De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Dat bedrag verschilt onderling bij mijn collega's. De werkgever kan een verhoging verkopen als tegemoetkoming aan VAA.
Dat bedrag kan idd verschillen bij de collega's onderling. Maar 't is nu niet dat men u zomaar oneindig veel kan geven hoor.
En 'coveren van uw personenbelasting omdat je hier een wagen hebt v/d zaak' is geen aanvaarde reden om KEW vergoedingen te geven.

In het brutolonen topic ben ik weliswaar al redelijk hoge bedragen tegen gekomen. Maar denk niet dat er al te veel waren waar dit boven de 300 EUR uit komt. Dacht ooit eens eentje van 400 gezien te hebben, mor soit.
Meestal ergens rond de 150 EUR KEW vergoeding.

Dat bedrag verschilt onderling bij mijn collega's. De werkgever kan een verhoging verkopen als tegemoetkoming aan VAA.
Daar zit natuurlijk wel een limiet op.
Maar niet aan de Belastingscontroleur he.
Anders zou het als zelfstandige wel makkelijk worden. Ferrari onder mijn gat, en het VAA netto uitkeren uit vennootschappen...

Dat zou mij heel sterk verbazen? In je loonbrief staat niets van VAA of bijdragen wagen? Kijk dat nog maar eens heel goed na.
Staat al meer dan 5j zo op mijn loonbrief, ik type het even:

lorem ipsum
lorem ipsum
lorem ipsum
lorem ipsum
lorem ipsum
lorem ipsum
lorem ipsum
-----------------------------------------------------------------------
totaal bruto
bijdrage voor sociale zekerheid (rsz) - xxxx
belastbaar
lorem ipsum
lorem ipsum
lorem ipsum
3091 voordeel alle aard bedrijfswagen 200
lorem ipsum
lorem ipsum
lorem ipsum
lorem ipsum
lorem ipsum
3091 voordeel aale aard bedrijfswagen -200
--------------------------------------------------------------------------
nettoloon

Dus ... ik denk dat dit in orde is? (fictief bedrag hier ingevuld)
Maar ik zou idealiter een 2e hands plugin hybride nemen als het kan.

Ervaringen met plugin hybrides a la X3, XC60 of GLC?
Hebben vaan mar 10-20k kilometers en een fixe korting (+ direct leverbaar!)

Moest ik de werknemer zijn zou ik toch wat vragen hebben...

-Weet m'n werkgever waar hij (fiscaal gezien) aan begint als hij mij een dikke diesel onder m'n gat wil schuiven?
2j geleden: collega x koopt firmawagen SUV (diesel)
5 maanden geleden: collega y koop een firmawagen stationwagen (benzine)

Ik zal nog eens bij hen informeren maar denk dat ik wel safe zit als ik voor plugin hybride kies (wat de max is wat iedereen bij ons heeft, geen enkele full electric)

2j geleden: collega x koopt firmawagen SUV (diesel)
5 maanden geleden: collega y koop een firmawagen stationwagen (benzine)

Ik zal nog eens bij hen informeren maar denk dat ik wel safe zit als ik voor plugin hybride kies (wat de max is wat iedereen bij ons heeft, geen enkele full electric)
De regeling rond PHEV is wel veranderd sinds 1 juni, als je daarvoor nog besteld had, zit je safe met de fiscaliteit. Bestelde je pas er na, dan zit je over 2j met serieus dalende aftrekbaarheid.

De regeling rond PHEV is wel veranderd sinds 1 juni, als je daarvoor nog besteld had, zit je safe met de fiscaliteit. Bestelde je pas er na, dan zit je over 2j met serieus dalende aftrekbaarheid.
Ik zal voor alle zekerheid nog is horen :unsure:
Kijk ik heb geen problemen om met een hybride te rijden hoor, ik wil gewoon voldoende auto krijgen voor het geld :)

Zie wel dat je héél zeker bent dat (de belasting op) het VAA door je baas wordt betaald of vergoed, want dat stijgt voor een Volvo V60 de komende jaren van €450 naar €500, €600, €700 ... per maand onder invloed van de instortende CO2-uitstoot van het Belgische wagenpark.

Niet als het om de V60 Recharge gaat met 17g CO2. Rekening houdende met een catalogusprijs van rond de 65K, kom je dan uit op een absolute worst case van 335 per maand indien de referentie CO2 uitstoot vandaag al 0 gram zou zijn. Realistisch gezien gebeurt dat maar binnen een paar jaar en dan ga je door de ouderdomscoefficient naar maximaal 234 euro per maand.

Staat al meer dan 5j zo op mijn loonbrief, ik type het even:

lorem ipsum
lorem ipsum
lorem ipsum
lorem ipsum
lorem ipsum
lorem ipsum
lorem ipsum
totaal bruto
bijdrage voor sociale zekerheid (rsz) - xxxx
belastbaar
lorem ipsum
lorem ipsum
lorem ipsum
lorem ipsum
lorem ipsum
lorem ipsum
lorem ipsum
lorem ipsum
nettoloon

Maar ik zou idealiter een 2e hands plugin hybride nemen als het kan.

Ervaringen met plugin hybrides a la X3, XC60 of GLC?
Hebben vaan mar 10-20k kilometers en een fixe korting (+ direct leverbaar!)
Bruto er bij en netto er af.

Dus ge betaald er belastingen op. Uw baas betaald juist niks ;)

lorem ipsum
lorem ipsum
lorem ipsum
lorem ipsum
lorem ipsum
nettoloon

Dat is hoe VAA op de loonbrief staat. In realiteit betaal je hierdoor ongeveer 100 euro netto per maand.
Als je nu een benzine/diesel neemt kan het zijn dat je over enkele jaren 300 of 400 euro netto per maand betaalt voor je wagen.

Sowieso is die hybride een grotere kost voor je werkgever dan full electric. Maar hij kan dan eens vloeken voor z'n eigen stommigheid als hij zijn boekhouding bekijkt.
Jij moet echter zorgen dat je een 'echte' hybride als bedrijfswagen neemt. Anders ga je alsnog een paar duizend euro per jaar door het raam smijten.

Een hybride wagen wordt als een 'valse hybride' beschouwd wanneer de accucapaciteit minder dan 0,5 kWh per 100kg wagengewicht bedraagt of de uitstoot meer dan 50 gram CO2 per kilometer is.

@Heimlar, het wordt hier niet genoeg benadrukt, maar uw idee over VAA is dus gewoon fout. Je snapt de fiscaliteit duidelijk niet, en dat is ok, maar luister dan ook.

De beschrijving die jij geeft is de normale - aka de wettelijke - manier van VAA berekenen. Er wordt een belastbaar bedrag bruto bijgeteld. Daar betaal je belasting op (+/- 50% van dat bedrag), en dan gaat dat bedrag er terug netto van af (omdat je anders een hoger loon zou hebben).
Jij betaalt dus nog steeds die 200 X 50% belasting = 100€. Die betaal je netto, vermits dit afgaat van je nettoloon.
Maw: Uwe baas betaalt just niks. Als hij u dat zegt maakt hij u opzettelijk blaaskes wijs.

Wat iedereen aangeeft is dat dit belastbaar bedrag (die 200 in uw voorbeeld) HEEL hard gaat stijgen de komende jaren voor diesel / benzine. Het is niet ondenkbaar dat dit u NETTO 250 euro en nog meer gaat kosten... PER MAAND.
Dit t.o.v. een full electric wat u minder dan 100 zal kosten.

@Heimlar, het wordt hier niet genoeg benadrukt, maar uw idee over VAA is dus gewoon fout. Je snapt de fiscaliteit duidelijk niet, en dat is ok, maar luister dan ook.

De beschrijving die jij geeft is de normale - aka de wettelijke - manier van VAA berekenen. Er wordt een belastbaar bedrag bruto bijgeteld. Daar betaal je belasting op (+/- 50% van dat bedrag), en dan gaat dat bedrag er terug netto van af (omdat je anders een hoger loon zou hebben).
Jij betaalt dus nog steeds die 200 X 50% belasting = 100€. Die betaal je netto, vermits dit afgaat van je nettoloon.
Maw: Uwe baas betaalt just niks. Als hij u dat zegt maakt hij u opzettelijk blaaskes wijs.

Wat iedereen aangeeft is dat dit belastbaar bedrag (die 200 in uw voorbeeld) HEEL hard gaat stijgen de komende jaren voor diesel / benzine. Het is niet ondenkbaar dat dit u NETTO 250 euro en nog meer gaat kosten... PER MAAND.
Dit t.o.v. een full electric wat u minder dan 100 zal kosten.
Ik ben blij dat ik hier toch even ben gepasseerd. Het leek mij gewoon basis wiskunde dat dit een nul-operatie was, maar blijkbaar dus niet. Al zie ik het niet, in hetzelfde blokje (dus zonder dat er nog andere bewerkingen op gebeuren lijkt mij?) komt er een bedrag bij en hetzelfde bedrag terug af :unsure: maar soit dat is iets waar ik niet slim genoeg voor ben :confused:

Ik ga idd de beste optie nu uitzoeken en duidelijk op papier laten zetten.
Het kan evengoed zijn dat ik gewoon met de X1 blijf verder rijden :smile: ben ik nog content van en ik hoef niet van wagen te verwisselen als dit geen echte meerwaarde voor mij meebrengt (kopen om te kopen).
Tenzij natuurlijk dat ik dan ook genaaid wordt met de VAA (benzine van 2018).

Eerlijk gezegd, al dat gedoe, de goesting is er bijna van over :crazy:

Bedankt iedereen hier voor de input! :thumb:

Maar ik snap hem wel. In zijn Lorem Ispum voorbeeld staat zowel de + als de - bij het belastbaar. Dat klopt niet hé.

het is Bruto + VAA - RSZ = Belastbaar

Nadien belastbaar - (onder andere) VAA = netto

Zoals hieronder. Als dat bij hem allebei onder het "blokje" belastbaar staat, is er weldegelijk een nuloperatie. Maar dat kan niet, dus zijn loonbrief is verkeerd. Dit is een extract uit mijn SD Worx portaal.

voorbeeld.png

Dit is het hoe het er bij mij uitziet (SD Workx)
Trouwens 100% hetzelfde als bij mijn vrouw (werkt bij grote internationale firma)

Maar ik snap hem wel. In zijn Lorem Ispum voorbeeld staat zowel de + als de - bij het belastbaar. Dat klopt niet hé.

het is Bruto + VAA - RSZ = Belastbaar

Nadien belastbaar - (onder andere) VAA = netto

Zoals hieronder. Als dat bij hem allebei onder het "blokje" belastbaar staat, is er weldegelijk een nuloperatie. Maar dat kan niet, dus zijn loonbrief is verkeerd. Dit is een extract uit mijn SD Worx portaal.

voorbeeld.png
Dit is hoe het er bij mij uit ziet (SD Workx)
Trouwens exact hetzelfde als bij mijn vrouw (grote multinational):

Code 3091 staat er dus 2x in: hetzelfde bedrag + en -

Ik ben blij dat ik hier toch even ben gepasseerd. Het leek mij gewoon basis wiskunde dat dit een nul-operatie was, maar blijkbaar dus niet. Al zie ik het niet, in hetzelfde blokje (dus zonder dat er nog andere bewerkingen op gebeuren lijkt mij?) komt er een bedrag bij en hetzelfde bedrag terug af :unsure: maar soit dat is iets waar ik niet slim genoeg voor ben :confused:

Ik ga idd de beste optie nu uitzoeken en duidelijk op papier laten zetten.
Het kan evengoed zijn dat ik gewoon met de X1 blijf verder rijden :smile: ben ik nog content van en ik hoef niet van wagen te verwisselen als dit geen echte meerwaarde voor mij meebrengt (kopen om te kopen).
Tenzij natuurlijk dat ik dan ook genaaid wordt met de VAA (benzine van 2018).

Eerlijk gezegd, al dat gedoe, de goesting is er bijna van over :crazy:

Bedankt iedereen hier voor de input! :thumb:
Wees gewoon blij dat ge niet met uw kop in de wolken een tweedehands M550i zijt gaan halen in tussentijd. :unsure:

Blij dat we Heimlar van een financieel drama hebben kunnen besparen :laugh:
Ik hoop wel dat zijn baas niet heeft gezegd: 'VAA kost je niets, dat cover ik'. Want dan ben je in de zak gezet.

SDWorx vermeldt dat op die manier al langer dan ik mij kan herinneren. Bij mijn vorige werkgever (ik ging in dienst in 2013) was dit ook al zo, en ik denk dat mijn eerste werkgever (in dienst vanaf 2006) op een bepaald ogenblik ook switchte naar SDWorx en ik dat toen ook al zo te zien kreeg.

Heb daar indertijd dan ook vragen rond gesteld maar dat is blijkbaar hoe ze het vermelden. Geen idee waarom, want het is inderdaad verwarrend en volgens mij ook niet correct, maar het komt er wel op neer dat je loonberekening wordt gedaan alsof het VAA wel staat waar het moet staan - dus bovenin, en op te tellen bij het bruto belastbaar.

Terug
Bovenaan