ThekillingGoku
Well-known member
750 TCO is idd geen Fiat Panda. Maar met 45K voor een lease van 5 jaar kan je toch zelf al even een wagen kopen eh.Het is ook niet dat je 'gratis' een mobiliteitsbudget krijgt natuurlijk. Het is vooral interessant voor wie dicht bij zijn werk woont, of bij wie er twee bedrijfswagens op de oprit staan. Als je binnen je gezin maar één bedrijfswagen hebt, en je elke dag naar kantoor gaat, dan is het al veel minder interessant.
9000 per jaar mobiliteitsbudget is 750 TCO per maand, dat is al geen Fiat panda als bedrijfswagen maar een middenklasser. Financieel interessant als je die niet hoeft te vervangen door een andere wagen, of als je genoegen neemt met een kleine privéwagen. Maar dezelfde wagen privé betalen met je mobiliteitsbudget, dan ga je niet veel 'winst' maken.
Getekend, iemand die jaren geleden (als een van slechts een paar honderd) zijn bedrijfswagen heeft ingeruild voor cash-for-car.
Zelfs al heb je geen 50K op uw rekening staan om een nieuwe wagen te gaan kopen, je kan altijd gaan voor een 2e handse middenklassert rond de 30K & als je dat ook niet staan hebt kan je zelfs een lening aangaan ter waarde van 750 EUR/mnd.
't Grote verschil hier is dat je die 750/mnd gratis & voor niets krijgt (belastingsvrij) EN die wagen wordt effectief uw eigendom (niet het geval met een bedrijfswagen) + op die bedrijfswagen betaal je ook nog belastingen (VAA), dus bovenop die 750 TCO verlies je nog, dus eigenlijk is het meer dan 750 TCO dat je moet rekenen.
Anyway ... 750 TCO zal wss een (EV) wagen voorstellen van een 50K incl. 'laadpas'. Dus op een goei 5j heb je die terug verdiend en is die effectief uwen eigendom VS die bedrijfswagen die nooit van u wordt & je toch maar belasting blijft op betalen, waar je hetzelfde bedrag in uw loon voor 'opgeeft'.
Nu, privé heb je natuurlijk extra kosten bovenop de aankoop. Dus je zal mss een iets langere terugverdientijd hebben.
Maar net als bij pakweg zonnepanelen is er een break-even punt.
Klopt niet eh. Vanaf de terugverdientijd (jaar 6 of zoiets) gepasseerd is maakt ge eerder winst, in bovenstaand voorbeeld. En da's er van uit gaande dat je de volledige 45K spendeerd aan een wagen (particulier zou ik die zelfde wagen niet nieuw kopen bv.).Maar dezelfde wagen privé betalen met je mobiliteitsbudget, dan ga je niet veel 'winst' maken.
Getekend, iemand die jaren geleden (als een van slechts een paar honderd) zijn bedrijfswagen heeft ingeruild voor cash-for-car.
Die bedrijfswagen wordt idd elke X-jaar vernieuwd & jij hebt privé dan geen nieuwe, maar hoe langer je met uw wagen rond blijft bollen, hoe meer winst. Ik persoonlijk zou perfect OK zijn om de komende 10j met mijn huidige wagen rond te bollen.
NOTE: Zolang dat je geen miserie krijgt met uw wagen uiteraard.
Maar als je een 'car person' bent, kan je steeds beslissen om hier & daar wat 'verlies te pakken' & regelmatig eens van wagen te wisselen. Wagen is uw eigendom, dus je kan die verkopen en eens wisselen eh. Nog een voordeel dat je niet zou hebben bij de bedrijfswagen.
------------------------------
Echter, ik blijf er bij ... het systeem is enerzijds een grotere kado dan de bedrijfswagen zelf
MAAR ... 't is discriminerend in de zin dat het énkel voor woonleningen/huur mag gebruikt worden.
--> Dus ik, die lang gespaard heeft (7 op 7 werken vele jaren lang, nooit op reis ging, weinig op resto, etc.) & bij gevolg een lage hypotheek heeft ... ik ben gejost.

ik vond die wel geslaagd