De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Dan is BMW daar toch echt niet slim in?
De mijne kan perfect aan 120 op de autosnelweg maar in auto/hybrid mode gaat die daar steevast op de ICE rijden. Met als uitzondering wanneer ik de autonavigatie gebruik en het elektrisch bereik voldoende is om de bestemming te bereiken: dan zorgt hij ervoor dat de batterij leeg is tegen dat ik aankom.
BMW ook.
M'n vorige 530e ging full EV-mode tot 70/u dacht ik vooraleer em de motor bij schakelde (in automatische PHEV stand).
Nu is het iets meer, maar op de snelweg zal die altijd in combi bollen natuurlijk.
't Is nu 90 i.p.v. 70 bij de vorige.

Alsook als je bij 't optrekken uw voet neerzet met wat meer 'ooomph!', dan schakelt em de motor ineens ook bij (in die zelfde stand).

Dan is BMW daar toch echt niet slim in?
De mijne kan perfect aan 120 op de autosnelweg maar in auto/hybrid mode gaat die daar steevast op de ICE rijden. Met als uitzondering wanneer ik de autonavigatie gebruik en het elektrisch bereik voldoende is om de bestemming te bereiken: dan zorgt hij ervoor dat de batterij leeg is tegen dat ik aankom.
Dat kon die ook wel hoor. Maar bij een langere afstand wou ik van begin tot eind beide motoren ten alle tijde. Dan kon ik met relatief laag verbruik 100-150 km afleggen.

Als je niet oplaadt zoals de poster daarboven haal je in het beste geval maar 400-450km uit één naftbak van de kleine tank.

BMW ook.
M'n vorige 530e ging full EV-mode tot 70/u dacht ik vooraleer em de motor bij schakelde (in automatische PHEV stand).
Nu is het iets meer, maar op de snelweg zal die altijd in combi bollen natuurlijk.
't Is nu 90 i.p.v. 70 bij de vorige.

Alsook als je bij 't optrekken uw voet neerzet met wat meer 'ooomph!', dan schakelt em de motor ineens ook bij (in die zelfde stand).
Volgens mij rij je tot 110km/h altijd op batterij behalve in sport modus, zolang er nog power in de batterij zit natuurlijk. Zoals hierboven reeds gemeld is op deze manier uw batterij binnen de 15min zo dood als een pier (zeker met dit winterweer).

Die batterijcontrol heb ik nooit nuttig bevonden, je kan er de batterij wat mee aanvullen maar tegelijk verbruik je ook meer naft. Netto ga je altijd verliezen en dat opzetten is enkel nuttig als ge echt presé uw batterij power nodig hebt.

Zonet even opgeladen op het werk en naar huis gereden op hybrid. 110km/u cruise control op de autosnelweg.
25km electric kon ik rijden en 346km gewoon. Toen ik thuis kwam stond deze op 15km electric en 336km gewoon? Niks optrekken, gewoon enorm rustig rijden.. Is dit de normale stand van zaken? (heb de wagen nog maar paar maanden en nog niet veel meegereden)

Als ik deze dan in sport modus zet, dan gebruikt hij puur de benzine motor. Is het verbruik dan minder dan als je hybrid rijdt met lege batterij?

Kan iemand wat tips geven om het zuinigst met deze wagen te rijden? Opladen is niet altijd mogelijk wegens geen oplaadpaal op het werk en thuis ook niet mogelijk. Ik kan zoals vandaag met verlengdraden wel werken en een paar uurtjes opladen op het werk.

Zonet even opgeladen op het werk en naar huis gereden op hybrid. 110km/u cruise control op de autosnelweg.
25km electric kon ik rijden en 346km gewoon. Toen ik thuis kwam stond deze op 15km electric en 336km gewoon? Niks optrekken, gewoon enorm rustig rijden.. Is dit de normale stand van zaken?

Geen flauw idee, lijkt me moeilijk voor ons om dat te zeggen zonder dat je aangeeft hoe ver je effectief gereden hebt tussen werk en thuis...

Dan klinkt dat vrij normaal. 20km gereden, en je bent 20 kilometer bereik kwijt. Op de snelweg heeft hij (hoogstwaarschijnlijk) de ICE gebruikt en daarbuiten de elektrische motor.

Je rijdt het zuinigst door zoveel mogelijk op te laden en indien je weet dat je op je bestemming kan laden, ervoor te zorgen dat je batterij leeg is tegen dat je aankomt. Voor de rest laat je die in mijn geval dan op de automatische modus staan, in het geval van BMW blijkt dat in Sport te zijn blijkbaar :)

Dan klinkt dat vrij normaal. 20km gereden, en je bent 20 kilometer bereik kwijt. Op de snelweg heeft hij (hoogstwaarschijnlijk) de ICE gebruikt en daarbuiten de elektrische motor.

Je rijdt het zuinigst door zoveel mogelijk op te laden en indien je weet dat je op je bestemming kan laden, ervoor te zorgen dat je batterij leeg is tegen dat je aankomt.
ice= benzine motor he?

en als je puur op de benzine motor wenst te rijden zonder batterij is dan best wss om op sport te zetten? Verbruikt hij dan minder (omdat hij dan niet de moeite doet om elektrisch te proberen?) of gewoon best gouden regel altijd op hybrid te zetten?

ice= benzine motor he?

Yes!

en als je puur op de benzine motor wenst te rijden zonder batterij is dan best wss om op sport te zetten? Verbruikt hij dan minder (omdat hij dan niet de moeite doet om elektrisch te proberen?) of gewoon best gouden regel altijd op hybrid te zetten?

In Sport gaat hij beide samen gebruiken. Als je batterij wil bewaren zet je hem in "battery hold" of iets dergelijk (ik weet niet hoe het bij BMW heet), dan gaat hij echt enkel de ICE gebruiken.
Als ik veel meer moet rijden dan ik kan opladen zet ik de mijne in hybrid, dan regelt hij het zelf (en doet dat goed). Ik zie dan enkel dat ik hem op EV zet tegen dat ik aankom aan een lader.

Je kan ook nog wel verder optimaliseren hoor... Bvb ik moet regelmatig over het viaduct in Gentbrugge, of door de Kennedytunnel en stuk Antwerpse Ring: dat zijn stukken aan 90 of 100 en dan zet ik hem op EV ipv op hybrid, omdat dat ook goede stukken zijn om op batterij te doen.

Heb het gevoel dat ik niet zoveel kan optimaliseren in de wagen.. Het is een ferm nadeel dat ik niet zo gemakkelijk kan opladen, maar ik zal alvast proberen hem met verlengdraad op te laden. Heb ingesteld op stroomlimiet 10A?

Sport dus alvast niet gebruiken omdat de batterij zeker dan compleet leeg is.

Maar dus 9/10 hybrid rondrijden en gewoon altijd ergens proberen op te laden..

Maar hij zal dus niet minder verbruiken als je puur ICE rijdt dus ?

OK

Update 2:

Batterij was bij starten nog maar op 10km (geëindigd gisteren met 15km) zal door de kou zijn.
Bij het afzetten van mijne kleine stond hij op 0%. Ik had dan mijn pook in de M/S mode gezet en mijn display veranderd dan naar de originele toerenteller. Zo even gereden en dan is er precies nul elektro motor en tot mijn verbazing steeg dan ook mijn charge van 0 naar 3 - 5 - 7km enzovoort. Echter niet hetzelfde als het forcerend opladen tijdens autorijden volgens mij aangezien mijn verbruik +- ok was en niet 14 a 15l/km.

Dus conclusie:
Hybrid gewoon rijden is dus elektro tot 110kph/u en erna naft.
Hybrid en pook in S is dus puur ICE zoals hier gezegd wordt en dan laadt hij precies zelf beetje op.

OK

Update 2:

Batterij was bij starten nog maar op 10km (geëindigd gisteren met 15km) zal door de kou zijn.
Bij het afzetten van mijne kleine stond hij op 0%. Ik had dan mijn pook in de M/S mode gezet en mijn display veranderd dan naar de originele toerenteller. Zo even gereden en dan is er precies nul elektro motor en tot mijn verbazing steeg dan ook mijn charge van 0 naar 3 - 5 - 7km enzovoort. Echter niet hetzelfde als het forcerend opladen tijdens autorijden volgens mij aangezien mijn verbruik +- ok was en niet 14 a 15l/km.

Dus conclusie:
Hybrid en pook in S is dus puur ICE zoals hier gezegd wordt en dan laadt hij precies zelf beetje op.
Sidenote: Het aanzetten van zetelverwarming, verwarming in het algemeen etc gebruikt in veel hybrides hun geval ook je batterij. Dus als je bv met 10km vertrekt, gewone verwarming, voorruitontdooing en zetelverwarming opzet, dan zal je misschien nog maar 3-4km elektrisch kunnen rijden.

Sidenote: Het aanzetten van zetelverwarming, verwarming in het algemeen etc gebruikt in veel hybrides hun geval ook je batterij. Dus als je bv met 10km vertrekt, gewone verwarming, voorruitontdooing en zetelverwarming opzet, dan zal je misschien nog maar 3-4km elektrisch kunnen rijden.
Wil dat dan ook zeggen, dat als de batterij leeg is, de benzine motor als generator begint te spelen om die accu op te laden zodat die functies kunnen werken?

Wil dat dan ook zeggen, dat als de batterij leeg is, de benzine motor als generator begint te spelen om die accu op te laden zodat die functies kunnen werken?
Bij de garage zeiden ze me dat als de batterij echt leeg-leeg is, dat de verwarming dan niet werkt. Maar meestal heb je wel net voldoende door regen-remmen.

Bij de garage zeiden ze me dat als de batterij echt leeg-leeg is, dat de verwarming dan niet werkt. Maar meestal heb je wel net voldoende door regen-remmen.
Bij mij is als de batterij op is, en ik zet dus poepchauffage, en alle raamverwarming aan, dan springt gewoon de motor op.

Op zich is het gewoon, batterij op, motor springt aan en that's it.

Ik zit hier toch met een bepaalde ergenis. Ik heb een BMW 320e en ik sta hier elke week aan het tankstation. Opladen is helaas aan het kantoor niet mogelijk, dus het is puur op naft rijden. Echter zit ik op een verbruik van 8l +, terwijl ik cruise control doe en 115 rijdt. Stand is hybrid of hybrid eco pro (precies nog meer verbruik).

Zijn er bepaalde instellingen dat ik moet doen om minder te verbruiken? Ik zie meestal mensen met een 330e die qua verbruik een PAK minder liggen en ook gewoon op naft rijden?
Doe je veel (relatief) korte afstanden? Hier een 330e en puur op naft zit het verbruik de eerste 10-15km ook wat hoger. Geen idee wat de (exacte) reden is maar opstart verwarming/airco, koude motor of wat opladen platte batterij lijkt mij de reden. Daarna valt hij (bij mij) toch altijd wat terug.
Op (lange) trips vind ik het verbruik bij mij voor zo'n zware wagen ook zeker aanvaardbaar, net boven de 7l als je 115-120 als gemiddelde hebt, +-8-8,5 als je in Duitsland sportief door kan rijden aan 150-160. Boven de 160 zie je de teller wel bijna letterlijk dalen en zit je aan +10l.

Ik heb met de 320e destijds een test gerit gedaan en toch vlot 60km gereden met een gemiddeld verbruik van 2-3l/km. Daarna was de batterij nog iets van een 20%. Als je thuis kan dagelijks kan laden voor woon/werk verkeer, scheelt dat toch redelijk wat brandstof.
Als je met 40l een week kunt rondrijden aan 8l/100km, zijn dat wellicht geen grote ritten en kun je uw verbruik misschien halveren door elke nacht te laden.
En anders toch alle weken naar de pomp he.

Laden doe je gewoon zo snel op 16A gaat het dubbel zo snel als op 8A. Maar een hybride wagen kan helaas niet zo snel laden. Je ben rap 3-4h bezig om 60km te laden. Een EV laad op die tijd 200km in de batterij.
Met mijn 330e haal ik in de zomer gemiddeld 50-55km puur elektrisch. In de winter (als het vriest zoals vorige week) mag je blij zijn met 30-35km. Onderschat ook invloed van verwarming en airco niet, dit scheelt snel +5km in bereik. Eens getest in zomer: airco/verwarming af, constante snelheid met zo weinig mogelijk remmen/snel optrekken,... en toen kwam ik aan 63km.

Voor mij eigenlijk ideaal, woon/werk en meeste verplaatsingen 100% elektrisch, ben niet gebonden aan een laadpaal voor een weekendje zee en sta binnen de 7u in Oostenrijk. Van de 40K km denk ik dat er 27-28k elektrisch zijn.

Als die zaken niet op de batterij zouden werken moest de benzine motor sowieso harder werken om de energie daarvoor te voorzien. Zo zorgt het aanzetten van de koplampen ook voor een meerverbruik, al is dat met halogeenlampen al maar rond de 1%, en met de leds van tegenwoordig nog eens zo'n 10 keer minder. Maar alles kost energie, en die komt niet uit de lucht gevallen (tenzij ge een dak met geïntegreerde zonnepanelen hebt).

Moeten een electrische wagen pakken, budget een 850 euro. Wat rondgekeken qua beschikbaarheid en eigenschappen en dan is imho de enige die overschiet een Tesla 3/Y. Al de rest is of 12-24 maand besteltijd waardoor ik met een reserve wagen moet rijden waar ik geen zin in heb of zijn gewoon slechter/duurder dan de tesla.

Zal dus waarschijnlijk een tesla Y extended range worden die juist in het budget past.

Als die zaken niet op de batterij zouden werken moest de benzine motor sowieso harder werken om de energie daarvoor te voorzien. Zo zorgt het aanzetten van de koplampen ook voor een meerverbruik, al is dat met halogeenlampen al maar rond de 1%, en met de leds van tegenwoordig nog eens zo'n 10 keer minder. Maar alles kost energie, en die komt niet uit de lucht gevallen (tenzij ge een dak met geïntegreerde zonnepanelen hebt).
Uiteraard, maar zo'n performante 12kWh batterij laden met speciale omvormer lijkt me meer verlies te hebben dan in de verwarming aansturen in een klassieke brandstofwagen. Kan mis zijn he, want ik ken niet alle details.
Maar het lijkt me dan toch dat je meer comfort en range gaat hebben met een hybride dan dat je puur op naft rond bolt met die wagen.

OK

Update 2:

Dus conclusie:
't Is nooit 'puur ICE', de E-motor zal altijd werken, zeker in Sport met uwen bak in S.
Moest die enkel op de ICE motor werken zou ge opnieuw eindigen met een slome bak die alles behalve 'sportief' aanvoelt.

Vergeet niet, je hebt wel 292 PK, maar da's enkel in combiné eh. Je zit ook met die 40PK UltraBoost bij 't optrekken die uw wagen 'snel' maken 'off the line'.

En correctie van mij, m'n vorige wagen deed EV tot 90 (niet 70) & nu is het 20km/u meer, dus idd 110 ipv 90.

De enige mode die écht de batterij opvult is dus 'Battery Control', waarmee je de batterij dus gaat opladen met naft.
Als je na een rit in sport toevallig iets bij geladen hebt is dat omdat je met het regeneratief remmen wss iets meer toegevoegd hebt dan wat je verbruikt hebt.

Terug
Bovenaan