De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Mijn nieuwe bedrijfswagen, BMW iX1, is al klaar om in ontvangst te nemen. Voorziene leverdatum was nochtans pas 1 november.
Ik kan hem gaan afhalen maar heb thuis nog geen laadpaal en ook mijn laadpas moet ik nog ontvangen... Zal maar best eens beginnen opzoeken waar ik wel kan laden, behalve op het werk 😅

Mijn nieuwe bedrijfswagen, BMW iX1, is al klaar om in ontvangst te nemen. Voorziene leverdatum was nochtans pas 1 november.
Ik kan hem gaan afhalen maar heb thuis nog geen laadpaal en ook mijn laadpas moet ik nog ontvangen... Zal maar best eens beginnen opzoeken waar ik wel kan laden, behalve op het werk 😅
Neem alvast ook maar de volgende kaarten:
Chargemap
Plugsurfing
Shell Recharge

Als je natuurlijk zelf betaald...

Verschil in prijs aan de laadpaal kan soms per kaart tot wel 40c zijn...

Neem alvast ook maar de volgende kaarten:
Chargemap
Plugsurfing
Shell Recharge

Als je natuurlijk zelf betaald...

Verschil in prijs aan de laadpaal kan soms per kaart tot wel 40c zijn...
Laadkaart van MobilityPlus wordt voorzien. Dus normaal moet er zelf niets betaald worden

Kan iemand me (min of meer) op hoog niveau becijferen wat een bedrijfswagen kost op maandbasis? Ik laat een bepaald brutobedrag vallen om een bedrijfswagen te krijgen dus dat moet ik incalculeren. Laat ons zeggen dat dit brutobedrag zich vertaalt naar €300 netto.

Laat ons uitgaan van een VAA van €150 en een belastingtarief van 50%. Op jaarbasis is het belastbaar bedrag dan €1800, op maandbasis is de bijdrage uit eigen zak dan €75. (1800*0,5/12)

De kost van de bedrijfswagen is dus €375, klopt dit? Hier wordt dan geen rekening gehouden met minderkosten van een bedrijfswagen tov een eigen auto, zoals verzekering enz.

Hoe dan ook: enkele jaren geleden een auto gekocht van ca. 18k. als enkel de aankoopprijs wordt geteld en ik hier 10 jaar mee rijd, zou dit om een kost gaan van €150 op maandbasis.

Ondanks dat ik bij het scenario bedrijfswagen minkosten (verzekering, onderhoud, verkeersbelasting, ...) niet in beschouwing neem en bij het scenario eigen wagen meerkosten (tanken, ...) niet bijtel in deze oefening is maandelijkse kost van €375 vs. €150 op maandbasis toch een aardig verschil. Hierbij wordt uiteraard volledig buiten beschouwing gelaten dat de luxe/comfort van de bedrijfswagen wellicht van een andere orde zal zijn dan de eigen aankoop.

Laatst bewerkt:
Ondanks dat ik bij het scenario bedrijfswagen minkosten (verzekering, onderhoud, verkeersbelasting, ...) niet in beschouwing neem en bij het scenario eigen wagen meerkosten (tanken, ...) niet bijtel in deze oefening is maandelijkse kost van €375 vs. €150 op maandbasis toch een aardig verschil. Hierbij wordt uiteraard volledig buiten beschouwing gelaten dat de luxe/comfort van de bedrijfswagen wellicht van een andere orde zal zijn dan de eigen aankoop.

Je berekening van hoeveel de bedrijfswagen je kost lijkt me wel correct. Maar je gaat compleet uit de bocht (pun not intended) met de berekening van de kosten van je eigen wagen. Je zegt zelf al dat puur op basis van aankoopprijs je wagen al op €150 per maand komt. En in je eindconclusie vergelijk je dan met €150, dus je negeert eigenlijk gewoon compleet alle andere kosten ! Als je niet al te weinig kilometers doet zit je al snel aan €150 brandstof per maand. Tel daarbij nog op: verzekering, onderhoud, onkosten (zeker op 10 jaar), belasting.. en je zal rap aan die €375 zitten, denk ik.
Nu veel hangt er ook van af wat je eisen zijn qua auto (grootte, luxe..) en de kilometers. Als je genoeg hebt aan een kleine auto en ook niet zoveel kilometers doet, dan misschien ga je wel beter af zijn met je bruto-opslag.

Je berekening van hoeveel de bedrijfswagen je kost lijkt me wel correct. Maar je gaat compleet uit de bocht (pun not intended) met de berekening van de kosten van je eigen wagen. Je zegt zelf al dat puur op basis van aankoopprijs je wagen al op €150 per maand komt. En in je eindconclusie vergelijk je dan met €150, dus je negeert eigenlijk gewoon compleet alle andere kosten ! Als je niet al te weinig kilometers doet zit je al snel aan €150 brandstof per maand. Tel daarbij nog op: verzekering, onderhoud, onkosten (zeker op 10 jaar), belasting.. en je zal rap aan die €375 zitten, denk ik.
Nu veel hangt er ook van af wat je eisen zijn qua auto (grootte, luxe..) en de kilometers. Als je genoeg hebt aan een kleine auto en ook niet zoveel kilometers doet, dan misschien ga je wel beter af zijn met je bruto-opslag.
Klopt, mits grondigere berekening gaat die €375 naar beneden en die €150 omhoog. 't Is echter mijn eerste bedrijfswagen en ik meende altijd begrepen te hebben dat een bedrijfswagen in quasi elk scenario een groot voordeel is. De realiteit blijkt echter wat genuanceerder.

Klopt, mits grondigere berekening gaat die €375 naar beneden en die €150 omhoog. 't Is echter mijn eerste bedrijfswagen en ik meende altijd begrepen te hebben dat een bedrijfswagen in quasi elk scenario een groot voordeel is. De realiteit blijkt echter wat genuanceerder.
En dat gaat elk jaar meer en meer veranderen.

Versus een gelijkaardige, nieuw aangekochte, wagen ís een bedrijfswagen ook altijd (veel) voordeliger.

Vgl. met een Corsa van 5j oud wellicht niet altijd

Ik zou inschatten dat je zelfs met een tweedehands auto (heel kleine / goedkope modellen buiten beschouwing gelaten) moeilijk onder de €400 per maand komt, all-in. Als dat stuk loon in de hoogste belastingschaal valt, heb je daarvoor €800 netto nodig = kost van minstens €1060 per maand voor de werkgever. Laat ons voor het gemak rekenen met 12 maanden loon, om met 12 maanden auto kosten te vergelijken.

€1060 - €200 (kost van brutoloon om minimum VAA van €75 per maand mee te betalen) = €860 per maand. Daarmee kan je met 20-25.000 km per jaar wel iets als een VW ID.4, Tesla Model 3, ... leasen

Met verkeersbelasting (200€/jaar), onderhoud (€350/jaar), verzekering (20€ BA/maand) en 90€/maand brandstof =155€ meerkost maandelijks. Rekening houdend met aankoopkost €150/maand (zie hierboven) is dat 300€/maand all in.

Laatst bewerkt:
Met verkeersbelasting (200€/jaar), onderhoud (€350/jaar), verzekering (20€ BA/maand) en 90€/maand brandstof =155€ meerkost maandelijks. Rekening houdend met aankoopkost €150/maand (zie hierboven) is dat 300€/maand all in.
Ok. Best case scenario.

Maar welke auto ga je hebben voor 18k in 2023? Die binnen 10j ook nog probleemloos rijdt? Geen enkele onverwachte kost kent? Want €350/jaar onderhoud incl. banden… dat is als er niks mis gaat.

Met 18k zit je sowieso in de tweedehandsmarkt. En dan kan je het buiten garantie vlaggen hebben. En verzekerd voor €20/maand? Daar zal toch ook niks komma nul dekking in zitten behalve het wettelijk vereiste. Dus ook dat risico loop je.

Ok. Best case scenario.

Maar welke auto ga je hebben voor 18k in 2023? Die binnen 10j ook nog probleemloos rijdt? Geen enkele onverwachte kost kent? Want €350/jaar onderhoud incl. banden… dat is als er niks mis gaat.

Met 18k zit je sowieso in de tweedehandsmarkt. En dan kan je het buiten garantie vlaggen hebben. En verzekerd voor €20/maand? Daar zal toch ook niks komma nul dekking in zitten behalve het wettelijk vereiste. Dus ook dat risico loop je.
Akkoord, we zitten al aan €375 (scenario bedrijfswagen) vs €300 (scenario eigen wagen). Het ligt uiteindelijk veel korter bij elkaar dan eerst gedacht. Voortschrijdend inzicht 😉

Akkoord, we zitten al aan €375 (scenario bedrijfswagen) vs €300 (scenario eigen wagen). Het ligt uiteindelijk veel korter bij elkaar dan eerst gedacht. Voortschrijdend inzicht 😉
Ik zie die bedrijfswagen ook als een soort van verzekering, je weet perfect wat het je kost de komende jaren. Een eigen auto is een groot vraagteken, zeker als deze al wat ouder wordt. In je berekening reken je een BA-verzekering, als je auto morgen perte totale is, of wordt gestolen, kost het je duizenden euros. Die paar honderd euro's die je miss uitspaart per jaar zouden voor mij persoonlijk dat risico nooit waard zijn. Daarbij ook wetende dat een bedrijfswagen altijd nieuwer en dus ook veiliger is, en dat je met een bedrijfswagen normaal gezien nooit naar de keuring gaat moeten.

Je mag het toch niet onderschatten lijkt me. Wat zijn de kosten aan een wagen (correct me if i'm wrong of als ik iets vergeet):
- aankoop (eenmalig)
- inschrijving (eenmalig)
- taksen (jaarlijks)
- verzekering (jaarlijks)
- onderhoud (~jaarlijks a 2 jaarlijks afhankelijk van km's)
- banden (afhankelijk van km's en rijgedrag, zet ik apart omdat dit niet echt een onderdeel is van het gewoon onderhoud)
- brandstofkosten

bijkomstig:
- onvoorzienige omstandigheden (accidentje? al dan niet in fout)

ook mag je imho geen (als voorbeeld) A6 bedrijfswagen met een 10jaar oude opel corsa (prive) gaan vergelijken. Want dan zal die Corsa inderdaad goedkoper uitkomen, maar ze zijn ook niet vergelijkbaar qua comfort/rijgedrag. Dan kies je toch nooit een A6 als het puur op kosten komt?

Terug
Bovenaan