Ik blijf dat niet snappen, die start/stop uitzetten. Maar dan echt echt niet. Beetje extra rust bij stilstaan, wanneer je niet de eerste bent aan het licht heb je altijd tijd genoeg om die te starten als het groen wordt, en wanneer je wel eerst aan het licht bent anticipeer je: ofwel zie je de lichten van de andere richting en geef je kort tikje op je gaspedaal om de motor te starten wanneer het rood wordt voor de andere richting, ofwel zie je die niet en geef je dat tikje op gaspedaal of zet je hem in S waardoor hij niet uitvalt.
Bij manueel al helemaal geen issue, want koppeling induwen en hij valt ook niet uit of is gestart vooraleer je zelf wil vertrekken.
Dat hele probleem errond is nu toch echt iets dat tussen de oren zit. Het hele argument rond extra slijtage valt ook weg imo want de nodige onderdelen zijn net versterkt om dat aan te kunnen. Het argument rond "koud start/stop is niet goed voor de motor" valt ook weg, want de software managet zelf wanneer het goed is en wanneer niet in functie van onder andere de motortemperatuur.
Ik rij er al meer dan 10 jaar mee, nog nooit iets van brokken gehad.
I moet dit ergens wel bevestigen. Al hangt het wss ook wat v/d implementatie af.
Ik bol al vele jaren rond met start/stop & in m'n Polo (ondertussen een 15j geleden zeker) was dat een ramp. Idem als wat hier eerder vermeld werd is dat systeem ook ineens 'kapot' gegaan na X-aantal jaar, wss idd een jaar of 2 (heb er 4j mee rond gereden).
Probleem was dat het regelmatig 'te vroeg' de wagen stil deed vallen. 'k Stond zo regelmatig eens stil aan de lichten, maar 't schiet dan toch ineens op groen & de wagen was niet snel genoeg mee & dat was ambetant.
In m'n 3-reeks daarentegen, nooit gene last van gehad & nooit proberen uitschakelen. Al kon je in de 3-reeks wel het systeem 'uitschakelen' door die gewoon in 'Sport' mode te zetten. Als ik mij nog goed herinner deed die dan geen start/stop.
Beide gevallen een manuele bak. En nee, ik blijf (bleef) nooit mijn ambriage ingeduwd houden aan de lichten. Gewoon naar neutraal terwijl ge daar staat.
Bij gevolg is start/stop voor een manuele normaal gezien ook geen issue bij 't vertrekken. Er is niet te anticiperen, want de wagen start pas als je uw ambriage induwt. En je kan niet vertrekken zonder uw ambriage dus weet je ook exact wanneer dat systeem de wagen in gang zal steken.
Sinds de 5 reeks is het een irrelevant punt weliswaar. JA, er zit start/stop op. NEE, ge merkt dat eigenlijk niet met de automaat.
En al zeker niet met een PHEV automaat in dagelijks gebruik.
Al kan je nog steeds 't zelfde doen, zijnde de wagen in 'Sport' zetten & dan doet die ook geen start/stop meer.
Idem als je de versnellingsbak in 'S' zet. Dan blijft de motor gewoon altijd draaien (bovenop dat die telkens 1 versnelling lager houdt dan normaal). Dus als je eens een stoplicht sprintje wil doen, zet je bv. die bak in S om de motor al te starten op voorhand.