De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
In bestelling als nieuwe firma wagen.
2025 BMW I4 M50 - Full Option, enkel geen carbon exterieur kit, verder alle opties.
Wel de 18inch velgen om de range wat te respecteren.
We zullen het zien.

Benieuwd hoe bedrijven nu zullen omgaan met elektrisch rijden nu Ev's moeilijk verkocht raken op de 2dehands markt.

Gaan ze vasthouden aan hun budgetten: en dus als werknemer kleiner moeten leasen?
Of gaan ze hun budgetten optrekken om binnen dezelfde klasse te zitten?
Of gaan ze zoiets hebben van "we gaan terug richting brandstof".

Hier daarnet gehoord dat het goedkoper was om de bestaande wagen (van een collega) contractueel verder te verlengen dan een nieuwe binnen dezelfde klasse in EV te leasen. Blijkbaar verkoopt haar wagen als zoete broodjes en wordt de verkoopwaarde hoger ingeschat dan initieel (Audi A6)

Benieuwd hoe bedrijven nu zullen omgaan met elektrisch rijden nu Ev's moeilijk verkocht raken op de 2dehands markt.

Gaan ze vasthouden aan hun budgetten: en dus als werknemer kleiner moeten leasen?
Ze hebben daar toch niet in te kiezen? Vanaf 2025 toch verplicht om elke firmawagen als EV te nemen?
Dus tenzij de regelgeving daaromtrent verandert heb je niks te kiezen en zie je als firmawagenrijder een stukje loon verdwijnen.

Hier daarnet gehoord dat het goedkoper was om de bestaande wagen (van een collega) contractueel verder te verlengen dan een nieuwe binnen dezelfde klasse in EV te leasen. Blijkbaar verkoopt haar wagen als zoete broodjes en wordt de verkoopwaarde hoger ingeschat dan initieel (Audi A6)

Zelfde als de afgelopen 2 jaar zeker toen de leaseprijzen voor EV's over het algemeen ook sterk de hoogte in gingen? Een aantal bedrijven zullen hun budgetten optrekken en de meerderheid (denk ik) zal vasthouden aan budgetten zodat de werknemer kleiner of minder uitgebreid uitgerust moet kiezen.

Terug naar brandstof is zowel een dure zaak voor de werknemer (VAA) als voor de werkgever (aftrekbaarheid) dus dat zie ik er niet veel doen...

Zelfde als de afgelopen 2 jaar zeker toen de leaseprijzen voor EV's over het algemeen ook sterk de hoogte in gingen? Een aantal bedrijven zullen hun budgetten optrekken en de meerderheid (denk ik) zal vasthouden aan budgetten zodat de werknemer kleiner of minder uitgebreid uitgerust moet kiezen.

Terug naar brandstof is zowel een dure zaak voor de werknemer (VAA) als voor de werkgever (aftrekbaarheid) dus dat zie ik er niet veel doen...
Vraag mij dan af wat collega's van mij in een lagere categorie gaan krijgen.
Zit in categorie N: id4, ix1, Ioniq6
N-1: ID3, Kona
N-2:...geen idee wat er nog lager zou zitten dan een kona/id3 in elektrisch

Waar kan ik ergens spotgoedkoop zo een 2e hands EV op de kop tikken?

Waar kan ik ergens spotgoedkoop zo een 2e hands EV op de kop tikken?
Ja awel, vroeg mij dat dus ook af hahaha.
Als ge online gaat kijken zijn er dealers die evenveel vragen voor eentje met 20-30k km als een nieuwe.. euhm..ja..dan is het normaal dat ge die niet verkocht krijgt.
Was dus vooral aan het doelen op de krantenkoppen waar er gesproken wordt over tegenvallende verkoop 2dehands.

Nu ken ik persoonlijk niemand die EV rijdt als particulier. PHEV 1 iemand.

Die 2e hands voertuigen die nu beschikbaar zijn hebben natuurlijk meer gekost van de nieuwe voertuigen nu...
EV's zijn over het algemeen aan het dalen in prijs. Als je 10j geleden een smartphone van 1000€ kocht kreeg je hem na 2j met moeite nog verkocht.
Zelfde fenomeen voltrekt zich nu bij de EV's. Die eerste dure pioniers zijn einde lease, dat de leasing niet heeft ingeschat dat de gemiddelde nieuwprijs ging dalen in die 4j is in mijn ogen een kemel van jewelste.

Ze hebben daar toch niet in te kiezen? Vanaf 2025 toch verplicht om elke firmawagen als EV te nemen?
Dus tenzij de regelgeving daaromtrent verandert heb je niks te kiezen en zie je als firmawagenrijder een stukje loon verdwijnen.
Ik vind dat toch vreemd dat die mythe blijft bestaan. De aftrekbaarheid valt weg, wat erop neer komt dat er vennootschapsbelasting op komt.
Maar, de werknemer blijft gewoon in de regeling met VAA zitten en blijft dus een verminderde personenbelasting hebben.

Ja awel, vroeg mij dat dus ook af hahaha.
Als ge online gaat kijken zijn er dealers die evenveel vragen voor eentje met 20-30k km als een nieuwe.. euhm..ja..dan is het normaal dat ge die niet verkocht krijgt.
Was dus vooral aan het doelen op de krantenkoppen waar er gesproken wordt over tegenvallende verkoop 2dehands.

Nu ken ik persoonlijk niemand die EV rijdt als particulier. PHEV 1 iemand.
Ik heb er meer dan een half jaar over gedaan om mijne vorige te verkopen, en redelijk wat in prijs moeten zakken (ik zat uiteindelijk op pakweg 70% van de prijs die ik in zoekertjes voor hetzelfde model zag).

Hij is gekocht door een particulier, en hoewel ik hem wat moest overtuigen om een EV te kopen is hij er nu heel content van. Er was een hoop twijfel, maar toen ik hier in de tuin (want geen platen meer) een testrit van 50m liet maken was het meteen in orde. Ik vermoed dat de meeste mensen geen flauw idee hebben hoe zalig het is om veel stilte en comfort te hebben tot ze het ervaren.

Die 2e hands voertuigen die nu beschikbaar zijn hebben natuurlijk meer gekost van de nieuwe voertuigen nu...
EV's zijn over het algemeen aan het dalen in prijs. Als je 10j geleden een smartphone van 1000€ kocht kreeg je hem na 2j met moeite nog verkocht.
Zelfde fenomeen voltrekt zich nu bij de EV's. Die eerste dure pioniers zijn einde lease, dat de leasing niet heeft ingeschat dat de gemiddelde nieuwprijs ging dalen in die 4j is in mijn ogen een kemel van jewelste.

Ik kan moeilijk geloven dat de leasing maatschappijen niet heel conservatief geweest zijn met het inschatten van restwaardes, wat rechtstreeks doorgerekend wordt in de leaseprijs. Dat ze het volume dat ze aan relatief hoge tweedehandsprijzen kunnen afzetten (geen 100% toevallige woordkeuze :p) overschat hebben, dat kan ik misschien nog geloven.
Leasemaatschappijen hebben ook al een 10-tal jaar ervaring met EV's dus veel van die allereerste generaties zijn al 5 jaar geleden verkocht, het is niet dat ze nu voor het eerst de restwaarde van EV's ervaren.

Tesla kan tijdelijk wel de uitzondering geweest zijn omdat die, terwijl andere merken hun nieuwprijzen nog lieten stijgen, ineens hun prijzen serieus verlaagden.

Ik heb er meer dan een half jaar over gedaan om mijne vorige te verkopen, en redelijk wat in prijs moeten zakken (ik zat uiteindelijk op pakweg 70% van de prijs die ik in zoekertjes voor hetzelfde model zag).

Hij is gekocht door een particulier, en hoewel ik hem wat moest overtuigen om een EV te kopen is hij er nu heel content van. Er was een hoop twijfel, maar toen ik hier in de tuin (want geen platen meer) een testrit van 50m liet maken was het meteen in orde. Ik vermoed dat de meeste mensen geen flauw idee hebben hoe zalig het is om veel stilte en comfort te hebben tot ze het ervaren.
Inderdaad. Mijn aller eerste EV waar ik mee gereden heb is de E-tron (testrit). Daarna nog de Zoë en de model 3 gereden.
Op de Zoë na, echt wel zalige wagens om mee te rijden. De Zoë was overduidelijk gericht op zuinig rijden..en daarom wel minder fun.
Maar mij moet ge ook al niet overtuigen.
Mid-september einde lease..maar vermoed dat ze mij weer ene uit de bestaande vloot gaan aansmeren nadat ze vorig jaar een vestiging gesloten hebben en dus nog met enkele wagens zitten. Al twijfel ik om eens voorzichtig te polsen bij de HR of een elektrische niet mogelijk zou zijn, ook al komt die uit de huidige vloot...als er eentje tussen zit natuurlijk.

Ik kan moeilijk geloven dat de leasing maatschappijen niet heel conservatief geweest zijn met het inschatten van restwaardes,
Blijkbaar niet conservatief genoeg.
Tis natuurlijk wel ongezien dat een auto zonder enige voorafgaande info plots 15k goedkoper wordt. En de maatschappijen hebben daar ook op gereageerd. De prijzen voor Tesla leasing zijn omhoog en sommige bedrijven nemen de auto's gewoon niet meer op in hun aanbod.
Leasemaatschappijen hebben ook al een 10-tal jaar ervaring met EV's
True, maar we zitten nu aan de vooravond van het moment dat een EV een product "for the mass" gaat worden. De laatste keer dat dit in automotive gebeurd is had ene Henry Ford de assemblagelijn uitgevonden.
Om maar te zeggen dat de leasingbedrijven best wel wat moeilijkheden kunnen hebben om de prijzen in te schatten.

Terug
Bovenaan