere VAA heb hoor. Had hiervoor zelfs gevraagd of er geen plug-in/elektrische wagens in de pool waren.

Het is gewoon wat dubbel, want anderzijds wel een goede reiswagen. En 90% van mijn ritten zitten op de snelweg.

Edit: ik ben mij ervan bewust dat het een luxeprobleem is hoor 🤪. Wetende dat ik 3 jaar geleden nog dacht "wauw kzou ooit een A4 als bedrijfswagen willen..sowieso dat het mij nooit zal lukken" haha

Ja het verschil zal volgens mij zelfs nog groter kunnen zijn. Volgens een online tool zou ik meer dan 300€ VAA betalen. Met mn huidige skoda zit ik op +-260€.
Nuja, is even puur hypothetisch berekend. Ik weet niet wat de catalogusprijs is.
VAA is natuurlijk bruto, het verschil moet je +/- delen door 2 voor uw netto kost.

Het enige dat ik weet is dat het een diesel is en de nummerplaat "2-C...-." is. Als ik correct ben is het dus een wagen uit de tweede helft van 2022. (Bij mijn vorige werkgever had ik "2-DD.." en was die van begin 2023. Dan zou ik er nog 1,5 jaar mee moeten rijden

Ze weten intern trouwens dat ik liever een lagere VAA heb hoor. Had hiervoor zelfs gevraagd of er geen plug-in/elektrische wagens in de pool waren.

Het is gewoon wat dubbel, want anderzijds wel een goede reiswagen. En 90% van mijn ritten zitten op de snelweg.

Edit: ik ben mij ervan bewust dat het een luxeprobleem is hoor 🤪. Wetende dat ik 3 jaar geleden nog dacht "wauw kzou ooit een A4 als bedrijfswagen willen..sowieso dat het mij nooit zal lukken" haha
En kunnen ze uwe leasing niet gewoon verlengen en u ondertussen een andere laten bestellen? Het klinkt alsof ze al de grootste moeite moeten doen om voor u een poolwagen te vinden. Lijkt me onwaarschijnlijk dat ze er dan 10 zullen staan hebben...

Vlot meer dan 50€ lijkt me?

Ik had tot 3 weken terug een bmw x1 met bruto vaa van 392€
Nu een tesla model y volgens google is dat 188€ bruto vaa.
Verschil van 200€ bruto, dus +-100€ netto.

En dat was een kale bmw x1 naft(wel maar maand oud).
Een deftige (weliswaar jaar oude) a4 zal wel hoger zitten vermoed ik?

Vlot meer dan 50€ lijkt me?

Ik had tot 3 weken terug een bmw x1 met bruto vaa van 392€
Nu een tesla model y volgens google is dat 188€ bruto vaa.
Verschil van 200€ bruto, dus +-100€ netto.

En dat was een kale bmw x1 naft(wel maar maand oud).
Een deftige (weliswaar jaar oude) a4 zal wel hoger zitten vermoed ik?

WLTP uitstoot van een A4 zal (afhankelijk van de motorisatie natuurlijk) in veel gevallen wel een stukje lager uitvallen.
Ruim €300 VAA lijkt me een realistische inschatting van een A4 van anderhalf jaar oud.

Blijft nog altijd gemakkelijk €60/maand netto schelen met een Tesla Model Y, maar hopelijk geen €100 netto of meer.

Een beetje autoliefhebber legt toch met de glimlach 50€/maand op als je in ruil een paar klassen hoger kan shoppen. En al zeker indien veel autobaan, dan is wat extra comfort en road presence altijd welgekomen.

Een beetje autoliefhebber legt toch met de glimlach 50€/maand op als je in ruil een paar klassen hoger kan shoppen. En al zeker indien veel autobaan, dan is wat extra comfort en road presence altijd welgekomen.
Hangt inderdaad van de wagens af.

Ik ruilde mijn lege bmw x1 (met de kleinste benzine motor) maar al te graag in voor een model y long range (en 100€netto meer op mijn rekening).

Als ik dan weer kon kiezen voor een BMW 5touring met een leuk optiebudget, dan ruil ik de tesla wel inderdaad in voor 50€😛

Hier op het werk is het probleem van elektriciteit terugbetalen voor de laadpaal opnieuw aangehaald. Wij krijgen al enkele jaren de prijs terugbetaald volgens het CREG tarief, geen onderscheid voor wie zonnepanelen heeft.

Dit is al een tijd in strijd met de wet/ruling die actief is van ergens eind vorig jaar. Daar wordt aangegeven dat alleen aan de werkelijke kost mag worden terugbetaald (inclusief retroactieve correctie voor variable tarief). Nog erger is dat voor wie zonnepanelen heeft er eigenlijk geen recht is op terugbetaling.

Ik weet dat in de praktijk de meeste bedrijven en leasemaatschappijen nog steeds terugbetalen aan CREG/VREG tarief maar ik vraag me af of andere bedrijven hier niet mee inzitten en wat zal gebeuren als men de wet handhaaft.

Zonnestroom kost ook geld. Daar zit een investering achter... Als gratis moet, kan je beter aan een openbare paal gaan laden en die zonnestroom injecteren. Dat levert meer op dan in de auto te pompen, maar is slechter voor het miliieu/net.
En ik dat de meerderheid in de winter niet op zonnestroom rijdt en wie in de zomer dagelijks bij klanten of op kantoor gaat werken, zal ook wel grotendeels buiten de zonne uren laden.

Ik heb er geen problemen mee dat men de werkelijke kosten gaat aanrekenen, maar dat kan alleen maar als je weet hoeveel % van de verbruikte stroom zonnestroom is en als je de kost en opbrengst van de installatie kent. Anders kun je niet spreken over werkelijke kost.

Allé, tof! Bestelling voor Enyaq 85 Corporate is bevestigd door ALD. Heb geen opties bijgenomen want die Corporate spec is voor mij alles wat ik zou nodig hebben eigenlijk. Nu zal het spannend zijn om de levertijd af te wachten, ma bon. Dat zal nog wel een tijdje duren.

Dit is al een tijd in strijd met de wet/ruling die actief is van ergens eind vorig jaar. Daar wordt aangegeven dat alleen aan de werkelijke kost mag worden terugbetaald (inclusief retroactieve correctie voor variable tarief). Nog erger is dat voor wie zonnepanelen heeft er eigenlijk geen recht is op terugbetaling.
Van waar haal je dat? Dit lijkt me onmogelijk hard te maken. Die zonnepanelen zijn niet gratis.

Ik heb er geen problemen mee dat men de werkelijke kosten gaat aanrekenen, maar dat kan alleen maar als je weet hoeveel % van de verbruikte stroom zonnestroom is en als je de kost en opbrengst van de installatie kent. Anders kun je niet spreken over werkelijke kost.

Als we werkelijke kosten rekenen, dan wel incl verhoogd capaciteitstarief in dat geval. Kan ik gewoon aan 11kWh laden thuis :D.

Terug
Bovenaan