De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Mijn hybride Volkswagen Passat zou zowaar in productie zijn. Als dat is zou deze er volgende maand kunnen zijn. Dan zou het uiteindelijk 10 maanden geweest zijn

Vraagje:

Wordt er een onderscheid gemaakt in fiscale aftrekbaarheid / VAA voor lichte vracht? Bij werkgever komen veel werknemers achter een bedrijfswagen vragen - lassers/magazijniers/schilder. Elektrische wagens wordt meteen héél duur vrees ik.

Aanleiding is een bedrijf in de buurt waar iedereen een bedrijfswagen krijgt (lichte vracht bij velen) - één van onze werknemers is daar reeds een paar jaar aan de slag en vist onze werkplaats leeg - loon steeds lager, maar wel met een wagen (echter geen zicht hoe dat verrekend wordt met hun loon of eigen bijdragen).

Wordt er een onderscheid gemaakt in fiscale aftrekbaarheid / VAA voor lichte vracht? Bij werkgever komen veel werknemers achter een bedrijfswagen vragen - lassers/magazijniers/schilder. Elektrische wagens wordt meteen héél duur vrees ik.
Als je VAA moet betalen zoals het hoort dan kost het hun veel meer. Een transporter dubbele cabine aan catalogusprijs 45k en 180g co² ongeveer... Kost u als werknemer een arm en been.

Bij vorige werkgever gaven wij een aantal privé kilometers door per jaar en werden die in VAA omgezet aan 0.32€/km

Dus 10 000 km => 3200€vaa/jaar

Als je VAA moet betalen zoals het hoort dan kost het hun veel meer.

Bij vorige werkgever gaven wij een aantal privé kilometers door per jaar en werden die in VAA omgezet aan 0.32€/km

Is ook hoe het moet. Je betaalt vaa op het reëele voordeel, dus aantal privekm's*prijs voor auto per km (die 32c).

Is ook hoe het moet. Je betaalt vaa op het reëele voordeel, dus aantal privekm's*prijs voor auto per km (die 32c).
Als je VAA moet betalen zoals het hoort dan kost het hun veel meer. Een transporter dubbele cabine aan catalogusprijs 45k en 180g co² ongeveer... Kost u als werknemer een arm en been.

Speciaal. Eerste da'k van dat systeem zie passeren, zijnde een VAA/km.
Nu ... dat lijkt mij ook wel een kostelijk systeem (als WN). Da's 266 EUR VAA/mnd voor toch geen gigantische hoeveelheid kilometers.

OK, in vergelijking met wat je normaal zou geven voor een 'wagen' met >180 CO is dat weinig natuurlijk. Maar is dat dan echt nog een bedrijfswagen?

'k Veronderstel dat dit dan gewoon de 'camionette van het werk' is, volgestouwd met allerhande gerief & eventueel met ingebouwde rekken e.d.
Waar men dan overdag de baan mee op gaat naar werven of whatever, maar waar men dan 's avonds mee naar huis mag.
Ik kan me dan ook voorstellen dat de privé kilometers beperkt zullen blijven, want ik zie ze nog niet dat ding nemen voor een dagje aan zee, laat staan een weekje naar Frankrijk of zoiets. :sneaky:
NOTE: Dat laatste zal bij vele WG's weliswaar ook moeilijk zijn met een 'klassieke' bedrijfswagen (als men 't aantal km beperkt).

Ik kan me dan ook voorstellen dat de privé kilometers beperkt zullen blijven, want ik zie ze nog niet dat ding nemen voor een dagje aan zee, laat staan een weekje naar Frankrijk of zoiets. :sneaky:
6 keer per jaar naar de alpen en ettelijke tripjes in het binnenland... Maar zonder track & trace moeilijk te beoordelen door de fiscus. Dus zolang het systeem wordt aanvaard bestaat het nog.

Een dubbele cabine is echt een zaligheid. Fietsen, skiën, kamperen, ... allemaal veel makkelijker dan alle andere wagens die ik tot nu toe gehad heb ze.

Vandaag bericht gekregen van de garage en begin er moedeloos van te worden. Wagen is geproduceerd op 24 juli.

* Wagen staat nu vast op dispatch in Genk
* Ze hebben akkoord nodig van de leasingmaatschappij om vroeger uit te leveren, omdat vooraf 04/24 was afgesproken.
* Na akkoord kunnen ze pas inschrijvingsdocumenten bij Mercedes aanvragen.
* Daarna moet mijn werkgever nog goedkeuring geven
* Daarna kan ik pas een afspraak inplannen voor levering.

Doordat er veel dossiers zijn op ons werk duurt het blijkbaar nog langer. Geproduceerd eind Juli, aflevering pas ergens in Oktober.
Wagen was besteld begin Juni 2022.

De garage kan er zelf wss niets aan doen maar het is toch om gek van te worden.

Vandaag bericht gekregen van de garage en begin er moedeloos van te worden. Wagen is geproduceerd op 24 juli.

* Wagen staat nu vast op dispatch in Genk
* Ze hebben akkoord nodig van de leasingmaatschappij om vroeger uit te leveren, omdat vooraf 04/24 was afgesproken.
* Na akkoord kunnen ze pas inschrijvingsdocumenten bij Mercedes aanvragen.
* Daarna moet mijn werkgever nog goedkeuring geven
* Daarna kan ik pas een afspraak inplannen voor levering.

Doordat er veel dossiers zijn op ons werk duurt het blijkbaar nog langer. Geproduceerd eind Juli, aflevering pas ergens in Oktober.
Wagen was besteld begin Juni 2022.

De garage kan er zelf wss niets aan doen maar het is toch om gek van te worden.

De mijne was onderweg naar BE begin juli. Dus geproduceerd in juni.
Staat sinds vrijdag bij de dealer, overmorgen ga ik erom.

Dus tussen productie en aflevering ook al een kleine 2.5 maand.

Vanmorgen bericht gekregen dat de leverancier van onze slimme laadkabels failliet is... gelukkig hebben ze mij in januari al zo'n laadkabel bezorgd voor een wagen die pas in juni '24 voorzien is. Dat ding gaat dus recht voor de vuilbank zijn? :unsure:
Toen ik die kabel ontvangen heb was mijn eerste reactie nog "wedden dat ik dat ding nooit ga moeten gebruiken?" (Toegegeven, toen dacht ik wel aan een andere reden)

Vanmorgen bericht gekregen dat de leverancier van onze slimme laadkabels failliet is... gelukkig hebben ze mij in januari al zo'n laadkabel bezorgd voor een wagen die pas in juni '24 voorzien is. Dat ding gaat dus recht voor de vuilbank zijn? :unsure:
Toen ik die kabel ontvangen heb was mijn eerste reactie nog "wedden dat ik dat ding nooit ga moeten gebruiken?" (Toegegeven, toen dacht ik wel aan een andere reden)
Voor een EV of plugin hybride?

PHEV. De PHEV rijders wordt momenteel afgeraden van thuis te laden, enkel nog op de sites :laugh:
Gohja, PHEV is ergens ook weer een uitdovend scenario natuurlijk.

Strange wel dat ze daarvoor speciaal doen. Is in principe gewoon dezelfden elentriek & evt. gewoon dezelfde 'smart' cable.
Die kabel doet uiteindelijk niet meer dan tellen wat er door stroomt eh. Onafhankelijk dus in welke wagen je die stopt.

Gohja, PHEV is ergens ook weer een uitdovend scenario natuurlijk.

Strange wel dat ze daarvoor speciaal doen. Is in principe gewoon dezelfden elentriek & evt. gewoon dezelfde 'smart' cable.
Die kabel doet uiteindelijk niet meer dan tellen wat er door stroomt eh. Onafhankelijk dus in welke wagen je die stopt.
EV rijders krijgen een laadpaal bij ons, PHEV een smart cable, daarom het onderscheid.

Die laadpalen worden/werden beheerd door een andere firma blijkbaar.

EV rijders krijgen een laadpaal bij ons, PHEV een smart cable, daarom het onderscheid.
In ons 'toekomstig verhaal' doen ze geen laadpalen meer.
De smart cable zit mee in de lease als je ze nodig hebt (aan bijna 50 EUR maandbudget blijkbor). Verder wil men dus dat je zelf, particulier laadinfra voorziet. Liefst dus een laadpaal die kan integreren met hun 'preferred partner'.

Zonder de fancy laadkabel zou het nog een 10-tal EUR/mnd budget zijn aan 'administratieve/beheerskosten'.

In ons 'toekomstig verhaal' doen ze geen laadpalen meer.
De smart cable zit mee in de lease als je ze nodig hebt (aan bijna 50 EUR maandbudget blijkbor). Verder wil men dus dat je zelf, particulier laadinfra voorziet. Liefst dus een laadpaal die kan integreren met hun 'preferred partner'.

Zonder de fancy laadkabel zou het nog een 10-tal EUR/mnd budget zijn aan 'administratieve/beheerskosten'.
Als we die administratieve kost even in mindering brengen dan is dat dus €40/maand zuiver voor die smart cable. Das €1920 over 4 jaar... bandieten :rofl:

Ale soit, nog eens gecheckt eerder & exact was het blijkbaar 45 EUR dat ze rekenen (dus ewel, bijna 50 ;) ).
En 7 EUR (excl. BTW), dus 't is eerder 8,5 EUR aan admin kosten.
Als we die administratieve kost even in mindering brengen dan is dat dus €40/maand zuiver voor die smart cable. Das €1920 over 4 jaar... bandieten :rofl:
Maar da's er van uit gaande dat het 'maar' 4j is (& geen 5). Dunno yet wat de looptijden gaan zijn met hun nieuwe mobiliteitspolicy (want jah, 't is gene car policy meer naar de toekomst toe). Heck, men doet zelfs nog wreed geheimzinnig over de budgetten.
Dus 't kunnen mss zelfs nog grotere bandieten zijn op 5j. :sneaky:

Da's dan gaande van 1752 tot 2190 EUR voor die stomme kabel die wss maximaal de helft daarvan kost.
Anyway ... 't lijkt mij véél voor ne kabel.

En als het zover komt dat ik dit aan m'n rekker heb (zijnde binnen 4j al) EN ik krijg het hier ooit geregeld dat er iets van laadinfra (al is het maar een stom stopcontact) voorzien kan worden in de ondergrondse ... dan zal er al zeker geen 'internet' zijn voor zoiets (aja, ondergronds), dus heb ik sowieso die 'smart' cable aan m'n been.

Ze gaan hem niet van de weg moeten plukken, dat gaat wel automatisch gebeuren ...

Rij al 10 jaar dagelijks met zware aanhangers, mss 2 keer controle gehad.

Heb eens rondgekeken, en een Discovery 5 lijkt me wel wat. (waarschijnlijk is die leveringstijd weer een ramp)
Toch maar doorbijten en een andere "vaste" auto.

Rij al 10 jaar dagelijks met zware aanhangers, mss 2 keer controle gehad.

Heb eens rondgekeken, en een Discovery 5 lijkt me wel wat. (waarschijnlijk is die leveringstijd weer een ramp)
Toch maar doorbijten en een andere "vaste" auto.
Het is gewoon bijzonder dom om met 175% van de toegelaten massa aan uw wagen rond te rijden. Dat ge uzelf daarmee in gevaar brengt is nog aanvaardbaar, maar ge zijt een gevaar op de weg voor anderen. Niets om trots op te zijn.

Terug
Bovenaan