De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
De Model Y is wel met voorsprong de betere elektrische auto van de 2. Maar ik heb dezelfde mening over de buitenkant en de binnenkant :thinking:
Ik vind de Y zelf geen knappe wagen langs de buitenkant, maar in mijn uitvoering (quicksilver + zwarte velgen) wel een stuk minder lelijk dan zwart of wit op de standaard wieldoppen.

Kritiek op het interieur snap ik niet zo goed, dat scherm was ik instant gewend en de afwerking is gewoon prima. Zelf een tijd met een 5-reeks en een (Q8) E-Tron gereden en buiten enkele kleine elementen vind ik de Y quasi niet inferieur als het gaat om afwerking binnenin. Ik begrijp zelfs niet waarom Audi en BMW daarin zo aangeprezen worden.

De grootste nadelen van de Y voor mij:
- Service van Tesla & betrouwbaarheid in het algemeen (eigen ervaring, anekdotisch dus)
- Rijcomfort op slechte wegen
- Geen ideale zitpositie als je eerder groot bent
- Standaard autopilot weinig toegevoegde waarde

Ik vond de app bij Audi voor remote services ook echt vreselijk, misschien is dat ondertussen beter maar bij Tesla werkt dat gewoon zoals het zou moeten.

Ja 100% fan hier, echt een knap ding! Die aandrijving moet ook wel zalig rijden gok ik.

Aandrijflijn is een hele leuke ja. Het elektrisch rijden is nuttig en voelt vlot genoeg (wel qua bereik niet bepaald bij de besten van de klas). De V6 heeft op zich ook iets van een 340PK, en zelfs wanneer de batterij plat is gaat hij nog steeds heel erg vlot.
Daarnaast is de geluidsdemping binnenin van zodanig niveau dat de V6 zelfs bij vol gas heel hard op de achtergrond blijft. In een comfortboot als dit misstaat dat niet.
Het verchil met mijn diesel, ook al was die vlot genoeg, is enorm. Alleen al qua loopcultuur.

Eigenlijk "exact" dezelfde spec als mijn A6 dus ik ben er volledig weg van. Geef ons zeker een update over x-aantal dagen/weken/maanden in vergelijking met je A6!

De grootste verschillen op het eerste gezicht zijn:
- luchtvering vs gewone vering werkt nog serieus comfortverhogend
- aandrijflijn, zie hierboven
- koffer is kleiner maar best nog een bak ruimte

Updates komen er nog wel 🙂

Mooie wagen @eniac ! Ben blij om zien dat de kleur zo mooi uitvalt want mijn Audi is ook besteld in wit metallic.
Alleen zal mijn wagen wat kleiner uitvallen -> A3 😂

Thx! Ja, A3 ook mooie/goede wagens he. Een Q8 is verre van nodig, het voelt toch een beetje als een folieke aan. Maar leuk alleszins :)

Aandrijflijn is een hele leuke ja. Het elektrisch rijden is nuttig en voelt vlot genoeg (wel qua bereik niet bepaald bij de besten van de klas). De V6 heeft op zich ook iets van een 340PK, en zelfs wanneer de batterij plat is gaat hij nog steeds heel erg vlot.
Daarnaast is de geluidsdemping binnenin van zodanig niveau dat de V6 zelfs bij vol gas heel hard op de achtergrond blijft. In een comfortboot als dit misstaat dat niet.
Het verchil met mijn diesel, ook al was die vlot genoeg, is enorm. Alleen al qua loopcultuur.

De grootste verschillen op het eerste gezicht zijn:
- luchtvering vs gewone vering werkt nog serieus comfortverhogend
- aandrijflijn, zie hierboven
- koffer is kleiner maar best nog een bak ruimte

Updates komen er nog wel 🙂
Tof machien inderdaad. Zal zeker geen straf zijn om die op te rijden.
Kritiek op het interieur snap ik niet zo goed, dat scherm was ik instant gewend en de afwerking is gewoon prima. Zelf een tijd met een 5-reeks en een (Q8) E-Tron gereden en buiten enkele kleine elementen vind ik de Y quasi niet inferieur als het gaat om afwerking binnenin. Ik begrijp zelfs niet waarom Audi en BMW daarin zo aangeprezen worden.
Gohja, als ge 'der voor zijt' misschien. Geuren & kleuren weet je wel.

Echter, dees is voor mij wel dag & nacht verschil.
20230907165624_sa7c_01228-jpg.22772

img_20230906_223911163-jpg.22775

b5fb2c10-bdc4-11ed-a7ef-769dcf2914b6.cf.jpg

'k Heb tijdje terug in een Model 3 & Y kunnen plaats nemen om eens te kijken. En nee, gewoon nee.
't Voelt gewoonweg aan alsof ze 'de rest' van 't interieur gewoon vergeten installeren zijn.

Nuja, 'k heb ook even plaats genomen in een ID3/4/5 en euuuh ... jah ... was toch ook geen succes voor mij persoonlijk.
Volkswagen_ID.5_interior_dashboard.jpg

Ja, je hebt technisch gezien nog een scherm voor uw neus & ja, dat petieterig schermpje zal wel functioneel zijn.
Mor soit, dat interieur voelde toch redelijk ... goh ... cheap maybe? Anyway, 't stond me niet echt aan.

Gewenning? Gohja, wss kunt ge alles wel gewoon worden eh.

Al is Tesla dan toch weer koning in overdrijven. Nu in de Model 3 LCI hebben ze dan blijkbaar ook de 'stok' voor de pinkers weg gehaald. Zit als een of andere button op 't stuur nu. 😑
Lijkt mij dan alweer wreed ambetant. Mor soit ... opnieuw gewenning wss. Ge zult het ooit wel eens gewend geraken.

Ik vermoed dat ze inderdaad hopen dat mensen snel zullen wennen, zodat het gezaag kan stoppen hierover in zowat elke review en ze nooit nog knoppen op het dashboard moeten installeren. Is alleen maar duurder en vreet de winstmarge weg. Dat het ergonomisch op niks trekt en zeker de verkeersveiligheid niet ten goed komt zal hun worst wezen.

Ik snap de opmerking dat ze precies de rest van het interieur zijn vergeten te plaatsen in een Tesla maar om nu die Audi als tegenreferentie te nemen :unsure: Wat zit dat scherm in die middenconsole te doen? Een scherm speciaal voor climatisatie, zetelverwarming etc? Een ander nut heeft een scherm op die plaats niet. Dat ze zoals bij VW alle knoppen verwijderen en alles in de boordcomputer steken om kosten te drukken en marge te verhogen dat snap ik. Ik ben er niet mee akkoord maar ik snap de redenering. Maar fysieke knoppen verwijderen om dan een scherm in de plaats te steken... waar zijn ze eigenlijk mee bezig? Veel kosten ga je daar niet mee drukken (if any) en naar gebruiksgemak (en veiligheid) toe is het een grote fail. En dat alles om de wagen dan een beetje meer premium te laten aanvoelen? :sarcastic:

Ik snap de opmerking dat ze precies de rest van het interieur zijn vergeten te plaatsen in een Tesla maar om nu die Audi als tegenreferentie te nemen :unsure: Wat zit dat scherm in die middenconsole te doen? Een scherm speciaal voor climatisatie, zetelverwarming etc? Een ander nut heeft een scherm op die plaats niet. Dat ze zoals bij VW alle knoppen verwijderen en alles in de boordcomputer steken om kosten te drukken en marge te verhogen dat snap ik. Ik ben er niet mee akkoord maar ik snap de redenering. Maar fysieke knoppen verwijderen om dan een scherm in de plaats te steken... waar zijn ze eigenlijk mee bezig? Veel kosten ga je daar niet mee drukken (if any) en naar gebruiksgemak (en veiligheid) toe is het een grote fail. En dat alles om de wagen dan een beetje meer premium te laten aanvoelen? :sarcastic:
Dat 2de scherm is naar persoonlijke mening nog wel een handige toevoeging. Je kan er ook je gps bestemmingen op ingeven met handschrift wat verassend goed werkt, en de plek is vrij ergonomisch. Verder kan je hier ook de clima van bv achterin aanpassen etc.

In de E-tron gt hebben ze het onderste scherm dan al weg gedaan, dus wie weet waar Audi heen gaat.

Dat 2de scherm is naar persoonlijke mening nog wel een handige toevoeging. Je kan er ook je gps bestemmingen op ingeven met handschrift wat verassend goed werkt, en de plek is vrij ergonomisch. Verder kan je hier ook de clima van bv achterin aanpassen etc.

In de E-tron gt hebben ze het onderste scherm dan al weg gedaan, dus wie weet waar Audi heen gaat.
De plek is dramatisch naar veiligheid toe. Op een moment dat de gemiddelde autobestuurder al met vanalles bezig buiten datgene dat zou zouden moeten doen > aandacht besteden aan de baan, lijkt mij dat alles behalve een positieve evolutie.
En GPS bestemmingen ingeven met handschrift? :shutup: Is er iemand die anno 2023 nog handmating adressen in geeft in een GPS en níet via voice commands? :unsure:

De plek is dramatisch naar veiligheid toe.
Ik vind het net veilig omdat ik door de locatie vrij intuïtief op het scherm kan schrijven, waardoor ik er niet naar kijk.
En GPS bestemmingen ingeven met handschrift? :shutup: Is er iemand die anno 2023 nog handmating adressen in geeft in een GPS en níet via voice commands? :unsure:
:unsure: ik.....dit is zo een moment waar ik me afvraag als ik de boomer grens overgestoken ben?

De plek is dramatisch naar veiligheid toe. Op een moment dat de gemiddelde autobestuurder al met vanalles bezig buiten datgene dat zou zouden moeten doen > aandacht besteden aan de baan, lijkt mij dat alles behalve een positieve evolutie.

Elk zijn mening, en ik ben duidelijk biased, maar ja ik vind interieus van Tesla ook veel te kaal en die van Audi vind ik top.

Ik rij ondertussen 4.5 jaar rond met ongeveer dat interieur (dat van mijn vorige A6 was bijna identiek) en ik vind het hele MAAR DAT IS ONVEILIG gebries nogal overroepen om een aantal redenen. Veel kan je met voice en stuur bedienen, klima is ook niet iets waar je de hele tijd naar aan het kijken bent, bestemmingen intikken gebeurt meestal voor je ergens vertrekt (als je al niet gewoon met Android Auto werkt waar het bijna tout court met voice gebeurt). En als het dan al gebeurt dat ik eens de ruitontwaseming moet aanzetten of de airco een halve graad moet veranderen dan merk ik niet echt dat dat enorm onveilig is.

Het is niet alsof fysieke knoppen per definitie veel veiliger zijn. Als ik kijk naar mijn 4, dan zitten daar op verschillende plaatsen rijen knoppen die hetzelfde aanvoelen en allemaal naast elkaar staan. Daar moet je evengoed naar kijken om de juiste mee te hebben (tot je ze vanbuiten kent).

Ja, een fysieke volumeknop waar je aan draait en die je blindelings kan vinden, dat is uiteraard veiliger. Die vind je in dat Audi interieur dan ook terug zowel op het stuur als op de middenconsole.

Ik heb er alleszins nog geen onveilige situaties door meegemaakt, en ik merk dat het vooral degenen zijn die er 1 of 2 keer mee gereden hebben (of nog nooit) die zoiets zeggen.

Wat fysiek schrijven betreft: het gebeurt al eens dat andere talen of vreemde schrijfwijzen niet direct goed worden meegenomen, of POIs, of ... > die durf ik al eens schrijven om ze vervolgens via Google op te zoeken. Als ik al Waze of Maps niet gebruik dus.

...

:unsure: ik.....dit is zo een moment waar ik me afvraag als ik de boomer grens overgestoken ben?

Idem! Ik denk dat ik nu met de 4e auto rijd waar ik nooit de moeite gedaan heb om te kijken/leren hoe die voice commands werken.

En nu ik toch bijna altijd Waze gebruik, ben ik al helemaal aangewezen op typen...

Well sure, de Audi is een keuze van de context natuurlijk. Die was toevallig front & center op dit ogenblik. :LOL:
Maar ik vind wel dat ze leuke interieurs maken over 't algemeen.

Mij de keuze geven tussen een extra scherm daar voor klimaat controles of analoge controle opties zoals ik die nog in m'n huidige wagen zitten heb, dan kies ik persoonlijk ook wel voor de analoge aanpak. Zeker voor iets waar ik tijdens het rijden ook wel gebruik van ga maken (bv. AC aan/af/temp aanpassen aan 120 op de snelweg).

Maar wss beter een scherm 'dedicated' aan de climatisatie, wat pretty much een 1:1 vervanging zal zijn voor de knoppen die er ooit zaten, dan die toestanden in het centrale scherm waar je 5 menu's door moet eer je uw temperatuur 2 graden kunt verzetten of MAX AC kunt aan/af pingen.
Maar dat zou gewoon slecht design zijn ook.

Nuja, 't gaat weliswaar allemaal die kanten uit natuurlijk.
BMW%205-series-10.jpg

In de nieuwe 5 is 't ook op dat scherm te doen. Al is clima-controle wel 'fixed' ... 't is nog altijd minder 'veilig' in mijn inziens dan die analoge knoppen.
Het scherm is toch altijd 'mikken', dus ogen (& focus) op dat scherm. Niet interessant aan 120 km/u.
Analoge buttons ... goh ... daarvoor dien ik nauwelijks m'n ogen te bezigen/van de baan te halen.

Nuja, 't is dan ook weer niet dat je om de 5 botten met de clima-controls zit te prutsen. Dus 't feit dat je geen 5 submenu's diep moet gaan is dan wel belangrijk.
En de Duitsers gaan nu ook weer niet zo ver dan pakweg Tesla om letterlijk élke knop ooit uitgevonden te vervangen door iets in een submenu. :sneaky:
Heck ... zelfs 't handschoenkastje in de Tesla moet via een of ander menu.

Hi everyone

Ik heb zonet de toelating gekregen om een nieuwe wagen bestellen voor €850 TCO (incl brandstof). Ik moet hiervoor zelf langs garages passeren om offertes te laten opstellen, maar ik heb geen idee waar te beginnen, zeker omdat ik lees dat TCO enorm gestegen is sinds het begin van het jaar. Iemand een idee wat interessante wagens zijn om naar te kijken in deze prijsklasse?

Merci alvast

Hi everyone

Ik heb zonet de toelating gekregen om een nieuwe wagen bestellen voor €850 TCO (incl brandstof). Ik moet hiervoor zelf langs garages passeren om offertes te laten opstellen, maar ik heb geen idee waar te beginnen, zeker omdat ik lees dat TCO enorm gestegen is sinds het begin van het jaar. Iemand een idee wat interessante wagens zijn om naar te kijken in deze prijsklasse?

Merci alvast
Default antwoord -> Navragen bij uw collega's/fleet manager wat ze zelf hebben voor een vergelijkbaar/zelfde budget.
Pretty much elke TCO/Budget is anders afhankelijk van WG.

Well sure, de Audi is een keuze van de context natuurlijk. Die was toevallig front & center op dit ogenblik. :LOL:

Mij de keuze geven tussen een extra scherm daar voor klimaat controles of analoge controle opties zoals ik die nog in m'n huidige wagen zitten heb, dan kies ik persoonlijk ook wel voor de analoge aanpak. Zeker voor iets waar ik tijdens het rijden ook wel gebruik van ga maken (bv. AC aan/af/temp aanpassen aan 120 op de snelweg).

Maar wss beter een scherm 'dedicated' aan de climatisatie, wat pretty much een 1:1 vervanging zal zijn voor de knoppen die er ooit zaten, dan die toestanden in het centrale scherm waar je 5 menu's door moet eer je uw temperatuur 2 graden kunt verzetten of MAX AC kunt aan/af pingen.

BMW%205-series-10.jpg

In de nieuwe 5 is 't ook op dat scherm te doen. Al is clima-controle wel 'fixed' ... 't is nog altijd minder 'veilig' in mijn inziens dan die analoge knoppen.
Het scherm is toch altijd 'mikken', dus ogen (& focus) op dat scherm. Niet interessant aan 120 km/u.
Analoge buttons ... goh ... daarvoor dien ik nauwelijks m'n ogen te bezigen/van de baan te halen.

Nuja, 't is dan ook weer niet dat je om de 5 botten met de clima-controls zit te prutsen. Dus 't feit dat je geen 5 submenu's diep moet gaan is dan wel belangrijk.
En de Duitsers gaan nu ook weer niet zo ver dan pakweg Tesla om letterlijk élke knop ooit uitgevonden te vervangen door iets in een submenu. :sneaky:
Ik snap je punt zeker. Nu, ik heb er niet meer aan gedacht sinds ik de wagen heb, maar AC etc kan bij mij ook via voice. Straks nog eens proberen. Ik ben gewoon enorm anti "we plakken er een schermpke op". Integreer dat toch een beetje in het dashboard. Dit voelt allemaal zoals de overgang tussen tv-kasten die ingemaakt waren in uw muur en nu gewoon een tv meubel aangezien je elke 3 jaar toch een grotere tv kocht.

Deze snap ik niet. Ik gebruik net 99.9% voice voor Waze (via Android Auto) :)
Speciaal voor u ga ik zo meteen navigeren met voice control, als ik ipv van "home" naar Hongarije rij, dan betaal jij de naft wel hé? :oi22:

Deze snap ik niet. Ik gebruik net 99.9% voice voor Waze (via Android Auto) :)

Ik heb géén idee hoe dat werkt (maar dan via Carplay) 😬
Vaak heb ik dat adres toch al op voorhand op Waze ingegeven om te zien wanneer ik moet vertrekken, en als het standaard adressen zijn, is dat ook maar 2 keer klikken op het scherm.

Default antwoord -> Navragen bij uw collega's/fleet manager wat ze zelf hebben voor een vergelijkbaar/zelfde budget.
Pretty much elke TCO/Budget is anders afhankelijk van WG.
Ja, heb ik al gedaan. Jammer genoeg ben ik momenteel de enige in deze categorie blijkbaar. Fleet manager wist me ook te vertellen dat de prijzen sterk veranderd zijn sinds het begin van het jaar zelfs.

Dan maar naar de garages op goed geluk zeker :p

En nu ik toch bijna altijd Waze gebruik, ben ik al helemaal aangewezen op typen...
Wut? Op android auto heb je toch dat google micro icon:
1200px-Google_mic.svg.png
. Alternatief kan je via het standaard "Hey google" commando normaal ook wel gewoon via voice je bestemming ingeven. Ik geef toe, het is niet 100% accuraat maar toch 90-95%.

BMW%205-series-10.jpg

Maar dit snap ik, hier kan je alles op je scherm zien terwijl je altijd minstens een half oog op de weg hebt. Alles wat zich onder dat centrale scherm zit is al een ander paar mouwen.

Terug
Bovenaan