De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Dat zou mij heel sterk verbazen? In je loonbrief staat niets van VAA of bijdragen wagen? Kijk dat nog maar eens heel goed na.
VAA moet wel op de loonbrief staan, maar de werkgever kan dat eenvoudige terug betalen met een netto vergoeding.
Ik heb ook een paar jaar een nettovergoeding gehad ter compensatie van een ander fiscaal voordeel dat mijn beloofd was, maar nooit uitgerold is.

Moest ik de werknemer zijn zou ik toch wat vragen hebben...

-Weet m'n werkgever waar hij (fiscaal gezien) aan begint als hij mij een dikke diesel onder m'n gat wil schuiven?
-Wil m'n werkgever op papier zetten dat hij de VAA zal compenseren?
-Zal de VAA niet zo hoog oplopen dat het zelfs met een nettovergoeding niet meer te dekken valt?
-Is het niet interessanter om een fiscaal gunstige wagen te nemen en met m'n werkgever te onderhandelen om (een deel van) het geld dat hij zou wegpissen met een diesel/benzine aan mij uit te keren als loonsverhoging?

-Weet m'n werkgever waar hij (fiscaal gezien) aan begint als hij mij een dikke diesel onder m'n gat wil schuiven?
-Wil m'n werkgever op papier zetten dat hij de VAA zal compenseren?
-Zal de VAA niet zo hoog oplopen dat het zelfs met een nettovergoeding niet meer te dekken valt?
-Is het niet interessanter om een fiscaal gunstige wagen te nemen en met m'n werkgever te onderhandelen om (een deel van) het geld dat hij zou wegpissen met een diesel/benzine aan mij uit te keren als loonsverhoging?
't Is niet voor niks dat ik spontaan aan een Michel Van den Brande type denk... :LOL:

“Hij leek gestuurd door de goden. Hij zou ervoor zorgen dat ik minder moest afdragen aan de fiscus en werkte van 6 uur ’s ochtends tot 22 uur ’s avonds. Tot er plots bijna niks meer op de rekening stond…”

Dit dus. Als hij het VAA op zich wil nemen, is dat een vergoeding die je anders misschien in loon zou kunnen krijgen. Onrechtstreeks verlies je dat bijkomende loon dus ook.

VAA is nooit gratis

't Is niet voor niks dat ik spontaan aan een Michel Van den Brande type denk... :LOL:

Ik zou het niet uitsluiten. Zie ook onderstaande. De fiscaliteit voor hybrides is grondig aangepakt sinds 1 juli. Nu als werkgever een hybride laten bestellen, om er dan 5 jaar mee te rijden? Dan was het veel interessanter geweest om 3 maand geleden al de hybride te bestellen, ook al moest die dan nog 3 maand op de parking staan (maar aangezien het aangekochte wagens zijn, was er zelf geen probleem geweest om dan de huidige wagen 3 maand vroeger te verkopen, neem ik aan).

Nee, ik denk echt niet dat het hier over een weldoordachte car policy gaat. Daarom ook mijn twijfel of de baas nog gaat willen betalen als hij ziet hoeveel hij mag afdokken voor een A7 diesel of gelijkaardig.

Ik heb momenteel een BMW X1 en mag een nieuwe wagen kiezen, budget = 60.000€ (incl. BTW)

Wij kopen de wagens aan, dus nearly new cars vallen ook binnen de scope.
Benzine of plug-in hybride, full electric rijdt er bij ons nog niet rond.

Wij moeten ong. 5j met de auto's rijden.

Ik zou het niet uitsluiten. Zie ook onderstaande. De fiscaliteit voor hybrides is grondig aangepakt sinds 1 juli. Nu als werkgever een hybride laten bestellen, om er dan 5 jaar mee te rijden? Dan was het veel interessanter geweest om 3 maand geleden al de hybride te bestellen, ook al moest die dan nog 3 maand op de parking staan (maar aangezien het aangekochte wagens zijn, was er zelf geen probleem geweest om dan de huidige wagen 3 maand vroeger te verkopen, neem ik aan).

Nee, ik denk echt niet dat het hier over een weldoordachte car policy gaat. Daarom ook mijn twijfel of de baas nog gaat willen betalen als hij ziet hoeveel hij mag afdokken voor een A7 diesel of gelijkaardig.
Wees blij dat je die elektrisch brol nog kan ontwijken.
Ik van vorige december ook de nieuwe BMW X1 - M versie bezine.
Zal binnen kleine 4 jaar met pijn in het hart mogen overstappen op zo een boksauto.

Wees blij dat je die elektrisch brol nog kan ontwijken.
Ik van vorige december ook de nieuwe BMW X1 - M versie bezine.
Zal binnen kleine 4 jaar met pijn in het hart mogen overstappen op zo een boksauto.

Wij rijden al twee jaar elektrisch hoor. Misschien ga je het over 4 jaar ook wel leuk vinden. Uw wereld zal in elk geval niet vergaan door elektrisch te rijden.

Ik kan me voorstellen dat een temperamentvolle bedrijfsleider genre Michel Van den Brande zoiets heeft van "het kan me niet schelen wat het kost, er komt geen electrobrol binnen!". Dat is natuurlijk mogelijk (zelfs na 2026) maar dan betaal je gewoon de volle pot.
Volgens mij heeft/had die in die afleveringen toch een i8 die deels electrisch kan rijden.

En welke nettovergoeding is dat juist? Want hij kan u een loonsverhoging ter waarde van de vaa geven, maar dat zorgt voor exact hetzelfde bedrag aan extra belastingen he.
Bij ons heet dat op de loonbrief "terugbetaalde kosten ernstige normen"
Kost geen belastingen.

Volgens mij heeft/had die in die afleveringen toch een i8 die deels electrisch kan rijden.
Hoe ik het lees heeft ie het niet over Van Den Brande zelf, maar over het type bedrijfsleider dat sommige beslissingen meer met het hart dan met het verstand maakt.

Ik heb momenteel een BMW X1 en mag een nieuwe wagen kiezen, budget = 60.000€ (incl. BTW)

Wij kopen de wagens aan, dus nearly new cars vallen ook binnen de scope.
Benzine of plug-in hybride, full electric rijdt er bij ons nog niet rond.

Iemand leuke suggesties? We hebben 2 kindjes (3+6j)
VAA boeit me niet teveel, maar moet niet de spuigaten uitlopen :)

Ik dacht aan XC60 of X3 in die aard, maar ik volg het autonieuws al een tijd niet meer.
XC60 plugin hybrides zijn via Volvo select ook binnen budget te vinden, maar weet niet of een nieuwe tweedehands aan te raden is?

Wij moeten ong. 5j met de auto's rijden.
Ik zou toch écht wel naar de VAA kijken.

Nog iets leuk, VAA wordt door de baas betaald :unsure:, maar goed ik hoopte hier wat suggesties te kunnen opdoen
Want dit kan niet en dat kan u wel eens een heel grote duit kosten. Als je dit in je contract onder het mom van een bruto toelage hebt kunnen schuiven ofzo die jouw fiscale last compenseert, prima. Maar dit kan letterlijk vlotjes richting de 700-800 gaan anders. Als je werkgever dat op een andere manier betaalt heb je kans dat je gepakt wordt voor fraude.

Soit, voor 60k incl BTW, waarom zou je nog iets kopen dat zuiver ICE is als je de rekening niet zelf moet betalen? En je moet ook niet naar fiscaliteit kijken blijkbaar? Compleet van de pot gerukt van de werkgever, want dat is letterlijk tienduizenden euro's door het raam gooien aangezien het budget statisch blijft.

Je kan bij Gregoir letterlijk een M550i xDrive/X5 45e van 2019 gaan halen, met 4 jaar garantie.

Uw werkgever gaat u bij het boekhouden vermoedelijk vermoorden, maar ge gaat wel genot hebben van uw wagen.

Maar ik zou eerlijk gezegd gewoon geen risico lopen en een EV kopen waarmee je niet in potentiële kloterij terecht komt.

Bij ons heet dat op de loonbrief "terugbetaalde kosten ernstige normen"
Kost geen belastingen.
Dat zijn de "kosten eigen aan de werkgever", daar mag je absoluut het VAA van een auto niet mee betalen, aangezien dat VAA nu specifiek dient voor het privégebruik en dus nooit voor de werkgever.

Dat zijn de "kosten eigen aan de werkgever", daar mag je absoluut het VAA van een auto niet mee betalen, aangezien dat VAA nu specifiek dient voor het privégebruik en dus nooit voor de werkgever.
De werkgever verkoopt dat als: "ik geef je hier 100eur meer en dan is je VAA gedekt".
Creatief boekhouden

De werkgever verkoopt dat als: "ik geef je hier 100eur meer en dan is je VAA gedekt".
Creatief boekhouden
Maar, die forfetaire kosten liggen vast en moeten aangetoond worden of ze mogen gebruikt worden. En de niet-forfetaire moeten bewezen worden.

Bij een controle hangt uw werkgever er dus aan en worden die KEW verworpen en sta jij daar plots met een veel te hoog VAA.

Er is iets in wetgeving als 'De wetgeving voorziet immers dat de werkgever je de nodige arbeidsmiddelen ter beschikking moet stellen om je werk naar behoren te kunnen uitoefenen.'

Geen idee of je hierdoor ook VAA deels kunt compenseren omdat je bv verplicht bent wagen met hogere CO2 te nemen.
Ken alvast iemand die dat vroeger had omdat hij met de wagen ook bepaalde zaken moest kunnen doen die je niet met iedere wagen kan

Creatief boekhouden
Als dat gewoon 100 EUR bruto is, no problem eh. Maar ze mogen u niet zomaar 100 EUR netto geven 'voor uwe VAA'.
En al zeker geen 400 EUR netto voor uwe VAA.

Dus als het bruto moet ... dan moet men u al een goei 800 EUR geven om 't VAA te coveren.

Geen idee of het de bedoeling is, maar ik kom naar hier voor een aantal suggesties en bijgevolg wordt er vrij bitsig gereageerd omdat ik geen full electric moet nemen?

Ik vind het zelf ook bizar maar het is nu eenmaal zo, voorkeur gaat wel uit naar een hybride maar meerkost van de wagen is dan ook wel aanzienlijk. Ik denk dat iedereen wel die afweging zou maken moest het kunnen.

Ik dacht om even hier te horen, omdat hier wel wat autofans rondlopen.
Maar goed, ik zal mijn plan dan maar trekken zeker :)
By the by ... bitsig? Lijkt mij niet dat ik met m'n respons schofferend over kwam of iets dergelijks.

Maar, die forfetaire kosten liggen vast en moeten aangetoond worden of ze mogen gebruikt worden. En de niet-forfetaire moeten bewezen worden.

Bij een controle hangt uw werkgever er dus aan en worden die KEW verworpen en sta jij daar plots met een veel te hoog VAA.
Dat bedrag verschilt onderling bij mijn collega's. De werkgever kan een verhoging verkopen als tegemoetkoming aan VAA.
Daar zit natuurlijk wel een limiet op.

Terug
Bovenaan