De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Zijn normaal de kosten van de huurwagen niet voor de verzekering van de tegenpartij (er van uitgaande dat de tegenpartij in schuld was)?
Bij twijfel of total loss was dat bij mij in ieder geval niet zo. Omnuim of niet lijkt niet veel uit te maken volgens: https://www.kluwereasyweb.be/docume...angwagen-voiture-de-remplacement-.xml?lang=nl

Als uw auto niet meer kan hersteld worden, stellen sommige verzekeraars u een gratis vervangwagen ter beschikking voor een bepaalde periode: meestal 5 à 7 dagen. Bij anderen zal u daarvoor een extra bijstandswaarborg moeten afgesloten hebben.

Als u bij een ongeval in uw recht bent, maakt het niet uit of u omnium verzekerd bent: u krijgt altijd een vervangwagen volgens de hiervoor beschreven principes.

Zelf ook voorgehad. Ongeval in recht en wagen werd total loss verklaard. Na 6 dagen moest de vervangwagen terug en pas 30 dagen later had ik het geld pas (en uiteraard nog geen nieuwe wagen).

Laatst bewerkt:
Bij twijfel of total loss was dat bij mij in ieder geval niet zo. Omnuim of niet lijkt niet veel uit te maken volgens: https://www.kluwereasyweb.be/docume...angwagen-voiture-de-remplacement-.xml?lang=nl

Als uw auto niet meer kan hersteld worden, stellen sommige verzekeraars u een gratis vervangwagen ter beschikking voor een bepaalde periode: meestal 5 à 7 dagen. Bij anderen zal u daarvoor een extra bijstandswaarborg moeten afgesloten hebben.

Als u bij een ongeval in uw recht bent, maakt het niet uit of u omnium verzekerd bent: u krijgt altijd een vervangwagen volgens de hiervoor beschreven principes.

Zelf ook voorgehad. Ongeval in recht en wagen werd total loss verklaard. Na 6 dagen moest de vervangwagen terug en pas 30 dagen later had ik het geld pas (en uiteraard nog geen nieuwe wagen).
Ik weet niet hoe het 8 jaar geleden bij mij was.
Maar toen 3 roemenen met een franse nummerplaat op een besneeuwee autostrade mij in de vangrail hebben geknald (omdat >120 op een besneeuwde autostrade in een bocht niet zo slim bleek te zijn als ze dachten) heb ik toch een maand met een vervangwagen gereden zonder zelf ooit een euro te moeten betalen.

(Alles duurde heel lang omdat de vrienden niet verzekerd waren, ondanks dat de waalse politie de papieren had ingevuld en een verzekering had ingevuld van hen. Er is zelfs een bepaakd slochtofferfonds nog tussengekomen omdat het allemaal via een franse rechtbank moest gaan)

Bij de AG omnium die @Prg9 heeft is de vervangwagen onbeperkt dacht ik zolang je de auto naar een door hen erkende hersteller doet.

Hier ook AG omnium en aparte Touring, bij mijn laatste accident was er 10 dagen vervangwagen via Touring. Daarna nog een tiental dagen bijgehuurd, die kosten zijn dan uiteindelijk door verzekering van de tegenpartij/AG terugbetaald.
Garage waar de wagen naartoe gesleept was zat niet in het erkende netwerk van AG, anders was dat een deel miserie gespaard.

Terugbetaling van de extra dagen huurwagen heeft wel meer dan een jaar geduurd dacht ik, tegenpartij zijn verzekering deed nogal moeilijk.
10 dagen zijn ook rap voorbij, ik wist dan pas dat het perte totale was zodat ik op zoek kon naar een andere auto.

Vervangwagens zijn meestal kleinere categorieën wagens, iets zoals een X5 zul je daar moeilijk in vinden denk ik.

Wat is de Rolls Royce onder de laadpassen? :)
Ik krijg geen laadpaal thuis, dus dan mag de laadpas best wel een goeie dekking hebben (regio Antwerpen + kempen)
Chargemap, of Freshmile.. ?

@Prg9 Ik heb aan mijn verzekeraar ook een wagen met 7 plaatsen gevraagd.. Nog geen antwoord gekregen. Ik had de Kia EV9 speciaal met 7 zetels gekocht, en hij was net 2 weken oud toen ik ook van de weg gereden ben door een wegpiraat (met vluchtmisdrijf!). Ik heb die plaatsen echt nodig, dus zit echt in de kak nu. De vervangwagen zou zijn zolang de herstelling duurt.

Na 18 maand eindelijk bevestiging gehad dat mijn X1 in productie gaat volgende week. De factuur van de budgetoverschrijding is net binnengekomen en ik zie daar nu op staan: "Enkel in geval van totaal verlies of diefstal zal de aanbetaling pro rata terugbetaald worden."

Als mijnen auto na den helft van het contract dus total loss is krijg ik nog een stuk van dat bedrag terug? De algemene wijsheid is namelijk nochtans dat je dat bedrag dan kwijt was? :unsure:

Na 18 maand eindelijk bevestiging gehad dat mijn X1 in productie gaat volgende week. De factuur van de budgetoverschrijding is net binnengekomen en ik zie daar nu op staan: "Enkel in geval van totaal verlies of diefstal zal de aanbetaling pro rata terugbetaald worden."

Als mijnen auto na den helft van het contract dus total loss is krijg ik nog een stuk van dat bedrag terug? De algemene wijsheid is namelijk nochtans dat je dat bedrag dan kwijt was? :unsure:
Wat was je exacte besteldatum? De mijne is bestel op 37/5/2023. Leverdatum op 1/9/2024, maar daar geloof ik niet veel van.

Wat was je exacte besteldatum? De mijne is bestel op 37/5/2023. Leverdatum op 1/9/2024, maar daar geloof ik niet veel van.
28 december 2022. Het zal dus uiteindelijk ~19 maand worden.

Mei '23 besteld en September '24 levering lijkt mij scherp, ik heb nog 3 collega's die in Mei/Juni '23 besteld hebben en die staan er pas op voor April '25 oid. Maar ge kunt er eigenlijk geen lijn op trekken... veel lijkt af te hangen van waar je besteld. In Lochristi lijkt het alvast láng te duren, ondertussen is er een collega die in het Antwerpse (ik denk Lier) besteld heeft in April '23 ofzo en die toert al mee rond van in September oid (4-5 maand dus :sop:).

Bestaat er eigenlijk een soort EV-database voor hybrides? Het huidig aanbod van EV’s staat mij eigenlijk echt niet aan. Weinig auto’s die ik mooi vind. Ik denk dat ik me gewoon nog een hybride zoek voor een paar jaar.

Een vraagje rond het laden van je ev, als je tijdelijk inwoont bij iemand.

Mijn ev komt binnenkort aan.
Momenteel wonen wij in bij iemand (omdat we aan het verbouwen zijn).
Er komt een laadpaal als de verbouwingen rond zijn, dus dat is allemaal in orde.
Maar komend half jaar is dit dus niet het geval.

Hoe kan ik het regelen dat de stroom die ik met een granny charger bij het gezin waar we inwonen verbruik kan laten terugbetalen?

Dus gewoon een "metertje" tussen de stekker van de granny charger en het stopcontact steken?
En een werkgever gaat daar mee akkoord?
Ah waarschijnlijk niet. Ik dacht dat het enkel was voor het gezin waar je nu woonde terug te betalen was 😅.

Om eerlijk te zijn moet je meestal niet thuis opladen. Laadt gewoon elke keer op als je op stap bent. Lukt ook meestal aardig, wij hadden de eerste maanden geen laadpaal en is toch ook gelukt.

Ah waarschijnlijk niet. Ik dacht dat het enkel was voor het gezin waar je nu woonde terug te betalen was 😅.

Om eerlijk te zijn moet je meestal niet thuis opladen. Laadt gewoon elke keer op als je op stap bent. Lukt ook meestal aardig, wij hadden de eerste maanden geen laadpaal en is toch ook gelukt.
Ja ik vrees dat mijn werkgever geen natte vingerwerk gaat terugbetalen 😛

Het "probleem" is dat ik 90km naar kantoor moet rijden (enkele rit) en we geen laadpalen heb en op kantoor.

Ja ik vrees dat mijn werkgever geen natte vingerwerk gaat terugbetalen 😛

Het "probleem" is dat ik 90km naar kantoor moet rijden (enkele rit) en we geen laadpalen heb en op kantoor.
Shelly of HomeWizard meter inderdaad. Maar je werkgever moet akkoord gaan dat jij dan daarvoor een onkostennota binnen brengt natuurlijk. Zal voor hem nog altijd goedkoper zijn als dat jij publiek gaat laden voor 6 maand.

Misschien niet de juiste plaats, maar ik vraag het even hier.

Situatie: echtgenote wordt zelfstandig (vennootschapje) en verliest dus haar bedrijfswagen. Ik wil liever dat ze tweedehands koopt, maar kan ook nieuw worden.

Ze rijdt iets meer dan 10k per jaar, zelden snelweg. Ideaal voor een EV dus.

Echter, de EV’s die ze overweegt, aangezien ze een premium badge wil (don’t shoot the messenger) en geen Audi (want q4 rijdt verschrikkelijk en een Q8 etron is veel te duur) blijven enkel de iX1 en iX3 over.

Maar. Als je nu alsnog een hybride zou pakken, met minder dan 50gr co2…, zoals een 330e/x3 30e, dan ligt de aanschafprijs ongeveer 10k lager dan bij een tweedehands EV equivalent.

Ok, VAA zal een pak hoger liggen, en de aftrekbaarheid is lager (vermoed ik), maar gaat dat over een doorlooptijd van 5 jaar écht het verschil van 10k in aanschaf goedmaken?

Brandstof zal ook een impact hebben, maar ze zal quasi elektrisch kunnen rijden (heen + terug totaal 30km van en naar het werk), en de slijtage van banden etc is minder. Wellicht een hogere onderhoudskost, maar mzt 10k km per jaar is dat ook heel beperkt.

Lange vraag kort:
Is het in elk geval vanuit financieel standpunt verstandiger om een EV te kopen, of kan een hybride ook nog interessant zijn door de lagere initiële aanschafprijs?

Situatie: echtgenote wordt zelfstandig (vennootschapje) en verliest dus haar bedrijfswagen. Ik wil liever dat ze tweedehands koopt, maar kan ook nieuw worden.

Echter, de EV’s die ze overweegt, aangezien ze een premium badge wil (don’t shoot the messenger) en geen Audi (want q4 rijdt verschrikkelijk en een Q8 etron is veel te duur) blijven enkel de iX1 en iX3 over.

Maar. Als je nu alsnog een hybride zou pakken, met minder dan 50gr co2…, zoals een 330e/x3 30e, dan ligt de aanschafprijs ongeveer 10k lager dan bij een tweedehands EV equivalent.

Ok, VAA zal een pak hoger liggen, en de aftrekbaarheid is lager (vermoed ik), maar gaat dat over een doorlooptijd van 5 jaar écht het verschil van 10k in aanschaf goedmaken?

Brandstof zal ook een impact hebben, maar ze zal quasi elektrisch kunnen rijden (heen + terug totaal 30km van en naar het werk), en de slijtage van banden etc is minder. Wellicht een hogere onderhoudskost, maar mzt 10k km per jaar is dat ook heel beperkt.

Lange vraag kort:
Is het in elk geval vanuit financieel standpunt verstandiger om een EV te kopen, of kan een hybride ook nog interessant zijn door de lagere initiële aanschafprijs?
Waarom denk dat je banden trager slijten bij een PHEV? Die weegt ook 250kg meer dan de gewone brandstof uitvoering.
Bandenslijtage ligt vooral aan het voetje.

Lange vraag kort:
Lang antwoord kort:
Een hybride kan interessanter zijn dan een EV. Die aftrekbaarheid maakt niet zo'n enorm verschil.

Maar, dan zou je voor een pak goedkopere hybride (catalogusprijs) moeten gaan, anders gaat VAA te hard doorwegen.

EQA en EQB zijn trouwens ook nog kleine premium ev's

Lange vraag kort:
Ik zit een beetje in een gelijkaardige situatie. Er is weinig naar mijn goesting bij de EV’s. En de Q8 e-tron zal wellicht te duur zijn (al schijnt Audi ook goed kortingen te geven op stockwagens, ik moet nog eens gaan horen).
Dus ik overweeg ook sterk een premium hybride tweedehands aan te kopen.
De boekhouder zegt dat het geen probleem is zolang ik maar tegen 1 januari 2027 (onder voorbehoud van veranderende wetgeving) een EV heb. Want de aftrekbaarheid dan begint echt wel een gigantische factor te worden.

Bijkomend nadeel is dat de hybrides met degelijk elektrisch rijbereik (elektriciteit is 100-75% aftrekbaar tov 50% voor brandstof) zijn meestal pas sinds recente facelifts er gekomen. Dus als je veel elektrisch rijbereik wil ga je een hele jonge tweedehandse moeten nemen en dan betaal je daar ook weer veel voor.

Terug
Bovenaan