De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Uiteraard aangezien het vaak een halve dag duurt, er gaat veel overlap zijn. Hij doet ook veel kilometers dus die gaat praktisch elke dag moeten bijladen
Lijkt me sterk. Je kan met de meeste auto's 300km doen per dag. Hoeveel km doet hij per dag?
Met een klein beetje opletten ga je er volgens mij wel komen .

Bij Bluecorner kon dat niet, toch volgens wat die mensen van Bluecorner ons op het werk uitgelegd hebben. Die spraken effectief van 2 laadpalen nodig als je met 2 thuis wil laden. Bizar want je moet bij elke laadbeurt badgen en je kan wel gasten (zonder terugbetaling) via een guest badge laten laden...
Heb hier zelf een Blue Corner laadpaal en al getest dat dit wel kan. Ik laad zelf altijd via een Shell Recharge pas en niet met een Blue Corner pas.
Mijn werkgever krijgt gewoon de rekening van Shell Recharge. Voor hen maakt het niet uit of ik nu aan mijn eigen lader heb geladen of elders publiek (ze krijgen uiteraard wel een ander tarief aangerekend). Je kan dit normaal aan/uitzetten via het EVA portaal.

chargerbluecorner.png

Wat ik wel heb aangevraagd via Blue Corner is een soort passthrough pas. Dat wil zeggen dat, als ik die laadpas gebruik, de CPO er wordt tussenuit gelaten zodat ik kan opladen zonder dat iemand de rekening krijgt (maar ik ook geen vergoeding voor mijn elektriciteit). Dit is meer voor het geval het abonnement wordt stopgezet of er problemen zijn met de cloud-service.

Laatst bewerkt:
Bij Bluecorner kon dat niet, toch volgens wat die mensen van Bluecorner ons op het werk uitgelegd hebben. Die spraken effectief van 2 laadpalen nodig als je met 2 thuis wil laden. Bizar want je moet bij elke laadbeurt badgen en je kan wel gasten (zonder terugbetaling) via een guest badge laten laden...
Bij ons spreken ze ook van 2 laadpalen, maar dat ga ik niet doen.
Meestal gebeurt de terugbetaling via een CPO (Charge Point Operator) en niet rechtstreeks, zeker als je een laadpas moet gebruiken voor je "eigen" laadpaal.

Dat wil zeggen dat de eigenaar van de laadpas (jouw werkgever) betaalt voor laden aan die CPO en de CPO jou een vergoeding geeft voor de gebruikte elektriciteit. Voor de eigenaar maakt het niet veel uit of dit jouw laadpaal is of een andere publieke paal. Ze krijgen gewoon een factuur voor de laadkosten van de verschillende CPOs (gebundeld door de laadpas-uitgever zoals Shell Recharge e.d.).

Als beide partners nu elk met hun eigen laadpas laden, dan krijg je een vaste vergoeding voor elektriciteit, onafhankelijk van welke pas is gebruikt en zorgt die CPO dat beide laadpas-eigenaars de rekening krijgen hiervoor, afhankelijk van hun overeenkomsten.

Dit wil wel zeggen dat het voor de ene partij lijkt alsof er enkel publiek wordt geladen.
Inderdaad, maar dan moet ik de laadpaal thuis dus publiek maken, en moeten de inkomsten van het publiek laden ook aangegeven worden bij de belastingen. Dat maakt het fiscaal niet interessant.

Ik heb momenteel een BMW X1 en mag een nieuwe wagen kiezen, budget = 60.000€ (incl. BTW)

Wij kopen de wagens aan, dus nearly new cars vallen ook binnen de scope.
Benzine of plug-in hybride, full electric rijdt er bij ons nog niet rond.

Iemand leuke suggesties? We hebben 2 kindjes (3+6j)
VAA boeit me niet teveel, maar moet niet de spuigaten uitlopen :)

Ik dacht aan XC60 of X3 in die aard, maar ik volg het autonieuws al een tijd niet meer.
XC60 plugin hybrides zijn via Volvo select ook binnen budget te vinden, maar weet niet of een nieuwe tweedehands aan te raden is?

Wij moeten ong. 5j met de auto's rijden.
Euuuh ... geen van beide? Je spreekt hier over enerzijds een 'bedrijfswagen' & anderzijds over non-EV wagens (PHEV in jouw geval).
PHEV's worden niet meer aanvaard als bedrijfswagen door zowaar elke WG (fiscale redenen).

Dus euuuh ... ben je mss zelfstandig & trek je het fiscale u gewoon niet aan?
Anders zal het, met of zonder goesting, toch een EV moeten worden.
Of hij kan ergens anders gaan werken ook natuurlijk.

Ik heb hier niet om gevraagd hé. Ze mogen hem naar x jaar gerust terug komen afbreken, ik heb geen extra laadpunt nodig, als zij dat persé zo moeten doen, zullen ze het zelf betalen ja, waarom zou ik daarvoor moeten opdraaien?
Gelijk waar uwe kleinen achter werk zou gaan zoeken, het zal pretty much 't zelfste scenario zijn.
Vrijwel geen enkele WG zal nog een (nieuwe) non-EV wagen aanbieden.

't Beste geval zou zijn dat die eerst een poolwagen krijgt voor enkele weken/maanden/jaren. Maar da's gewoon uitstel van executie.

Anyway ... idealiter kan er voornamelijk op 't werk geladen worden, alsook publiek als het bij jullie thuis niet lukt.
Ik persoonlijk zou het ook niet zien gebeuren hebben bij mij thuis vroeger. M'n pa zou dat compleet geweigerd hebben.
Nuja, 't is nu niet veel beter, want hier op 't appartement is 't niet echt een optie om te laden, so yeah.

Alsook, 't is niet dat het bedrijf dat 'persé' wil eh. Je kan ook gewoon die EV krijgen ZONDER laadinfra budget lijkt mij (zoals bv. in mijn situatie).
Dan moet je als WN gewoon uwe plan trekken met publiek laden of laden op kantoor lijkt mij.
Gene cadeau, uiteraard. Maar we zullen allemaal tegen die muur moeten aanlopen de komende jaren. En ja, ik zelf heb er totaal geen goesting in, maar ze zullen 't mij toch ook wel verplichten.

Lijkt me sterk. Je kan met de meeste auto's 300km doen per dag. Hoeveel km doet hij per dag?
Met een klein beetje opletten ga je er volgens mij wel komen .
mja wellicht wel, maar ik ken dat. Als ik mijn Tesla insteek, is dat meestal voor een hele dag, aangezien ik traag oplaad, en mijn zoon kennende gaat hij natuurlijk dan ook de lader nodig hebben.
Die afstanden variëren, als ik moet werken doe ik 110km op een dag, dat is minstens 2 dagen per week. Hij rijdt kortere afstanden maar vaker (speelt ook chauffeur voor zijn vriendin etc), en moet soms naar het buitenland. Dat 'beetje opletten' is mooi in theorie, maar in de praktijk gaat er zowieso zever over komen.

Euuuh ... geen van beide? Je spreekt hier over enerzijds een 'bedrijfswagen' & anderzijds over non-EV wagens (PHEV in jouw geval).
PHEV's worden niet meer aanvaard als bedrijfswagen door zowaar elke WG (fiscale redenen).

Dus euuuh ... ben je mss zelfstandig & trek je het fiscale u gewoon niet aan?
Anders zal het, met of zonder goesting, toch een EV moeten worden.

Euhm ik zal toch wel weten wat ik mag kiezen zeker :D collega heeft net zijn V60 benzine ontvangen ...
Dus benzine en plug-in hybride zijn de opties bij ons :)

Of dit al dan niet verstandig is van de WG, tja ...

Euhm ik zal toch wel weten wat ik mag kiezen zeker :D collega heeft net zijn V60 benzine ontvangen ...
Dus benzine en plug-in hybride zijn de opties bij ons :)

Of dit al dan niet verstandig is van de WG, tja ...
Wel kijk, zoveel te beter voor u eh. ;)

Al zou 'k persoonlijk toch ook geen V60 BENZINE willen in ontvangst nemen hoor. De VAA daar op moet niet van de poes zijn.
Dan toch véél liever een PHEV, gelijk welk type zal interessanter zijn. Zowel op vandaag als de komende jaren.

Wel kijk, zoveel te beter voor u eh. ;)

Al zou 'k persoonlijk toch ook geen V60 BENZINE willen in ontvangst nemen hoor. De VAA daar op moet niet van de poes zijn.
Dan toch véél liever een PHEV, gelijk welk type zal interessanter zijn. Zowel op vandaag als de komende jaren.
Nog iets leuk, VAA wordt door de baas betaald :unsure:, maar goed ik hoopte hier wat suggesties te kunnen opdoen

Geen idee of het de bedoeling is, maar ik kom naar hier voor een aantal suggesties en bijgevolg wordt er vrij bitsig gereageerd omdat ik geen full electric moet nemen?

Ik vind het zelf ook bizar maar het is nu eenmaal zo, voorkeur gaat wel uit naar een hybride maar meerkost van de wagen is dan ook wel aanzienlijk. Ik denk dat iedereen wel die afweging zou maken moest het kunnen.

Ik dacht om even hier te horen, omdat hier wel wat autofans rondlopen.
Maar goed, ik zal mijn plan dan maar trekken zeker :)

mja wellicht wel, maar ik ken dat. Als ik mijn Tesla insteek, is dat meestal voor een hele dag, aangezien ik traag oplaad, en mijn zoon kennende gaat hij natuurlijk dan ook de lader nodig hebben.
Die afstanden variëren, als ik moet werken doe ik 110km op een dag, dat is minstens 2 dagen per week. Hij rijdt kortere afstanden maar vaker (speelt ook chauffeur voor zijn vriendin etc), en moet soms naar het buitenland. Dat 'beetje opletten' is mooi in theorie, maar in de praktijk gaat er zowieso zever over komen.
Is dat uw eigen laadpaal of van uw werkgever. In vele gevallen kan er gewoon aan uw laadpaal geladen worden met andere laadpassen als jij dat zou toelaten en zelf een tarief kiezen. Neem het tarief wat ruim en laad wat sneller zou ik zeggen. Dan dekt dat wel de kost van het capaciteitstarief.

Inderdaad, maar dan moet ik de laadpaal thuis dus publiek maken, en moeten de inkomsten van het publiek laden ook aangegeven worden bij de belastingen. Dat maakt het fiscaal niet interessant.
In die EVA portal kun je verschillende dingen en de volgende opties staan aan bij mij: (zie eerdere screenshot van links naar rechts):
- Aan: Only the defined cards are allowed to charge (enkel mijn laadpas (Shell Recharge en geen BlueCorner pass)
- Aan: Guest charging: everyone is allowed to charge on your charger
- Uit: Plug & Charge: charge without using RFID scanner
- Aan: Reimbursement: the charging sessions will be reimbursed with a credit nota to the electricity owner
- Uit: Published: everyone can see the location of your charger

Dit wil dus zeggen dat niet-BlueCorner kaarten kunnen laden (door optie 2), maar enkel de kaarten die ik heb toegestaan in optie 1.
Hier zou je dus ook de kaart van je partner/familielid aan kunnen toevoegen.
Dat maakt de lader dus helemaal niet publiek want enkel die twee kaarten kunnen laden. De lader staat doordat optie 5 uitstaat dan ook niet op chargemaps e.d.

Geen idee of het de bedoeling is, maar ik kom naar hier voor een aantal suggesties en bijgevolg wordt er vrij bitsig gereageerd omdat ik geen full electric moet nemen?

Ik vind het zelf ook bizar maar het is nu eenmaal zo, voorkeur gaat wel uit naar een hybride maar meerkost van de wagen is dan ook wel aanzienlijk. Ik denk dat iedereen wel die afweging zou maken moest het kunnen.

Als Volvo en estate fan zou ik voor een V60 recharge gaan, al kan ik weinig vergelijken met andere wagens uit die prijscategorie ;)

Nah, helaas is die toon zowat de normale gang van zaken op eender welk forum/sociale medium waar je je kan verschuilen achter een anonieme usernaam, trek het je niet aan.
Wij zijn allemaal jaloers op je dat je geen VAA hoeft te betalen. (Hoe je dat flikt, weet ik niet, maar het lijkt mij wel niet volgens de regels). In dat geval zou ik (net als jou) natuurlijk ook niet voor een hybride of elektrische gaan. De voordelen daarvan wegen (nog) niet op tegen de nadelen.
Nu is het overgrote deel van de lezers hier wèl verplicht om elektrisch of hybride te rijden, met als gevolg dat men je ook niet meer raad kan geven over ICE wagens.

Ik kan me voorstellen dat een temperamentvolle bedrijfsleider genre Michel Van den Brande zoiets heeft van "het kan me niet schelen wat het kost, er komt geen electrobrol binnen!". Dat is natuurlijk mogelijk (zelfs na 2026) maar dan betaal je gewoon de volle pot.

Zie wel dat je héél zeker bent dat (de belasting op) het VAA door je baas wordt betaald of vergoed, want dat stijgt voor een Volvo V60 de komende jaren van €450 naar €500, €600, €700 ... per maand onder invloed van de instortende CO2-uitstoot van het Belgische wagenpark. Als je daar plots toch belastingen op zou moeten betalen, ben je serieus gesjareld. Ook langs de kant van de baas verviervoudigt de CO2-bijdrage en daalt de aftrekbaarheid naar 0%. Als hij dat allemaal wil betalen, prima!

Voor €60.000 zou ik dan wellicht kiezen voor een tweedehands Audi A7 of S7.

Terug
Bovenaan