De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Je mag me ook direct aanspreken hoor. 🙂
Nee, ik ben niet gepensioneerd, verre van zelfs. En ik had een A6 TFSIe gekocht mocht die geen derde van de koffer inboeten ten opzichte van de A6 diesel die ik hiervoor had. Daarom, en omdat de financiën het toelaten, richting SUV gegaan.

Maar het rijdt gewoon top. Dag en nacht verschil met de A6. Dus achteraf spijt het me niet bepaald.

Esthetiek is persoonlijk, geen nut om daarover te argumenteren.

Verder benieuwd naar fiscaal vriendelijke non-full EV wagens die even comfortabel en ruim/praktisch zijn 🙂
Mijn excuses eniac het was eerder als mopje bedoeld.

Volgende keer een smiley zetten. Vooral dat laatste stukje

Mijn excuses eniac het was eerder als mopje bedoeld.

Volgende keer een smiley zetten. Vooral dat laatste stukje

Ik had het niet door 😅
Ach, en zelfs al was het gemeend, dan nam ik er op zich ook geen aanstoot aan. Elk zijn gedacht he.

Dit jaar de simulatie laten doen voor een A4 TFSI en tesla model 3.

De A4 zat aan een kleine 500euro VAA en de model 3 aan 160euro.

Vorig jaar dezelfde simulatie gedaan en toen zat de A4 rond de 350euro VAA. Brandstof is erg nadelig geworden sinds dit jaar.
Een nieuwe benzinewagen als bedrijfswagen is veel te duur, dat weet ik. Die keuze heb ik gehad, maar dan kan ik me beter zelf privé iets aankopen. Daarom heb ik gewacht op de nieuwe car policy om te vergelijken met zelf een wagen aan te schaffen. Mijn huidige bedrijfswagen (1.5 TSI 150pk) is 149 euro VAA, die Tesla zit er dus al boven. Ik kan natuurlijk geen Tesla kiezen, maar ik betwijfel of m'n VAA veel minder zal zijn dan m'n huidige benzinewagen. Ik wil in geen geval duurder uitkomen dan mijn huidige situatie, zeker gezien de vrijheid die ik verlies met een elektrische auto om grotere uitstappen te doen. Als ik kan fastchargen zonder dat het me meer kost dan m'n huidige wagen is elektrisch evt. nog een optie (al is het niet ideaal), anders niet.

Daarom was ik benieuwd naar de fastcharging policy bij andere bedrijven om te kijken of mijn vraag aan mijn werkgever dan zo vreemd is. Met een benzinewagen mochten we ook in heel België tanken en moedigden ze ons zelfs aan om aan de grens nog eens vol te tanken als we op verlof gingen, dus begrijp niet goed waarom fastcharging zelfs in België niet meer zou mogen nu.

Edit: net eens gekeken en de wagens die ik kan kiezen hebben allemaal het minimum VAA van 128,33 euro per maand. Wist niet dat er een minimum was. Dat is amper minder dan m'n huidige VAA. Fastcharging moet dus betaald worden door m'n werkgever om voor mij een bedrijfswagen voordelig te maken.

Laatst bewerkt:
Een nieuwe benzinewagen als bedrijfswagen is veel te duur, dat weet ik. Die keuze heb ik gehad, maar dan kan ik me beter zelf privé iets aankopen. Daarom heb ik gewacht op de nieuwe car policy om te vergelijken met zelf een wagen aan te schaffen. Mijn huidige bedrijfswagen (1.5 TSI 150pk) is 149 euro VAA, die Tesla zit er dus al boven. Ik kan natuurlijk geen Tesla kiezen, maar ik betwijfel of m'n VAA veel minder zal zijn dan m'n huidige benzinewagen. Ik wil in geen geval duurder uitkomen dan mijn huidige situatie, zeker gezien de vrijheid die ik verlies met een elektrische auto om grotere uitstappen te doen. Als ik kan fastchargen zonder dat het me meer kost dan m'n huidige wagen is elektrisch evt. nog een optie (al is het niet ideaal), anders niet.

Daarom was ik benieuwd naar de fastcharging policy bij andere bedrijven om te kijken of mijn vraag aan mijn werkgever dan zo vreemd is. Met een benzinewagen mochten we ook in heel België tanken en moedigden ze ons zelfs aan om aan de grens nog eens vol te tanken als we op verlof gingen, dus begrijp niet goed waarom fastcharging zelfs in België niet meer zou mogen nu.

Edit: net eens gekeken en de wagens die ik kan kiezen hebben allemaal het minimum VAA van 128,33 euro per maand. Wist niet dat er een minimum was. Dat is amper minder dan m'n huidige VAA. Fastcharging moet dus betaald worden door m'n werkgever om voor mij een bedrijfswagen voordelig te maken.
Tegenover je huidige situatie.

Tegenover een eigen wagen aankopen zal je de berekening toch eens moeten maken. Als je geen aanspraak maakt op het mobiliteitsbudget zou ik er nog niet zo zeker van zijn.

Het is sowieso wel een rare kronkel in de gedachtengang van de werkgever, vermoedelijk ingegeven door iemand die
  • zelf geen elektrische wagen heeft en er geen voeling mee heeft
  • voldoende budget heeft voor een elektrische wagen met een hoge range
  • Er van uitgaat dat iedereen een eigen laadpaal kan zetten of voldoende beschikbare laadpalen in de buurt heeft
  • simpelweg niet aan die regels moet voldoen

Tegenover je huidige situatie.

Tegenover een eigen wagen aankopen zal je de berekening toch eens moeten maken. Als je geen aanspraak maakt op het mobiliteitsbudget zou ik er nog niet zo zeker van zijn.

Klopt, dat is ook de vergelijking die ik probeer te maken. Was enkele jaren geleden al van plan om m'n huidige bedrijfswagen in te ruilen voor brutoloon, maar gezien ik toen nog meer reed dan nu heb ik dat uiteindelijk niet gedaan. Ik rijd nu minder dan voorheen en als een bedrijfswagen nog eens duurder wordt in gebruik en minder praktisch, wordt het weer relevanter om de bedrijfswagen op te geven. Heb de vergelijking hier eerder in het topic al eens gemaakt met de use case van m'n vriendin die haar bedrijfswagen reeds opgegeven heeft en een eigen wagen aangeschaft heeft. De privéwagen is op 3j terugverdiend door het extra loon dat ze krijgt omdat ze geen bedrijfswagen heeft. Dat was dan wel voor een tweede wagen, dus zal de berekening opnieuw moeten maken aangezien deze meer kms zal doen.

Het is sowieso wel een rare kronkel in de gedachtengang van de werkgever, vermoedelijk ingegeven door iemand die
  • zelf geen elektrische wagen heeft en er geen voeling mee heeft
  • voldoende budget heeft voor een elektrische wagen met een hoge range
  • Er van uitgaat dat iedereen een eigen laadpaal kan zetten of voldoende beschikbare laadpalen in de buurt heeft
  • simpelweg niet aan die regels moet voldoen
Oké, bedankt voor de bevestiging. Dan zet ik door en probeer ik het toch voor elkaar te krijgen om op z'n minst een max van zoveel fast charging beurten (of budget) per maand los te krijgen. Er zijn bvb ook collega's die van Limburg tot in het Antwerpse moeten komen. Lijkt mij toch niet evident, aangezien er bij de klant vaak niet geladen mag worden en velen geen laadpaal kunnen zetten thuis. Als het dan ook nog eens koud is waardoor je range vermindert, wordt het al helemaal spannend.

Mijn zoon moet een volledig electrische auto kiezen voor zijn nieuwe bedrijfswagen. Hij woont nog thuis en de laadpaal zal dus op mijn tweede oprit komen. Op mijn eigen oprit parkeer ik zelf en daar hangt mijn eigen lader al dus dat is geen optie.
De details heb ik nog niet, maar ik vermoed dat ze zijn verbruik maandelijks gaan afrekenen.
Hier heb ik toch een paar vragen bij:
1. de installatie gaat geen sinecure zijn, gaan zij dan ook mijn oprit uitbreken om die kabels te trekken?
2. ik denk niet dat de werkgever rekening gaat houden met mijn capaciteitstarief, of wel? Gaat dat dan op mijn kap komen?

Mijn zoon moet een volledig electrische auto kiezen voor zijn nieuwe bedrijfswagen. Hij woont nog thuis en de laadpaal zal dus op mijn tweede oprit komen. Op mijn eigen oprit parkeer ik zelf en daar hangt mijn eigen lader al dus dat is geen optie.
De details heb ik nog niet, maar ik vermoed dat ze zijn verbruik maandelijks gaan afrekenen.
Hier heb ik toch een paar vragen bij:
1. de installatie gaat geen sinecure zijn, gaan zij dan ook mijn oprit uitbreken om die kabels te trekken?
2. ik denk niet dat de werkgever rekening gaat houden met mijn capaciteitstarief, of wel? Gaat dat dan op mijn kap komen?
1) Bij ons (en bij de meeste andere bedrijven waar ik weet van heb), zit een soort standaardpakket inbegrepen voor die laadpaal. Dat wil zeggen, bijvoorbeeld: de laadpaal (muurmontage), 15m kabel, zekering/diff en één muur doorboren. Alle extras zoals oprit opengooien, langere kabel, montage op paal etc, zijn meestal tegen meerkost. In mijn geval heb ik dan maar zelf de kabel tot op de plaats van de laadpaal getrokken en de nodige voorbereidingen gedaan voor de montage.

2) Dat zal volledig aan jezelf zijn om hier rekening mee te houden. In de meeste gevallen kun je ook gewoon trager laden. Als je een hele nacht kunt opladen, zet de snelheid gewoon lager. Komt nog eens beter uit als je eventueel overschot hebt van zonnepanelen ook.

2) Dat zal volledig aan jezelf zijn om hier rekening mee te houden. In de meeste gevallen kun je ook gewoon trager laden. Als je een hele nacht kunt opladen, zet de snelheid gewoon lager. Komt nog eens beter uit als je eventueel overschot hebt van zonnepanelen ook.
met andere woorden, ik moet het zelf maar oplossen, dat gaat ook niet simpel zijn met 2 EVs. Ik vind het eigenlijk niet kunnen dat ze hem verplichten om een EV te nemen, we hadden een hybride gevraagd maar dat mag dus niet.

met andere woorden, ik moet het zelf maar oplossen, dat gaat ook niet simpel zijn met 2 EVs. Ik vind het eigenlijk niet kunnen dat ze hem verplichten om een EV te nemen, we hadden een hybride gevraagd maar dat mag dus niet.
Verplichten is een groot woord, hij kan natuurlijk ook een mobiliteitsbudget voorstellen (of wat extra brutoloon) en privé een auto kopen. Het bedrijf wordt overigens richting een EV gepushed door de overheid, dus zij kunnen er ook niet zoveel aan doen.

De laadpaal wordt in veel gevallen trouwens eigendom van de werknemer dacht ik. Verwacht je dan dat bedrijven immense werken gaan bekostigen voor iets wat 4 jaar later niet meer hun eigendom is?

Maar het is wel waar dat deze situaties nogal vervelend zijn. Is het niet gemakkelijker om 1 laadpaal te gebruiken (eventueel met 2 aansluitpunten) met een gescheiden factuur op basis van een kaart of zoiets?

Verplichten is een groot woord, hij kan natuurlijk ook een mobiliteitsbudget voorstellen (of wat extra brutoloon) en privé een auto kopen. Het bedrijf wordt overigens richting een EV gepushed door de overheid, dus zij kunnen er ook niet zoveel aan doen.
Of hij kan ergens anders gaan werken ook natuurlijk.
De laadpaal wordt in veel gevallen trouwens eigendom van de werknemer dacht ik. Verwacht je dan dat bedrijven immense werken gaan bekostigen voor iets wat 4 jaar later niet meer hun eigendom is?
Ik heb hier niet om gevraagd hé. Ze mogen hem naar x jaar gerust terug komen afbreken, ik heb geen extra laadpunt nodig, als zij dat persé zo moeten doen, zullen ze het zelf betalen ja, waarom zou ik daarvoor moeten opdraaien?
Maar het is wel waar dat deze situaties nogal vervelend zijn. Is het niet gemakkelijker om 1 laadpaal te gebruiken (eventueel met 2 aansluitpunten) met een gescheiden factuur op basis van een kaart of zoiets?
Dat is geen optie aangezien de twee parkeerplaatsen te ver uit mekaar liggen.

Of hij kan ergens anders gaan werken ook natuurlijk.

Ik heb hier niet om gevraagd hé. Ze mogen hem naar x jaar gerust terug komen afbreken, ik heb geen extra laadpunt nodig, als zij dat persé zo moeten doen, zullen ze het zelf betalen ja, waarom zou ik daarvoor moeten opdraaien?

Dat is geen optie aangezien de twee parkeerplaatsen te ver uit mekaar liggen.
En beide wagens moeten veel op hetzelfde moment opladen?

Ik denk niet dat een eigen brandstof wagen je goedkoper gaat uitkomen dan af en toe een paar keer superchargen in het weekend. Tenzij je mobiliteitsbudget in uw hypotheek kunt steken, dan zou ik het wel bekijken.

Ik ben voorlopig de enige EV rijder bij ons op het bedrijf en ik kan overal laden zolang ik bij een laadpunt ga dat door mijn laadpas ondersteund wordt. Fastned, Ionity, ... zitten er in. Tesla bijvoorbeeld niet, maar ik denk zelfs dat ze Tesla superchargers zouden terug betalen als ik een onkostennota ervan zou maken gezien deze minder dan de helft van de prijs van Ionity/Fastned zijn.
Er wordt wel gevraagd zo veel mogelijk thuis te laden gezien dat goedkoopst is. Dat doe ik ook want ik heb zonnepanelen en is voor mij een groot gemak. Publiek laden of fast chargen doe ik enkel als het niet anders kan, maar het mag wel.

Bij een vriend van mij vragen ze dan weer om zoveel mogelijk op het bedrijf te laden omdat dat voor zijn werkgever de goedkoopste optie is, maar hij heeft wel een laadpaal thuis en mag ook op publiek laden.

Je mag trouwens ook niet vergelijken met het VAA van jouw huidige brandstofwagen. Mijn A4 die ik tot deze zomer had, koste me na 5 jaar 150euro per maand. Een nieuwe A4 nu bestellen met de lichtste benzine motor kwam op een kleine 500euro VAA. En dat gaat alleen maar stijgen ipv dalen naarmate hij ouder wordt.
Bij elektrische wagens is de CO2 uitstoot 0 waardoor VAA heel gunstig is en iets boven het minimum VAA zit als je een dure wagen kiest.

Ik zou gewoon proberen aankaarten dat je wel zoveel mogelijk thuis wil laden, maar dat je in bepaalde situaties gebonden bent aan fast charging en dat je graag zou hebben dat het ook mogelijk is met de laadpas.

Laatst bewerkt:
Ik heb momenteel een BMW X1 en mag een nieuwe wagen kiezen, budget = 60.000€ (incl. BTW)

Wij kopen de wagens aan, dus nearly new cars vallen ook binnen de scope.
Benzine of plug-in hybride, full electric rijdt er bij ons nog niet rond.

Iemand leuke suggesties? We hebben 2 kindjes (3+6j)
VAA boeit me niet teveel, maar moet niet de spuigaten uitlopen :)

Ik dacht aan XC60 of X3 in die aard, maar ik volg het autonieuws al een tijd niet meer.
XC60 plugin hybrides zijn via Volvo select ook binnen budget te vinden, maar weet niet of een nieuwe tweedehands aan te raden is?

Wij moeten ong. 5j met de auto's rijden.

1 laadpaal met gescheiden factuur kan dat wel? Dus 1 laadpaal en werkgever x betaalt laadsessies van auto 1 terug en werkgever y betaalt de laadsessies van auto 2 terug. Volgens mij niet, maar indien wel dan zou ik het graag weten :)

Wij hebben thuis nu 2 elektrische auto's, bij verschillende werkgevers. Wij hebben 1 laadpaal voor de ene auto/werkgever. Bij de andere auto doen we enkel publiek laden.

1 laadpaal met gescheiden factuur kan dat wel? Dus 1 laadpaal en werkgever x betaalt laadsessies van auto 1 terug en werkgever y betaalt de laadsessies van auto 2 terug. Volgens mij niet, maar indien wel dan zou ik het graag weten :)

En als je werkt met 2 laadpassen?

Meestal gebeurt de terugbetaling via een CPO (Charge Point Operator) en niet rechtstreeks, zeker als je een laadpas moet gebruiken voor je "eigen" laadpaal.

Dat wil zeggen dat de eigenaar van de laadpas (jouw werkgever) betaalt voor laden aan die CPO en de CPO jou een vergoeding geeft voor de gebruikte elektriciteit. Voor de eigenaar maakt het niet veel uit of dit jouw laadpaal is of een andere publieke paal. Ze krijgen gewoon een factuur voor de laadkosten van de verschillende CPOs (gebundeld door de laadpas-uitgever zoals Shell Recharge e.d.).

Als beide partners nu elk met hun eigen laadpas laden, dan krijg je een vaste vergoeding voor elektriciteit, onafhankelijk van welke pas is gebruikt en zorgt die CPO dat beide laadpas-eigenaars de rekening krijgen hiervoor, afhankelijk van hun overeenkomsten.

Dit wil wel zeggen dat het voor de ene partij lijkt alsof er enkel publiek wordt geladen.

Laatst bewerkt:
Meestal gebeurt de terugbetaling via een CPO (Charge Point Operator) en niet rechtstreeks, zeker als je een laadpas moet gebruiken voor je "eigen" laadpaal.

Dat wil zeggen dat de eigenaar van de laadpas (jouw werkgever) betaalt voor laden aan die CPO en de CPO jouw een vergoeding geeft voor de gebruikte elektriciteit. Voor de eigenaar maakt het niet veel uit of dit jouw laadpaal is of een andere publieke paal. Ze krijgen gewoon een factuur voor de laadkosten van de verschillende CPOs (gebundeld door de laadpas-uitgever zoals Shell Recharge e.d.).

Als beide partners nu elk met hun eigen laadpas laden, dan krijg je een vaste vergoeding voor elektriciteit, onafhankelijk van welke pas is gebruikt en zorgt die CPO dat beide laadpas-eigenaars de rekening krijgen hiervoor, afhankelijk van hun overeenkomsten.

Dit wil wel zeggen dat het voor de ene partij lijkt alsof er enkel publiek wordt geladen.
Inderdaad, dat lijkt me ook de handigste oplossing.

Wij hebben thuis nu 2 elektrische auto's, bij verschillende werkgevers. Wij hebben 1 laadpaal voor de ene auto/werkgever. Bij de andere auto doen we enkel publiek laden.

Bij Bluecorner kon dat niet, toch volgens wat die mensen van Bluecorner ons op het werk uitgelegd hebben. Die spraken effectief van 2 laadpalen nodig als je met 2 thuis wil laden. Bizar want je moet bij elke laadbeurt badgen en je kan wel gasten (zonder terugbetaling) via een guest badge laten laden...

Terug
Bovenaan