De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Het is ook niet dat je 'gratis' een mobiliteitsbudget krijgt natuurlijk. Het is vooral interessant voor wie dicht bij zijn werk woont, of bij wie er twee bedrijfswagens op de oprit staan. Als je binnen je gezin maar één bedrijfswagen hebt, en je elke dag naar kantoor gaat, dan is het al veel minder interessant.
9000 per jaar mobiliteitsbudget is 750 TCO per maand, dat is al geen Fiat panda als bedrijfswagen maar een middenklasser. Financieel interessant als je die niet hoeft te vervangen door een andere wagen, of als je genoegen neemt met een kleine privéwagen. Maar dezelfde wagen privé betalen met je mobiliteitsbudget, dan ga je niet veel 'winst' maken.

Getekend, iemand die jaren geleden (als een van slechts een paar honderd) zijn bedrijfswagen heeft ingeruild voor cash-for-car.
750 TCO is idd geen Fiat Panda. Maar met 45K voor een lease van 5 jaar kan je toch zelf al even een wagen kopen eh.
Zelfs al heb je geen 50K op uw rekening staan om een nieuwe wagen te gaan kopen, je kan altijd gaan voor een 2e handse middenklassert rond de 30K & als je dat ook niet staan hebt kan je zelfs een lening aangaan ter waarde van 750 EUR/mnd.

't Grote verschil hier is dat je die 750/mnd gratis & voor niets krijgt (belastingsvrij) EN die wagen wordt effectief uw eigendom (niet het geval met een bedrijfswagen) + op die bedrijfswagen betaal je ook nog belastingen (VAA), dus bovenop die 750 TCO verlies je nog, dus eigenlijk is het meer dan 750 TCO dat je moet rekenen.

Anyway ... 750 TCO zal wss een (EV) wagen voorstellen van een 50K incl. 'laadpas'. Dus op een goei 5j heb je die terug verdiend en is die effectief uwen eigendom VS die bedrijfswagen die nooit van u wordt & je toch maar belasting blijft op betalen, waar je hetzelfde bedrag in uw loon voor 'opgeeft'.

Nu, privé heb je natuurlijk extra kosten bovenop de aankoop. Dus je zal mss een iets langere terugverdientijd hebben.
Maar net als bij pakweg zonnepanelen is er een break-even punt.

Maar dezelfde wagen privé betalen met je mobiliteitsbudget, dan ga je niet veel 'winst' maken.

Getekend, iemand die jaren geleden (als een van slechts een paar honderd) zijn bedrijfswagen heeft ingeruild voor cash-for-car.
Klopt niet eh. Vanaf de terugverdientijd (jaar 6 of zoiets) gepasseerd is maakt ge eerder winst, in bovenstaand voorbeeld. En da's er van uit gaande dat je de volledige 45K spendeerd aan een wagen (particulier zou ik die zelfde wagen niet nieuw kopen bv.).

Die bedrijfswagen wordt idd elke X-jaar vernieuwd & jij hebt privé dan geen nieuwe, maar hoe langer je met uw wagen rond blijft bollen, hoe meer winst. Ik persoonlijk zou perfect OK zijn om de komende 10j met mijn huidige wagen rond te bollen.

NOTE: Zolang dat je geen miserie krijgt met uw wagen uiteraard.
Maar als je een 'car person' bent, kan je steeds beslissen om hier & daar wat 'verlies te pakken' & regelmatig eens van wagen te wisselen. Wagen is uw eigendom, dus je kan die verkopen en eens wisselen eh. Nog een voordeel dat je niet zou hebben bij de bedrijfswagen.

------------------------------
Echter, ik blijf er bij ... het systeem is enerzijds een grotere kado dan de bedrijfswagen zelf
MAAR ... 't is discriminerend in de zin dat het énkel voor woonleningen/huur mag gebruikt worden.
--> Dus ik, die lang gespaard heeft (7 op 7 werken vele jaren lang, nooit op reis ging, weinig op resto, etc.) & bij gevolg een lage hypotheek heeft ... ik ben gejost.

No offense maar kuisvrouwen zijn imo net mensen die wél een firmawagen zouden moeten krijgen. Zij maken namelijk effectief kilometers in opdracht... origineel was een firmawagen net dát: een wagen die je ter beschikking kreeg van de werkgever opdat je geen werk gerelateerde verplaatsingen moest maken met je privé wagen. En eerlijk, wat krijgt een kuisvrouw? Ne Renault Clio? Dat is ook maar een autotje om effectief die werkverplaatsingen te maken of mee rond de kerktoren te rijden.
Das nog net iets anders dan al die bakken van €75k+, dat waren oorspronkelijk de directiewagens hé, waar de grote bazen mee rondrijden. Ondertussen zitten we in een situatie waar elke halve kader functie tot zelfs administratief bediendes met nen bak van €55-60k rond rijdt. Ge moet 's morgens eens den E40 opsturen en dat allemaal eens zien rijden...
Je mist een beetje het punt. Als het al interessant is om aan belastingontduiking te doen op de laagste lonen. Dan is het systeem gewoon kapot.

Ja dat bedoel ik onrechtstreeks. De midden-boven klasse houdt nu de onderste laag van de bevolking al recht met een job/werkbonus. Van die klasse nog eens de bedrijfswagen afnemen (zonder of gedeeltelijke compensatie) is gewoonweg diefstal. Een logische verandering zou zijn om de belastingen te verlagen. Maar dat gaat bij de laagste lonen weinig effect hebben omdat ze al weinig betalen. Belgie verdeelt de welvaart al heel goed (sukkelaars zullen er altijd zijn)

Ik ben blij dat ik kan bijdragen aan onze welvaartsstaat en betaal als alleenstaande misschien de hoogste van de wereld (procentueel). Meer geld vinden door de bedrijfswagen af te schaffen vind ik niet oké.
Het is inderdaad wel de bedoeling van niet zomaar alle fiscale voordelen op de schop te gooien zonder iets van compensatie. Het lijkt mij evident dat het afschaffen van al die fiscale voordelen toch de nodige budgetaire impact zouden hebben op de begroting waardoor de algemene belastingdruk naar beneden kan, voornamelijk die op de hogere belastingschijven. Het kan niet de bedoeling zijn om die 25% nog verder te verlagen en dan bij de rest peanuts te geven.

Het afschaffen van bedrijfswagens (en ook alle andere vormen van belastingontwijking met fiscale voordelen allerhande) moet uiteraard wel gepaard gaan met herverdelingen op een andere manier. Als we voor iedereen zouden stoppen met al die fiscale optimalisatie bullshit en gewoon plain en simple lagere belastingen op de hogere loonschijven dan zouden het interessanter zijn om bruto loon bij te krijgen en netto meer over houden en kan iedereen met dat netto doen wat hij of zij wil. Zonder dat bepaalde groepen uitgesloten worden van bepaalde systemen: omdat hun werkgever er niet aan mee doet, omdat ze een kilometer te ver van het werk wonen, omdat het niet geregeld is voor hun paritair comité...

Ik begrijp dus ergens wel dat je een lijn trekt "van mijn bedrijfswagen blijven ze af". Als ze gewoon de bedrijfswagens gaan afschaffen zonder de belastingdruk te verlagen ben ik daar ook niet met akkoord voor alle duidelijkheid maar als men alle fiscale voordelen afschaft in een volledige fiscale hervorming dan ben ik daar niet op voorhand tegen.

Helaas is het ideaalbeeld van iedereen te vergoeden met een eenduidig bruto loon een utopie.

Je mist een beetje het punt. Als het al interessant is om aan belastingontduiking te doen op de laagste lonen. Dan is het systeem gewoon kapot.
Belastingontwijking* heeft waarschijnlijk ook te maken met de job bonus die actief blijft bij een laag bruto loon. Het systeem is ook gewoon kapot. Ik vond het gewoon een vreemde opmerking van te zeggen "zelfs kuisvrouwen". Dat is dan net een functie waar het geen salariswagen maar een echte job needed wagen is...

Moet een hoog/bovengemiddeld loon dezelfde aanslagvoet hebben als een laag/subgemiddeld loon? Want dat is uiteindelijk waar jij voor pleit, je wil dezelfde voordelen als mensen die niet veel meer dan het minimumloon verdienen.
Ergo: je wil het principe van solidariteit afschaffen. Sommigen zullen dat als wereldvreemd aanzien, anderen niet. Maar solidariteit als principe lijkt mij niet echt ter discussie te staan binnen de Belgische context.

Solidariteit mag ook zijn grenzen kennen. Als je in België meer dan +/-60000 euro verdient op jaarbasis, mag je wel nog steeds RSZ bijdragen betalen voor alle inkomsten boven de 60000€, maar krijg je er zelf 0€ meer pensioen voor.
Het systeem van bedrijfswagen zorgt nu voor een heel klein beetje minder belastingdruk voor de middeninkomens (daar waar men voor de lage lonen de belastingdruk de laatste jaren aanzienlijk heeft verlaagd, doorverhoging belastingrvrije som, jobbonus, etc) en dan zijn er wat azijnpissers die het niet eerlijk vinden dat bepaalde jobs/functies een firmawagen krijgen.
Wel er zijn ook mensen die het zich kunnen veroorloven om in Sint Martens Latem te wonen (rijk geboren waarschijnlijk) en die betalen op het einde van het jaar 0€ gemeenteheffing op hun inkomen uit arbeid, terwijl ik in mijn gemeente (en vele andere) , waar ik 50% OCMW'r moet onderhouden ook nog eens 10% mag ophoesten.

Ik volg de stelling van sommigen hier, neem wat initiatief, school je om/bij en solliciteer op een plaats waar je die voordelen ook kan krijgen.
Ik heb lang aangemodderd bij de overheid, daar gold een gunstige pensioenregeling, die regeling werd éénzijdig afgeschaft, heb dan bijgestudeerd en dan maar overgeschakeld naar de privésector waar ik het dubbele kan verdienen. Indien alle afgunstigen hier dan ook nog de kleine fiscale voordeeltjes van de privésector ook nog wegwensen, dan rest de gedreven werker niets anders meer dan zoals de 50% anderen op dit forum hier om consultant te worden in een schijnzelfstandigenstatuut om toch zo nog iets over te houden op het einde van de maand.

Ook van plan om eens te gaan rondkijken, maar vraag me af of je bij een dealer direct de TCO kan te weten komen, als ze weten welke leasingmaatschappij? En heeft het nut om dealers van hetzelfde merk te vergelijken/korting te vragen?

Ook van plan om eens te gaan rondkijken, maar vraag me af of je bij een dealer direct de TCO kan te weten komen, als ze weten welke leasingmaatschappij? En heeft het nut om dealers van hetzelfde merk te vergelijken/korting te vragen?

Nee, TCO hangt van teveel factoren af naast de aankoopkost van de auto en de leasingmaatschappij: aantal jaar, aantal km per jaar, winterbanden incl. of niet, type laadpaal/kabel (bij een EV / hybride)...
Veel leasingmaatschappijen hebben wel een tool waar je toegang toe krijgt op het moment dat je een nieuwe wagen mag bestellen, waarin je zelf kan configureren/simuleren.

Er kunnen verschillen zijn tussen dealers qua kortingen of commerciële gestes die ze doen naar een extra hier of daar; of dat was vroeger toch het geval - geen idee hoe de situatie nu is, nu de kortingen vaak toch eerder beperkt zijn (toch op EV's).

Nee, TCO hangt van teveel factoren af naast de aankoopkost van de auto en de leasingmaatschappij: aantal jaar, aantal km per jaar, winterbanden incl. of niet, type laadpaal/kabel (bij een EV / hybride)...
Veel leasingmaatschappijen hebben wel een tool waar je toegang toe krijgt op het moment dat je een nieuwe wagen mag bestellen, waarin je zelf kan configureren/simuleren.

Er kunnen verschillen zijn tussen dealers qua kortingen of commerciële gestes die ze doen naar een extra hier of daar; of dat was vroeger toch het geval - geen idee hoe de situatie nu is, nu de kortingen vaak toch eerder beperkt zijn (toch op EV's).
Ok, bedankt. Dat maakt het vergelijken wel wat moeilijker imo. Toegang tot die tool heb ik al maar dan moet je eigenlijk zelf iedere combinatie van versie en opties gaan proberen om laagste TCO te zoeken en terwijl de opties behouden die je wil.

Ok, bedankt. Dat maakt het vergelijken wel wat moeilijker imo. Toegang tot die tool heb ik al maar dan moet je eigenlijk zelf iedere combinatie van versie en opties gaan proberen om laagste TCO te zoeken en terwijl de opties behouden die je wil.
Je kan ook door je configurator gaan met de dealer. Zo heb ik het al een paar keer gedaan.

750 TCO is idd geen Fiat Panda. Maar met 45K voor een lease van 5 jaar kan je toch zelf al even een wagen kopen eh.
Zelfs al heb je geen 50K op uw rekening staan om een nieuwe wagen te gaan kopen, je kan altijd gaan voor een 2e handse middenklassert rond de 30K & als je dat ook niet staan hebt kan je zelfs een lening aangaan ter waarde van 750 EUR/mnd.

't Grote verschil hier is dat je die 750/mnd gratis & voor niets krijgt (belastingsvrij) EN die wagen wordt effectief uw eigendom (niet het geval met een bedrijfswagen) + op die bedrijfswagen betaal je ook nog belastingen (VAA), dus bovenop die 750 TCO verlies je nog, dus eigenlijk is het meer dan 750 TCO dat je moet rekenen.

Anyway ... 750 TCO zal wss een (EV) wagen voorstellen van een 50K incl. 'laadpas'. Dus op een goei 5j heb je die terug verdiend en is die effectief uwen eigendom VS die bedrijfswagen die nooit van u wordt & je toch maar belasting blijft op betalen, waar je hetzelfde bedrag in uw loon voor 'opgeeft'.

Nu, privé heb je natuurlijk extra kosten bovenop de aankoop. Dus je zal mss een iets langere terugverdientijd hebben.
Maar net als bij pakweg zonnepanelen is er een break-even punt.

Klopt niet eh. Vanaf de terugverdientijd (jaar 6 of zoiets) gepasseerd is maakt ge eerder winst, in bovenstaand voorbeeld. En da's er van uit gaande dat je de volledige 45K spendeerd aan een wagen (particulier zou ik die zelfde wagen niet nieuw kopen bv.).

Die bedrijfswagen wordt idd elke X-jaar vernieuwd & jij hebt privé dan geen nieuwe, maar hoe langer je met uw wagen rond blijft bollen, hoe meer winst. Ik persoonlijk zou perfect OK zijn om de komende 10j met mijn huidige wagen rond te bollen.

Maar als je een 'car person' bent, kan je steeds beslissen om hier & daar wat 'verlies te pakken' & regelmatig eens van wagen te wisselen. Wagen is uw eigendom, dus je kan die verkopen en eens wisselen eh. Nog een voordeel dat je niet zou hebben bij de bedrijfswagen.

------------------------------
Echter, ik blijf er bij ... het systeem is enerzijds een grotere kado dan de bedrijfswagen zelf
MAAR ... 't is discriminerend in de zin dat het énkel voor woonleningen/huur mag gebruikt worden.
--> Dus ik, die lang gespaard heeft (7 op 7 werken vele jaren lang, nooit op reis ging, weinig op resto, etc.) & bij gevolg een lage hypotheek heeft ... ik ben gejost.

Ik heb zelf bedrijfswagen ingeleverd en ben overgestapt naar mobiliteitsbudget. Wij hebben ook alle berekeningen gemaakt maar veel details worden er niet vermeld in die artikels. Bij ons werd het VAA van de TCO afgetrokken. Dus mobiliteitsbudget was daardoor al lager.

Voor aftrek van hypotheek zal je op minder dan 10km van je werk moeten of minstens 51% thuiswerk. Dit brengt dan natuurlijk ook meer elektriciteits- en verwarmingskosten mee.

Indien je geen lening of woonkosten of groene mobiliteit hebt aangekocht,zal je 38% belasting moeten betalen op het bedrag dat overblijft. Dus mensen zonder hypothecaire lening zullen ook zwaar belast worden op dat bedrag.

Maar het is zoals anderen het hier aanhalen, constant de spelregels aanpassen tijdens het spel is niet correct. Hoe kan je juiste beslissingen maken op deze manier?

Heb zelf geen woonbonus ontvangen, geen groenestroomcertificaten, ben juist buiten de verlaagde registratierechten gevallen, heb geen kinderen,… dus zoals iemand hierboven al aanhaalde, alleenstaanden zonder kinderen betalen al de hoogste belastingen in de wereld…

Ik heb zelf bedrijfswagen ingeleverd en ben overgestapt naar mobiliteitsbudget. Wij hebben ook alle berekeningen gemaakt maar veel details worden er niet vermeld in die artikels. Bij ons werd het VAA van de TCO afgetrokken. Dus mobiliteitsbudget was daardoor al lager.

Voor aftrek van hypotheek zal je op minder dan 10km van je werk moeten of minstens 51% thuiswerk. Dit brengt dan natuurlijk ook meer elektriciteits- en verwarmingskosten mee.
Velen die nu al een wagen hebben EN kunnen overstappen op dat mobi-budget zullen sowieso al aan de voorwaarden voldoen.
Er is niemand die gaat verhuizen specifiek daarvoor & een WG die geen thuiswerk toelaat zal zich niet ineens gaan bedenken.

Dus die extra E & verwarmingskosten zijn een irrelevant punt tenzij je nu net van WG veranderd, je vroeger nooit mocht thuis werken & nu wel.
Alsook, da's dan weer heel afhankelijk van de woonsituatie. Als je in een ietwat recente bouw woont kan het zijn dat de verwarming zelfs niet eens veel meer aan moet (ook in de winter). Iemand met een EPC van 1000 die stookt voor buiten, dus hoe minder die thuis is, hoe beter. :sneaky:

FUN FACT ... bij mij is de koffie wss een grotere jaarlijkse extra kost gebleken dan mijn extra verwarming. Zelfs indertijd van 100% thuiswerk onder corona.

Indien je geen lening of woonkosten of groene mobiliteit hebt aangekocht,zal je 38% belasting moeten betalen op het bedrag dat overblijft. Dus mensen zonder hypothecaire lening zullen ook zwaar belast worden op dat bedrag.

Maar het is zoals anderen het hier aanhalen, constant de spelregels aanpassen tijdens het spel is niet correct. Hoe kan je juiste beslissingen maken op deze manier?

Heb zelf geen woonbonus ontvangen, geen groenestroomcertificaten, ben juist buiten de verlaagde registratierechten gevallen, heb geen kinderen,… dus zoals iemand hierboven al aanhaalde, alleenstaanden zonder kinderen betalen al de hoogste belastingen in de wereld…
Da's net het probleem. Iemand met een lage lening of iemand die z'n lening al heeft afbetaald wordt hier uitgesloten. Ook al kan die mens perfect aan al hun voorwaarden voldoen & bij gevolg dus 'een wagen minder op de baan' zijn.
Als je dan toch gewoon weer belasting moet betalen op dat mobi-budget, laat het dan maar wete. Dan heb ik liever m'n wagen. Ook al is het percentage lager dan wat ik op m'n brutoloon moet afgeven.

En net zoals indertijd met Cash4Car ... wie weet hoe lang het duurt eer men zich gaat bedenken.
Want volledig belastingvrij uw woning betaald zien? Dat kan niet anders dan kostelijk zijn voor een regering die al overal in ons zakken zit omdat ze geld te kort komen. Zelfs die bedrijfswagen is alles behalve onbelast wete.

By the by ... het bedrag in 'overschot' (pijler 3), mag de WG slechts 1 keer per jaar uitbetalen.
Dus als je uw wagen opgeeft, geen lening meer hebt & geen goesting hebt om ineens, weet ik veel, een treinabbo te laten betalen of zoiets ... dan moet je wachten tot het einde van het jaar om uw volledige som te krijgen.
Stel u opnieuw dat mobi-budget van 750 EUR/mnd voor ... dat zou 9000 EUR zijn dat je dan moet 'voorschieten' in uw persoonlijk budget elk jaar.
Ale soit, 5580 EUR eens je er die 38% belasting af trekt.

What BS is this? Wat heeft uwe WG te maken met uw VAA (zijnde uw personenbelasting)?

Da's nu eens eerste klas in 't zak zetterij zie.

Ja dat bedoel ik onrechtstreeks. De midden-boven klasse houdt nu de onderste laag van de bevolking al recht met een job/werkbonus. Van die klasse nog eens de bedrijfswagen afnemen (zonder of gedeeltelijke compensatie) is gewoonweg diefstal. Een logische verandering zou zijn om de belastingen te verlagen. Maar dat gaat bij de laagste lonen weinig effect hebben omdat ze al weinig betalen. Belgie verdeelt de welvaart al heel goed (sukkelaars zullen er altijd zijn)

Solidariteit mag ook zijn grenzen kennen. Als je in België meer dan +/-60000 euro verdient op jaarbasis, mag je wel nog steeds RSZ bijdragen betalen voor alle inkomsten boven de 60000€, maar krijg je er zelf 0€ meer pensioen voor.
Het systeem van bedrijfswagen zorgt nu voor een heel klein beetje minder belastingdruk voor de middeninkomens (daar waar men voor de lage lonen de belastingdruk de laatste jaren aanzienlijk heeft verlaagd, doorverhoging belastingrvrije som, jobbonus, etc) en dan zijn er wat azijnpissers die het niet eerlijk vinden dat bepaalde jobs/functies een firmawagen krijgen.
Wel er zijn ook mensen die het zich kunnen veroorloven om in Sint Martens Latem te wonen (rijk geboren waarschijnlijk) en die betalen op het einde van het jaar 0€ gemeenteheffing op hun inkomen uit arbeid, terwijl ik in mijn gemeente (en vele andere) , waar ik 50% OCMW'r moet onderhouden ook nog eens 10% mag ophoesten.

Ik volg de stelling van sommigen hier, neem wat initiatief, school je om/bij en solliciteer op een plaats waar je die voordelen ook kan krijgen.
Ik heb lang aangemodderd bij de overheid, daar gold een gunstige pensioenregeling, die regeling werd éénzijdig afgeschaft, heb dan bijgestudeerd en dan maar overgeschakeld naar de privésector waar ik het dubbele kan verdienen. Indien alle afgunstigen hier dan ook nog de kleine fiscale voordeeltjes van de privésector ook nog wegwensen, dan rest de gedreven werker niets anders meer dan zoals de 50% anderen op dit forum hier om consultant te worden in een schijnzelfstandigenstatuut om toch zo nog iets over te houden op het einde van de maand.

Niet dat ik de grote verdediger wil zijn van het systeem, en geen mogelijke verbeteringen zie, maar die middenklasse in België heeft het helemaal niet slecht. En dat zeg ik als iemand die zelf ook boven dat plafond voor pensioenopbouw zit. Maar er is meer dan de bruto/netto verhouding natuurlijk.
Ik ben van relatief simpele komaf maar heb toch universitaire diploma's. In het Angelsaksisch systeem zou ik ofwel niet gestudeerd hebben (omdat mijn ouders het niet hadden kunnen betalen), ofwel een gigantische studieschuld af te lossen hebben.
Mijn broer had kanker. Ik heb er geen idee van hoeveel de totale kosten voor zijn chemo's, bestralingen, specialistenbezoeken, thuishulp, tot verblijf in palliatief centrum, bedragen. En ik heb er geen idee van omdat de overheid daarvan het overgrote deel heeft betaald en je als patiënt maar een fractie van de kosten ziet. Ook mijn broer heeft kunnen studeren dankzij de overheid, heeft dan in goedbetaalde functie af en toe gefoeterd over zijn belastingen, maar uiteindelijk heeft de overheid ook verzekerd dat hij op een waardige manier is gestorven.

De middenklasse heeft het echt niet zo slecht in België hoor. En ik denk dat we soms niet beseffen hoe krom het systeem van bedrijfswagens is geworden, dat we een logica zijn beginnen aanvaarden waar we het normaal vinden dat we met een wagen rondrijden die méér dan ons jaarloon kost.
Vorig jaar was ik in Duitsland en gingen er enkele mensen meerijden in de bedrijfswagen van mijn collega. Dat zijn dan mensen met deftige functies (kader, maar geen C-level) die in Duitsland, UK, Italie werken of gewerkt hebben. Bedrijfswagen van mijn collega heeft een catalogusprijs van wat, 80-90K? We gaan naar de garage en eentje daarvan zegt 'Damn, this is your car Bart?'. Waarop die andere zegt 'Dont forget he's Belgian, that's just how it is over there'.

Bedrijfswagens minder interessant maken moet ook gelijkstaan met lagere belastingen op arbeid. Maar met genavelstaar waarbij iedereen z'n eigen situatie zit te analyseren, en waarbij iedereen enkel als winnaar uit een hervorming wil komen, zal er voor zorgen dat er nooit nog iets beweegt.
BG is over het algemeen een gepriviligeerde club van hoogopgeleiden en betere middenklassers. Ga naar de discussie over fiscale hervormingen en de meesten zien dat wel zitten, maar enkel omdat ze vinden dat zij bij een fiscale hervorming bij de groep horen te zitten die er beter uitkomt. Als blijkt dat ze moeten inleveren, zelfs al is het weinig, en zelfs al zou een hervorming op lange termijn waarschijnlijk ook beter uitkomen voor hen, dan regeert het korte termijn denken.

Je geeft het ook zelf aan natuurlijk: hoe langer je met uw wagen rond blijft bollen. Je kan 'winst' maken, en vooral als je weinig kilometers rijdt, of als je het geen probleem vindt om te downgraden, of als je niet elke 4 jaar een nieuwe auto nodig hebt. Maar die winst is er dan wel enkel als je concessies wil maken.

Je geeft het ook zelf aan natuurlijk: hoe langer je met uw wagen rond blijft bollen. Je kan 'winst' maken, en vooral als je weinig kilometers rijdt, of als je het geen probleem vindt om te downgraden, of als je niet elke 4 jaar een nieuwe auto nodig hebt. Maar die winst is er dan wel enkel als je concessies wil maken.
Goh, 't is idd zo dat hoe minder kilometers, hoe meer potentiële winst (want hoe minder je uit de tankkaart haalt).
Als je elk jaar 100K kilometers zou trekken met uw tankkaart, dan is die kaart bijna meer waard dan de wagen zelf. Dat kan je pretty much nooit ophalen.
Maar voor de meesten onder ons is de lease ook beperkt in aantal km die je mag doen. Gaande van 15 tot mss 30K km voor de meest courante profielen.
In 't verlengde, om elke 4j een nieuwe 'nodig te hebben' zou je al héél wat kilometers moeten doen natuurlijk, maar da's voor 't gros v/d wagens dus zelfs geen optie.
--> Wat wil zeggen dat, voor een sales die 100K km/jaar doet, ik dat mobi-budget dus NIET zou pakken. Want zonder die tankkaart verslijt je uw eigen wagen dus dat het ni schoon is.

Ik persoonlijk, en ik denk ook veel mensen, zullen het niet direct als een serieuze compromis/concessie bezien dat men geen nieuwe wagen meer heeft om de 4/5 jaar hoor. Of ten minste, toch niet eens men een bepaald niveau bekomt (ja, uw aanloopwagen voor uw eerste job wil je wss zo snel mogelijk vanaf :sneaky: ).
't Is zelfs een voordeel dat we niet meer om de 4/5 jaar geforceerd moeten gaan discussiëren over die wagen & hopen dat ge er niet op achteruit gaat. Eens je uw eigen wagen hebt blijft dat uw klasse.

En zoals aangehaald, ik zou niet downgraden hoor. Gewoon 't zelfste NIET NIEUW kopen, maar je krijgt netto wel 't bedrag op uw rekening dat een nieuwe zou kosten (kinda), gespreid over een aantal jaar (dat over 't algemeen minder jaren is dan wat die wagen z'n levensduur kan zijn).
Ik zou gewoon mijn huidige 4 wielen over kopen v/d leasing (wat dan een wagen van 5j oud zou zijn) & dat zou op een paar jaar terug verdiend zijn moest ik het volledige mobi-budget netto kunnen trekken.

Gewoon al 't feit dat je mobi-budget belastingsvrij mag innen & dat het gespendeerd wordt voor iets dat uw eigendom is zorgt er al voor dat het toch meestal beter zal zijn dan een wagen te kiezen (waar je pretty much gewoon huur betaald met uw bruto loon & nog eens belasting op betaald, maar er wordt eigenlijk nooit iets van u).

Long story short, ik zie daar weinig concessies als ik heel mijnen TCO netto zou krijgen. :whistle:

Heb bedrijfswagens gehad, ik vond dat een enorm gemak. Altijd een nieuwe wagen onder je kont, niets aantrekken van de brandstofprijzen, niets aantrekken van winter/zomerbanden, bij problemen was het aan de leasing om het met de garage uit te vechten (collega heeft z’n Volvo twee maand moeten missen wegens transmissieproblemen, bolde gewoon met een vervangwagen en alle discussies over wat al dan niet gedekt was door de garantie was voor de leasing), altijd omnium verzekerd, niet naar de rekening voor het groot/klein onderhoud moeten kijken etc.
En ook: niet de kost van een wagen te moeten aankopen. En geen schrik moeten hebben van zaken als distributieriem en andere klassieke grote kosten. Want met een oudere wagen rijden is ok, maar zo’n distributieriem vreet een jaar mobiliteitsbudget op.

Moest mijn vrouw er geen hebben dan had ik nog altijd een bedrijfswagen. Maar twee bedrijfswagens op de oprit was natuurlijk ook niet nodig, voor die één of twéé keer per maand dat we allebei een auto nodig hebben op hetzelfde moment zoeken we wel een andere oplossing.

Hm, op onze lijst lijken een Peugeot 308 SW en een iX1 het meest interessant binnen mijn budget.
Beiden goed uitgerust, iemand ervaring met de iX1 of X1?

Hm, op onze lijst lijken een Peugeot 308 SW en een iX1 het meest interessant binnen mijn budget.
Beiden goed uitgerust, iemand ervaring met de iX1 of X1?
Heb 2 weken met een nieuwe X1 als vervangwagen mogen rondrijden.

Echt grote sprongen vooruit gemaakt tov mij X1 van 2018 :) ik vond die wel geslaagd

What BS is this? Wat heeft uwe WG te maken met uw VAA (zijnde uw personenbelasting)?

Da's nu eens eerste klas in 't zak zetterij zie.
Had het verkeerd verwoord, bij ons werken ze met eigen bijdrage voor bedrijfswagens en dan wordt het wel afgetrokken:

6.13. Moet het VAA van de bedrijfswagen waarmee de werknemer rondrijdt of waarop hij recht heeft, worden toegevoegd aan de TCO?
Het voordeel van alle aard (VAA) van de bedrijfswagen wordt niet in mindering gebracht van de TCO. Het betreft immers geen kostenvermindering in hoofde van de werkgever.

Wanneer de werknemer een eigen bijdrage betaalt voor het privégebruik van de bedrijfswagen, wordt die wel in mindering gebracht van de TCO. In dat geval is er wel sprake van een kostenvermindering in hoofde van de werkgever.

By the by ... het bedrag in 'overschot' (pijler 3), mag de WG slechts 1 keer per jaar uitbetalen.
Dus als je uw wagen opgeeft, geen lening meer hebt & geen goesting hebt om ineens, weet ik veel, een treinabbo te laten betalen of zoiets ... dan moet je wachten tot het einde van het jaar om uw volledige som te krijgen.
Stel u opnieuw dat mobi-budget van 750 EUR/mnd voor ... dat zou 9000 EUR zijn dat je dan moet 'voorschieten' in uw persoonlijk budget elk jaar.
Ale soit, 5580 EUR eens je er die 38% belasting af trekt.
Klopt, je schiet bedrag uiteindelijk voor maar is nog altijd een mooi bedrag wat je dan ontvangt bij de afrekening op het einde van het jaar. En zoals je zelf aanhaalt, heb mijn bedrijfswagen overgekocht van het bedrijf(vrij gunstige prijs) en zal op die manier inderdaad vrij snel terugverdient zijn. Is dan geen nieuwe wagen natuurlijk maar je weet tenminste wat er met de wagen is gebeurd gedurende de voorgaande periode.

Wat mensen die geen lening meer hebben kunnen doen, is elk jaar een dure racefiets of speedpedelec kopen en onmiddellijk doorverkopen voor 10% onder de prijs. Als het hele budget op die manier opgebruikt kan worden zal die persoon geen 38% maar bijv maar 10% verliezen. Tenzij er natuurlijk ondertussen al beperkingen zijn op het aantal keer dat een fiets mag aangekocht worden.

Had het verkeerd verwoord, bij ons werken ze met eigen bijdrage voor bedrijfswagens en dan wordt het wel afgetrokken:

6.13. Moet het VAA van de bedrijfswagen waarmee de werknemer rondrijdt of waarop hij recht heeft, worden toegevoegd aan de TCO?
Het voordeel van alle aard (VAA) van de bedrijfswagen wordt niet in mindering gebracht van de TCO. Het betreft immers geen kostenvermindering in hoofde van de werkgever.

Wanneer de werknemer een eigen bijdrage betaalt voor het privégebruik van de bedrijfswagen, wordt die wel in mindering gebracht van de TCO. In dat geval is er wel sprake van een kostenvermindering in hoofde van de werkgever.
Da's iets anders, een eigen bijdrage die je vroeger had om uw TCO privé wat te spekken. Als je die niet meer elke maand legt is het maar logisch dat je uw 'originele' TCO krijgt & niet de gespekte.
Wat mensen die geen lening meer hebben kunnen doen, is elk jaar een dure racefiets of speedpedelec kopen en onmiddellijk doorverkopen voor 10% onder de prijs. Als het hele budget op die manier opgebruikt kan worden zal die persoon geen 38% maar bijv maar 10% verliezen. Tenzij er natuurlijk ondertussen al beperkingen zijn op het aantal keer dat een fiets mag aangekocht worden.
Gohja, op zich ben ik niet zo blut dat ik dat geld echt nodig heb op maandbasis om rond te komen. Ook mét de kost van een wagen er bovenop.
Een bonus op 't einde van 't jaar van enkele duizenden EUR is op zich ook wel leuk natuurlijk. En in principe kan je de dat bedrag van 'vorig jaar' opzij houden voor alles wagen gerelateerd als je écht slecht omgaat met geld.

Maar als 't er op aan komt betaal je er nog altijd 38% belastingen op (minder dan de >50% moest het bruto zijn, toegegeven).
Dan is de wagen nog steeds interessanter lijkt mij.

Ook al zal het voor de volgende, wss sterk tegen m'n goesting, een EV moeten zijn.
Geen idee of men gaat mee gaan in elk jaar een paar fietsen te kopen met mobi-budget. Er is een gedeelte waar je een fiets lease kunt doen dacht ik, maar elk jaar wat nieuwe fietsen kopen met mobi-budget? Dunno.

Nu, met 9K (750/mnd) mobi-budget als 'midranger' zal je wss wel ne fiets vinden die meer dan dat kost want kans is dat men sowieso u er geen meerdere zal geven. Maar daar wil ik mij écht niet mee bezig houden hoor, speculeren op fietsen aankoop/verkoop.
'k Kan er zo mee blijven zitten ook.

Stel u nu voor dat je 1K/mnd mobi-budget hebt, of 1200. Dan zit je al aan >12K om aan 'ne vélo' te geven. Als dat al bestaat, aan wie krijgt ge dat nog (consistent) verlapt wete.

De markt is wat gekalmeerd, zal zo wel blijven wss.
Denk dat de keuze iX1, polestar 2, i4, Tesla 3/y of als je zot wil doen de EQE is atm.
De iX1 is vooral in eDrive20 interessant, dan passen er wel wat optiepacks in het budget. Die koffer is ook groot genoeg en ik kan mijn honden daarin fatsoenlijk transporteren.
Voor die andere 3 moet er bijgelegd worden.

Heb de lijst niet echt bekeken, maar dacht dat een Q4, ID4, i4 35e en een polestar 2 ook te nemen waren zonder bijleggen. Geen full options uiteraard, maar dat is toch overroepen. Mijn iX3 zit afgeladen vol met zaken die ik nog nooit bekeken/gebruikt heb.

Moet ook nog 3 jaar met de iX3, we zien het dan wel weer. Maar ik heb wel op de 'top' kunnen bestellen.

Heb de lijst niet echt bekeken, maar dacht dat een Q4, ID4, i4 35e en een polestar 2 ook te nemen waren zonder bijleggen. Geen full options uiteraard, maar dat is toch overroepen. Mijn iX3 zit afgeladen vol met zaken die ik nog nooit bekeken/gebruikt heb.

Moet ook nog 3 jaar met de iX3, we zien het dan wel weer. Maar ik heb wel op de 'top' kunnen bestellen.
Gohja, 'Full Option' is overrated (& overused). Veel mensen zeggen dat al vanaf ze een paar vinkjes gezet hebben, dus wat betekent het eigenlijk nog in de volksmond.

Letterlijk genomen koopt wss niemand een wagen 'Full Option'. Buiten mss een Mark Coucke type of zoiets die zoiets heeft van 'steek er gewoon alles maar op' & niet de tijd neemt om individueel vinkjes te gaan zetten. :sneaky: (Maar op dat moment, als geld echt geen punt is, kijkt men mss eerder al naar ne Rolls, waar alles 'bespoke' is.)
En zelfs dan nog. Er zullen gewoon ook heel wat zaken zijn dat je ook als rijke mens zoiets hebt van 'who cares'.

't Belangrijkste is feitelijk dat het deftig uitgerust is met wat jij als aanvaardbaar beschouwt. Da's voor de een al wat anders dan de andere natuurlijk. Sommigen willen per sé alle veiligheidssystemen, ik zelf heb liever een sportief design (zie S-Line/M pack) & audio dan lane assist toestanden of zelfs ACC.
Bij de EV's moeten we ook al niet te veel zorgen meer hebben over power eh. In vele gevallen is zelfs 't minimum al relatief veel.

Terug
Bovenaan