De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Volgende week moet ik mijne wagen gaan halen, maar net zoals vorige keer is het windstil... :unsure:

Nog eens de leasing bij hun nekvel grijpen want die reageren sneller dan de dealer.

Bleef er zowat over in dat segment:
- den Tesla Y, oké dashboard suckt voor de ballen. Love it or hate it, ik rij liever met mijn dashboard voor mijne neus.
- Audi Q4, de gap tussen Q4 en Q8 is te groot, ne Q6 ofzo zou ik nodig hebben
- iX3, compleet verouderd vanbinnen (tegenover den iX1, maar die vind ik dan weer te klein)
- XC60 elektrisch? Bestaat nog niet, wachten op de EX60.
- i4, tghoh jah das weer geen SUV hé, en serieus lang wachten
- ID4/ID5? Jah oké dan is ne Q4 feitelijk wel beter, en even duur.

Sjanse nen EQC gezien waarvan ik dacht, oké ja. Dat doen we. Op af gereden en die was nog beschikbaar. Precies alsof het hele midden segment best zeer beperkt is, 100k keuze genoeg. Entry level 50k-60k, ook keuze genoeg. Maar mid segment, veel ifs and buts. Enfin entry level aan 50k is de waanzin gewoon, vroeger kocht ge daar gewoon nen Audi Q5 mee. Maar wilt ge uw volk ietwat auto geven is dat quasi een realiteit in het EV wereldje.

Ik geloof nu wel niet dat die EV prijzen zo gaan blijven. Want die markt is toch compleet van de pot gerukt, welke particulier bataalt die prijzen voor die wagens. Dan mag de overheid een arm en een been eisen voor benzine/diesel, dan is 't nog steeds goedkoper.
Binnenkort de i5 op de markt. Nu ga je voor de 40 ook wel gemakkelijk 80K kwijt zijn, dus jah ... ook niet wreed 'mid' meer.
Ook geen SUV natuurlijk.

Nuja, een Q6 E-Tron zou even kostelijk, zoniet kostelijker zijn. En als ik het mij nog goed voor heb zou de EX60 ook een kostelijk grapke worden.

Anyway, laat ons hopen dat het idd een matuurdere markt is binnen dit en een jaar of 4/5 (tegen dat je opnieuw moet switchen).
Maar ik vrees dat het langer zal duren dan dat.

Volgende week moet ik mijne wagen gaan halen, maar net zoals vorige keer is het windstil... :unsure:

Nog eens de leasing bij hun nekvel grijpen want die reageren sneller dan de dealer.
Leasing heeft bevestigd dat hij vandaag wordt ingeschreven. Ik kijk er naar uit om straks te kijken of ze wat opties in Duitsland hebben moeten laten. :unsure:

Het is niet van niet willen, maar ze kunnen gewoon niet. In tegenstelling tot Tesla hebben de anderen amper marge.

Iemand heeft die marges hier eens gepost en het verschil tussen Tesla en Europese merken was inderdaad verrassend groot. Al doen die merken het zichzelf ook gedeeltelijk aan:
- te laat begonnen met EV's ontwikkelen, teveel bezig met hybride, gas, ICE's
- dure prijzen betekent minder marktaandeel (dat nu massaal naar Tesla gaat), dus minder auto's om die EV-gerelateerde ontwikkelingskosten over af te schrijven, betekent hoge kostprijs en dus een vicieuze cirkel
- volgens mij ook nog teveel inefficiëntie (bv. teveel verspreide fabrieken, nog teveel allemaal hun GPS systeem willen ontwikkelen ipv google maps) en hoge overhead kosten (levert al die marketing wel op?)

Zeker de grotere Europese merken zouden in staat moeten zijn om competitief te zijn, een serieus deel van de ontwikkelingskosten (bv. onderstel, interieur,...) delen ze nog met hun ICE's die in grote aantallen verkocht worden...

Iemand heeft die marges hier eens gepost en het verschil tussen Tesla en Europese merken was inderdaad verrassend groot. Al doen die merken het zichzelf ook gedeeltelijk aan:
- te laat begonnen met EV's ontwikkelen, teveel bezig met hybride, gas, ICE's
- dure prijzen betekent minder marktaandeel (dat nu massaal naar Tesla gaat), dus minder auto's om die EV-gerelateerde ontwikkelingskosten over af te schrijven, betekent hoge kostprijs en dus een vicieuze cirkel
- volgens mij ook nog teveel inefficiëntie (bv. teveel verspreide fabrieken, nog teveel allemaal hun GPS systeem willen ontwikkelen ipv google maps) en hoge overhead kosten (levert al die marketing wel op?)

Zeker de grotere Europese merken zouden in staat moeten zijn om competitief te zijn, een serieus deel van de ontwikkelingskosten (bv. onderstel, interieur,...) delen ze nog met hun ICE's die in grote aantallen verkocht worden...
Vergeet ook niet:
  • Nauwelijks dealernet Tesla (waarmee ik niet zeg dat het nodig is)
  • Geen service/kennis/plaats nodig voor klassieke EN elektrische wagens
  • Geen dure sales - afdeling, platform zal ook niet gratis zijn maar ik vermoed een pak minder dan wat klassieke merken daaraan spenderen.
  • Zeer beperkt aantal modellen
  • Ontwerp gaat al eeuwen mee (waarmee ik niet zeg dat het lelijk is), ook slim ontworpen i.f.v. ruimte
  • Compleet andere bedrijfsstructuur (productie, onderhoud, verkoop, set -up)
Op zich is het model uiterst efficiënt opgezet - in mijn omgeving vinden mensen dat geniaal van Musk - persoonlijk vind ik het gewoon allemaal zeer logisch als je een business model wil opzetten dat efficiënt is - het is een open deur intrappen als je zegt dat 1 of 2 uitrustingsniveau 's, zoveel mogelijk fysieke knopjes verwijderen, enkel online bestellen, 1 kleur promoten, ... nogal wat impact heeft op de kosten en manier waarop je de productie kan implementeren/automatiseren.

We mogen Tesla dankbaar zijn - in de vriendenkring regent het Tesla's, het prijsverschil zit momenteel op een niveau dat het een kwestie van tijd is dat er terug kortingen worden gegeven OF Tesla zijn prijzen gevoelig zal verhogen. Zelfs Tesla - haters kiezen toch een model 3/Y omdat de prijskloof gewoon te groot is. Hopelijk in de toekomst een speciale versie voor België: een betaalbare Tesla met vering en een basic head -up display/mini scherm in your face :ROFLMAO:

Maar Android Auto werkt wel gewoon goed (snap wel niet goed waarom Google heel die automotive maar als zijprojectje ziet, lijkt me een enorme markt aan connected devices te zitten...)
Ja dat het goed werkt twijfel ik niet aan. Maar ik wil gewoon niet aan Google vastzitten. Als je geen google account hebt, schijnen er veel functies al niet goed meer te werken enzo.

Ja dat het goed werkt twijfel ik niet aan. Maar ik wil gewoon niet aan Google vastzitten. Als je geen google account hebt, schijnen er veel functies al niet goed meer te werken enzo.

Kan je geen google account aanmaken gewoon voor die automotive functies, zonder dat je dat koppelt met je ander privégebruik (bv. gmail, zoekmachine)?

Ik snap je punt wel dat je er niet aan wil vast zitten, maar bij een aantal automerken is dat helaas niet veel beter en zit je gewoon vast aan dat merk (bv. na 3 of 4 jaar worden gratis functies ineens betalend)

Al vrees ik dat ik nogal off-topic gegaan ben door over autoprijzen te beginnen, dat houdt geen direct verband meer met bedrijfswagens 😬

Ik mag een nieuwe wagen bestellen en twijfels heel hard tussen 2: BMW I4 40 of IX1 30. Beide zijn gelijkaardig uitgerust (M-sportpakket), de I4 heeft wel het Business pack als extra. Wat me doe twijfelen is:
- I4 heeft groter bereik
- IX1 heeft een ruimere koffer en zit hoger(belangrijk argument voor de vrouw des huizes)

Iemand die toevallig ook voor deze keuze heeft gestaan? Pro's en Con's?

Ik mag een nieuwe wagen bestellen en twijfels heel hard tussen 2: BMW I4 40 of IX1 30. Beide zijn gelijkaardig uitgerust (M-sportpakket), de I4 heeft wel het Business pack als extra. Wat me doe twijfelen is:
- I4 heeft groter bereik
- IX1 heeft een ruimere koffer en zit hoger(belangrijk argument voor de vrouw des huizes)

Uit medische overweging of omdat ze het leuk vindt?

Als het het eerste is, heeft de rest dan nog nut?

- I4 heeft groter bereik

Als de hogere zit echt een must is (zie ook wat @langun zei) of de extra hoogte in kofferruimte, is de beslissing al gemaakt zeker? ;)

Anders zou ik persoonlijk voor de i4 kiezen wegens:
- beter uitgerust (ik ken de details niet van pro navigatie tegenwoordig vs. de standaard, maar vroeger was de standaard navigatie bij BMW echt geen cadeau)
- grotere batterijcapaciteit in combinatie met lager verbruik = grotere range en minder vaak moeten laden
- laadt duidelijk sneller aan snelladers
- lagere zit (vind ik zelf comfortabel, zeker voor langere afstanden)

- I4 heeft groter bereik

moeten er kinderen in mee of veel gerief? ix1
is het enkel voor u en de madam? geniet nog van uwen i4 terwijl het kan want da's een bommeke.

Wel straf dat die in dezelfde categorie staan voor u.
Ik mag ook nen ix1 bestellen, maar i4 is een categorie hoger wat mij dus niet aan de orde zal zijn de eerste jaren.

Net iX3 besteld en krijg het bericht dat de verwachte levertermijn +-12 maand zal zijn. Had toch gedacht/gehoopt dat de levertermijnen ondertussen wat redelijker waren.

moeten er kinderen in mee of veel gerief? ix1
is het enkel voor u en de madam? geniet nog van uwen i4 terwijl het kan want da's een bommeke.

Wel straf dat die in dezelfde categorie staan voor u.
Ik mag ook nen ix1 bestellen, maar i4 is een categorie hoger wat mij dus niet aan de orde zal zijn de eerste jaren.
Bij ons zit de i4 en iX1 ook ongeveer op dezelfde prijs niveau. En gek genoeg is de i4 40 iets goedkoper dan de 35 versie.

Of misschien paar opties extra
Bwa, voorlopig heb ik van BMW enkel een gratis paraplu en een gebruikt mondmasker na elk onderhoud gekregen.

Bij Audi lieten ze tenminste een goede zaklamp onder mijn stoel liggen. Maar bon, die auto ging dan een week na elke herstelling opnieuw kapot dus dat was dan weer minder.

Terug
Bovenaan