De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Misschien niet de juiste plaats, maar ik vraag het even hier.

Situatie: echtgenote wordt zelfstandig (vennootschapje) en verliest dus haar bedrijfswagen. Ik wil liever dat ze tweedehands koopt, maar kan ook nieuw worden.

Ze rijdt iets meer dan 10k per jaar, zelden snelweg. Ideaal voor een EV dus.

Echter, de EV’s die ze overweegt, aangezien ze een premium badge wil (don’t shoot the messenger) en geen Audi (want q4 rijdt verschrikkelijk en een Q8 etron is veel te duur) blijven enkel de iX1 en iX3 over.

Maar. Als je nu alsnog een hybride zou pakken, met minder dan 50gr co2…, zoals een 330e/x3 30e, dan ligt de aanschafprijs ongeveer 10k lager dan bij een tweedehands EV equivalent.

Ok, VAA zal een pak hoger liggen, en de aftrekbaarheid is lager (vermoed ik), maar gaat dat over een doorlooptijd van 5 jaar écht het verschil van 10k in aanschaf goedmaken?

Brandstof zal ook een impact hebben, maar ze zal quasi elektrisch kunnen rijden (heen + terug totaal 30km van en naar het werk), en de slijtage van banden etc is minder. Wellicht een hogere onderhoudskost, maar mzt 10k km per jaar is dat ook heel beperkt.

Lange vraag kort:
Is het in elk geval vanuit financieel standpunt verstandiger om een EV te kopen, of kan een hybride ook nog interessant zijn door de lagere initiële aanschafprijs?
Ik vraag mij wel af in hoeverre het PHEV vraagstuk relevant is. Als het premium moet zijn maar al geen Audi dan beperkt je de keuze al sterk, tenzij een Q3 wel een optie is maar ik vermoed van niet, tenzij die Q3 toch enorm anders zou rijden dan die Q4. :unsure:

Het gamma bij Mercedes ken ik niet maar bij BMW beperkt het Hybride segment zich dan tot een X1? De iX1 20e is volgens mij ~even duur als de X1 25e + de iX1 20e heb je op een maand of 3-4, de PHEV variant duurt gelek anderhalf jaar... dus tenzij je iets concreet op het oog hebt bij Mercedes is een PHEV toch sowieso niet echt een realistische piste? :unsure:
X3 PHEV is er natuurlijk ook nog maar bon. Het budget lijkt sowieso wel stretchy als zowel de iX1 als de iX3 nog bij de opties zitten :tongue:

Het budget lijkt sowieso wel stretchy als zowel de iX1 als de iX3 nog bij de opties zitten :tongue:

Ik kijk vooral naar tweedehands wagens, en daar heb je gewoon hele lekkere bakken die na 3j en 70k kms ruim de helft van waardevermindering achter de rug hebben. Maar als dat koopje van 35k, en dus een catalogusprijs van 70k, jaarlijks duizenden euro meer kost dan een full EV, dan ga ik niet twijfelen

Een tweedehands iX3 van 2-3j oud, met premium selection en weinig km’s heb je al voor begin de 40k, en een groot aanbod onder de 50k. Bij iX1 zou het sowieso een nieuwe zijn omdat er nauwelijks aanbod is.

En dan liever een iX3… En dan kan ik misschien terug een “onpraktische” wagen nemen 🥰

Mijn voorkeur gaat uit naar een 330e/530e touring, maarja, zij wil wellicht eerder terug een SUV.

Dat slecht sturen van de q4 is trouwens mijn persoonlijke ervaring en ik ga nooit ofte nimmer geld geven aan VAG, tenzij als Poepervrouw blijft doen wat ze doet, een kleine Porsche

Laatst bewerkt:
Collega heeft problemen met zijn bestelling van de wagen.. dealer geeft toe dat het aan hen ligt en wilt ter compensatie ACC gratis op de wagen zetten.
Fleet: Nee mag niet.

Ik zie daar geen graten in van hun kant?
Zijn VAA zal marginaal verhogen wegens hogere catalogus waarde?
Maar Leasebedrag zal identiek blijven want 'tis een gratis optie?

Collega heeft problemen met zijn bestelling van de wagen.. dealer geeft toe dat het aan hen ligt en wilt ter compensatie ACC gratis op de wagen zetten.
Fleet: Nee mag niet.

Ik zie daar geen graten in van hun kant?
Zijn VAA zal marginaal verhogen wegens hogere catalogus waarde?
Maar Leasebedrag zal identiek blijven want 'tis een gratis optie?

Nog al wel gezien bij bedrijven met strikte car policies en daarin ook strikt gedefinieerde opties en optiepakketten. Insteek kan bvb zijn dat ze willen dat iedereen over hetzelfde beschikt zonder daar verschillen in te creëren. Of dat praktisch ook haalbaar is (gezien modeljaarwijzigingen regelmatig ook wel eens andere standaarduitrusting met zich meebrengt) is nog de vraag :)

Voorbeelden bij vorige WG:
  • Iemand had door een actie (ik denk vanuit dealer) een upgrade gekregen naar mooiere/grotere velgen. Superblij mee, kwam op het werk aan, HR manager had het gezien: ze hebben hem teruggestuurd naar de garage om de stock velgen terug eronder te laten steken. Dealer wist niet wat hij zag en de werknemer was ook niet bijzonder blij.
  • Ik kon bij bestelling van mijn eerste A6 gratis platinum pack erbij krijgen. Fleet verantwoordelijke heeft daar stevig voor moeten lobbyen bij diezelfde HR manager om dat erdoor te krijgen.

Nog al wel gezien bij bedrijven met strikte car policies en daarin ook strikt gedefinieerde opties en optiepakketten. Insteek kan bvb zijn dat ze willen dat iedereen over hetzelfde beschikt zonder daar verschillen in te creëren. Of dat praktisch ook haalbaar is (gezien modeljaarwijzigingen regelmatig ook wel eens andere standaarduitrusting met zich meebrengt) is nog de vraag :)

Voorbeelden bij vorige WG:
  • Iemand had door een actie (ik denk vanuit dealer) een upgrade gekregen naar mooiere/grotere velgen. Superblij mee, kwam op het werk aan, HR manager had het gezien: ze hebben hem teruggestuurd naar de garage om de stock velgen terug eronder te laten steken. Dealer wist niet wat hij zag en de werknemer was ook niet bijzonder blij.
  • Ik kon bij bestelling van mijn eerste A6 gratis platinum pack erbij krijgen. Fleet verantwoordelijke heeft daar stevig voor moeten lobbyen bij diezelfde HR manager om dat erdoor te krijgen.
Yeah, corpo nonsense van de hoogste plank zeker.

Was eigenlijk net een kleiner bedrijf :)

Wanneer je met budgetten werkt ipv vastgelegde modellen ga je deze zever wat minder zien, nadeel is dan wel dat je het verschijnsel gaat krijgen dat afhankelijk van timing en omstandigheden sommigen meer waar voor hun budget gaan krijgen dan anderen.

Als men écht per sé wil dat iedereen met exact hetzelfde rond bolt dan moet men in principe gewoon 100 wagens in enen trok kopen & op den hof zetten. Dan verdelen over tijd. En dat elke 4/5 jaar.

In dat geval is er geen individualiteit. Want zoals je zelf al zegt, modeljaar 2022 is wss niet hetzelfde als modeljaar 2024. Zelfs zonder een model upgrade kunnen de aangeboden opties toch verschillen. Laat staan als er een nieuw model uit komt.

Extra kosten doen om wagens terug naar de dealer te sturen en/of gratis opties expliciet weigeren is gewoon belachelijk in mijn ogen.
Gelukkig bij ons nooit een probleem geweest overheen de jaren, toen we nog een relatief kleiner bedrijf waren.

Was eigenlijk net een kleiner bedrijf :)

Wanneer je met budgetten werkt ipv vastgelegde modellen ga je deze zever wat minder zien, nadeel is dan wel dat je het verschijnsel gaat krijgen dat afhankelijk van timing en omstandigheden sommigen meer waar voor hun budget gaan krijgen dan anderen.
Ja zo is hier iedereen plots mooi aangeklede i5’s aan het bestellen na veranderen van leasingmaatschappij, terwijl het maximale voordien voor die categorie een Q4 e-tron of iX3 was.

Voor die wat zonet hun Q4 geleverd hebben gekregen een beetje jammer (maar hebben ook niet te klagen uiteraard)

Ja zo is hier iedereen plots mooi aangeklede i5’s aan het bestellen na veranderen van leasingmaatschappij, terwijl het maximale voordien voor die categorie een Q4 e-tron of iX3 was.

Voor die wat zonet hun Q4 geleverd hebben gekregen een beetje jammer (maar hebben ook niet te klagen uiteraard)

Ja, is relatief zuur he, zo'n dingen.
Kan ook wel versterkt worden door marktcondities. Soms een gigantisch verschil tussen jaartallen ook (bvb bestellen begin 2020 vs begin 2023).

Is hier zelfs met Peugeots. De meeste hebben een 308 als bedrijfswagen. Die nieuwe zijn exponentieel mooier. Je zou maar juist de maand voordien je nieuwe bedrijfswagen krijgen.

Is hier zelfs met Peugeots. De meeste hebben een 308 als bedrijfswagen. Die nieuwe zijn exponentieel mooier. Je zou maar juist de maand voordien je nieuwe bedrijfswagen krijgen.

Ik heb nog met die hieronder gereden. Gelukkig maar een dikke maand. Slechtste auto waar ik ooit mee gereden heb :/

1720449101059.png

Ja, is relatief zuur he, zo'n dingen.
Kan ook wel versterkt worden door marktcondities. Soms een gigantisch verschil tussen jaartallen ook (bvb bestellen begin 2020 vs begin 2023).
Goh, bij ons hoor ik bv. ook dat Tesla in lease een pak duurder is geworden. Ironisch, gezien de verlaging in aankoopprijs (iets wat de leasing firma's niet graag zagen gebeuren natuurlijk, gezien het grote aantal Tesla's op hun boeken die een hogere aankoopprijs hadden).

Dus we hebben een hele periode gehad dat het praktisch een en al Tesla's waren ('t begint gelijk nen Tesla showroom te worden bij ons op den hof). En nu, nu hoor ik van sommigen dat het niet meer in budget past, zelfs bij sommigen die een hoger budget hebben dan zij die toch nog een Model Y gekocht hadden. Tenzij mss met wat geluk de basis uitvoering (dus geen long range) & geen autopilot opties en whatever. Dan mss wel.

Again, market conditions. :whistle:

Jaren geleden had audi een A4 ultra. 150pk en 99gr CO2 voor exact dezelfde prijs als de gewone A4 met 136pk en 104gr CO2 en dus minder VAA. Toch mocht ik die niet nemen want teveel pk voor mijn level 😶

Ik heb sinds dinsdag eindelijk mijn X1 (net geen 19 maand na besteldatum). Na wat getokkel in de myBMW app heb ik gezien dat de aangeraden bandendruk 2,5bar voor en 2,3bar achter is maar dat de banden effectief op 3,1bar ingesteld staan. Heb al eens bij de garage gevraagd waarom en het enige dat zij zeggen is "De nieuwe wagens worden standaard afgeleverd met hogere druk." :unsure: Een beetje hoger zou ik snappen maar 3+ lijkt mij toch wel héél veel.

@poeperman : jij weet alles van BMW's en bandendruk (of is dat enkel fietsbandendruk? :unsure:). Any input?

Ik heb sinds dinsdag eindelijk mijn X1 (net geen 19 maand na besteldatum). Na wat getokkel in de myBMW app heb ik gezien dat de aangeraden bandendruk 2,5bar voor en 2,3bar achter is maar dat de banden effectief op 3,1bar ingesteld staan. Heb al eens bij de garage gevraagd waarom en het enige dat zij zeggen is "De nieuwe wagens worden standaard afgeleverd met hogere druk." :unsure: Een beetje hoger zou ik snappen maar 3+ lijkt mij toch wel héél veel.

@poeperman : jij weet alles van BMW's en bandendruk (of is dat enkel fietsbandendruk? :unsure:). Any input?
Om flatspots te voorkomen verhogen ze de bandendruk als de auto van de band komt. Eigenlijk zou de garage dat wel eens deftig mogen zetten voor aflevering.

Boven de 3bar is normaal hetgeen men gebruikt voor wagens die op transport moeten of lang moeten stilstaan (bv in een showroom).
Voor aflevering zou de dealer dat terug moeten aanpassen naar de correcte druk.

Terug
Bovenaan