Reverz
Well-known member
Ik vraag mij wel af in hoeverre het PHEV vraagstuk relevant is. Als het premium moet zijn maar al geen Audi dan beperkt je de keuze al sterk, tenzij een Q3 wel een optie is maar ik vermoed van niet, tenzij die Q3 toch enorm anders zou rijden dan die Q4.Misschien niet de juiste plaats, maar ik vraag het even hier.
Situatie: echtgenote wordt zelfstandig (vennootschapje) en verliest dus haar bedrijfswagen. Ik wil liever dat ze tweedehands koopt, maar kan ook nieuw worden.
Ze rijdt iets meer dan 10k per jaar, zelden snelweg. Ideaal voor een EV dus.
Echter, de EV’s die ze overweegt, aangezien ze een premium badge wil (don’t shoot the messenger) en geen Audi (want q4 rijdt verschrikkelijk en een Q8 etron is veel te duur) blijven enkel de iX1 en iX3 over.
Maar. Als je nu alsnog een hybride zou pakken, met minder dan 50gr co2…, zoals een 330e/x3 30e, dan ligt de aanschafprijs ongeveer 10k lager dan bij een tweedehands EV equivalent.
Ok, VAA zal een pak hoger liggen, en de aftrekbaarheid is lager (vermoed ik), maar gaat dat over een doorlooptijd van 5 jaar écht het verschil van 10k in aanschaf goedmaken?
Brandstof zal ook een impact hebben, maar ze zal quasi elektrisch kunnen rijden (heen + terug totaal 30km van en naar het werk), en de slijtage van banden etc is minder. Wellicht een hogere onderhoudskost, maar mzt 10k km per jaar is dat ook heel beperkt.
Lange vraag kort:
Is het in elk geval vanuit financieel standpunt verstandiger om een EV te kopen, of kan een hybride ook nog interessant zijn door de lagere initiële aanschafprijs?

Het gamma bij Mercedes ken ik niet maar bij BMW beperkt het Hybride segment zich dan tot een X1? De iX1 20e is volgens mij ~even duur als de X1 25e + de iX1 20e heb je op een maand of 3-4, de PHEV variant duurt gelek anderhalf jaar... dus tenzij je iets concreet op het oog hebt bij Mercedes is een PHEV toch sowieso niet echt een realistische piste?

X3 PHEV is er natuurlijk ook nog maar bon. Het budget lijkt sowieso wel stretchy als zowel de iX1 als de iX3 nog bij de opties zitten

achteraf kan ik er mee lachen maar toen heb ik wel een stukske lopen zagen.