SlashDotDash
Well-known member
Ik vind de Y zelf geen knappe wagen langs de buitenkant, maar in mijn uitvoering (quicksilver + zwarte velgen) wel een stuk minder lelijk dan zwart of wit op de standaard wieldoppen.De Model Y is wel met voorsprong de betere elektrische auto van de 2. Maar ik heb dezelfde mening over de buitenkant en de binnenkant![]()
Kritiek op het interieur snap ik niet zo goed, dat scherm was ik instant gewend en de afwerking is gewoon prima. Zelf een tijd met een 5-reeks en een (Q8) E-Tron gereden en buiten enkele kleine elementen vind ik de Y quasi niet inferieur als het gaat om afwerking binnenin. Ik begrijp zelfs niet waarom Audi en BMW daarin zo aangeprezen worden.
De grootste nadelen van de Y voor mij:
- Service van Tesla & betrouwbaarheid in het algemeen (eigen ervaring, anekdotisch dus)
- Rijcomfort op slechte wegen
- Geen ideale zitpositie als je eerder groot bent
- Standaard autopilot weinig toegevoegde waarde
Ik vond de app bij Audi voor remote services ook echt vreselijk, misschien is dat ondertussen beter maar bij Tesla werkt dat gewoon zoals het zou moeten.

Wat zit dat scherm in die middenconsole te doen? Een scherm speciaal voor climatisatie, zetelverwarming etc? Een ander nut heeft een scherm op die plaats niet. Dat ze zoals bij VW alle knoppen verwijderen en alles in de boordcomputer steken om kosten te drukken en marge te verhogen dat snap ik. Ik ben er niet mee akkoord maar ik snap de redenering. Maar fysieke knoppen verwijderen om dan een scherm in de plaats te steken... waar zijn ze eigenlijk mee bezig? Veel kosten ga je daar niet mee drukken (if any) en naar gebruiksgemak (en veiligheid) toe is het een grote fail. En dat alles om de wagen dan een beetje meer premium te laten aanvoelen? 
Is er iemand die anno 2023 nog handmating adressen in geeft in een GPS en níet via voice commands?