De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Ik heb mijn banden nu ook op 3 bar staan.
Vind het persoonlijk fijner rijden op de i4. Minder deining en de luchtvering vangt de schokken op.

Kijk eens hoeveel kpa of psi de band aankan?

Vreemd dat de aangeraden bandenspanning vooraan bij jullie allemaal lager is dan achter en bij mij net omgekeerd. Enfin, het feit dat het bij mij hoger zou moeten zijn vooraan lijkt mij vooral vreemd. Ik ga alleszins toch die druk wat verlagen en eens zien wat dat geeft, niet naar 2,3 ofzo maar toch al eens naar 2,7 oid. Eens zien wat dat geeft.

Vreemd dat de aangeraden bandenspanning vooraan bij jullie allemaal lager is dan achter en bij mij net omgekeerd. Enfin, het feit dat het bij mij hoger zou moeten zijn vooraan lijkt mij vooral vreemd. Ik ga alleszins toch die druk wat verlagen en eens zien wat dat geeft, niet naar 2,3 ofzo maar toch al eens naar 2,7 oid. Eens zien wat dat geeft.
X1 PHEV zoals de mijne dacht ik? Die kwam ook van de garage met 2,9 als ik hem ben gaan afhalen. Bij mij aanbevolen 2,4 voor en 2,2 achter. Staat momenteel op 2,7 voor 2,5 achter (rijdt lekkerder).

Bij de GTI is dat boven de 3, bij BMW 2.9

Beiden wel vrij grote maten met bandjes van 35mm hoog.

Even hulp nodig rond de fiscaliteit. Ik dacht dat ik goed mee was rond VAA en dergelijke, maar er lijkt potentieel iets veranderd te zijn.

Tot en met 2023, en ik dacht nog steeds, was de VAA formule voor een PHEV (CO2 < 50g) dezelfde als die voor een gewone brandstofwagen, dus een formule waar referentie CO2 uitstoot en catalogusprijs zijn verwerkt. Doordat er een minimum in de formule is ingebouwd zat je voor een dergelijke wagen tot nu toe sowieso aan een gelijk VAA als dat van een elektrische wagen van dezelfde catalogusprijs. Er zit/zat wel een zeker risico aan de PHEV in die zin dat wanneer de referentie CO2 uitstoot genoeg doorzakt, er wel een verschil begint te ontstaan en dat verschil serieus kan oplopen.

Nu kom ik daarnet op een artikel op autogids en ik lees dit:
Bij dit alles ontspringen bestuurders van (fiscaal ‘echte’) plug-inhybrides en elektrische auto’s de dans: voor hen wordt de VAA-bijdrage berekend op basis van 4 procent van de fiscale cataloguswaarde en is de referentie-uitstoot niet van toepassing.

In eerste instantie denk ik dus: amai, wat een flagrante fout van de auteur, want voor PHEV's klopt dit niet.

Echter na wat verder zoeken:
Hier staat hetzelfde: https://www.egear.be/vaa-2024
Bij BMW zeggen ze hetzelfde: https://gregoir.com/hoe-wordt-het-voordeel-alle-aard-vaa-berekend-in-2022/
En zelfs bij Alphabet doen ze dat: https://www.alphabet.com/nl-be/autofiscaliteit-2024-eindelijk-klaarheid-rond-het-voordeel-alle-aard

Als dit effectief zo is, dan is dit wel interessant nieuws voor de PHEV rijders. Zeker voor de 49g CO2 rijders betekent dit toch wegnemen van een risico op steeds hoger VAA.

Iemand die kan bevestigen of weerleggen? Ik gooi het nog steeds op 1 bron die het fout is beginnen uitleggen en iedereen die overneemt, maar heb het moeilijk om de effectieve "echte" bron te vinden (oftewel de beslissing van de regering hierrond).

Even hulp nodig rond de fiscaliteit. Ik dacht dat ik goed mee was rond VAA en dergelijke, maar er lijkt potentieel iets veranderd te zijn.

Tot en met 2023, en ik dacht nog steeds, was de VAA formule voor een PHEV (CO2 < 50g) dezelfde als die voor een gewone brandstofwagen, dus een formule waar referentie CO2 uitstoot en catalogusprijs zijn verwerkt. Doordat er een minimum in de formule is ingebouwd zat je voor een dergelijke wagen tot nu toe sowieso aan een gelijk VAA als dat van een elektrische wagen van dezelfde catalogusprijs. Er zit/zat wel een zeker risico aan de PHEV in die zin dat wanneer de referentie CO2 uitstoot genoeg doorzakt, er wel een verschil begint te ontstaan en dat verschil serieus kan oplopen.

Nu kom ik daarnet op een artikel op autogids en ik lees dit:

In eerste instantie denk ik dus: amai, wat een flagrante fout van de auteur, want voor PHEV's klopt dit niet.

Echter na wat verder zoeken:
Hier staat hetzelfde: https://www.egear.be/vaa-2024
Bij BMW zeggen ze hetzelfde: https://gregoir.com/hoe-wordt-het-voordeel-alle-aard-vaa-berekend-in-2022/
En zelfs bij Alphabet doen ze dat: https://www.alphabet.com/nl-be/autofiscaliteit-2024-eindelijk-klaarheid-rond-het-voordeel-alle-aard

Als dit effectief zo is, dan is dit wel interessant nieuws voor de PHEV rijders. Zeker voor de 49g CO2 rijders betekent dit toch wegnemen van een risico op steeds hoger VAA.

Iemand die kan bevestigen of weerleggen? Ik gooi het nog steeds op 1 bron die het fout is beginnen uitleggen en iedereen die overneemt, maar heb het moeilijk om de effectieve "echte" bron te vinden (oftewel de beslissing van de regering hierrond).
Blijft gewoon Art. 36 WIB92 bij mijn weten...

Een echte plugin die moet <= 50 gram co² hebben, deze zal dan ook automatisch vallen onder de minimum van 4% voor 2024 doordat de referentie uitstoten voldoende hoog genoeg zijn om de 5,5 onder de 4 te laten zakken waardoor automatisch het minimum van 4 % telt. Al was het bij diesel hybrides net op het randje, PHEV zijn helemaal niet vrij van de dalingen van de referentie uitstoot. Vanzodra de referentie uitstoot zakt onder de 65 gram zullen de PHEV's dit ook voelen en zal het VAA stijgen.

Formule: Cataloguswaarde x [5,5 + ((co²-uitstoot - referentie co²-uitstoot) x 0,1)] % x 6/7

Blijft gewoon Art. 36 WIB92 bij mijn weten...

Een echte plugin die moet <= 50 gram co² hebben, deze zal dan ook automatisch vallen onder de minimum van 4% voor 2024 doordat de referentie uitstoten voldoende hoog genoeg zijn om de 5,5 onder de 4 te laten zakken waardoor automatisch het minimum van 4 % telt. Al was het bij diesel hybrides net op het randje, PHEV zijn helemaal niet vrij van de dalingen van de referentie uitstoot. Vanzodra de referentie uitstoot zakt onder de 65 gram zullen de PHEV's dit ook voelen.

Formule: Cataloguswaarde x [5,5 + ((co²-uitstoot - referentie co²-uitstoot) x 0,1)] % x 6/7
Bij mijn weten ook, maar dat is niet wat die verschillende artikels zeggen: die scharen PHEV's nu letterlijk samen met BEV's onder dezelfde formule.

Daarom vraag ik me af of er met de wijziging van begin dit jaar (overschakeling van NEDC naar WLTP) dit ook veranderd is.

Vb ik quote Alphabet:

Hoe dan ook is heel de discussie over het VAA in 2024 voorbijgegaan aan bestuurders van plug-in hybrides en elektrische auto’s, want de berekening van het belastbaar voordeel van hun bedrijfswagens gebeurt altijd forfaitair op basis van 4 procent van de fiscale cataloguswaarde van hun auto en hangt dus niet af van de gemiddelde uitstoot op de markt.

Bon, voor zover ik weet is de bron hier (en de gelinkte FAQ PDF): https://financien.belgium.be/nl/ond...ing/voordelen_van_alle_aard/bedrijfswagens#q4

En dan ziet het er inderdaad naar uit dat een website is begonnen met foute info en de rest klakkeloos overneemt.

Het KB met de nieuwe co² bedragen heeft ook niets speciaals vermeld buiten de gewone bedragen.
https://www.ejustice.just.fgov.be/eli/besluit/2024/02/05/2024001028/justel#text

De echte hybrides voor 2024 voldoen nog aan het berekenen aan 4 % omdat dit de minimum belastbare basis is maar zal altijd toch uitstoot afhankelijk blijven. En als de referentie uitstoot zakt kan het VAA weldegelijk stijgen. (Tenzij de toekomstige regering weer wat veranderd... )

Enig idee wanneer de referentie uitstoten voor 2025 gaan bekend zijn? Want die van 2024 is dezelfde als 2023 dacht ik.
Dat is altijd pas in december. Vorig jaar heeft minister van financiën Van Peteghem een ingreep gedaan om te vermijden dat het VAA te hard zou stijgen voor mensen met een diesel- of benzinebedrijfswagen. Als de nieuwe minister van financiën (?) geen ingreep doet, wordt de wet gewoon gevolgd en zal de sprong in VAA begin 2025 dus extra groot zijn.

Dat is altijd pas in december. Vorig jaar heeft minister van financiën Van Peteghem een ingreep gedaan om te vermijden dat het VAA te hard zou stijgen voor mensen met een diesel- of benzinebedrijfswagen. Als de nieuwe minister van financiën (?) geen ingreep doet, wordt de wet gewoon gevolgd en zal de sprong in VAA begin 2025 dus extra groot zijn.

De ingreep blijft van kracht he: het gebruik van WLTP referentie. Maar dat is maar een eenmalige "vertraging" die je kan doen. De sprong in VAA zal groot zijn, maar die "extra" komt niet vanwege het feit dat er geen ingreep wordt gedaan of herhaald, wel omdat de overgrote meerderheid van bedrijfswagens dit jaar elektrisch is (vermoed ik toch, ik heb geen cijfers).

Ik rijd sinds kort met een BMW 530e. Ik rijd echter enkel op benzine, aangezien dat laden te veel gedoe is (thuis geen laadpaal). Op het werk staan alle laadpalen altijd vol en heb één keer geprobeerd te laden aan een laadpaal in Antwerpen wanneer ik daar moest zijn en die paal bleek niet te werken, dus ben dat elektrisch gedoe eigenlijk al beu. :p Zeker omdat het bij deze auto niet echt nut heeft. Hoe schadelijk is het voor de batterij om die nooit op te laden? Er wordt natuurlijk tijdens het rijden wel altijd beperkt geladen, maar dat stelt niet veel voor.

Indien het in grote mate schadelijk is om nooit te laden, kan je die batterij in snel tempo volladen bij een fast charger of gaat dat bij een hybride even traag als aan een conventionele laadpaal? Anders kan ik overwegen om 1x per maand de batterij eens vol te laden bij een fast charger.

Terug
Bovenaan